Kimbara skrev:Jeg vil bare legge til litt info om déjà vu.
Det er en komplisert prosess å forklare, og det holder ikke bare med "det er forsinkelser i hjernen".
Det finnes flere teorier, og alle koker ned til det samme; hvordan inntrykk blir prosessert, lagret og hentet frem fra hukommelsen - og hvordan dette stemmer overens med bevisstheten.
Kan du da gi meg forklaringen på følgende :
Hvordan kan jeg som barn - som aldri har vært på et sted forut, likevel vite at det ligger et bakeri inn i ei gate der jeg ikke kan se ?
Hvordan kan deja vu forklare dette ?
Ps; offtopic, men jeg tror likevel det kan ha sammenheng med noe "mer" :
Tok en test på noe som heter GOTPSI.ORG - et opplegg som drives av "the Boundary Institute" - for å teste "prekognisjon" - å se skjulte ting.
For å få et vitenskapelig relevant eksempel tok jeg 1000 ( ett tusen) forsøk, og endte opp med odds på 328,9 til 1.
Sannsynligheten for et slik resultat er altså betydelig mindre ( normal er 1 til 1 ) så her vil jeg våge å påsta at enten er "tilfeldighetene rare" , eller så er det grunnlag for å vurdere andre muligheter.
Her er et snapshot av resultatlista ;
Detaljer finner du her :
https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... =7&t=20602
Dette er et par eksempler ( av mange ) på at ting ikke alltid følger logikken, og vitenskapens "teknologiske" og "fysiologiske" forklaringer.
Jeg er såpass våken at jeg forstår at masser av de ting man anser som uforklarlige - faktisk har en naturlig ( om enn ukjent ) forklaring, men har hørt / lest og blitt fortalt endel eksempler som ikke kan forklares med logikk / vitenskap.
Jeg tror nå på reinkarnasjon, og derfor er det heller ikke vanskelig for meg tenke meg til årsak til at folk kan oppleve slike fenomen, å kjenne seg igjen, finne frem, osv på steder man beviselig ikke har vært eller burde ha kjennskap til i dette liv.
At man har sett ting på tv, ja, i enkelte tilfeller er det mulig, men bare et spørsmål i den forbindelse :
Har du drevet med video-opptak / å lage tv program ?
Da vet du at opptakene reduseres med opptil 90-95 % før det blir et tvprogram av det.
Med andre ord, det er i sjeldne tilfeller man faktisk følger en "sti" på kryss og tvers gjennom gatene på et sted / by, vi får heller se noen glimt av turen...
Og å tro at det alene kan forklare hvordan folk finner frem på steder de ikke har vært forut, holder ikke etter min mening.
Om dette hadde vært en enestående historie - uten sammenlignbare historier, dakunne det vært tilfeldigheter, ja.
Også om det skjer ved noen få anledninger.
Men når det skjer så ofte som det faktisk gjør, da må man vurdere andre årsaker.
Jeg har selv opplevet såpass mange slike "tilfeldigheter" at sannsynlighetsfaktoren etterhvert ligger langt fra et normalt gjennomsnitt, på tross av de "glemte" feil-hendelser...
Derfor tok jeg hele 1000 tester den 20/12-2009, for å se om jeg greide å få en "signifikans".
328,9 til 1 på 1000 forsøk, må vel kansje vurderes som en signifikans ?
A