Drømmer, NDO & ut av kroppen ⇒ Hvordan oppnå Lucid Dreaming på en trygg måte.
Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer
-
- Nybegynner
- Startet: 19 Feb 2010 00:05
- 14
- Blitt takket: 1 gang
Hvordan oppnå Lucid Dreaming på en trygg måte.
Ser det er mange som etterlyser denne informasjonen, det finnes flere hundre "teknikker" og de fleste teknikker virker meget varierende fra person til person. Selv benytter jeg tre teknikker på grunnlag av at disse teknikkene funker "perfekt" for meg hver eneste gang men vil ikke gå innpå disse da de trenger trening og ofte bidrar til ubehagelige opplevelser.
Dette er da råd og tips som jeg har lært gjennom min erfaring innen LD og andre mennesker jeg har vært i god kontakt med i årevis. Merk igjen at effekten av innholdet i dette innlegget er ytterst individuelt, til tross for at det er gode trender som tilsier at dette er "universale" metoder så betyr ikke dette nødvendig at dette vil funke for alle.
Ikke alt innen LD'ens verden kan forklares, da det stort sett bygger på trender og teorier,
men den eneste faktoren man vet med 100% sikkerhet er mulig, er at om man forsøker, og er godt nok overbevist om at LD faktisk kan oppnås, så vil dette i stor grad bidra til at LD også en dag vil oppleves som følge av egen intensjon.
Tråden er derfor ment som et hjelpemiddel, og ikke noen "oppskrift" på Lucid Dreaming. Andre egenskaper som evnen til å visualisere, egen oppfatning og ikke minst viljestyrke er minst like viktig. Innholdet gir skrittet videre i spørsmålet "Hvordan kunne oppnå en lucid drøm?" og jeg vil betegne dette svaret som noe som fortjener en vis sunn skepsis.
Flere teknikker medfører en vis medisinsk fare, samt en vis fare for å oppleve ting som kan være ubehagelig. Jeg skal derfor ta for meg noen få trygge metoder som jeg selv også har god erfaring med, prøver å legge frem en how-to for et par gode og trygge metoder.
Før jeg går mer inn på teknikker, så er det et par regler du MÅ følge.
1. Utfør ALLTID en "virkelighetstest" når du våkner, ha dette som en vane! Hvorfor og hvordan ser du nederst i innlegget.
2. ALDRI utfør teknikker som oppfordrer deg til å utføre ting som er medisinsk uforsvarlig.
Husk: Dette er ikke teknikker som uten videre FÅR deg inn i en Lucid Dream, men det er HJELPEMIDLER som gjør det mer sannsynlig at du vil oppleve en Lucid Dream. Med dette mener jeg tre ting:
1. Du må selv være innstilt og overbevist om det du leser her er riktig.
2. Teknikkene vil ha tilfeldig effekt med trening , man vil derfor kunne måtte være tålmodig.
3. Teknikken vil potensielt ikke virke på deg, forsøk en annen fremfor å gi opp.
Prøver å forklare på en så enkel forståelig måte som mulig, men det er igjen viktig å presisere at teknikkene virker uhyre individuelt, så trening må ofte til.
Jeg har tatt for meg noen trygge metoder og velger å heller bistå folk med disse da jeg som "seriøs LD'er" ikke har stort tilovers for mange andre mindre effektive metoder som finnes, velger derfor å heller lage denne listen i håp om at flere forholder seg til disse metodene, velger derfor å ta for meg metoder som er Sleep initiated, altså at de i all hovedsak handler om å bli bevist NÅR man sover.
DILD (Dream Initiated Lucid Dreaming) - Meget enkel
Utvilsomt den mest "populære" teknikken blant nybegynnere men brukes også av mange faste drømmere så fremt det virker individuelt. Hensikten er å bli bevist på at du drømmer og dermed kunne oppleve drømmen "våken".
Teknikken går ut på å utføre "Virkelighetstester" så ofte som mulig når du er våken, hensikten med dette er at du danner disse testene som en "vane" og dersom du i en drøm utfører denne testen av ren vane så er det en MEGET STOR sjanse for at du blir bevist.
Fordeler med denne teknikken:
* Enkel å utføre, krever ingen forkunnskaper (foruten betydningen av virkelighetstestene).
* Pålitelig over tid.
