Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisVegetarianer

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

El Boss

Vegetarianer

Innlegg av El Boss »

Vegetarianere har et fortrinn på kjøttspisende barbarer, da de kan forfine sine legemer og følge budene mye bedre, da den rette uttalelsen av budene ikke dreier seg om at man skal ikke drepe mennekser men man skal ikke drepe noe levende vesener.
Karma, og sann kristendom i lett blanding....

Deilig liv uten kjøtt med mulighet for høyere frekvenser og dypere tenking!!!!!
Antall ord: 65

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
skeptikeren
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 829
Startet: 17 Jul 2006 10:30
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vestfold
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av skeptikeren »

Jeg hadde ikke klart meg uten saftig kjøtt. Men en god salat hører til :D
Antall ord: 16
"For those who don't believe, no amount of evidence is enough. And for those who do believe, no evidence is necessary."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
El Boss

Innlegg av El Boss »

Antall ord: 14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
El Boss

Innlegg av El Boss »

Den danske radiodoktoren som ble kneblet og fikk sin side stengt, og sogar blev det forbudt ved lov å henvise til hans side, men her er radiodoktorens syn på et gammelt godt tema her på ildsjelen:


Læge Carsten Vagn-Hansen: Er kød sundt?
I en tid, hvor man hører meget om bakterier i kød og de skader, der kan opstå på grund af infektioner med salmonella, yersinia og prioner, samt om kød med indhold af hormoner, der kan øge risikoen for kræft hos mennesker, er det ikke underligt, at mange spørger sig selv, om de ikke skulle holde op med at spise kød.

Det næste spørgsmål er så, om kød er nødvendigt for at bevare sundheden? Kan vi klare os uden kød? Det er der ingen tvivl om, at vi kan, men hvad er omkostningerne så ved det? Eller kan vi spare på jordens fødevareressourcer ved ikke at spise kød?

Skal vi have kød?
Mennesket er, mener man, fra tidernes morgen ikke kødædende, men på den anden side har de tidligste mennesker måttet spise, hvad de kunne få fat på. De har, som vi, brug for at få alt det, som kroppen behøver for at kunne fungere godt. Æggehvidestofferne i kød bliver nedbrudt til aminosyrer, der er byggestenene til vore æggehvidestoffer eller proteiner i kroppen, f.eks. vores styrende proteiner i cellerne, DNA, der bestemmer over cellernes funktion og også udgør vores arvemasse.

Et problem med kød er, at vi sammen med det får en masse overflødigt fedt af en forkert type, nemlig de mættede fedtstoffer, hvor vi har langt mere brug for umættede. Kød påvirker også vores fordøjelse på en negativ måde, især hvis vi spiser for meget af det, og især hvis det ikke er stegt eller kogt ordentligt. Varmebehandling gør kød lettere fordøjeligt.

Stor indtagelse af protein i kosten fremmer væksten af forrådnelsesbakterier i tarmene. Disse bakterier danner kræftfremkaldende stoffer fra fedt og proteinerne, belaster leveren og immunsystemet, forrykker mineralbalancen og kan forstyrre hormonsystemet. Spiser man for meget protein , kan det være medvirkende til fordøjelsesbesvær, gigt, overvægt på grund af skjult fedt i kødet, hudproblemer, tab af vitalitet og energi og måske også på længere sigt kræft.

I modsætning hertil fremmer en grov og grøn kost med mindre protein væksten af mælkesyrebakterier i tarmene. De danner vitaminer, hjælper på mineraloptagelsen, er gode for leveren og immunsystemet, blandt andet på grund af et højt indhold antioxidanter, der virker kolesterolsænkende, kræftforebyggende og udrensende.

Transittiden, dvs. den tid, det tager for maden at passer fra munden og ud gennem endetarmen, er langt mindre for dem, der spiser groft og grønt end for almindelig dansk kost med masser af kød. Faktisk kun et døgn mod kødspiserne tre døgn.

Bliver maden og slaggerne fra den for længe tarmen, dannes der giftige gasarter, der ikke kun forlader kroppen som ildelugtende prutter, men også går over i blodet og forgifter kroppen. Hovedpine og dårlig ånde kan blandt andet stamme fra en forsinket og dårlig fordøjelse.

