Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Meditasjon og andre selvutviklingsmetoderHvordan bli kvitt redsel?

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Bruker avatar
zelda
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 54
Startet: 23 Feb 2010 22:50
14
Lokalisering: I en trehytte i skogen.
Har takket: 71 ganger
Blitt takket: 22 ganger

Hvordan bli kvitt redsel?

Innlegg av zelda »

Jeg sliter med en redsel som sitter ganske dypt. For over et år siden ble jeg utsatt for en alvorlig rideulykke. Kroppen er boltra sammen og opperert. Så det fysiske er ordnet sålangt det lar seg gjøre. Det eneste som plager meg er angsten for å ri igjen. Hesten jeg red under ulykka er selfølgelig uaktuell for meg å ri igjen. Men jeg vil ikke at min egen hest skal bli "straffet" for at jeg er redd.Jeg klarer å leie,stelle, og håndere h*n selv, men når jeg skal ri må jeg ha hjelp. Hesten min er kjempe snill og står i ro når jeg skal opp, og har hvert ukomplisert å ri hele veien. Når jeg har ridd de siste gangene har jeg vist større fremskritt for hver gang.Så jeg skjønner ikke hva som er problemet mitt. Jeg er plaget av gamle minner og negative tanker rundt ulykka.

Håper at noen kan komme med tips for hvordan jeg skal riste av meg redselen, få mere mot og se mer positivt på situasjonen, å legge opp ridninga er for meg uaktuelt. Har du gode erfaringer med div mestringsteknikker? "Spells", hva som helst! Håper på å bli selvstendig på rytterfronten igjen :)
Antall ord: 209

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Hvordan bli kvitt redsel?

Innlegg av jeditrond »

Meditasjon og evt. blomstermedisin mot slike ting bør hjelpe skulle jeg tro :)
Antall ord: 13
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Hvordan bli kvitt redsel?

Innlegg av Arven »

Å oppleve redsel etter en alvorlig ulykke er naturlig. Å falle av å ødelegge seg så mye som du gjorde er traumatisk og setter dype spor.
Å meditere er alltid bra, men det viktigste er at du fortsetter å gå inn i den situasjonen som gjør deg redd. Å ri. Etterhvert vil redselen slippe taket og vil ikke lenger ha noe tak på deg, men det tar tid. Aksepter det og la det ta den tiden som trengs uten å presse frem noe.
Når du skal ri og kjenner redselen kommer, er det viktig at du snakket litt til deg selv. Fortell deg selv at den redselen du føler er en normal reaksjon etter ulykken, men at det vil gå bra og at dette klarer du.
For hver gang du gir etter for redselen og ikke rir, bekrefter du din egen frykt og redselen blir større. En selvforsterkende sirkel.
Men dette greier du å bryte og overvinne ! :D
Du bør også lete etter positive aspekter ved ulykken. Dette høres kanskje helt feil ut, men det er alltid noe positivt å hente fram fra alle erfaringer og du vil føle deg sterkere hvis du greier å se dem, selv om det kan føles umulig.
Det kan være at ulykken har gjort ditt forhold til et annet menneske sterkere. Kanskje ulykke lot deg treffe noen du ellers ikke ville møtt,- som har betydd mye for deg. Kanskje ulykken og alt du har gjennomgått i ettertid har vist deg sider ved deg selv du ikke var klar over. Sider du kan kjenne på at du er stolt av.
Antall ord: 265
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zelda
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 54
Startet: 23 Feb 2010 22:50
14
Lokalisering: I en trehytte i skogen.
Har takket: 71 ganger
Blitt takket: 22 ganger

- - Hvordan bli kvitt redsel?

Innlegg av zelda »

jeditrond skrev:Meditasjon og evt. blomstermedisin mot slike ting bør hjelpe skulle jeg tro :)

Blomstermedisin? :) fortell, fortell! :)
Antall ord: 18

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zelda
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 54
Startet: 23 Feb 2010 22:50
14
Lokalisering: I en trehytte i skogen.
Har takket: 71 ganger
Blitt takket: 22 ganger

- - Hvordan bli kvitt redsel?