Bakdeler med denne teknikken:
* Tilfeldig når vanen utføres.
* Tilfeldig NÅR i drømmen den utføres (du kan bli bevist i "slutten" av drømmen eks.).
Hvordan utføre:
1. Lær deg å utføre virkelighetstester i VÅKEN tillstand.
2. Legg deg å sove som vanlig.
3. Si gjerne til deg selv:
- at du skal utføre virkelighetstester
- at du vil være bevist under drømmen.
- at du vil drømme i natt.
4. Sov på vanlig måte.
CALD (Character Assisted Lucid Dream) - Meget enkel
Som de fleste vet så er drømmer som oftest preget av vaner, og gjerne ofte de samme personene, det er ofte bestevenner, kjæresten etc som "deltar" i drømmene, dette er også varierende drømmebildet som påvirker din egen livssituasjon. Men målet er altså: Å benytte det å treffe på en bestemt person som en nøkkel til bevistheten.
Teknikken er derfor ekstra effektiv om du ofte drømmer om de samme personene.
* Meget effektiv om du drømmer ofte "med" samme person.
* For mange skammelig effektiv.
* Pålitelig over tid.
* Krever en vis evne til å visualisere og overbevise seg selv i våken tilstand.
* Tilfeldig om personen du skal benytte er i drømmen.
Testen kan også utføres ved å bytte ut personen med et bestemt objekt, dette kalles Object Initiated Lucid Dream (OILD).
Hvordan utføre:
1. Overbevis deg selv at når du treffer på en bestemt person så så drømmer du. Visualiser (se for deg personen og si til deg mentalt at "når jeg ser X så vet jeg at jeg drømmer" så ofte som mulig.
2. Si til deg selv at "jeg skal drømme om X og at da vet jeg at jeg drømmer".
MILD (Mnemonic Inductied Lucid Dream) - Middels
Teknikken har til hensikt å mentalt forberede deg så godt på at du SKAL drømme at den prospektive egenskapen skal få deg til å bli bevist når du drømmer.
Denne teknikken er mye enklere å oppnå om du skriver drømmedagbok.
* Meget effektiv for personer med god prospektiv hukommelse (husker fremtidige hensikter).
* Pålitelig over tid.
* Kan være tidskrevende.
* Kan oppleves uoppnåelig for enkelte.
Hvordan utføre:
1. Prøv å visualisere det du opplevde i forrige drøm så detaljert som mulig, eller les og visualiser det du har skrivet i drømmedagboken (mye... mye mer effektivt).
2. Legg deg ned og overbevis deg selv om at "Neste gang jeg drømmer skal jeg være bevist når jeg drømmer", repetere dette gang på gang til du sovner.
Du kan eventuelt også:
3. Bytte på å visualisere din siste drøm, og intensjonen om at du skal bli bevist (bytte på punkt 1 og 2) når du begynner å bli virkelig trøtt.
Som de fleste vet så er drømmer som oftest preget av vaner, og gjerne ofte de samme personene, det er ofte bestevenner, kjæresten etc som "deltar" i drømmene, dette er også varierende drømmebildet som påvirker din egen livssituasjon. Men målet er altså: Å benytte det å treffe på en bestemt person som en nøkkel til bevistheten.
* Pålitelig over tid.
Hvordan utføre:
1. Overbevis deg selv at når du treffer på en bestemt person så så drømmer du. Visualiser (se for deg personen og si til deg mentalt at "når jeg ser X så vet jeg at jeg drømmer" så ofte som mulig.
Hand Focusing - Meget enkel
Teknikken går ut på det samme som teknikken DILD, men med et større fokus på hendene.
* Ofte raskere å oppnå en DILD
* Man trenger ikke huske på å tilstadighet utføre en bestemt virkelighetstest.
* Pålitelig over tid.
* Kan være kjedelig/slitsomt
Hvordan utføre:
1. Før du legger deg, strekk ut hendene dine, se nøye på de, legg merke til detaljer og overbevis deg selv om at "jeg skal se på hendene når jeg drømmer... "Når jeg drømmer skal jeg se på hendene mine". Se NØYE på hendene og gjenta setningen. Gjør dette lenge "ca 10 min".
