Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisVegetarianer

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

snuppedilla skrev:
BA skrev: Det er vel neppe noe tvil om at den som utelukker en del mat også går glipp av en god del smaksopplevelser, og hva man liker eller ikke liker vet man ikke før man har forsøkt.
Hallo... jeg går ikke en glipp av en dritt fordi om jeg ikke spiser kjøtt.. jeg har spist kjøtt før og det i utrolig mange forskjellige "kulinariske" varianter som de fleste kjøttspisere kan drømme om ok?? fra maange verdenshjørner...

kjøtt tilberedes også med tilføyelse av urter, krydder etc.. som skal tilsette smak... tror du rent kjøtt alene er godt?? det er kanskje en grunn til at folk skal ha så mye dill og dall ved siden av???

og tror du jeg utelukker kjøtt bare pga jeg er så glad i dyr?? NEI!! pga dyr, naturen, min egen filosofi som springer ut i sin helhet på det å være et menneske jeg har lyst til å være og ikke minst pga magen min ikke trives med slik tung kost som animalske proteiner.. jeg fløy på do ofte etter en kjøttmiddag og bare helsegevinsten idag er jo nesten nok i seg til å være veggis...

Har jeg glemt at det kan være slankende for en del også...? så mye animalsk fett man får i seg av det man tror er magert kjøtt.. jadda....kylling er nok magrere og mildere for mang en mage.. men det er fett nok.. av det usunne slaget i motsetning til vegetabilsk fett... har du tenkt på at du får i deg antibiotika etc etc... der å??

og når vi igjen har en bakteriell krise i animalske produkter og folk får hetta så kan jeg sitte og slappe helt av...

videre.. alt med måte.. biffen du gomler i deg også...
Hehe, hvis du vil påstå at du har smakt alle de rettene som finnes, i alle de varianter de lages, så vil jeg påstå du lyver. Det er mange smaksopplevelser jeg og alle andre også går glipp av, f.eks. en rekke vegetarvarianter. Likevel mener jeg å ha mine ord i behold om at det er smaksopplevelser dere velger bort, og dermed går glipp av på grunn av deres standpunkt om ikke å spise kjøtt.

Kjøtt alene er ikke alltid godt, men i kombinasjoner med f.eks. krydder og grønnsaker er det veldig godt for den som liker det.
Saken er ikke enten kjøtt eller grønnsaker, men grønnsaker eller kjøtt og grønnsaker.

Det er ingen tvil om at mange bør spise mer frukt og grønt enn de gjør i dag, og det er det heller ingen som påstår her i tråden. Det jeg reagerer på er den ensidige vinklingen fra begge kanter her. Det ser ut til at man skal misjonere både fra alteternes side og fra vegetarianernes side. Jeg ser ikke helt ponget med det. Hvis du vil spise gress eller om du vil lage deg store måltider av grønnsaker og kjøtterstatning, så er det helt OK for meg, og om jeg vil kose meg med en saftig rå biff med grønnsaker og rødvin , burde ikke det bekymre deg.

Flerumettede fettsyrer er heller ikke å forakte, og et godt fiskemåltid med grønnsaker ved siden av er sunt og godt og slankende.
Antall ord: 579

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

BA skrev:
snuppedilla skrev:
BA skrev: Det er vel neppe noe tvil om at den som utelukker en del mat også går glipp av en god del smaksopplevelser, og hva man liker eller ikke liker vet man ikke før man har forsøkt.
Hallo... jeg går ikke en glipp av en dritt fordi om jeg ikke spiser kjøtt.. jeg har spist kjøtt før og det i utrolig mange forskjellige "kulinariske" varianter som de fleste kjøttspisere kan drømme om ok?? fra maange verdenshjørner...

kjøtt tilberedes også med tilføyelse av urter, krydder etc.. som skal tilsette smak... tror du rent kjøtt alene er godt?? det er kanskje en grunn til at folk skal ha så mye dill og dall ved siden av???

og tror du jeg utelukker kjøtt bare pga jeg er så glad i dyr?? NEI!! pga dyr, naturen, min egen filosofi som springer ut i sin helhet på det å være et menneske jeg har lyst til å være og ikke minst pga magen min ikke trives med slik tung kost som animalske proteiner.. jeg fløy på do ofte etter en kjøttmiddag og bare helsegevinsten idag er jo nesten nok i seg til å være veggis...

