Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynHvem skal avgjøre?

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

- Hvem skal avgjøre?

Innlegg av Astarte »

Ah, så det holder ikke med sos. ped, nei. Neinei. Da ble det fire år for å redde verden da ;)

Men fra spøk til revolver: Det ER ofte oss lærere som må og bør ta ansvar for holdningene til barna i dag. Sammen med foreldre selvsagt. Uten foreldre kan er vi ikke hjelpeløse, men amputerte. For lærere og foreldre kan sammen endre holdninger og verdenssyn fra grunnen av. Så enkelt, og så vanskelig er det. Jeg kunne sikkert skrive side opp og ned for å støtte mitt syn, men foretrekker sunn fornuft, selv om forskingen støtter det aldri så mye ;)

Vi må begynne med barna, for barna ER vår fremtid.
Antall ord: 116
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- - Hvem skal avgjøre?

Innlegg av Svartepus »

karina skrev:Hehe. Men jeg må gå en fireårig ped-bachelor for å få være med. Og jeg har veldig lite lyst til å bli lærer. Dessverre, men sånn er det. Så, ER det verdt det? :mozilla_laughing:


Hva med å ta faglærer i musikk? Da kan du fortsette med musikk (ditt selvvalgte hovedinstrument pluss piano) samtidig som du får en bachelor med pedagogikk (både "vanlig" ped og musikkped). Utdannelsen er jo bare treårig, men det må da være en perfekt utdannelse i forhold til det prosjektet da :mozilla_smile:

Pedagogikk og kunst i alle varianter er så absolutt en fin oppskrift for å redde verden! - Sier jeg, selvsagt helt upartisk... :oops: ;)
Antall ord: 116
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

- Hvem skal avgjøre?

Innlegg av karina »

Men jeg har ikke lyst til å være lærer. Jeg er heller ikke utøvende musiker, jeg er komponist, så jeg er ikke supergod på noe instrument. Bare helt middels :mozilla_laughing:

Ellers takk for tipset! :mozilla_smile:
Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- - - Hvem skal avgjøre?

Innlegg av ludoburgero »

karina skrev: Jeg klarer ikke helt å bruke ordet kunstner jeg. Ikke om meg selv i alle fall, det høres så svevende og genialt ut, selv om det sikkert ikke er ment sånn fra de som kaller seg det. Ikke for at janteloven er bra heller. Jeg bare klarer ikke helt det ordet.
Jeg brukte ordet kunstneren her som en slags morsom stereotyp bare.
Inni hodet mitt var det litt som en slags "faktabok" jeg leste fra, og at jeg på en måte prøvde å ha en tone hvor jeg parodierte nettopp noe slikt. Men jeg er litt enig med deg egentlig, selv om jeg jo ikke fleipet med det jeg sa om hvordan jeg ser en kunstner. Jeg sier ofte at folk er kunstnere, men mest kunsteriske. Når jeg sier det til folk mener jeg det som et kompliment, og ikke for å stemple. Det er jo etter hva jeg legger i det selv da, for jeg ser veldig opp til mennesker som kan formidle sine meninger og følelser og tanker på en kunstnerisk måte.

Det blir rett og slett en form for kanalisering av et budskap eller en setting, som kan være så ladet eller omfattende at det blir vanskelig å forklare uten å bruke enten abstrakte ord i form av poesi - eller å lage et maleri eller en låt (eller en film!) for å involvere tilskuere og åpne for forståelse.

Lite jeg verdsetter mer enn et ordentlig stykke kunst - som forsåvidt kan være hva som helst til den rette tid. For hva er vel ikke kunst...
Tror heller ikke det er sånn at man MÅ ha det fælt for å skape god kunst. Jeg kan nok kjenne meg igjen i at det å ha det vondt kan være inspirerende, men det er jo litt av utfordringen som man må takle når man gjør hobby til yrke. Alle skaper noe en gang i blant. Men hvis det å skape blir yrket ditt kan man jo ikke sitte å vente på at inspirasjonen skal falle i fanget på en heller. Eller vente på noe som gjør deg trist, hvis du ikke er så (u)heldig å være det fra før. Man må nesten være i stand til å kunne hente frem noe uansett hvilken sinnsstemning man er i, eller hvilke omstendigheter livet ellers er under. Det er nok en slags myte tror jeg, sammen med at man skal være eksentrisk og intellektuell. Man skal være mer eller mindre deprimert også.
Det der påtatte... det driter jeg i, og det er så gjennomskubart.
Blir en betatt av noe umiddelbart sjarmerende, så er det som oftest noe man blir fort lei av også, er min erfaring. Det fins selvfølgelig unntak.