Man kan let få proteiner fra andet end kød fra dyr. Fisk er en god proteinkilde, og det er mælk også, hvis man kan tåle den og ikke får for meget af den. Ærter, bønner og linser er gode kilder til protein, hvis de behandles rigtigt. Mandler, sesamfrø og solsikkekerner har et ret stort indhold af protein, men også af fedt. Man kan supplere dem med hvedekim, hvedespirer og sojaprodukter som mel, flager og sojamælk. Der er også protein i brød og frugt, om end ikke så meget.

Vegetarmad
Vil man spise vegetarisk, er det absolut nødvendigt at sætte sig ordentligt ind i, hvordan man skal gøre det. Ting som salat, agurk og tomat indeholder f.eks. mest vand. Man må læse på det eller gå på kursus hos en kostkyndig person. Men der kan være gode gevinster ved at lægge sin kost om til vegetarkost. Vi ved blandt andet, at det at gå på vegetarkost i perioder kan nedsætte aktiviteten i leddegigt. Sundhedstilstanden i religiøse grupper, der kun tillader vegetarkost, er bedre end i grupper, der spiser meget kød.

Kendte læger fra gamle dage, f.eks. Mikkel Hindhede og Kirstine Nolfi gik ind for vegetarisk kost, den sidste for råkost – "levende føde" – i kampen mod forgiftning af kroppen og kræft.

Forskere ved Karl-Ludwig-Universitetet i Prag har ved en undersøgelse, ifølge Men's Confidential fra juli 1993, vist, at udholdenheden ved f.eks. sportspræstationer øges gennem en vegetarisk levevis. Vegetarer skal have usædvanligt mange af de specielle muskelfibre, der er ansvarlige for udholdenheden. Et stort forbrug af grønt og frugt fremmer sundheden og nedsætter risikoen for kræft og blodpropper i både hjerte og hjerne. En vegetarisk kost er også værdifuld for kvinder, idet den indeholder mange stoffer med naturlig østrogen virkning, der både lindrer symptomerne i overgangsalderen og nedsætter risikoen for brystkræft.

I Fredens evangelium, som er et af de apokryfe evangelier og som tillægges essenerne, opfordrer Jesus til, at vi spiser levende føde. "For hvis du spiser levende føde, vil den styrke dig, men hvis du dræber din føde, vil den døde føde dræbe dig. For liv kommer kun af liv, og fra døden altid død…så spis altid fra Guds bord: træernes frugt, kornet og græsserne fra markerne, dyrenes mælk og biernes honning. For alt ud over dette er af Satan og leder ved hjælp af synd og sygdomme til døden".

Det er, hvis man spiser kød, ikke ligegyldigt, hvad man spiser det sammen med. Spiser man stivelsesholdige ting som f.eks. kartofler, pasta, ris og andre kornprodukter, så nedbrydes de allerede af spyttet, der gør maden basisk, mens proteiner nedbrydes i mavesækken af mavesyren, der jo er sur. Spiser man de to grupper sammen, bliver fordøjelsesvæskerne neutraliseret og fordøjelsen af kød derfor dårlig.

Den dårlige fordøjelse medfører, at maden ikke bliver optaget, som den skal, og

der går derfor let gæring og forrådnelse i den. Når man spiser proteiner, er det derfor bedst at kombinere proteinholdige fødevarer med neutrale fødevarer som salat, grønsager, krydderurter og fedtholdige ting som oliven, avocado, nødder, kerne, fløde, smør, creme fraiche og æggeblommer.

Stivelsesholdige fødevarer kan kombineres med de samme neutrale fødevarer, men altså ikke med kød og andre proteinholdige ting. Det er bl.a. et af principperne i "Fit for life" kosten. Proteinerne fordøjes i øvrigt bedre, hvis man spiser dem først og salat eller råkost bagefter, og undlader at drikke mælk til, da det delvist neutraliserer mavesyren, som der jo er brug for til fordøjelsen af proteinet.

Mænd spiser nok mere kød end kvinder. Det er sikkert delvist kulturelt betinget. Kød er dyrt, og manden var i gamle dage, den skulle ud og jage, så han måtte fodres ordentligt af. Var der ikke råd, så fik konen ikke så meget. Men der kan også være en anden grund, nemlig den at kvinderne instinktivt har følt, at de var bedre tjent med at spise flere grønsager, og at proteinerne i f.eks. sojaprodukter var værdifulde for dem på grund af indholdet af de nævnte naturlige østrogener, især efter overgangsalderen.