2. Legg deg ned på vanlig måte, se mer på hånda og gjenta setningen.
Virkelighetstester
Virkelighetstester har TO hovedoppgaver:
1. Sikkerhets funksjonen - Er du virkelig våken, eller drømmer du?
2. Oppdagelses funksjonen - La deg bli bevist på at det du opplever MÅ være en drøm.
Virkelighetstester er enkle å utføre, og det finnes mange måter å utføre de på. De er essensielle ikke bare for å oppdage om du drømmer eller ikke, men også som en sikkerhetsfunksjon for ikke å ta feil av en drøm eller virkelighet (selv med min erfaring må jeg ofte spørre meg selv, er dette en drøm eller virkelighet...??) det ville vært upraktisk å hoppe ut av vinduet med intensjonen å fly om jeg tok feil.
Vi tar for oss de fire mest brukte virkelighetstestene:
Nese-testen (Nose RC), Klokke-testen (Time RC), Speil-testen (Mirror RC) og Hånd-testen (Hand RC).
Nese-testen
Klyp igjen nesen med fingrene, dersom du fortsatt kan puste gjennom nesen så drømmer du?.
Klokke-testen
Se på klokken din, se nøye på tallene etc. Se bort og tilbake på klokken igjen, er alt som det skal være? Klokken vil alltid se forskjellig ut når du ser på den to ganger. En av de mest benyttede virkelighetstestene for LD teknikker på grunn av at det virker mest diskret og kan utføres ofte.
Speil-testen
Se deg selv i speilet, er du kledd i det du forventer at du skulle ha på deg? Og forsøk å stikke en finger eller en hånd igjennom spilet, i en drøm er speill flytende.
Hånd-testen
Se på hånden din, flere fingre? Farge? Ser huden riktig ut? I drømmer har du gjerne flere fingre, farger etc.
Hvordan forbli bevist uten å vekke deg selv?
Det å "våkne" i bevist drøm er i og for seg ikke så alt for vanskelig, det som for mange derimot kan være vanskelig er å la være å ikke vekke seg selv eller mistebevistheten (altså å gå tilbake til en non-lucid drøm).
For å unngå denne fellen er det flere ting man kan gjøre:
* Vær rolig og avslappet, ikke bli for oppspilt.
* Se deg ofte på hendene, dette hjelper til å strekke på bevistheten.
* Utfør små matteoppgaver i hodet så du må bruke de logiske delene av hjernen (eks 12+12=).
* Gni hendene sammen, bevegelser vil holde hjernen og bevistheten igang.
Om du føler at du holder på å miste kontrollen (eks farge og detaljer forsvinner):
* Snurr rundt i piruetter.
Det finnes to store feil som nybegynnere spesielt virker å slite med:
1. IKKE hold deg rolig i et stort tankehav, beveg deg rundt, løp i sirkler.
2. IKKE bli for oppspilt, det er en sinnsyk følelse av å havne i en LD, men overdriver du så våkner du.
Om du plutselig opplever å ligge i senga di igjen etter en LD så utfør ALLTID en virkelighetstest med en gang, dette kan være en "False Awakening", dersom du utfører en test i tide tilbakevinner du lucidityen.
Happy Dreaming, dream safe!
Dette er da råd og tips som jeg har lært gjennom min erfaring innen LD og andre mennesker jeg har vært i god kontakt med i årevis. Merk igjen at effekten av innholdet i dette innlegget er ytterst individuelt, til tross for at det er gode trender som tilsier at dette er "universale" metoder så betyr ikke dette nødvendig at dette vil funke for alle.
Ikke alt innen LD'ens verden kan forklares, da det stort sett bygger på trender og teorier,
men den eneste faktoren man vet med 100% sikkerhet er mulig, er at om man forsøker, og er godt nok overbevist om at LD faktisk kan oppnås, så vil dette i stor grad bidra til at LD også en dag vil oppleves som følge av egen intensjon.
Tråden er derfor ment som et hjelpemiddel, og ikke noen "oppskrift" på Lucid Dreaming. Andre egenskaper som evnen til å visualisere, egen oppfatning og ikke minst viljestyrke er minst like viktig. Innholdet gir skrittet videre i spørsmålet "Hvordan kunne oppnå en lucid drøm?" og jeg vil betegne dette svaret som noe som fortjener en vis sunn skepsis.
