Dette er da råd og tips som jeg har lært gjennom min erfaring innen LD og andre mennesker jeg har vært i god kontakt med i årevis. Merk igjen at effekten av innholdet i dette innlegget er ytterst individuelt, til tross for at det er gode trender som tilsier at dette er "universale" metoder så betyr ikke dette nødvendig at dette vil funke for alle.
Ikke alt innen LD'ens verden kan forklares, da det stort sett bygger på trender og teorier,
men den eneste faktoren man vet med 100% sikkerhet er mulig, er at om man forsøker, og er godt nok overbevist om at LD faktisk kan oppnås, så vil dette i stor grad bidra til at LD også en dag vil oppleves som følge av egen intensjon.
Tråden er derfor ment som et hjelpemiddel, og ikke noen "oppskrift" på Lucid Dreaming. Andre egenskaper som evnen til å visualisere, egen oppfatning og ikke minst viljestyrke er minst like viktig. Innholdet gir skrittet videre i spørsmålet "Hvordan kunne oppnå en lucid drøm?" og jeg vil betegne dette svaret som noe som fortjener en vis sunn skepsis.
Flere teknikker medfører en vis medisinsk fare, samt en vis fare for å oppleve ting som kan være ubehagelig. Jeg skal derfor ta for meg noen få trygge metoder som jeg selv også har god erfaring med, prøver å legge frem en how-to for et par gode og trygge metoder.
Før jeg går mer inn på teknikker, så er det et par regler du MÅ følge.
1. Utfør ALLTID en "virkelighetstest" når du våkner, ha dette som en vane! Hvorfor og hvordan ser du nederst i innlegget.
2. ALDRI utfør teknikker som oppfordrer deg til å utføre ting som er medisinsk uforsvarlig.
Husk: Dette er ikke teknikker som uten videre FÅR deg inn i en Lucid Dream, men det er HJELPEMIDLER som gjør det mer sannsynlig at du vil oppleve en Lucid Dream. Med dette mener jeg tre ting:
1. Du må selv være innstilt og overbevist om det du leser her er riktig.
2. Teknikkene vil ha tilfeldig effekt med trening , man vil derfor kunne måtte være tålmodig.
3. Teknikken vil potensielt ikke virke på deg, forsøk en annen fremfor å gi opp.
Prøver å forklare på en så enkel forståelig måte som mulig, men det er igjen viktig å presisere at teknikkene virker uhyre individuelt, så trening må ofte til.
Jeg har tatt for meg noen trygge metoder og velger å heller bistå folk med disse da jeg som "seriøs LD'er" ikke har stort tilovers for mange andre mindre effektive metoder som finnes, velger derfor å heller lage denne listen i håp om at flere forholder seg til disse metodene, velger derfor å ta for meg metoder som er Sleep initiated, altså at de i all hovedsak handler om å bli bevist NÅR man sover.
DILD (Dream Initiated Lucid Dreaming) - Meget enkel
Utvilsomt den mest "populære" teknikken blant nybegynnere men brukes også av mange faste drømmere så fremt det virker individuelt. Hensikten er å bli bevist på at du drømmer og dermed kunne oppleve drømmen "våken".
Teknikken går ut på å utføre "Virkelighetstester" så ofte som mulig når du er våken, hensikten med dette er at du danner disse testene som en "vane" og dersom du i en drøm utfører denne testen av ren vane så er det en MEGET STOR sjanse for at du blir bevist.
Fordeler med denne teknikken:
* Enkel å utføre, krever ingen forkunnskaper (foruten betydningen av virkelighetstestene).
* Pålitelig over tid.
Bakdeler med denne teknikken:
* Tilfeldig når vanen utføres.
* Tilfeldig NÅR i drømmen den utføres (du kan bli bevist i "slutten" av drømmen eks.).
Hvordan utføre:
1. Lær deg å utføre virkelighetstester i VÅKEN tillstand.
2. Legg deg å sove som vanlig.
3. Si gjerne til deg selv:
- at du skal utføre virkelighetstester
- at du vil være bevist under drømmen.
- at du vil drømme i natt.
4. Sov på vanlig måte.
CALD (Character Assisted Lucid Dream) - Meget enkel
Som de fleste vet så er drømmer som oftest preget av vaner, og gjerne ofte de samme personene, det er ofte bestevenner, kjæresten etc som "deltar" i drømmene, dette er også varierende drømmebildet som påvirker din egen livssituasjon. Men målet er altså: Å benytte det å treffe på en bestemt person som en nøkkel til bevistheten.
Teknikken er derfor ekstra effektiv om du ofte drømmer om de samme personene.
* Meget effektiv om du drømmer ofte "med" samme person.
* For mange skammelig effektiv.
* Pålitelig over tid.
* Krever en vis evne til å visualisere og overbevise seg selv i våken tilstand.
* Tilfeldig om personen du skal benytte er i drømmen.
Testen kan også utføres ved å bytte ut personen med et bestemt objekt, dette kalles Object Initiated Lucid Dream (OILD).
Hvordan utføre:
1. Overbevis deg selv at når du treffer på en bestemt person så så drømmer du. Visualiser (se for deg personen og si til deg mentalt at "når jeg ser X så vet jeg at jeg drømmer" så ofte som mulig.
2. Si til deg selv at "jeg skal drømme om X og at da vet jeg at jeg drømmer".
MILD (Mnemonic Inductied Lucid Dream) - Middels
Teknikken har til hensikt å mentalt forberede deg så godt på at du SKAL drømme at den prospektive egenskapen skal få deg til å bli bevist når du drømmer.
Denne teknikken er mye enklere å oppnå om du skriver drømmedagbok.