Der er desuden en anden grund, og det er, at en øget proteinindtagelse surgør blodet, øger udskillelsen af kalk med urinen og dermed risikoen for knogleskørhed.

Vi danskere er normalt ikke fanatikere, og der sker selvfølgelig ikke noget ved at spise kød, hvis man ikke overdriver og spiser det med det rigtige tilbehør. Flere og flere har også fundet ud af, at det er godt at kombinere et godt og ikke for stort stykke kød med et salatbord. Maven får det bedre, og det bliver langt lettere at holde vægten eller tabe sig på en sådan kost.

Vil man gøre det lidt bedre, kan man vælge kødfrie dage og dage med fisk, der er værdifulde på mange andre måder, samtidig med at de indeholder værdifulde proteinstoffer. Er man vegetar og usikker på, om man får alle de livsvigtige aminosyrer med vegetarkosten, kan man skaffe sig disse ved et ekstra proteintilskud, f.eks. ved hjælp af [stats-censur], som også kan være et værdifuldt tilskud til ældre og svækkede mennesker.

Vi bliver flere og flere mennesker i verden, og mange sulter. Der skal bruges ti kilo grønt til at skabe et kilo kød hos et dyr, så det vil være klart for enhver, at det er luksus at spise kød, og at det med tiden kan betyde, at endnu flere må sulte. Verdens ressourcer er ikke kun til os.

God læsning om emnet er bl.a. Lene Hanssons bøger, f.eks. Mad, Motion og Mirakler, Ellen Møllers bog "Spis dig fra ledsmerter, gigt og…" og Eva Lydeking-Olsens bog "Kreativ hverdagsmad og helbredende kostvaner". Men der er også mange andre gode bøger om sund kost og vegetarkost. Der findes også en Dansk Vegetar-Forening: www.vegetarforening.dk

Health News 2002

kilde: www.helsenytt.com se også: www.dsgnet.dk
Antall ord: 1639

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
sosja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 22 Mar 2005 09:54
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av sosja »

Jammen, jeg trodde alle planter er levende organer. Hvor har jeg det fra tro?
Antall ord: 14
sosja

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
El Boss

Innlegg av El Boss »

sosja skrev:Jammen, jeg trodde alle planter er levende organer. Hvor har jeg det fra tro?
planter innehar ikke et følelsesliv men er styrt av instinkter fra en tidligere verden, og altså i et spiralkretsløp, så virker dette helt annerledes.
Antall ord: 42

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Vi er forskjellige... i spiraltanken... er noe langt mer kjøttspisere enn andre... beste begrunnelsen ? utviklingsmessig..? det holder ikke lenger med at vi har hjørnetenner og at kroppen trenger det når så meget annet tilgjengelig kan erstatte kjøtt...

likte det med skjult fett... pølsa på shell er jo ikke lenger skjult fett.. servelaten (som jeg alltid har syntes smaker dritt og fett).. selv den biffen... det er mye skjult animalsk fett i kjøttvarer.. rene og urene.. og i de fleste produkter av sauser.. etc idag finnes det kun vegetabilsk fett som er bedre..

min erfaring som vegeterianer og hva det gjør med kroppen er unektelig positive... jeg har mer overskudd og mindre magetrøbbel.. jeg fløy på do med magesmerter etter en kjøttmiddag før.. og jeg har en revmatisk bindevevssykdom...( også en autoimmun kronisk sykdom som leddgikt er) som også har gått av å unngå kjøttprodukter...

jeg har langt mer jevnt energi overskudd, huden ser bedre pga den var mer matt før, magen er så fin og taktfast og mentalt føler jeg meg kvikkere og våknere ikke minst krever matendringen mer variasjon i kostholdet og at jeg har mer peil på hva jeg får i meg.. tross at jeg er enslig og mamma og student og har masse jeg må gjøre... bare energinivået jeg har nå hjelper også. for de som ønsker å slanke seg.. kan det også ha virkning... ikkke for alle.. avhengig av hvor mye brus, kake, godteri, potegull etc du hiver i deg ellers.. dette spiser jeg lite av.. er ikke så glad i det fra før og juice unngår jeg også pga syren som tar tenner og magen min reagerer på det. merk også forskjellen på en middag med og uten poteter... hvor lett og mett man er uten poteter...