Har jeg glemt at det kan være slankende for en del også...? så mye animalsk fett man får i seg av det man tror er magert kjøtt.. jadda....kylling er nok magrere og mildere for mang en mage.. men det er fett nok.. av det usunne slaget i motsetning til vegetabilsk fett... har du tenkt på at du får i deg antibiotika etc etc... der å??

og når vi igjen har en bakteriell krise i animalske produkter og folk får hetta så kan jeg sitte og slappe helt av...

videre.. alt med måte.. biffen du gomler i deg også...
Hehe, hvis du vil påstå at du har smakt alle de rettene som finnes, i alle de varianter de lages, så vil jeg påstå du lyver. Det er mange smaksopplevelser jeg og alle andre også går glipp av, f.eks. en rekke vegetarvarianter. Likevel mener jeg å ha mine ord i behold om at det er smaksopplevelser dere velger bort, og dermed går glipp av på grunn av deres standpunkt om ikke å spise kjøtt.

Kjøtt alene er ikke alltid godt, men i kombinasjoner med f.eks. krydder og grønnsaker er det veldig godt for den som liker det.
Saken er ikke enten kjøtt eller grønnsaker, men grønnsaker eller kjøtt og grønnsaker.

Det er ingen tvil om at mange bør spise mer frukt og grønt enn de gjør i dag, og det er det heller ingen som påstår her i tråden. Det jeg reagerer på er den ensidige vinklingen fra begge kanter her. Det ser ut til at man skal misjonere både fra alteternes side og fra vegetarianernes side. Jeg ser ikke helt ponget med det. Hvis du vil spise gress eller om du vil lage deg store måltider av grønnsaker og kjøtterstatning, så er det helt OK for meg, og om jeg vil kose meg med en saftig rå biff med grønnsaker og rødvin , burde ikke det bekymre deg.

Flerumettede fettsyrer er heller ikke å forakte, og et godt fiskemåltid med grønnsaker ved siden av er sunt og godt og slankende.
sorry men jeg lyver ikke.. jeg har smakt mye rart i mitt liv.... og ikke trekk meg inn som en av de som ensidig misjonerer for min livstil.. jeg prøver å forklare og forsvare og ta fatt på usaklige motargumenter mot vegeterianere og hvorfor det er fordel med kjøttspising
og dette her er ensidig, sitert fra deg:
Likevel mener jeg å ha mine ord i behold om at det er smaksopplevelser dere velger bort, og dermed går glipp av på grunn av deres standpunkt om ikke å spise kjøtt.
du som kjøttspiser velger også bort en del av de varene vegeterianere velger å spise... slik som en kjøttspiser velger bort noe annet i motsetning til en annen kjøttspiser og en vegetarianer velger noe fremfor en annen vegetarianer.. så det er ikke et argument å bruke i det hele tatt i denne diskusjonen..?

D-vitamin etc... skal være litt på spissen.. ta deg litt solarium i ny og ne.. ok?
Antall ord: 743
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

snuppedilla skrev:sorry men jeg lyver ikke.. jeg har smakt mye rart i mitt liv.... og ikke trekk meg inn som en av de som ensidig misjonerer for min livstil.. jeg prøver å forklare og forsvare og ta fatt på usaklige motargumenter mot vegeterianere og hvorfor det er fordel med kjøttspising
og dette her er ensidig, sitert fra deg:
Likevel mener jeg å ha mine ord i behold om at det er smaksopplevelser dere velger bort, og dermed går glipp av på grunn av deres standpunkt om ikke å spise kjøtt.
du som kjøttspiser velger også bort en del av de varene vegeterianere velger å spise... slik som en kjøttspiser velger bort noe annet i motsetning til en annen kjøttspiser og en vegetarianer velger noe fremfor en annen vegetarianer.. så det er ikke et argument å bruke i det hele tatt i denne diskusjonen..?