* Meget effektiv for personer med god prospektiv hukommelse (husker fremtidige hensikter).
* Pålitelig over tid.
* Kan være tidskrevende.
* Kan oppleves uoppnåelig for enkelte.
Hvordan utføre:
1. Prøv å visualisere det du opplevde i forrige drøm så detaljert som mulig, eller les og visualiser det du har skrivet i drømmedagboken (mye... mye mer effektivt).
2. Legg deg ned og overbevis deg selv om at "Neste gang jeg drømmer skal jeg være bevist når jeg drømmer", repetere dette gang på gang til du sovner.
Du kan eventuelt også:
3. Bytte på å visualisere din siste drøm, og intensjonen om at du skal bli bevist (bytte på punkt 1 og 2) når du begynner å bli virkelig trøtt.
CALD (Character Assisted Lucid Dream) - Meget enkel
Som de fleste vet så er drømmer som oftest preget av vaner, og gjerne ofte de samme personene, det er ofte bestevenner, kjæresten etc som "deltar" i drømmene, dette er også varierende drømmebildet som påvirker din egen livssituasjon. Men målet er altså: Å benytte det å treffe på en bestemt person som en nøkkel til bevistheten.
Teknikken er derfor ekstra effektiv om du ofte drømmer om de samme personene.
* Meget effektiv om du drømmer ofte "med" samme person.
* Pålitelig over tid.
* Krever en vis evne til å visualisere og overbevise seg selv i våken tilstand.
* Tilfeldig om personen du skal benytte er i drømmen.
Hvordan utføre:
1. Overbevis deg selv at når du treffer på en bestemt person så så drømmer du. Visualiser (se for deg personen og si til deg mentalt at "når jeg ser X så vet jeg at jeg drømmer" så ofte som mulig.
2. Si til deg selv at "jeg skal drømme om X og at da vet jeg at jeg drømmer".
Hand Focusing - Meget enkel
Teknikken går ut på det samme som teknikken DILD, men med et større fokus på hendene.
* Ofte raskere å oppnå en DILD
* Man trenger ikke huske på å tilstadighet utføre en bestemt virkelighetstest.
* Pålitelig over tid.
* Kan være kjedelig/slitsomt
Hvordan utføre:
1. Før du legger deg, strekk ut hendene dine, se nøye på de, legg merke til detaljer og overbevis deg selv om at "jeg skal se på hendene når jeg drømmer... "Når jeg drømmer skal jeg se på hendene mine". Se NØYE på hendene og gjenta setningen. Gjør dette lenge "ca 10 min".
2. Legg deg ned på vanlig måte, se mer på hånda og gjenta setningen.
Virkelighetstester
Virkelighetstester har TO hovedoppgaver:
1. Sikkerhets funksjonen - Er du virkelig våken, eller drømmer du?
2. Oppdagelses funksjonen - La deg bli bevist på at det du opplever MÅ være en drøm.
Virkelighetstester er enkle å utføre, og det finnes mange måter å utføre de på. De er essensielle ikke bare for å oppdage om du drømmer eller ikke, men også som en sikkerhetsfunksjon for ikke å ta feil av en drøm eller virkelighet (selv med min erfaring må jeg ofte spørre meg selv, er dette en drøm eller virkelighet...??) det ville vært upraktisk å hoppe ut av vinduet med intensjonen å fly om jeg tok feil.
Vi tar for oss de fire mest brukte virkelighetstestene:
Nese-testen (Nose RC), Klokke-testen (Time RC), Speil-testen (Mirror RC) og Hånd-testen (Hand RC).
Nese-testen
Klyp igjen nesen med fingrene, dersom du fortsatt kan puste gjennom nesen så drømmer du?.
Klokke-testen
Se på klokken din, se nøye på tallene etc. Se bort og tilbake på klokken igjen, er alt som det skal være? Klokken vil alltid se forskjellig ut når du ser på den to ganger. En av de mest benyttede virkelighetstestene for LD teknikker på grunn av at det virker mest diskret og kan utføres ofte.
Speil-testen
Se deg selv i speilet, er du kledd i det du forventer at du skulle ha på deg? Og forsøk å stikke en finger eller en hånd igjennom spilet, i en drøm er speill flytende.
Hånd-testen
Se på hånden din, flere fingre? Farge? Ser huden riktig ut? I drømmer har du gjerne flere fingre, farger etc.
Hvordan forbli bevist uten å vekke deg selv?
Det å "våkne" i bevist drøm er i og for seg ikke så alt for vanskelig, det som for mange derimot kan være vanskelig er å la være å ikke vekke seg selv eller mistebevistheten (altså å gå tilbake til en non-lucid drøm).
For å unngå denne fellen er det flere ting man kan gjøre:
* Vær rolig og avslappet, ikke bli for oppspilt.
* Se deg ofte på hendene, dette hjelper til å strekke på bevistheten.
* Utfør små matteoppgaver i hodet så du må bruke de logiske delene av hjernen (eks 12+12=).
* Gni hendene sammen, bevegelser vil holde hjernen og bevistheten igang.
Om du føler at du holder på å miste kontrollen (eks farge og detaljer forsvinner):
* Snurr rundt i piruetter.
Det finnes to store feil som nybegynnere spesielt virker å slite med:
1. IKKE hold deg rolig i et stort tankehav, beveg deg rundt, løp i sirkler.
2. IKKE bli for oppspilt, det er en sinnsyk følelse av å havne i en LD, men overdriver du så våkner du.
Om du plutselig opplever å ligge i senga di igjen etter en LD så utfør ALLTID en virkelighetstest med en gang, dette kan være en "False Awakening", dersom du utfører en test i tide tilbakevinner du lucidityen.
Happy Dreaming, dream safe!