men..er nok en god ide å ha kosttilskudd på lur... fordi uansett kosthold idag kan man lett risikere å mangle vitaminer/mineraler etc..
Antall ord: 333
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
19
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

er greit nokk det at vegiterianere lever sunt.
kjøtt er ikke det beste for deg her i verden. det er umetta fett i det å høyner koleserolet (det ordet må være feil men trur det skrives slik)

men det er faktisk vitaminer i kjøtt som kroppen kjenner. ikke alle men noen som er vegiterianere blir sjuke fordi di ikke får i seg kjøtt.
må gå på en sprøyte for å få disse vitaminene i seg.

menesker har levd på kjøtt siden vi var aper. aper eter for det meste vegitar mat. men di eter avotil kjøtt for å få opp vekta og legge på seg fett lag. største er sjefen vetu.

skal du også trene hjelper det ikke å være vegiterianer. for man tar berre av seg fett uten å bygge noe serligt muskel masser. med mindre man går på protein tilskudd da. i dag er det måter å ungå å ete kjøtt om man trener seff.

men er mange typer kjøtt. noe er ikke bra noe er bra. hvit kjøtt er veldig bra.

men kristendomen ja. om dere 100% trur at jesus aldri spiste kjøtt? et levende dyr? hva med fisk? fisk er et dyr det og. det har følelser. nå har alle levende ting en form for en følelse.

eit tre blir syk om du tar for mye av barken dens vekk.
di spekulerer også på om planter har en sjel. hva om det er sant? kan du si det er 100% ikke sant?

vist du ikke kan det. hva skal en vegeterianer si da? di eter jo levende planter. en plante er faktisk ikke død heller før den er helt avferga eller råtna, nettopp en plante dør.har du hatt en hus plante å ikke gitt den nokk vann vet du at den dør.den lider en langsom død om den ikke får næring som vann.

hva er da mer humant? å drepe en gris fort? eller torturere en tomat?
Antall ord: 341
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Dj_Devil skrev:er greit nokk det at vegiterianere lever sunt.
kjøtt er ikke det beste for deg her i verden. det er umetta fett i det å høyner koleserolet (det ordet må være feil men trur det skrives slik)

men det er faktisk vitaminer i kjøtt som kroppen kjenner. ikke alle men noen som er vegiterianere blir sjuke fordi di ikke får i seg kjøtt.
må gå på en sprøyte for å få disse vitaminene i seg.

menesker har levd på kjøtt siden vi var aper. aper eter for det meste vegitar mat. men di eter avotil kjøtt for å få opp vekta og legge på seg fett lag. største er sjefen vetu.

skal du også trene hjelper det ikke å være vegiterianer. for man tar berre av seg fett uten å bygge noe serligt muskel masser. med mindre man går på protein tilskudd da. i dag er det måter å ungå å ete kjøtt om man trener seff.

men er mange typer kjøtt. noe er ikke bra noe er bra. hvit kjøtt er veldig bra.

men kristendomen ja. om dere 100% trur at jesus aldri spiste kjøtt? et levende dyr? hva med fisk? fisk er et dyr det og. det har følelser. nå har alle levende ting en form for en følelse.

eit tre blir syk om du tar for mye av barken dens vekk.
di spekulerer også på om planter har en sjel. hva om det er sant? kan du si det er 100% ikke sant?

vist du ikke kan det. hva skal en vegeterianer si da? di eter jo levende planter. en plante er faktisk ikke død heller før den er helt avferga eller råtna, nettopp en plante dør.har du hatt en hus plante å ikke gitt den nokk vann vet du at den dør.den lider en langsom død om den ikke får næring som vann.