Flere teknikker medfører en vis medisinsk fare, samt en vis fare for å oppleve ting som kan være ubehagelig. Jeg skal derfor ta for meg noen få trygge metoder som jeg selv også har god erfaring med, prøver å legge frem en how-to for et par gode og trygge metoder.
Før jeg går mer inn på teknikker, så er det et par regler du MÅ følge.
1. Utfør ALLTID en "virkelighetstest" når du våkner, ha dette som en vane! Hvorfor og hvordan ser du nederst i innlegget.
2. ALDRI utfør teknikker som oppfordrer deg til å utføre ting som er medisinsk uforsvarlig.
Husk: Dette er ikke teknikker som uten videre FÅR deg inn i en Lucid Dream, men det er HJELPEMIDLER som gjør det mer sannsynlig at du vil oppleve en Lucid Dream. Med dette mener jeg tre ting:
1. Du må selv være innstilt og overbevist om det du leser her er riktig.
2. Teknikkene vil ha tilfeldig effekt med trening , man vil derfor kunne måtte være tålmodig.
3. Teknikken vil potensielt ikke virke på deg, forsøk en annen fremfor å gi opp.
Prøver å forklare på en så enkel forståelig måte som mulig, men det er igjen viktig å presisere at teknikkene virker uhyre individuelt, så trening må ofte til.
Jeg har tatt for meg noen trygge metoder og velger å heller bistå folk med disse da jeg som "seriøs LD'er" ikke har stort tilovers for mange andre mindre effektive metoder som finnes, velger derfor å heller lage denne listen i håp om at flere forholder seg til disse metodene, velger derfor å ta for meg metoder som er Sleep initiated, altså at de i all hovedsak handler om å bli bevist NÅR man sover.
DILD (Dream Initiated Lucid Dreaming) - Meget enkel
Utvilsomt den mest "populære" teknikken blant nybegynnere men brukes også av mange faste drømmere så fremt det virker individuelt. Hensikten er å bli bevist på at du drømmer og dermed kunne oppleve drømmen "våken".
Teknikken går ut på å utføre "Virkelighetstester" så ofte som mulig når du er våken, hensikten med dette er at du danner disse testene som en "vane" og dersom du i en drøm utfører denne testen av ren vane så er det en MEGET STOR sjanse for at du blir bevist.
* Enkel å utføre, krever ingen forkunnskaper (foruten betydningen av virkelighetstestene).
* Pålitelig over tid.
* Tilfeldig når vanen utføres.
* Tilfeldig NÅR i drømmen den utføres (du kan bli bevist i "slutten" av drømmen eks.).
Hvordan utføre:
1. Lær deg å utføre virkelighetstester i VÅKEN tillstand.
2. Legg deg å sove som vanlig.
3. Si gjerne til deg selv:
- at du skal utføre virkelighetstester
- at du vil være bevist under drømmen.
- at du vil drømme i natt.
4. Sov på vanlig måte.
* Pålitelig over tid.
Testen kan også utføres ved å bytte ut personen med et bestemt objekt, dette kalles Object Initiated Lucid Dream (OILD).
Hvordan utføre:
MILD (Mnemonic Inductied Lucid Dream) - Middels
Teknikken har til hensikt å mentalt forberede deg så godt på at du SKAL drømme at den prospektive egenskapen skal få deg til å bli bevist når du drømmer.
Denne teknikken er mye enklere å oppnå om du skriver drømmedagbok.
* Meget effektiv for personer med god prospektiv hukommelse (husker fremtidige hensikter).
* Pålitelig over tid.
* Kan være tidskrevende.
* Kan oppleves uoppnåelig for enkelte.
Hvordan utføre:
1. Prøv å visualisere det du opplevde i forrige drøm så detaljert som mulig, eller les og visualiser det du har skrivet i drømmedagboken (mye... mye mer effektivt).
2. Legg deg ned og overbevis deg selv om at "Neste gang jeg drømmer skal jeg være bevist når jeg drømmer", repetere dette gang på gang til du sovner.
Du kan eventuelt også:
3. Bytte på å visualisere din siste drøm, og intensjonen om at du skal bli bevist (bytte på punkt 1 og 2) når du begynner å bli virkelig trøtt.
* Pålitelig over tid.
Hvordan utføre:
Hand Focusing - Meget enkel
Teknikken går ut på det samme som teknikken DILD, men med et større fokus på hendene.
