Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsis"spøkelser" avslørt av britiske psykologer

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
annatherese
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 76
Startet: 09 Okt 2005 22:02
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: porsgrunn

"spøkelser" avslørt av britiske psykologer

Innlegg av annatherese »

http://www.forskning.no/Artikler/2003/mai/1053532763.29

Et kaldt gufs kan sende frysninger nedover ryggen. Mørke rom kan få hvem som helst til å være på vakt. Britiske psykologer har forsket seg frem til at spøkelser er hjernens tolkning av kroppens reaksjon på bestemte omgivelser.

hva synes dere?
Antall ord: 52
Root: under-active (0%)
Sacral: over-active (69%)
Navel: under-active (13%)
Heart: open (25%)
Throat: over-active (69%)
Third Eye: open (19%)
Crown: under-active (6%)

-Therese-

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Leste igjennom artikkelen, og må bare si : Godt forsøk !

At enkelte "spøkelser" kansje kan ha slik forklaring, så er det likevel en viss % igjen som ikke kan forklares slik.
Hva med de som opplever slik lyse varme dager, ute i naturen ? Kansje på en fredelig greesplen ?

Det er som med ufo - mange episoder kan forklares bare man får undersøkt nærmere, MEN det er alltid en % som ikke man finner andre forklaringer på.
( alltid en viss prosent som forblir ubesvart / ikke bevist. )

mvh Asbjørn
Antall ord: 89

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
paraunormal
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 443
Startet: 03 Mai 2005 22:22
18
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av paraunormal »

Tsja, det er faktisk noenlunde hva jeg tenker om den saken, iallefall i samme bane. Det handler litt om å sette ord på hva en føler. At en får kalde gufs av å gå inn i et skummelt hus betyr ikke at det ikke er spøkelser der, eller kanskje det gjør det? Svaret er selvfølgelig helt individuelt.
Antall ord: 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RL-Crew
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 181
Startet: 29 Apr 2006 19:41
18

Innlegg av RL-Crew »

Asbjørn skrev:Leste igjennom artikkelen, og må bare si : Godt forsøk !

At enkelte "spøkelser" kansje kan ha slik forklaring, så er det likevel en viss % igjen som ikke kan forklares slik.
Hva med de som opplever slik lyse varme dager, ute i naturen ? Kansje på en fredelig greesplen ?

Det er som med ufo - mange episoder kan forklares bare man får undersøkt nærmere, MEN det er alltid en % som ikke man finner andre forklaringer på.
( alltid en viss prosent som forblir ubesvart / ikke bevist. )

mvh Asbjørn
Mener du at de prosentene som vitenskapen ikke kan forklare automatisk faller i vår favør?
Antall ord: 109

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

RL-Crew skrev:Mener du at de prosentene som vitenskapen ikke kan forklare automatisk faller i vår favør?
Nei, Som en VIS man sa ; Det er mer mellom himmel og jord...

OM det er spøkelser -det er en annen sak - men at det er Energier ; JA DET er det.

Skal tro om disse energiene bygger på tidligere levende mennesker, eller om det er andre faktorer ?

Uansett ; Sålenge man ikke har bevis, må man leve i troen , eller avvise det.

Jeg lever i troen, inntil det er bevist noe annet.
Jeg har selv merket energier - og kan derfor ikke avskrive det - FØR noen- eventuelt "Vise menn" - kan bevise for meg at jeg har kjent noe annet, og at de kan reprodusere det, slik at jeg merker det samme.

mvh Asbjørn
Antall ord: 135

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RL-Crew
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 181
Startet: 29 Apr 2006 19:41
18

Innlegg av RL-Crew »

Jeg lever i troen, inntil det er bevist noe annet.
Det virker som om det beste argumentet folk har noenganger er "det er mer mellom himmel og jord"!