hva er da mer humant? å drepe en gris fort? eller torturere en tomat?
Mye her jeg kunne plukket litt istykker Dj ;).. bla at vegetarianer som må ta sprøyter skyldes ofte at de ikke er påpasselig i sitt kosthold og hvis du leste artikkelen nøye.. så kan det unngås å mangle hvis du får i deg riktige produkter.. som bønner.. linser etc.... og en ekte vegeterianer spiser ikke fisk heller faktisk.. mange kategoriserer det i å spise kun fisk.. eller litt kylling.. men det er egentlig feil.. en vegeterianer unngår selv "dyret" men kan spise biprodukter som melk, smør, egg og ost... det dyret selv produserer... veganere unngår også disse biproduktene men er da stilt ovenfor å måtte være enda mer nøye med at de får i seg det de trenger..

levende liv som oppnår følelser er det man ikke skal spise som vegeterianer.. insekter, fisk, fugl og pattedyr... og som El Boss nevner.. og planten har det i seg som optimalt å fordøyes av annet og gå igjennom dennes ernæringsssytem.. mange planter har det som forplantningsprosess at frøene som kommer ut i avføringen hos dyr blir til nytt planteavkom.. attpåtil at magesyren hos dyret gjør noe med frøet som er nødvendig og at dyret da har forflyttet seg til et annet "såsted" som bien med sin støvbæring på sine ben... gress f.esk.. har godt av å herdes med klipping.. ;) det er langt mer lidelse for et dyr i fortærings/drepe prosessen enn for en plante som har optimalt levekår i å vokse og bli fortært.. men der er vi inne på hva man trur på... og jeg kaster ballen tilbake.. til de som tror at mennesker har absolutt godt av kjøtt.. jeg er dessuten lei av at folk prøver å fortelle meg at jeg MÅ ha kjøtt.. det er en grunnregel og det er slik kroppen er... når man i ernæringsvitenskapen vet at meget kan erstatte kjøtt... spesielt når det kommer fra kjøttspisere som både har overvekt/kolesterol og avføringstrøbbel og du ser helsa er dårlig bare ved å se på de... mens jeg føler meg utrolig vel fysisk.. glemte jeg å nevne at jeg har nesten ikke noe særlig migrene/hodepine lenger også? etter at jeg la om kostholdet...

PS: aper som shimpanser... spiser bla kjøtt fordi de skaffer seg kosttilskudd iform av proteiner pga sitt instinkt/behov/revirmarkering

( de går gjerne på mindre arter aper som er på deres territoriet, jakter regelrett på mindre aper mens de bygger seg opp hormonelt/psykisk under jakten og det er også en sosial bindings og utelukkingsfaktor i denne adferden som var uforståelig for forskere til langt opp i vår tid, lederhannen får også mulighet til å vise sin optimale styrke og lederegenskaper som seierherren og får ta mest av maten) lederannens størrelse er også pga selektiv utvelging bla hunnene og det er slik i naturen ofte at den største og sterkeste i en art der disse egenskaper fremelskes at det blir et ledertrekk, dog det er funnet flere tilfeller der små og smarte og psykisk stabile hanner kan lede en flokk men vil bli langt oftere utfordret av fysisk større rivaler og det er stort sett hanner som fører an i dette med å jakte på dyr og tar for seg av måltidet...hunnene vier mer tid til ungene og å lete etter variert mat også pga sin rolle med unger og å lære de opp og amme de. kosten deres er generelt fattigere på proteiner og gjerne litt ensidig.. naturen rundt de bestemmer det og de går ikke akkurat i butikken og kjøper mat fra alle mulig natursymbioser og verdensdeler..)

vi mennesker har utviklet oss til et høyere nivå og har ikke jakt og samle preget i slik grad.. dessuten har vi mer mulighet til å anskaffe oss vegetabilsk og proteinrikt kost... og er du kroppsbygger.. noe ikke er heller da.. vel.. da bør du uansett spise proteintilskudd og unngå kjøtt så slipper du det fettet også hva?
Antall ord: 1036
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Glemte å si det med et tre... enkelte dyrearter spiser faktisk tre... men det er en naturlig adferd og bør ikke fargelegges av vårt menneskesyn... syns du jeg skal ta fra marsvinet mitt høyet for jeg syns så synd på gresset som har en sjel..?

ja alt har en sjel tror jeg på.. men sjelen går igjennom utvikling og oppnår høyere bevissthet og ettersom dens artstilstand ergo hensyn fra oss mennesker som er såpass høyt utviklet at vi langt mer kan ta hensyn iforhold til arten (planten og dyret)..