Intellektuell og eksentrisk, liksom... det blir rart hvis man må prøve å være noe uten at man bare er det naturlig og at det flyter godt i seg selv. Det jeg derimot har respekt for er de som tør å være dette i tillegg til å være seg selv. Når alt kommer til alt så er det den du er - uanstrengt - som betyr noe. Kunst trenger ikke være gjort av noen med intellekt... det faller seg naturlig, og "dessverre" er det jo sånn at alt av kunst skal tolkes gjennom andres øyne igjen også.

Det ypper til subjektive bedømmelser og beundringer - og det gjør kunsten bare enda mer unik.
Ingen trenger å fortelle meg hva kunsten skal forestille - jeg ønsker fint å tolke den selv.

"Zzzzzzzmaker eik og røyk og en anelse mahogny og stikkelsbærbusk og knekkebrødzmuler..."

Spar meg for sånt møl iallefall. Jeg liker å "smake" selv. Jeg liker å vurdere selv.
Det blir som å lese en filmanmeldelse... hvorfor er det en jobb egentlig?
Det som derimot ikke er en myte, er at man har et visst uttrykksbehov. Eller et ønske om å uttrykke noe. Eller at man har så mye på lager at man rett og slett bare må få tømt seg for alt innimellom, så man kan få plass til andre ting, nye ting.

Man kan helt sikkert inspirere hverandre, men jeg tror ikke at denne dyrkingen av kunsterklisjeen er så veldig sunn. Som den ene læreren min pleier å si; vi er jo alle autister vi! En gang svarte jeg; nei, vet du hva, jeg er faktisk en helt vanlig person! Og alle ble liksom kjempesjokka... Banne i kirken, sier du :mozilla_laughing:
Vi er alle både unike og helt vanlige. Det er alt etter hvem som gidder å dømme, det. :)
Antall ord: 765
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- - Hvem skal avgjøre?

Innlegg av ludoburgero »

Svartepus skrev:Det å uttrykke seg som kunstner går jo ut på å uttrykke sine følelser og sin oppfattelse av verden, så at sorg og smerte er helt nødvendig for å skape god kunst er jeg ikke enig i. Det er vel heller det at dem som sliter med ting får ut smerten sin gjennom kunsten, det blir en terapi. På samme måte kan man skape god kunst ved å vise verden sin ultimate lykke eller all den skjønnhet man ser i ting (ofte situasjoner eller ting andre ikke ser skjønnheten i). Kunst er følelser, og ingen følelser er mer verdt eller mer egnet enn andre. Mener nå jeg da...
Enig i det. Jeg har bare etter egen erfaring det slik at lidelse og melankoli vekker noe dypere i meg, og jeg sympatiserer lettere med for eksempel melankolsk musikk.
Blir det sukkersøtt, så gjør det meg heller irritert enner glad.

Det er kanskje fordi det pirker i ensomheten og at jeg føler jeg på en måte mottar en slags forståelse for hvem jeg er, og at kunsten da blir mer personlig. Selv om det høres blasfemisk og spottende ut å analysere nøyaktig noe slik, da det heller kan være mer ødeleggende å sette ord på slike ting som vi snakker om nå.
Antall ord: 223
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

- - - Hvem skal avgjøre?

Innlegg av karina »

ludoburgero skrev:
Svartepus skrev:Det å uttrykke seg som kunstner går jo ut på å uttrykke sine følelser og sin oppfattelse av verden, så at sorg og smerte er helt nødvendig for å skape god kunst er jeg ikke enig i. Det er vel heller det at dem som sliter med ting får ut smerten sin gjennom kunsten, det blir en terapi. På samme måte kan man skape god kunst ved å vise verden sin ultimate lykke eller all den skjønnhet man ser i ting (ofte situasjoner eller ting andre ikke ser skjønnheten i). Kunst er følelser, og ingen følelser er mer verdt eller mer egnet enn andre. Mener nå jeg da...
Enig i det. Jeg har bare etter egen erfaring det slik at lidelse og melankoli vekker noe dypere i meg, og jeg sympatiserer lettere med for eksempel melankolsk musikk.
Blir det sukkersøtt, så gjør det meg heller irritert enner glad.