For det andre asbjørn. Du lever i troen inntil det motsatte er bevist. Det betyr at du alltid vil leve i troen for man kan ikke motbevise hypoteser som ikke er falsifiserbare.
Antall ord: 61

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Re: "spøkelser" avslørt av britiske psykologer

Innlegg av madjava »

annatherese skrev:http://www.forskning.no/Artikler/2003/mai/1053532763.29

Et kaldt gufs kan sende frysninger nedover ryggen. Mørke rom kan få hvem som helst til å være på vakt. Britiske psykologer har forsket seg frem til at spøkelser er hjernens tolkning av kroppens reaksjon på bestemte omgivelser.

hva synes dere?
Vert faktisk frustrert av dette, hadde egentlig håpa å få kontakt eller oppleve spøkelser. :(
Antall ord: 69
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
mario andres
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 134
Startet: 31 Mar 2005 10:03
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trollheimen

skeptisk

Innlegg av mario andres »

Bestandig skal finne vi skeptisk ditt og datt!!
tro eller ikke tro!!!
spøkelser finnes,energier finnes,dett fines masse rart mellon jorda og himmel!
så whatever!! :badgrin:
Antall ord: 27

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Nå har jeg ikke sjekket, men innbiller meg at dette er en artikkel jeg har kommentert før her. I såfall sier de ikke at alle spøkelsesopplevelser er forklart her, men at ett eller et fåtall slott ble undersøkt, og konklusjon var at det disse forskerne opplevde kunne forklares slik det er beskrevet.

At man ikke kan forklare et fenomen av forskjellige årsaker betyr ikke at det er energier eller noe annet paranormalt.

Det betyr at man ikke vet hva det er. F.eks. kan muligheten til å undersøke fenomenet ha forsvunnet, eller man har ikke brukt beste verktøy for å finne ut av saken.

I en tidligere tråd viste jeg at en merkelig lyd forplantet seg i mitt hjem. Hvis jeg ikke hadde funnet ut der og da hva det var, hadde dette vært uforklarlig, selv om det absolutt ikke hadde med noe paranormalt å gjøre.
Antall ord: 153

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Xrxes
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 13
Startet: 06 Jul 2005 01:25
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo

Innlegg av Xrxes »

Asbjørn skrev:Leste igjennom artikkelen, og må bare si : Godt forsøk !

At enkelte "spøkelser" kansje kan ha slik forklaring, så er det likevel en viss % igjen som ikke kan forklares slik.
Hva med de som opplever slik lyse varme dager, ute i naturen ? Kansje på en fredelig greesplen ?

Det er som med ufo - mange episoder kan forklares bare man får undersøkt nærmere, MEN det er alltid en % som ikke man finner andre forklaringer på.
( alltid en viss prosent som forblir ubesvart / ikke bevist. )

mvh Asbjørn
Spørsmål til Asbjørn:

Ut i fra det du skriver - la oss tenke oss følgende scenario:


- 1 -
90% av spøkelses-obervasjonene kan forklares.
10% er derimot uforklarlige (dette er dog de sakene som man har minst info/bevis rundt).
Spørsmål: Er det ikke da ganske så sannsynlig å tro at de siste 10% også da KAN oppklares dersom man hadde mer info/bevis rundt disse sakene ???

For å sette dette i perspektiv kan vi så samtidig tenke oss et annet tilsvarende scenario:

- 2 -
90% av mordene i New York blir oppklart.
10% er derimot uoppklarte (dette er dog de sakene som man har minst info/bevis rundt).
Spørsmål: Er da de siste 10% uoppklarte mordene nødvendigvis begått av "spøkelser" ???

Dette ble noe kronglete fremstilt, men skjønner du hva jeg mener?
Det jeg vil frem til er at: - det trenger ikke nødvendigvis være noe bevis på at det finnes "spøkelser" selv om X% av observasjonene er uoppklarte...?


Xrxes
Antall ord: 262

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Xrxes skrev:Det jeg vil frem til er at: - det trenger ikke nødvendigvis være noe bevis på at det finnes "spøkelser" selv om X% av observasjonene er uoppklarte...?
Xrxes
Nei, det er IKKE noe bevis på at det finnes spøkelser...