jeg er vegeterianer... men har katter som spiser kjøtt og det får de lov til og jeg kjøper det kjøttet til de.. pga jeg respekterer deres art og bevissthetsnivå.. der deres kropp er mer i takt med hva de spiser.. min kropp er på et annet nivå der jeg pga min bevissthet kan velge andre produkter og pga langt større empati mot andre levende vesener utover det drepende prinsippet kan velge å bli en vegeterianer... forundrer meg ikke om noen har prøvd å få dyra til å bli vegeterianere.. men lurer på hvor lett.. når rovdyr er på et fysiologisk stadiet der kroppen trenger langt høyere inntak av kjøtt.. leste også for ikke så lenge siden.. at løvens liv forkortes muligens pga høyt kolesterol.. pga kosten som er nesten bare kjøtt.. men dyr regner ikke lykke og helse i antall år.. men i optimalt levesett den tia de lever... noe vi kunne ha lært av ? hehe.... men optimalt for meg innekluderer hva jeg putter i kjeften... pga min mentalitet og bevissthet...
Antall ord: 277
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
19
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

eg er enig i det meste. hehe
nå er ikke eg ein som spiser så ekstremt med sunn mat.
eter salat om det er med maten. salat er godt, da seff uten dressing.
får di vitaminene eg trenger med å ta vitamin tabletter. har nettopp fløtta for meg selv og jobber mye så må lære meg å lage mat selv. noe som er tregt når eg vil komme hjem å ha meg mat etter 8 timer og være sikker på at det smaker vertfall godt.
eg sier ikke kjøtt er eit must. eg har ei veninna som er vegitar å det er ekstremt mye god vegitar mat. nekter ikke på det.
eg mener berre det at om en person som velger å være vegitar så bør ikke den personen som en overkristen person gå rundt å si at alle må være vegitar for det er så mye bedre.
er mange som lever sunt selv om di spiser kjøtt.
nå har eg samme instiling ovenfor folk som sier du må eta kjøtt for det er best for deg.
Antall ord: 182
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Dj_Devil skrev:eg er enig i det meste. hehe
nå er ikke eg ein som spiser så ekstremt med sunn mat.
eter salat om det er med maten. salat er godt, da seff uten dressing.
får di vitaminene eg trenger med å ta vitamin tabletter. har nettopp fløtta for meg selv og jobber mye så må lære meg å lage mat selv. noe som er tregt når eg vil komme hjem å ha meg mat etter 8 timer og være sikker på at det smaker vertfall godt.
eg sier ikke kjøtt er eit must. eg har ei veninna som er vegitar å det er ekstremt mye god vegitar mat. nekter ikke på det.
eg mener berre det at om en person som velger å være vegitar så bør ikke den personen som en overkristen person gå rundt å si at alle må være vegitar for det er så mye bedre.
er mange som lever sunt selv om di spiser kjøtt.
nå har eg samme instiling ovenfor folk som sier du må eta kjøtt for det er best for deg.
helt enig i det med å sammenligne det med hva ultra og misjonerende kristne sier.. dette er et personlig valg og bør respekteres på samme vis som at jeg respekterer de som vil spise kjøtt.. men.. jeg må ha mine argumenter på plass for MITT valg i møte med fordomsfulle kjøttspisere men ikke glemme å si at jeg ser ikke ned på folk fordi om de spiser kjøtt... kjæra non.. men kjøttspisere kan angripe meg med dette fordi de trigger frem mine argumenter og tar det som at jeg ser ned på de.. det er jo helt feil!!! ofte er det kjøttspisere som angriper meg før jeg får sagt mer enn at jeg er vegeterianer.. og det forteller om den enkeltes kostholdsfølelse noen ganger.. at man blir sår pga generellt usunt kosthold og angrep blir da det beste forsvar.. men herregud man har da frihet til selv å velge hvor sunt kosthold.. med eller uten kjøtt.. og bare å minke kjøtt fra hver dag til mindre er jo kjempebra gjerning mot kroppen.. for ikke å snakke om å dra hjem og lage en skikkelig god skive med salat/ og mager skinke etc.. istedenfor å stoppe på shell og kjøpe en pølse...