Det er kanskje fordi det pirker i ensomheten og at jeg føler jeg på en måte mottar en slags forståelse for hvem jeg er, og at kunsten da blir mer personlig. Selv om det høres blasfemisk og spottende ut å analysere nøyaktig noe slik, da det heller kan være mer ødeleggende å sette ord på slike ting som vi snakker om nå.
Men det er jo ikke slik at det er helt svart hvitt heller. Jeg er også kjempeglad i melankolsk musikk, men også glad musikk med en undertone av melankoli. Det kan trenger jo ikke være enten det ene eller det andre. Noe oppleves litt sørgmodig selv om det i utgangspunktet ikke er det, og det å klare og skape en sånn skjult følelse i noe må jo være det aller beste.
Antall ord: 300

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- - - Hvem skal avgjøre?

Innlegg av Svartepus »

All form for kunst rører ved forskjellige strenger i oss (og kanskje aller mest de lettest gjenkjennelige?), så samme stykket musikk/teater/dans/bildekunst kan gjøre noen helt salig mens andre bare vil spy av hele greia. Og så er det kanskje noen i midten som synes det var "helt greit" men ikke noe mer enn det. Jeg har opplevd at i vonde og vanskelige perioder av livet har jeg vært spesielt tiltrukket av mørk og melankolsk musikk, fordi jeg har følt den har vært som en god trøst og terapi for meg. Men uansett humør og livsfase har jeg alltid vært ekstra fascinert av mer mørk og rar kunst, både innen teater, musikk, dans og bildekunst. Jeg liker det litt sære og uforståelige :D
Sært og uforståelig kan jo også være relatert til andre sider av livet enn det triste og melankolske. Humor er også et utrolig bra virkemiddel i kunsten, og noen ganger formidler kunstnere glede og lykke så intenst at man ikke klarer å la være å bli berørt.

Jeg liker heller ikke tolkning av kunst, uansett hvilken kunst det er snakk om. Kunst mener jeg skal forstås av hver enkelt ut ifra egne følelser og perspektiv, så ingen kan påberope seg å vite akkurat hva som ligger bak det de hører/ser. Hvis man har peiling på kunstarten kan man jo forsåvidt uttale seg om hvor bra arbeidet er utført rent teknisk, men man kan ikke bestemme hva som treffer andre mennesker midt i levra/hjertet.

Nå ble jo dette forferdelig avsporete da, men jeg har en (sikkert litt naiv) mening om at å få tømt seg for vanskelige følelser gjennom forskjellige kunstarter kan være med på å dempe aggresjonen i folk. Ihvertfall i noen. Kanskje dette igjen kan være med på å dempe urolighetene i verden. Jeg tenker at dersom man er i harmoni med seg selv er det mye lettere å være i harmoni med andre mennesker (og dyr for den saks skyld).

Og så er jeg veldig enig med Astarte i at lærere har en stor innvirkning på elevene sine. Man kan gjøre både mye bra for elevene og deres syn på livet ved å være en god lærer, men man kan også gjøre mye skade hvis man er en dårlig lærer. Lærerne er sammen med barna store deler av dagen og vil jo ha stor innvirkning på dem. Kanskje like mye eller mer enn foreldrene. Derfor må man som lærer i tillegg til å være faglig god, tenke nøye gjennom hvilke holdninger man formidler. Til og med som privatperson må man prøve å være et forbilde siden man kan møte både elever og foreldrene deres når som helst. Men igjen, det jeg mener er "riktige" holdninger er ikke nødvendigvis det foreldre med en annen trosretning eller politisk mening synes er riktig. Hvordan skal man f.eks. snu ekstremistiske holdninger et barn har med seg hjemmefra? Uansett om barnet synes det man som lærer sier er fornuftig og rett, kan man jo risikere at foreldrene protesterer vilt. I deres øyne er jo de (i våre øyne) dårlige holdningene helt rett. Skal man godta at noen barn læres opp til å se ned på andre mennesker eller utøve vold for å oppnå det de ønsker, uten å gripe inn? Og hvordan skal man isåfall prøve å endre på dette uten å undergrave kulturen til barna og deres foreldre? Jeg har grublet mye på dette men klarer ikke å finne et fornuftig svar.