D-vitamin etc... skal være litt på spissen.. ta deg litt solarium i ny og ne.. ok?
Jo, hvis du påstår at du har smakt alle verdens retter og alle varianter av disse, da lyver du, for du har ikke smakt min måte å lage tikka masala på, eller mine wok-retter.

Du siterer meg, og sier dette er ensidig. Det er feil.
Ditt sitat er ensidig, fordi du valgte å ikke sitere setnngen rett foran, der jeg sier det du skal gjøre et poeng av nå, nemlig at vi altetere også velger bort en rekke smaksopplevelser. Noe velges bort fordi vi har mer lyst på et annet alternativ, noe fordi det ikke ser godt ut, eller at en ikke fristes av enkelte ingredienser. Mange synes tanken på å spise snegler er motbydende, mens andre har mer lyst på blåskjell. Dette er vurderinger som gjøres ut fra menyen der og da, mens et selvpålagt totalt kjøttforbud gjelder uansett, og har ikke noe med øyeblikkets lyst å gjøre.

Du protesterte på at du går glipp av en rekke smaksopplevelser, da er det på sin plass å vise at du gjør det. Det er ikke ensidig misjonering å påpeke noe slikt når man samtidig påpeker at vi andre også gjør det.

Hvorfor skal jeg utsette meg for UV-strålene i et solarium? Et normalt liv med variert kost og en viss dose utendørsaktiviteter holder for mitt vedkommende.
Antall ord: 393

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ok

Innlegg av Ok »

^Idril^ skrev:
dealbreaker skrev:
^Idril^ skrev:
dealbreaker skrev:
^Idril^ skrev: Fordi fisk er et levende vesen?
og en plante som gror er noe så mye andeledes at det er greit å spise?
En plante har ikke følelser.... (en botaniker kommer til å drepe meg en vakker dag)
ok. så alt som har følelser er stygt å spise?
Ikke i min verden! :P

Jeg skal til Kina å spise hund
!
Den der kommentaren fikk teen min til å forflytte seg... :badgrin: 8-[
Antall ord: 75

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
19
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

Odiok skrev:
^Idril^ skrev:
dealbreaker skrev:
^Idril^ skrev:
dealbreaker skrev: og en plante som gror er noe så mye andeledes at det er greit å spise?
En plante har ikke følelser.... (en botaniker kommer til å drepe meg en vakker dag)
ok. så alt som har følelser er stygt å spise?
Ikke i min verden! :P

Jeg skal til Kina å spise hund
!
Den der kommentaren fikk teen min til å forflytte seg... :badgrin: 8-[
haha

off. nei kunne aldri tenkt meg å dra til eit annet land for å spisa hund. liker hund for godt (ikke som en rett men som kjeledyr)
Antall ord: 95
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Har jeg glemt at det kan være slankende for en del også...? så mye animalsk fett man får i seg av det man tror er magert kjøtt.. jadda....kylling er nok magrere og mildere for mang en mage.. men det er fett nok.. av det usunne slaget i motsetning til vegetabilsk fett... har du tenkt på at du får i deg antibiotika etc etc... der å??[/quote]

Bare en liten kommentar: vegetabilsk fett og animalsk fett er to samlebegreper som brukes om de fettsyrene som finnes i henholdsvis planter og kjøtt. Det at du mener kylling er usunt fordi det inneholder animalsk fett, er litt misvisende da kylling for det meste inneholder enumettet fett som er adskillig sunnere enn mettet fett som man finner i rødt kjøtt. Enumettet fett finner man faktisk i vegetarisk mat også, bl.a. nøtter, så det er en fettsort som egentlig kan kalles både animalsk og vegetabilsk...
Det fettet som er mest av i plantekost, er flerumettede fettsyrer, og selv om de er bra for kolesterolet og ofte er sunnere enn både mettet og enumettet fett, så hevder en del forskere at å steke i plantemargarin (flerumettede fettsyrer) kan gi kreftfremkallende stoffer i maten og gi deg høyt blodtrykk.
Man kan diskutere i det uendelige om hva som er sunnest/naturligst osv å spise, men uansett hva man spiser eller ikke spiser, så har alt sine fordeler og ulemper...
Antall ord: 242
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
19
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