dessuten DJ... da jeg også flyttet for meg selv i starten måtte jeg også få inn vane/trening i å lage variert mat.. så slapp av det kommer seg.. men du må være litt bevisst hva du får ideg og starte gjerne når du handler i butikken eller bare en liten ide om hva du kunne tenkt deg å spise neste dag :)
Antall ord: 459
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
19
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

snuppedilla skrev:
Dj_Devil skrev:eg er enig i det meste. hehe
nå er ikke eg ein som spiser så ekstremt med sunn mat.
eter salat om det er med maten. salat er godt, da seff uten dressing.
får di vitaminene eg trenger med å ta vitamin tabletter. har nettopp fløtta for meg selv og jobber mye så må lære meg å lage mat selv. noe som er tregt når eg vil komme hjem å ha meg mat etter 8 timer og være sikker på at det smaker vertfall godt.
eg sier ikke kjøtt er eit must. eg har ei veninna som er vegitar å det er ekstremt mye god vegitar mat. nekter ikke på det.
eg mener berre det at om en person som velger å være vegitar så bør ikke den personen som en overkristen person gå rundt å si at alle må være vegitar for det er så mye bedre.
er mange som lever sunt selv om di spiser kjøtt.
nå har eg samme instiling ovenfor folk som sier du må eta kjøtt for det er best for deg.
helt enig i det med å sammenligne det med hva ultra og misjonerende kristne sier.. dette er et personlig valg og bør respekteres på samme vis som at jeg respekterer de som vil spise kjøtt.. men.. jeg må ha mine argumenter på plass for MITT valg i møte med fordomsfulle kjøttspisere men ikke glemme å si at jeg ser ikke ned på folk fordi om de spiser kjøtt... kjæra non.. men kjøttspisere kan angripe meg med dette fordi de trigger frem mine argumenter og tar det som at jeg ser ned på de.. det er jo helt feil!!! ofte er det kjøttspisere som angriper meg før jeg får sagt mer enn at jeg er vegeterianer.. og det forteller om den enkeltes kostholdsfølelse noen ganger.. at man blir sår pga generellt usunt kosthold og angrep blir da det beste forsvar.. men herregud man har da frihet til selv å velge hvor sunt kosthold.. med eller uten kjøtt.. og bare å minke kjøtt fra hver dag til mindre er jo kjempebra gjerning mot kroppen.. for ikke å snakke om å dra hjem og lage en skikkelig god skive med salat/ og mager skinke etc.. istedenfor å stoppe på shell og kjøpe en pølse...

dessuten DJ... da jeg også flyttet for meg selv i starten måtte jeg også få inn vane/trening i å lage variert mat.. så slapp av det kommer seg.. men du må være litt bevisst hva du får ideg og starte gjerne når du handler i butikken eller bare en liten ide om hva du kunne tenkt deg å spise neste dag :)
har ikke så mye eg skal si. er enig i det meste du skriver. :)
Antall ord: 475
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
spissmusa
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 178
Startet: 04 Apr 2006 12:11
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus

Innlegg av spissmusa »

er ikke vegeterianer selv, men har ikke noe problem med å se at kroppen og hjernen fungerer best uten tungfordøyelig kjøtt. merker det jo selv, hvor tung og slapp jeg blir etter ett realt måltid med biff eller lignende....
lett kost i sin helhet gjør i allefall mitt hode og min kropp mer funksjonell (sikkert et ekstremt dårlig ordvalg).

men, må og si att kylling for eksempel, gjør meg ikke like slapp og daff som gris og storfe... tror mye av det vegeterianere kommer med har mye for seg, man merker det selv, hvis man er det bevisst...

så, jeg gidder i allefall ikke sitte på min høye hest med fordommene godt trykket nedover øra bare for å holde på noen gamle prinsipper som ikke holder mål...
...selv om jeg selv synes kjøtt er godt...
Antall ord: 142
søker vi guds ord der vi boltrer oss i syndens gods.
med bibelen til hjertet,
på vandring tekkes vi djevelens fristelser

skrevet av... -meg

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
*Velvet*
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 764
Startet: 19 Nov 2004 19:06
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av *Velvet* »

Jeg spiser kun to typer hvitt kjøtt...
Antall ord: 8
Vil du bli bombet? Kle deg ut som muslim og besøk Thon.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links