Og nå kjenner jeg at jeg har tenkt og skravlet for mye her, så nå tror jeg at jeg skal ta meg en luftetur... :mozilla_foot:
Antall ord: 639
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- - - - Hvem skal avgjøre?

Innlegg av ludoburgero »

karina skrev:
ludoburgero skrev:
Svartepus skrev:Det å uttrykke seg som kunstner går jo ut på å uttrykke sine følelser og sin oppfattelse av verden, så at sorg og smerte er helt nødvendig for å skape god kunst er jeg ikke enig i. Det er vel heller det at dem som sliter med ting får ut smerten sin gjennom kunsten, det blir en terapi. På samme måte kan man skape god kunst ved å vise verden sin ultimate lykke eller all den skjønnhet man ser i ting (ofte situasjoner eller ting andre ikke ser skjønnheten i). Kunst er følelser, og ingen følelser er mer verdt eller mer egnet enn andre. Mener nå jeg da...
Enig i det. Jeg har bare etter egen erfaring det slik at lidelse og melankoli vekker noe dypere i meg, og jeg sympatiserer lettere med for eksempel melankolsk musikk.
Blir det sukkersøtt, så gjør det meg heller irritert enner glad.

Det er kanskje fordi det pirker i ensomheten og at jeg føler jeg på en måte mottar en slags forståelse for hvem jeg er, og at kunsten da blir mer personlig. Selv om det høres blasfemisk og spottende ut å analysere nøyaktig noe slik, da det heller kan være mer ødeleggende å sette ord på slike ting som vi snakker om nå.
Men det er jo ikke slik at det er helt svart hvitt heller. Jeg er også kjempeglad i melankolsk musikk, men også glad musikk med en undertone av melankoli. Det kan trenger jo ikke være enten det ene eller det andre. Noe oppleves litt sørgmodig selv om det i utgangspunktet ikke er det, og det å klare og skape en sånn skjult følelse i noe må jo være det aller beste.
Nei, jeg mente ikke noe svart hvitt heller. Føler egentlig ikke jeg evner å sette ord på noe som helst her. Jeg er enig i det du sier om at det subtile er kanskje det beste.

Selv om jeg liker det storslagent og dramatisk også. Overveldende.
For eksempel er veldig sår, eller storslagen musikk med aggressiv, pumpende tromming, euforiske gitarsoloer og teatralske måter å bruke stemmen på også veldig godt for min sjel iblant.
Jeg synes at kanskje Dream Theater beskriver akkurat det best - og for den saks skyld iblant er mange klassiske verk også slik, tar man vekk elementene som trommer og gitarer og vokaler - men stemningen kan likevel være ganske lik. Kun ved bruk av et piano for eksempel, men kanskje også enda bedre om det er akkompagnert av strengeinstrumenter.

På den annen side kan f.eks. en spinkel liten stemme tilføre mer kraft til en låt bare ved å være lys og spinkel, selv om man skulle trodd resultatet ville blitt omvendt mange ganger. Jeg synes Tori Amos og Kate Bush er et par eksempler på det hvor de i utgangspunktet har en slik stemme, men likevel får brukt den svært kraftfullt.

Igjen så er jeg nok veldig splittet av natur der, for jeg føler meg bedre av å høre melankolsk musikk. Det trenger ikke være bare undertoner av det heller. Den kan være veldig dyptslukende trist, og jeg ser ikke helt det svart-hvite i det heller. Noen låter er bare rent kraftige, mektige og storslagne - mens andre er enkle, (noen ganger heller ikke så melodiøse,) men skaper likevel stemning. Ambient musikk er et eksempel på det igjen. Autechre, Brian Eno, bla bla bla.
Antall ord: 591
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links