Svartepus skrev:
Har jeg glemt at det kan være slankende for en del også...? så mye animalsk fett man får i seg av det man tror er magert kjøtt.. jadda....kylling er nok magrere og mildere for mang en mage.. men det er fett nok.. av det usunne slaget i motsetning til vegetabilsk fett... har du tenkt på at du får i deg antibiotika etc etc... der å??
Bare en liten kommentar: vegetabilsk fett og animalsk fett er to samlebegreper som brukes om de fettsyrene som finnes i henholdsvis planter og kjøtt. Det at du mener kylling er usunt fordi det inneholder animalsk fett, er litt misvisende da kylling for det meste inneholder enumettet fett som er adskillig sunnere enn mettet fett som man finner i rødt kjøtt. Enumettet fett finner man faktisk i vegetarisk mat også, bl.a. nøtter, så det er en fettsort som egentlig kan kalles både animalsk og vegetabilsk...
Det fettet som er mest av i plantekost, er flerumettede fettsyrer, og selv om de er bra for kolesterolet og ofte er sunnere enn både mettet og enumettet fett, så hevder en del forskere at å steke i plantemargarin (flerumettede fettsyrer) kan gi kreftfremkallende stoffer i maten og gi deg høyt blodtrykk.
Man kan diskutere i det uendelige om hva som er sunnest/naturligst osv å spise, men uansett hva man spiser eller ikke spiser, så har alt sine fordeler og ulemper...
en ting er 100% sikkert. du dør uansett hva du velger :)
Antall ord: 255
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Dj_Devil skrev:
Svartepus skrev:
Har jeg glemt at det kan være slankende for en del også...? så mye animalsk fett man får i seg av det man tror er magert kjøtt.. jadda....kylling er nok magrere og mildere for mang en mage.. men det er fett nok.. av det usunne slaget i motsetning til vegetabilsk fett... har du tenkt på at du får i deg antibiotika etc etc... der å??
Bare en liten kommentar: vegetabilsk fett og animalsk fett er to samlebegreper som brukes om de fettsyrene som finnes i henholdsvis planter og kjøtt. Det at du mener kylling er usunt fordi det inneholder animalsk fett, er litt misvisende da kylling for det meste inneholder enumettet fett som er adskillig sunnere enn mettet fett som man finner i rødt kjøtt. Enumettet fett finner man faktisk i vegetarisk mat også, bl.a. nøtter, så det er en fettsort som egentlig kan kalles både animalsk og vegetabilsk...
Det fettet som er mest av i plantekost, er flerumettede fettsyrer, og selv om de er bra for kolesterolet og ofte er sunnere enn både mettet og enumettet fett, så hevder en del forskere at å steke i plantemargarin (flerumettede fettsyrer) kan gi kreftfremkallende stoffer i maten og gi deg høyt blodtrykk.
Man kan diskutere i det uendelige om hva som er sunnest/naturligst osv å spise, men uansett hva man spiser eller ikke spiser, så har alt sine fordeler og ulemper...
en ting er 100% sikkert. du dør uansett hva du velger :)
Ja, det har du sannelig rett i! :mozilla_smile:
Antall ord: 267
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Vi er vel alle vegetarianere...kjøtt er jo foredla grøntfor... :mozilla_tongue:
Antall ord: 12
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
RasCzaK
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 65
Startet: 11 Nov 2004 12:37
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus

Innlegg av RasCzaK »

snuppedilla skrev:
RasCzaK skrev:Spis kjøtt og lev sunt. Ikke tro du bir belønnet på noen måte ved ikke å spise kjøtt... Er så utrolig mye god mat veggiser går glipp av.
Proteine err en av de mest grunnleggende byggeklossene man trenger. Ikke noe som slår en halvstekt biff etter en lang treningsøkt!

