Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Paranormale / uvanlige hendelserÅ gjenkjenne steder man ikke har vært på.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

kristiane
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 468
Startet: 31 Aug 2009 11:28
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Møre og Romsdal
Blitt takket: 6 ganger

Å gjenkjenne steder man ikke har vært på.

Innlegg av kristiane »

Er det flere som har en historie å fortelle om slikt?
Jeg har opplevd dette EN gang,men til gjengjeld var det en meget "snål" opplevelse,pg.a man bare er SÅ sikker! Følelsene som setter inn er sterke,og stedet der du befinner deg er så kjent,så kjent....

Dette skjedde meg en gang vi var på biltur.Kom til et sted med en bondegård,etterhvert.Både bondegården og omgivelsene rundt var kjent og kjært,og jeg husker så godt den spesielle følelsen jeg hadde i kroppen da jeg sto og så på gården.En sterk følesesmessig reaksjon dukket opp.Jeg kjente at jeg ble veldig vedmodig,uten å skjønne hvorfor.Det var godt å komme seg derfra!
Forvirrende når man plutselig virkelig VET at "Her har jeg jo vært før,enda jeg vet at jeg ikke har vært her....." :mozilla_frown:
Antall ord: 153

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Å gjenkjenne steder man ikke har vært på.

Innlegg av Heksepusen »

Kan i alle fall trøste deg med at du ikke er alene om å ha det slik.
Jeg har hatt slike følerser mange ganger på forskjelige steder.
Jeg har ikke noe god forklaring på hvorfor det kjennes så riktig og være der, så hjemmvant osv.
Kansje det henger igjen fra andre liv vi har levd?
Kansje det er energier som vil at vi skal være igjen fordi vi minner dem om noen?
Slik kan jeg forsette spørsmålen.
Så vi stiller vel oss det samme spørsmålet.
Antall ord: 92
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kristiane
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 468
Startet: 31 Aug 2009 11:28
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Møre og Romsdal
Blitt takket: 6 ganger

Re: Å gjenkjenne steder man ikke har vært på.

Innlegg av kristiane »

Får håpe flere har lignende historier å dele med oss :)
Merkelig å oppleve slikt,iallefall.Det er som du sier en følelse av at det er riktig,man er hjemme...
Antall ord: 31

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Å gjenkjenne steder man ikke har vært på.

Innlegg av Heksepusen »

Ja det føles veldig slik. jeg vet ikke hvorfor som du selv sier alldrig hvert der alldrig hat kunskap om stede osv, men det er hjemme.

Jeg husker nr jeg var 15 og hadde tatt meg sommerjobb på en går langt oppe i Numedal. Jeg kjente ikke stede og ikke noe til noen der. Vi gikk forbi et gamelt falleferdig hus på vei til butikken og hvergang så måtte jeg stopp gå bort til huse og ( ikke le) ta på den ene veggen. Det kjentes ut som det var der jeg hørte hjemm og der jeg skulle være.
Jeg angrer på at jeg ikke spurte om husets historie for nå har jeg ikke muligheten for huset er borte og jeg har mistet kontakten med dem jeg ble kjent med.

Ja jeg håper at det er flere.
Antall ord: 142
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Å gjenkjenne steder man ikke har vært på.

Innlegg av Asbjørn »

Da jeg var liten ( en plass mellom 5 og 10 år, tror jeg ), var det en episode som sitter som spikret.

Jeg var med min mor på tur, vi reiste med toget, og dette var på østlandet.
Stort mer vet jeg ikke om stedet.
Vi var der fordi vi skulle hente noe min mor hadde kjøpt via en annonse...

Dette var et mindre sted, og mens vi gikk i det jeg antar er hovedgata, ville jeg plutselig inn i en annen gate, fordi det bak det ene bygget ifølge meg var en "Wienerbrødbutikk" - og jeg ville ha Wienerbrød . .
( jeg er fremdeles glad i wienerbrød, dere vet, de som er laget med mange tynne deiglag ).
Iallfall jeg var så påståelig , og dro mor mi med, at hun ble med for å vise meg at jeg tulla...
Overaskelsen var ikke mindre hos henne da vi faktisk FANT et lite bakeri akkurat der...
Og jeg fikk wienerbrød ;) hehe ..
Men hvordan visste jeg om det? såvidt jeg vet har jeg aldri vært der før . .
Jeg vet idag ikke hvor dette var, og det blir vel vanskelig å finne utav, da det er lite jeg ellers husker av dette.

Har og hatt etpar tilfelle i nyere tid, men ingen gav slikt inntrykk som den episoden...

A
Antall ord: 220

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Å gjenkjenne steder man ikke har vært på.