Men det bevises heller ikke at det IKKE er spøkelser ;-)

Det er jo det som er kjernen i problemet...

Sålenge det ikke finnes gjentagbare bevis, så er det indisier og det blir indisier.

Derfor må hver og en selv bedømme... HVA skal jeg tro på her ?
Skal jeg tro på at det er en mann med horn, og 666 gravert i panna som går rundt ?
Skal jeg tro at det er noen uteliggere som har laga seg en spesialteknikk ?
Skal jeg tro at ... osv...

Lista kan du lage så lang du bare vil.

Sålenge ting ikke er bevist - så vet man ikke.
Om det er små grønne menn fra mars som er på damejakt, eller om det er noe annet,
man kan få mistanker bygget på indisier - men bevis ? nei.

Dette kan diskuteres opp og i mente over flere etasjer, men samma f.. - beviset er fremdeles ikke der.
Og så lenge det ikke er bevist eller motbevist - kan man heller ikke fraskrive noen muligheter...

Jeg har ikke fremlagt bevis på at spøkelser finnes, jeg har fremlagt ideer og tro på det.
Det er ikke det samme som å bevise... ;-)

mvh Asbjørn
Antall ord: 242

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
arnta
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 7
Startet: 22 Mar 2005 13:56
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: røros

Innlegg av arnta »

Jeg kan slå meg litt enig i britiske forskerene.... at vi i mange tillfeller ser spøkeles fordi vi innbiller oss det ut i fra omgivelsene(energier som henger som vi plukker opp av en slaks sans)
jaja... så jeg vil si at spøkelser og energier er det samme... men at ting flytter seg gang på gang.. det kan jo ikke være noen innbildning for det er en fysisk masseforflyttelse...

det eneste bevis på at spøkelser finnes må være utalje vittner som har sett det samme samtidlig eller sett det samme uten å være i kontakt med vær andre tidligere..
Antall ord: 105

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Occultus
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 3
Startet: 01 Jun 2006 12:58
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Røros

Innlegg av Occultus »

Hvis de påstår at det IKKE finne spøkelser. Hvorfor kan da alle se dem på umanipulerte bilder??? :mozilla_undecided: Bare en tanke som slo meg....
Antall ord: 26

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Satsuki
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 638
Startet: 11 Okt 2005 16:49
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Satsuki »

Jeg synes det er så pussig når man opptager noe rart, for eksempel hører en merkelig lyd, og automatisk tenker "det var ikkeno". Senere finner man ut at det faktisk VAR noe, for eksempel at det VAR noen hjemme.

Hva med de gangene man tenker "det var ikkeno" og man er alene i huset, for eksempel. Det kan jo ha vært noe da og?

Bare en liten tanke jeg har hatt i det siste. Man forsøker jo alltid å finne naturlige forklaringer på alt, men noen ganger finnes det ingen naturlig forklaring.

*tenke tenke*
Antall ord: 97

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Satsuki
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 638
Startet: 11 Okt 2005 16:49
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Satsuki »

Forresten.. Har et litt morsomt eksempel på dette :D

For noen dager siden lå kjæresten min og jeg og sov, da jeg plutselig hørte en lyd ved siden av senga, rasling i papir eller lignende. Jeg skvatt litt, og tenkte "hva var det?" Siden jeg ikke hørte noe mer, falt jeg selvfølgelig tilbake til "det var sikkert ingenting"-forklaringen. Likevel ble jeg selvfølgelig liggende med ørene på stilk en stund, og ganske riktig hørte jeg lyden igjen. I mitt lille mørkeredde hode begynte jeg selvfølgelig å fable om husnisser, skyggefolk og det som verre er.

Det var før det kom et lite nys fra under senga, som jeg selvfølgelig kjente igjen. Jeg vekket kjæresten min, som fikk bekreftet hypotesen i stua: Buret til den ene hamsteren var åpent!

Og ganske riktig fant vi den stakkars lille hamsteren i støvet under senga :D
Antall ord: 151

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links