Kan godt forstå at folk som er glade i dyr vegrer seg for å spise dem. Men ta løver og tigre som et eksempel, se for deg dem begynne p gnage på en busk fordi de er blitt forelsket i en antilope!
Vi er og blir kjøttetere av natur!
Måten dyr blir avlet opp på og prosessen som tar dem fra å dyr til å bli en saftig delikatesse, kan ofte virke brutal. Men Norge behandler dyr med respekt, og lar de leve et godt liv. Se f.eks i Amerika, hvor ekstreme disse kjøtt-farmene er.. Sykt.
Kjøtt er ikke lenger den ultimate proteinkilden.. du får dessuten i kjøtt også noe som ikke er sunt.. animalsk fett.. derav skryt av plantefett, fra kjøtteeter industrien også, hvordan det virker imotsetning til animalsk som fins i alle kjøttprodukter!!

Å sammenligne menneskearten med løven ernæringsmessig er absolutt på bærtur... les litt mer idet hele tatt før du uttaler deg om dette.. har er det så mye blinkskudd at det er morsomt å plukke det istykker...

Jeg går ikke glipp av en dritt god mat fordi om jeg er veggis.. det er noe du tror fordi du liker sånn og sånn.. hva jeg syns er godt er ikke basert på hva du syns er godt.. psykologisk er dette tåpelig å påstå.. blir som å si at hva du syns er godt.. er nok det som er best for alle... jeg har vært kjøtteter før og kan ikke si nå at jeg har gått glipp av noe eller savner en biff, ribbe, kjøttkaker eller gud vet hva du syns er digg...overlat til andre hva de syns er godt.. så kan du fortsette å like det du syns er godt OK??

å ta eksempel i at å være glad i dyr på den måten du eksemplariserer med er årsak til at man blir veggis er tull og uvitenhet... vegeterianer trenger ikke gå rundt med en ukritisk, umoden barnslig kjærlighet til dyr.. jeg elsker dyr.. er en dyrevenn så det holder.. men jeg går ikke rundt og er slik du beskriver..... jeg har ikke en ku eller en gris som kjæledyr akkurat... fordi om jeg ikke vil spise de...

og så kan du melde deg aktivt i dyrevernsforening i Norge.. så vil du skamme deg over å påstå at det er så herlig å være et slaktedyr eller biprodukt dyr (høner=egg) i Norge...

her er det så mye uvitenhet at jeg foreslår at du leser hele tråden eller setter deg inn i fakta både ang næring og dyrehold i Norge før du uttaler deg og leker klok kjøtteter som vet en vegeterianers beste...
Jeg skriver ofte grovt, i den forstand at jeg ikke utdyper langt nok.. Så ta ikke ting som "kjæledyr" så bokstavlig.
Når jeg sammenligner løver og mennesker, er det for å si at vi er begge kjøttetere. Planteetere/kjøttetere har helt forskjellig fysiologi.
Man kan si det slik: Løven jakter for å få mat, slik at den kan forsette å jakte. Om man ikke jakter, trenger man kanskje ikke spise slik at man er i stand til å jakte? Ergo, om du ikke trener og gjør fysiske ting, så trenger du heller ikke kjøtt. Dette gjør deg dog til en smal og muskelløs person som ikke orker stort i hverdagen, før man må ta seg en hvil (helt grovt). Man har kosttilskudd og vegetabislk erstatning så det holder - så man lider ikke nødvendigvis av det.

Har et par ekstreme venner som er veganere.. Holder seg borte fra absolutt alt av dyreprodukter - disse er også politisk ekstreme, og blander disse to temaene godt sammen med salaten. Så jeg har da sett og hørt mye rart.
Antall ord: 706
Stay strong - Live long!
Ateisme er flott - Kristus er en fjott!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links