Innlegg av Heksepusen »

Jeg har det slik enda jeg.
Men skal jeg til Drammen og jeg kommer på Lier toppen så er jeg helt lost Hehe Det kan virkelig folkbekrfte hehe.
Når jeg kommer dit så er det som all alt blir slettet. Kommer jeg meg til drammen og får hvert der en stund så er alt tilbake. merkelig.
Antall ord: 58
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kristiane
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 468
Startet: 31 Aug 2009 11:28
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Møre og Romsdal
Blitt takket: 6 ganger

Re: Å gjenkjenne steder man ikke har vært på.

Innlegg av kristiane »

Hva mener vitenskapen om slikt? :roll:
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Å gjenkjenne steder man ikke har vært på.

Innlegg av Heksepusen »

Ja det lurer jeg litt på også.
Antall ord: 7
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kristiane
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 468
Startet: 31 Aug 2009 11:28
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Møre og Romsdal
Blitt takket: 6 ganger

Re: Å gjenkjenne steder man ikke har vært på.

Innlegg av kristiane »

Ikke noe rart man man lurer,når man selv ikke har den minste forklaring,og når man absolutt IKKE HAR vært på disse stedene!
Hva tror skeptikerene her inne? Hadde bare vært interessant å få luftet tanker omkring dette :mozilla_smile:
Kanskje ER det vitenskapsfolk her til å forklare?? Nå mener jeg ekte sådanne..
Antall ord: 57

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Å gjenkjenne steder man ikke har vært på.

Innlegg av Heksepusen »

Jeg er enig med deg der. Jeg vil ogsåhøre hva dem har.
Antall ord: 14
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 453
Startet: 01 Apr 2008 14:41
16
Blitt takket: 1 gang

Re: Å gjenkjenne steder man ikke har vært på.

Innlegg av rhonersen »

Fenomenet kalles vel deja vu, og har aldri blitt vist til å gi personer noe mer informasjon enn det de har med sine vanlige sanser. Vitenskaplig kan det forklares med en "feil" trigging av kjenthetsfølelsen, eller underbevisst gjenkjennelse av noe en har opplevd ubevisst.
Antall ord: 44

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Å gjenkjenne steder man ikke har vært på.

Innlegg av Asbjørn »

rhonersen skrev:Fenomenet kalles vel deja vu, og har aldri blitt vist til å gi personer noe mer informasjon enn det de har med sine vanlige sanser. Vitenskaplig kan det forklares med en "feil" trigging av kjenthetsfølelsen, eller underbevisst gjenkjennelse av noe en har opplevd ubevisst.
Jeg vet meget vel hva "deja vu" er, men deja vu kan ikke forklare hvordan jeg kunne vite at det var et bakeri BAK et hus vi ikke hadde vært bak.
Min opplevelse var på begynnelsen av 60 tallet, og det var derfor ikke store butikkvinduer eller lignende som kunne speile et bakeri fra andre siden av gata...

SÅ hvordan visste jeg at det faktisk var et bakeri der ?
Jeg hadde tross alt ikke vært inne i den gata hvor bakeriet var, heller ikke vært i posisjon hvor jeg kunne se inn i den gata...

SÅ vitenskapelige forklaringer om forsinket signal i hjernen ( som de fleste deja vu saker er ), holder ikke her.

A
Antall ord: 163

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Å gjenkjenne steder man ikke har vært på.

Innlegg av Heksepusen »

Er jeg helt bak mål nå eller? deja vu er ikke det ting man har opplevd?
Jeg kan bare si som asbjørn at jeg kan ikke vite noe har alldrig hvert der osv så hvordan i alle dager kan jeg vite at det føles så riktig og hjemme når slikt skjer.
Antall ord: 55
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Å gjenkjenne steder man ikke har vært på.

Innlegg av Asbjørn »

http://no.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9j%C3%A0_vu
Déjà vu er en betegnelse for en følelse av at man tidligere har opplevd noe man i virkeligheten opplever for første gang. Begrepet ble første gang brukt av franskmannen Emile Boirac i hans bok L'Avenir des sciences psychiques. Begrepet Déjà vu er fransk og det betyr «Allerede sett». Følelsen av déjà vu følges av en sterk fornemmelse av gjenkjennelse, og ofte en underlig eller nifs stemning.
http://www.forskning.no/artikler/2006/februar/1140447487.05 skrev: Bakgrunn Hva er déjà vu?

Hva vi vet om fenomenet og hvorfor vi ikke vet mer.

Ingrid Spilde - Journalist

Onsdag 22. februar 2006 kl. 05:00

Déjà vu er følelsen av at noe du opplever er en slags reprise på en hendelse som har skjedd deg før. Det hele er oftest over på noen få sekunder og etterlater deg i fin form, muligens bortsett fra et øyeblikk av forfjamselse.

Forskerne har funnet ut en hel del om hvilke type mennesker som oftest får déjà vu. Men til tross for at to tredjedeler av befolkningen har opplevd fenomenet, har vi temmelig lite sikker viten om hva som forårsaker den forunderlige følelsen.

Det er ikke så rart.

