jon blund skrev:rhonersen skrev:Det er også irrelevant hva underbevissthet er, og vitenskapens stilling til det. Alt som trengs å demonstreres er at personen tilegner seg informasjon, som han/hun aldri kunne ha hatt.
Det er jo mange her som kan allerede har nevnt sine erfaringer med dette. Jeg tror ingen av dem vil si "å søren, det er ikke vitenskapelig bevist nei, da er det svada det jeg har opplevd da. Søren."
Du skrev at 'ånder' kunne styre eller legger tanker inn i underbevisstheten, var en mulighet. Jeg svarte at du lett kunne vise til undersøkelsene som støtter påstanden din. Dette har du enda ikke klart.
jon blund skrev:Det du og alle som slår i bordet med kan-du-påvise-dette-påstander glemmer er at vitenskapen er treig på dette feltet.
Tror du virkelig ikke at ouija-brett har blitt testet før? Poenget mitt er at det enda ikke har vist seg å kunne gi noe mer informasjon enn det deltakerne allerede vet. Påstanden din er utrolig, og det er rimelig å kreve dokumentasjon fra deg når du fremmer den som sann. I det minste innrømme at du ikke har eller kan vise til noe som helst, og så moderere påstandende dine.
jon blund skrev:Vitenskapen kan ikke engang påvise bevissthet. Det er et stort mysterium selv med over 200 års intens forskning og 100-vis av teorier! Derfor vil alle ting som omhandler bevissthet ikke være mulig å påvise vitenskapelig slik det er i dag.
Bevissthet ikke påvist?! Sludder. Bevissthet (og underbevissthet) er påvist, men hjernens funksjoner er ikke forstått i dybden. Det du sier om begrensningen i vitenskap er også galt. Vi trenger ikke å vite hvordan noe fungerer for å påvise et fenomen som vi ikke vet hvordan fungerer. På samme måte du ikke trenger å kunne forklare hvordan elektrisitet fungerer for å demonstrere en telefon.
jon blund skrev:Og derfor er kan-du-bevise-dette-påstander håpløse når det kommer til ånder, energetiske systemer, bevissthet, underbevissthet, superbevissthet, sjel, etc.
Niks. Fenomenet slik du sier det er, er testbart. Enda har ingen tester vist at ting er slik du sier, og du kan heller ikke vise til noen som gjør det. Derfor er påstanden din, for nå, svada.
jon blund skrev:Der er der likevel. Folk opplever det likevel. Fantastisk nok selv om vitenskapen enda ikke har påvist det.
Hva har 'folk opplever det likevel' med din påstand å gjøre? Ingen har hittil tilegnet seg informasjon på måter vi ikke har kunnet beskrive ('naturlige måter'). Hvis du mener at ånder 'mater' underbevisstheten, er dette lett å teste. Innrøm i det minste at du ikke har noen forskning som støtter den utrolige påstanden din, istedetfor å lyve om hvorfor paranormale fenomener kan/ikke kan påvises på grunn av dagens viten.