Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisser du er her.....

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
miss 24/7
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 197
Startet: 11 Des 2005 09:44
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: rogaland

ser du er her.....

Innlegg av miss 24/7 »

Horus , men du er bltt litt taus siste stunden.......?
:mozilla_undecided:

bare lurer ....... :mozilla_smile:
Antall ord: 13
Fantasien ble gitt oss mennesker som erstatning for det vi ikke er - den humoristiske sansen fikk vi til trøst for det vi er...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Re: ser du er her.....

Innlegg av Horus^ »

miss 24/7 skrev:Horus , men du er bltt litt taus siste stunden.......?
:mozilla_undecided:

bare lurer ....... :mozilla_smile:
Ja jeg følger med på hva som blir sagt, men jeg føler jeg ikke gidder å engasjere meg når det som blir sagt faller for døve ører. :)
Ser også tendenser til folk som blir bare mer og mer skeptiske, folk begynner snart å betvile sin egen eksistens fordi de ikke kan bevise den.
Antall ord: 72

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
miss 24/7
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 197
Startet: 11 Des 2005 09:44
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: rogaland

Re: ser du er her.....

Innlegg av miss 24/7 »

Horus^ skrev:
miss 24/7 skrev:Horus , men du er bltt litt taus siste stunden.......?
:mozilla_undecided:

bare lurer ....... :mozilla_smile:
Ja jeg følger med på hva som blir sagt, men jeg føler jeg ikke gidder å engasjere meg når det som blir sagt faller for døve ører. :)
Ser også tendenser til folk som blir bare mer og mer skeptiske, folk begynner snart å betvile sin egen eksistens fordi de ikke kan bevise den.

det var et godt svar :mozilla_laughing: føler også at det er mangen skeptikere,som faktisk må ha alt bevist om man skal tro....men sånn fungerer det heldigvis ikke for alle :mozilla_smile:


men jeg synes at du skal formidle dine meninger ,å hva som er din tro....
Det synes jeg er viktig...å det betyr utrolig mye :mozilla_smile:
Antall ord: 135
Fantasien ble gitt oss mennesker som erstatning for det vi ikke er - den humoristiske sansen fikk vi til trøst for det vi er...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Tro krever ingen bevis. Men er det ikke bedre å vite???

Merkelig at 3 skeptikere kan ødelegge stemningen. Hadde folk hatt erfaringer som støttet opp om sin tro ville de ikke følt seg så truet. For det er det mange gjør.
Antall ord: 43

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Innlegg av Horus^ »

Jeg følger med som sagt, og jeg sier ifra når jeg føler det er noe som er verdt å kommentere. Men jeg synes det har vært mangel på interessante poster i det siste, kun poster hvor folk skal motbevise andres teorier og lignende. Man kan plukke enhver opplevelse og teori ifra hverandre. Man trenger faktisk ikke bruke mange vitenskapelige termer for å gjøre det heller. Hallusinasjoner, psykoser, frykt, massesuggesjon, illusjoner, rusmidler osv.. Jeg skjønner ikke helt vitsen med å fortelle om en opplevelse når personer bruker kun de overnevnte uttrykkene for å generalisere og svekke folks påstander om deres opplevelser. En ting er hvis man er sammen om å oppleve slike ting, så kan man gjerne rasjonalisere litt. Men å sitte på ett forum å fortelle at andre personers opplevelser mest sannsynlig er ditt og datt blir for teit, rett og slett.
Det er minst like farlig å være skeptisk, som å være troende. Husk det folkens.. Det er samme sak, bare at det ligger i motsatt ende av pendelen.
Antall ord: 171

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Innlegg av Horus^ »

>wiz skrev:Tro krever ingen bevis. Men er det ikke bedre å vite???