Innlegg av zelda »

Takk for svar Arwen! :-)

Sant så sant... Jeg syns selv at jeg har kommet langt,men jeg mangler å kommer over den kneika som gjør at jeg klarer å ri alene og tenke positivt. Egentlig er det ganske stort at jeg i det hele tatt rir, (har jeg fått hørt) . Men hest er og blir lidenskapen og uten hest,så forblir jeg halv. Det positive er at hesten min beviste at jeg betyr noe for h*n, siden denne var "vitne" til ulykka med den andre hesten og kom løpende når jeg lå på bakken og skrek. og det andre positive er at jeg setter mer pris på livet og tar ingenting som en selfølge.
Antall ord: 119

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - - Hvordan bli kvitt redsel?

Innlegg av jeditrond »

zelda skrev:
jeditrond skrev:Meditasjon og evt. blomstermedisin mot slike ting bør hjelpe skulle jeg tro :)

Blomstermedisin? :) fortell, fortell! :)
http://www.naturterapier.no/Produksjon/ ... edisin.htm Fås kjøpt på ymse helsekostforretninger i tillegg til nettbutikker, men sjekk hva du trenger ift. redsel, selv bruker jeg walnut mot negative energipåvirkninger utenfra. Jeg merker den "trykkende" stemningen ute blant folk veldig fort om jeg ikke bruker den :)
Antall ord: 69
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Hvordan bli kvitt redsel?

Innlegg av Arven »

Jeg tror det eneste du trenger er tid. Høres ut som du har kommet et godt stykke på veien :)
Antall ord: 20
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MissCoffee
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 44
Startet: 17 Sep 2008 13:11
15
Lokalisering: Der det passer
Har takket: 14 ganger
Blitt takket: 20 ganger

- Hvordan bli kvitt redsel?

Innlegg av MissCoffee »

Jeg har vært og er fortsatt i samme båt som deg. Jeg ble klemt i veggen av min egen hest for noen år tilbake og brakk armen. Resultatet var en uggen følelse som kom snikende, det tok meg flere måneder å innse at det dreide seg om redsel for å ri, og enda lengre tid før jeg klarte å innrømme det ovenfor andre. Jeg var flau og skamfull over å være redd, veldig veldig lenge. I ditt tilfelle har du jo en rasjonell grunn til å være redd siden du ramlet av og skadet deg så stygt, men i mitt tilfelle dreide det seg heller ikke om ridning i utgangspunktet, men likevel er det dèt jeg kvier meg for og ikke for daglig håndtering som du sier. Angst er rart sånn, det er ikke nødvendigvis rasjonelt betinget.. Hesten min er også snill som dagen er lang og er helt uforskyldt i dette.

På et gitt tidspunkt var det så ille for meg at jeg innså at jeg ikke hadde noe å tape, men jeg visste ikke hvor jeg skulle starte for å komme over angsten min. Et lite vendepunkt ble da jeg forsøkte hypnose, noe som var min første introduksjon inn i den alternative delen av verden. I utgangspunktet hadde jeg ikke særlig tro på det, men etter 2-3 ganger merket jeg at det faktisk hadde effekt. Dagen etter den 3 behandlingen sto jeg i stallen og så på hesten min, og tenkte at jeg hadde lyst til å ri, men kjente den ugne angstklumpen bygge seg opp i magen. Men overraskende nok; istedet for å bre seg utover i kroppen så løste den seg bare på en måte opp, og jeg ble avslappet i kroppen. Da gikk jeg og hentet inn hesten, og red noen runder i volten. Og det gikk kjempebra!

Men; jeg tror det er viktig å holde det ved like, det har ikke jeg vært like flink til dessverre. Nå har jeg startet med å ta privattimer hos ei som driver med terapiridning som næring, på en av hennes terapihester som er vant til alle mulige slags ryttere. Jeg har lagt ifra meg skamfølelsen og er ærlig på hvorfor jeg ikke rir og hva jeg trenger hjelp til, både hos henne og blant andre hestefolk. Det gjør temaet ikke blir så "farlig", og det åpner også mange flere dører enn å unnskylde seg med alle andre grunner, sånn som jeg har gjort tidligere. Jeg har fortsatt en lang vei å gå før jeg kan ri uansett vær og vind, og hvor som helst. Det er ingen skam å snu, eller å hoppe av - avslutt når noe føles bra, men også press deg litt mer enn det du tror du kan. For min del funker det å ri for instruktør, fordi det tar bort fokuset på redselen, og du må konsentrere deg.

