Bearchild skrev:g.r.y skrev:Jeg fikk sett måneformørkelsen, og den var rett & slett hinsides fasinerende.
Pga. at det var fullmåne, fikk formørkelsen dette blåaktike skjæret, -derav navnet blue moon. Dette er et rimelig skjeldent fenomen, og forrige gang det hendte, går helt tilbake til 60-tallet.

Blåmåne har ikke sammenheng med formørkelser. Blue moon er betegnelsen på en "ekstra" fullmåne.. hvis man deler opp månesesongen i 4; vinter, vår, sommer og høst skal det være 3 fullmåner innenfor hver sesong. Av og til blir det en fjerde og den kalles blå måne.
Ellers kan jeg ikke si jeg syntes jeg så noe blåskjær. Mest dypt oransje. Men selve formørkelsesfasen var mørkere enn jeg husker fra tidligere? Flott var det uansett!

Det er faktisk hele 3 forskjellige definisjoner på 'blue moon'.
Det er den du refererer til, hvilket jeg mener å huske innter hver 3 fullmåne, -altså en gang pr årstid. Videre har vi den astronomiske/metrologiske definisjonen. I følge denne, kalles det 'blue moon' i de tilfeller hvor det er 4 fullmåner i en periode istedet for de 'normale' 3. Neste gang det er 'blå-måne' etter denne definisjonen mener jeg er til sommeren, eller noe..(?)
Den tredje definisjonen, hvor månen faktisk får et slags blålig skjær, er enda skjeldnere enn dette igjen. Dette skjer under spesielle vilkår hvor lyset treffer partikler av en bestemt form størrelse på en slik måte at det rødbrune skjæret de normalt skulle gitt, synes blålig istedet. Neste gang vi får en slik en, skal være i 2018 en eller annen gang. Selv foretrekker jeg denne definisjonen, men det er jo smak & behag, og ikke minst en vanesak, da den ene ikke er mer 'rett' enn den andre.
Uansett om man benytter seg av den ene eller den andre definisjonen av 'blue moon', så er iallefall det vesentlige rundt måneformørkelsen rimelig klart;
Formørkelsen inntraff under en såkadt superfullmåne, hvilket vil si når månen er nærmest jorden. (Månens bane er en anelse "oval", hvilket betyr at avstanden til jorden varierer ihht denne).. At vi får en total formørkelse på denne, hender slettes ikke ofte. Jeg hadde ikke peiling på når det skjedde sist, men etter en kjapp 'Googling', skal det ha vært i 1982. Videre fant jeg ut at det kun var 5 tilfeller i hele forrige århundre.