Merkelig at 3 skeptikere kan ødelegge stemningen. Hadde folk hatt erfaringer som støttet opp om sin tro ville de ikke følt seg så truet. For det er det mange gjør.
Neida.. Jeg har ikke sagt at skeptikere ødelegger stemningen for all del. Men jeg velger å ikke kommentere slike tråder hvor ting skal "bevises", for man kommer ingen vei uansett hvor mye man debatterer frem og tilbake. Det er sunt med litt skepsis, men alt med en klype salt. :)
Antall ord: 94

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lille-my
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 115
Startet: 19 Nov 2005 20:44
18

Innlegg av lille-my »

Horus^ skrev:Jeg følger med som sagt, og jeg sier ifra når jeg føler det er noe som er verdt å kommentere. Men jeg synes det har vært mangel på interessante poster i det siste, kun poster hvor folk skal motbevise andres teorier og lignende. Man kan plukke enhver opplevelse og teori ifra hverandre. Man trenger faktisk ikke bruke mange vitenskapelige termer for å gjøre det heller. Hallusinasjoner, psykoser, frykt, massesuggesjon, illusjoner, rusmidler osv.. Jeg skjønner ikke helt vitsen med å fortelle om en opplevelse når personer bruker kun de overnevnte uttrykkene for å generalisere og svekke folks påstander om deres opplevelser. En ting er hvis man er sammen om å oppleve slike ting, så kan man gjerne rasjonalisere litt. Men å sitte på ett forum å fortelle at andre personers opplevelser mest sannsynlig er ditt og datt blir for teit, rett og slett.
Det er minst like farlig å være skeptisk, som å være troende. Husk det folkens.. Det er samme sak, bare at det ligger i motsatt ende av pendelen.
Godt skrevet :mozilla_smile:
Antall ord: 177
Take care

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
miss 24/7
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 197
Startet: 11 Des 2005 09:44
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: rogaland

Innlegg av miss 24/7 »

>wiz skrev:Tro krever ingen bevis. Men er det ikke bedre å vite???

Merkelig at 3 skeptikere kan ødelegge stemningen. Hadde folk hatt erfaringer som støttet opp om sin tro ville de ikke følt seg så truet. For det er det mange gjør.

:D der var du å .... den fødte skeptiker :D , det er jo godt at man har noen å diskutere med,synes det er litt greit også,men må innrømme at noen ganger så blir jeg bare frustrert over at man kan være så skeptisk som mangen er i noen tilfeller.
men gidder somregel ikke irritere meg for mye da :mozilla_smile: folk må få mene hva di vil ...... men stakkars,syns litt synd på dem jeg
ivertfall om man må starte krangler for å formidle sine meninger
Antall ord: 130
Fantasien ble gitt oss mennesker som erstatning for det vi ikke er - den humoristiske sansen fikk vi til trøst for det vi er...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
JUNE
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1194
Startet: 11 Mar 2005 23:15
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jessheim
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av JUNE »

Horus^ skrev:Jeg følger med som sagt, og jeg sier ifra når jeg føler det er noe som er verdt å kommentere. Men jeg synes det har vært mangel på interessante poster i det siste, kun poster hvor folk skal motbevise andres teorier og lignende. Man kan plukke enhver opplevelse og teori ifra hverandre. Man trenger faktisk ikke bruke mange vitenskapelige termer for å gjøre det heller. Hallusinasjoner, psykoser, frykt, massesuggesjon, illusjoner, rusmidler osv.. Jeg skjønner ikke helt vitsen med å fortelle om en opplevelse når personer bruker kun de overnevnte uttrykkene for å generalisere og svekke folks påstander om deres opplevelser. En ting er hvis man er sammen om å oppleve slike ting, så kan man gjerne rasjonalisere litt. Men å sitte på ett forum å fortelle at andre personers opplevelser mest sannsynlig er ditt og datt blir for teit, rett og slett.
Det er minst like farlig å være skeptisk, som å være troende. Husk det folkens.. Det er samme sak, bare at det ligger i motsatt ende av pendelen.
veldig godt sagt!!
Antall ord: 176

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

For min del kan folk tro hva dem vil, men jeg mener holdningen her inne er ødeleggende for seriøsiteten. Kunne like gjerne vært muslim hvis tro er det eneste som betyr noe.
Antall ord: 34

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lille-my
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 115
Startet: 19 Nov 2005 20:44
18

Innlegg av lille-my »

>wiz skrev:For min del kan folk tro hva dem vil, men jeg mener holdningen her inne er ødeleggende for seriøsiteten. Kunne like gjerne vært muslim hvis tro er det eneste som betyr noe.
Det jeg ikke forstår Wiz er hvordan forventer du at folk som har opplevd ting skal kunne bevise det de har opplevd. Skal de fly rundt med et videokamera hele tiden for å filme alt som skjer rundt dem? Du som lever med et medium må jo vite at det er ikke alltid lett å bevise noe. Har du noen beviser på at du har de evnene du sier du har eller tviler du bare på alle andre?
Antall ord: 113
Take care