Som Arven sier, det å unngå frykten forsterker frykten. Våg heller å utsette deg litt for den! Få noen til å leie deg en runde eller 2 på en inngjerdet område, eller noen hundre meter på tur. Så langt du tør - og fem meter ekstra. Arven; ja, å se etter positive ting i frykten er også fint! Mulig du ikke ser dem nå Zelda, men senere kanskje du gjør. Min ridefrykt fikk meg til å åpne meg for den alternative verden, jeg våget å dra på kurs i dyrekommunikasjon og har fått et annet syn på både min egen hest og andre dyr, f.eks. Jeg har også turt å sette foten over dørstokken på andre alternative grener, og det er jeg veldig glad for. Og jeg har lært mye om meg selv, og om andre ikke minst. Og jaja, kanskje jeg ikke kommer til å ri fullt så mye igjen, men jeg koser meg med hesten min fra bakken og trener andre ting, og ikke minst fokuserer på kommunikasjon og samspill mellom hest og menneske. Det gjorde jeg ikke så mye før, men hesten min er nok mer fornøyd nå. Men jeg SKAL ri igjen. Alt til sin tid bare. Og ja, bruk tid - det har du nok av :) Ingen grunn til å skynde seg..

Jeg tror ikke du burde legge hele din lit til spells og blomstermedisin og sånn, dette handler om å ta kontroll over deg selv og din egen frykt og det må jobbes med - du må ta et oppgjør med deg selv. Derimot, meditasjon er fint som avslapningsteknikk og for å få fokus kanskje i forkant av rideøkten, men det kommer ikke til å plutselig trylle bort frykten. Det må du arbeide for selv.

Jaja, dette er ihvertfall mine tanker og erfaringer, jeg mener ikke være bastant å si at noe funker eller funker definitivt ikke for deg, du må såklart finne din egen vei videre. Jeg ønsker å føle meg sånn :whee men iblant føler jeg meg heller litt slik :vismann (på godt og vondt).

Lykke til, jeg vet akkurat hvordan du har det, du er ikke alene. Finn motet i deg selv!
Antall ord: 851
I morgen er viktig. Gjør forberedelser idag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- Hvordan bli kvitt redsel?

Innlegg av galaxy - sluttet »

De kjente metodene for å beherske redsel er TFT (tankefelt-terapi) og HYPNOSE.
Man kan jo bruke selvhypnose, men det beste er jo å få profesjonell hjelp til å beherske redselen ...

Det er jo ikke alle som klarer å komme tilbake til den situasjonen igjen når de har vært utsatt for en stor ulykke. Virker som om du har kommet et godt stykke på vei uansett !! :-)

Tror ikke du må føle at du SKAL komme tilbake til ridesalen igjen, det setter bare et negativt press på deg selv, tenk at det kommer til skjer når tiden er inne uansett, om et ikke er om 1 uke eller 1/2 år så vil det skje etterhvert og at du vil føle det hel igjen og pust rolig inn og ut med magen når du tenker disse tankene, senk skuldrene.

Isåfall om du ønsker deg tilbake i salen: ikke press deg, men ta tiden til hjelp, så kan den lege skrekken og sette et glemselens slør over dette etterhvert i mer eller mindre grad når angsten blir bearbeid.

Interessant det Arven skriver om å være takknemlig for ulykken, har sett på Animal Channel i det siste og der folk har blitt angrepet av ville dyr, hai etc og likevel overlevd, jeg blir forundret over at de aller fleste her så utrolig takknemlig over at de er i livet i stedet for å være bitter over hendelsen, noen har mistet en fot i angrepet men likevel virker det ssom om livet har fått en ny og positiv dimensjon etter ulykken..

:)
Antall ord: 263

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links