Flyktig forskningsobjekt

Det å forske på déjà vu er omtrent like enkelt som å undersøke spøkelsesopplevelser: Vi er ikke helt sikre på hva vi ser etter, og aner ikke når eller hvor fenomenet kan dukke opp.

Eller som psykologiprofessor Alan S. Brown skriver i bladet Psychologist:

- For å få et klart vitenskapelig grep på et psykologisk fenomen må to saker være på plass: en sannsynlig årsak og en spesiell observerbar oppførsel. Uheldigvis mangler déjà vu begge deler.

Likevel har forskerne kommet fram til noen mulige forklaringer som er ganske sannsynlige.

Forsinkelser i hjernen

En av løsningene på déjà vu-gåten kan være forsinkelser i banene som sender inntrykk fra sansene til hjernen, tror noen forskere.

De tenker seg en situasjon hvor flere like sanseinntrykk fra omgivelsene raser inn mot hjernen samtidig, men ett av inntrykkene suser litt saktere enn de andre.

Det betyr altså at hjernen allerede vet hva som skjer, et millisekund før den siste meldinga tikker inn.

En slik sammenheng kunne kanskje også forklart hvorfor flere som opplever déjà vu føler at de kan forutsi hva som kommer til å skje.

Anfall eller ekte opplevelser

En annen idé går ut på at hjernen kan få små anfall i delene som driver med gjenkjenning. Dermed kan hjernen kanskje stokke litt om på hva som er kjent og ukjent?

Noen forskere tror til og med at følelsen av å ha opplevd noe før faktisk stemmer. De mener hendelsene ligner på noe vi har sett eller gjort tidligere, men som vi ikke husker bevisst. Det kan også være snakk om hendelser fra drømmer.

Dessuten er det mulig at de mystiske déjà vu-ene rett og slett skyldes uoppmerksomhet, tror noen.

Sett, men ikke sett

Er oppmerksomheten din tilstrekkelig fokusert om én ting, kan faktisk andre inntrykk bli skyflet rett ut i underbevisstheten.

Kommer du for eksempel inn i lobbyen i et hotell mens du samtidig snakker i telefonen, er det ikke sikkert du registrerer statuen rett foran deg, forklarer Alan S. Brown, som har studert og sammenlignet forskning som er gjort på déjà vu.

Etter at du har avsluttet samtalen, og kaster et nytt blikk på skulpturen, kan du få en underlig følelse av at du har sett den før. Hvilket du da så klart også har, men ikke husker.

Disse hypotesene om årsakene til déjà vu er foreløpig bare spekulasjoner. Men det finnes faktisk ett og annet vi vet om det flyktige fenomenet.

Fredag kveld hos venner

Forskerne har funnet ut at omtrent to tredjedeler av befolkningen har opplevd déjà vu, og at de fleste av disse har hatt følelsen mer enn én gang. Og tidspunktene er ikke helt tilfeldige.

Det ser ut til at de fleste hendelsene skjer innendørs i sosialt lag, gjerne om kvelden i slutten av uka. Mye tyder også på at du lettere opplever déjà vu når du er sliten. Særlig hvis du hører til de utsatte gruppene i samfunnet.

Forskere har nemlig funnet ut at unge voksne har flere déjà vu-opplevelser enn tenåringer og gamle. Dessuten skjer det oftere med folk med lang utdannelse og høy inntekt.

Drømmere og globetrottere

Du har til og med større sjanse for å få den spesielle følelsen hvis du reiser mye, skriver Brown.

Det kan så klart henge sammen med at mennesker med høy utdannelse og inntekt generelt reiser mer.

Men det kan også skyldes at mennesker som stadig vanker på nye steder oftere har muligheten til å gjenkjenne plasser de aldri har vært.

Det samme gjelder for drømmere. Det har nemlig vist seg at folk som husker drømmene sine oftere opplever déjà vu enn mennesker som glemmer sine nattlige eventyr.

Og det kan jo i så fall stemme med hypotesen om at opplevelsen skyldes at hendelsen ligner på noe man har drømt. De som husker mange drømmer har vel også større sjanser for å forveksle dem med saker som skjer på ordentlig?

Jeg mener, hvis du for eksempel tenker at denne artikkelen virker veldig kjent, kan den jo kanskje minne om et fortrengt mareritt fra skoledagene?

Referanse:

A. S. Brown, A Review of the De?ja` Vu Experience, Psychological Bulletin, 2003, Vol. 129, No. 3, 394-413.

Lenker:

Psychological Bulletin: A Review of the Déjà Vu Experience
The Psycologist: Getting to grips with déjà vu
Antall ord: 967

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Å gjenkjenne steder man ikke har vært på.

Innlegg av Heksepusen »

Da har jeg forstått det riktig og kan med trygghet si at det er ikke mulig at det er det jeg føler når slit skjer. jeg vet jo at jeg alldrig har hat noe forbindelse med sted noen gang og følesen kommer med engang.
Missforstår jeg nå?
Antall ord: 52
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links