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
miss 24/7
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 197
Startet: 11 Des 2005 09:44
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: rogaland

Innlegg av miss 24/7 »

Horus^ skrev:Jeg følger med som sagt, og jeg sier ifra når jeg føler det er noe som er verdt å kommentere. Men jeg synes det har vært mangel på interessante poster i det siste, kun poster hvor folk skal motbevise andres teorier og lignende. Man kan plukke enhver opplevelse og teori ifra hverandre. Man trenger faktisk ikke bruke mange vitenskapelige termer for å gjøre det heller. Hallusinasjoner, psykoser, frykt, massesuggesjon, illusjoner, rusmidler osv.. Jeg skjønner ikke helt vitsen med å fortelle om en opplevelse når personer bruker kun de overnevnte uttrykkene for å generalisere og svekke folks påstander om deres opplevelser. En ting er hvis man er sammen om å oppleve slike ting, så kan man gjerne rasjonalisere litt. Men å sitte på ett forum å fortelle at andre personers opplevelser mest sannsynlig er ditt og datt blir for teit, rett og slett.
Det er minst like farlig å være skeptisk, som å være troende. Husk det folkens.. Det er samme sak, bare at det ligger i motsatt ende av pendelen.
helt enig,godt skrevet :mozilla_smile:
Antall ord: 179
Fantasien ble gitt oss mennesker som erstatning for det vi ikke er - den humoristiske sansen fikk vi til trøst for det vi er...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Innlegg av Horus^ »

>wiz skrev:For min del kan folk tro hva dem vil, men jeg mener holdningen her inne er ødeleggende for seriøsiteten. Kunne like gjerne vært muslim hvis tro er det eneste som betyr noe.
Seriøsitet kommer ikke av å ta dine egne opplevelser og putte dem under generelle vitenskapelige termer. Å blindt tro på noe, er noe annet enn å tro på egne opplevelser.
Vi gjør jo egentlig ikke annet enn å tro hele livet. Vi tror vi er en del av ett større univers. Vi tror vi blir lege, brannmann, politi, etc når vi blir stor. Vi tror vi trenger 20 pizza til ett helt fotball lag. Hvis du blir for opptatt av å fjerne tro ifra folks sinn, så ødelegger man dem. Blind tro og blind skepsis er samme sak.
Antall ord: 133

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

lille-my skrev:
>wiz skrev:For min del kan folk tro hva dem vil, men jeg mener holdningen her inne er ødeleggende for seriøsiteten. Kunne like gjerne vært muslim hvis tro er det eneste som betyr noe.
Det jeg ikke forstår Wiz er hvordan forventer du at folk som har opplevd ting skal kunne bevise det de har opplevd. Skal de fly rundt med et videokamera hele tiden for å filme alt som skjer rundt dem? Du som lever med et medium må jo vite at det er ikke alltid lett å bevise noe. Har du noen beviser på at du har de evnene du sier du har eller tviler du bare på alle andre?
Hvem evner er det jeg påstår å ha?
Antall ord: 125

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Horus^ skrev:
>wiz skrev:For min del kan folk tro hva dem vil, men jeg mener holdningen her inne er ødeleggende for seriøsiteten. Kunne like gjerne vært muslim hvis tro er det eneste som betyr noe.
Seriøsitet kommer ikke av å ta dine egne opplevelser og putte dem under generelle vitenskapelige termer. Å blindt tro på noe, er noe annet enn å tro på egne opplevelser.
Vi gjør jo egentlig ikke annet enn å tro hele livet. Vi tror vi er en del av ett større univers. Vi tror vi blir lege, brannmann, politi, etc når vi blir stor. Vi tror vi trenger 20 pizza til ett helt fotball lag. Hvis du blir for opptatt av å fjerne tro ifra folks sinn, så ødelegger man dem. Blind tro og blind skepsis er samme sak.
En skeptiker tror ingenting. Tro er tro. En skeptiker er åpen, men ikke fastlåst slik vrange vitenskapesfolk eller mange på paranormal er.

Man er ikke åpne på dette forumet når alle innlegg som kan tolkes dithen at det ikke er noe paranormalt blir avvist med stor iver og iltert temperement.
Antall ord: 187

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links