* Ofte raskere å oppnå en DILD
* Man trenger ikke huske på å tilstadighet utføre en bestemt virkelighetstest.
* Pålitelig over tid.
* Kan være kjedelig/slitsomt
Hvordan utføre:
1. Før du legger deg, strekk ut hendene dine, se nøye på de, legg merke til detaljer og overbevis deg selv om at "jeg skal se på hendene når jeg drømmer... "Når jeg drømmer skal jeg se på hendene mine". Se NØYE på hendene og gjenta setningen. Gjør dette lenge "ca 10 min".
2. Legg deg ned på vanlig måte, se mer på hånda og gjenta setningen.
Virkelighetstester
Virkelighetstester har TO hovedoppgaver:
1. Sikkerhets funksjonen - Er du virkelig våken, eller drømmer du?
2. Oppdagelses funksjonen - La deg bli bevist på at det du opplever MÅ være en drøm.
Virkelighetstester er enkle å utføre, og det finnes mange måter å utføre de på. De er essensielle ikke bare for å oppdage om du drømmer eller ikke, men også som en sikkerhetsfunksjon for ikke å ta feil av en drøm eller virkelighet (selv med min erfaring må jeg ofte spørre meg selv, er dette en drøm eller virkelighet...??) det ville vært upraktisk å hoppe ut av vinduet med intensjonen å fly om jeg tok feil.
Vi tar for oss de fire mest brukte virkelighetstestene:
Nese-testen (Nose RC), Klokke-testen (Time RC), Speil-testen (Mirror RC) og Hånd-testen (Hand RC).
Nese-testen
Klyp igjen nesen med fingrene, dersom du fortsatt kan puste gjennom nesen så drømmer du?.
Klokke-testen
Se på klokken din, se nøye på tallene etc. Se bort og tilbake på klokken igjen, er alt som det skal være? Klokken vil alltid se forskjellig ut når du ser på den to ganger. En av de mest benyttede virkelighetstestene for LD teknikker på grunn av at det virker mest diskret og kan utføres ofte.
Speil-testen
Se deg selv i speilet, er du kledd i det du forventer at du skulle ha på deg? Og forsøk å stikke en finger eller en hånd igjennom spilet, i en drøm er speill flytende.
Hånd-testen
Se på hånden din, flere fingre? Farge? Ser huden riktig ut? I drømmer har du gjerne flere fingre, farger etc.
Hvordan forbli bevist uten å vekke deg selv?
Det å "våkne" i bevist drøm er i og for seg ikke så alt for vanskelig, det som for mange derimot kan være vanskelig er å la være å ikke vekke seg selv eller mistebevistheten (altså å gå tilbake til en non-lucid drøm).
For å unngå denne fellen er det flere ting man kan gjøre:
* Vær rolig og avslappet, ikke bli for oppspilt.
* Se deg ofte på hendene, dette hjelper til å strekke på bevistheten.
* Utfør små matteoppgaver i hodet så du må bruke de logiske delene av hjernen (eks 12+12=).
* Gni hendene sammen, bevegelser vil holde hjernen og bevistheten igang.
Om du føler at du holder på å miste kontrollen (eks farge og detaljer forsvinner):
* Snurr rundt i piruetter.
Det finnes to store feil som nybegynnere spesielt virker å slite med:
1. IKKE hold deg rolig i et stort tankehav, beveg deg rundt, løp i sirkler.
2. IKKE bli for oppspilt, det er en sinnsyk følelse av å havne i en LD, men overdriver du så våkner du.
Om du plutselig opplever å ligge i senga di igjen etter en LD så utfør ALLTID en virkelighetstest med en gang, dette kan være en "False Awakening", dersom du utfører en test i tide tilbakevinner du lucidityen.
Happy Dreaming, dream safe!
Antall ord: 2007
"No sailor controls the sea. Only a foolish sailor would say such a thing. Similary, no lucid dreamer controls the dream. Lika a sailor on the sea, we lucid dreamers direct our perceptual awareness within the larger state of dreaming"
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Nybegynner
- Startet: 25 Feb 2010 20:18
- 14
- Kjønn (valgfri): Tulling
- Lokalisering: Bodø
Re: Hvordan oppnå Lucid Dreaming på en trygg måte.
Tusen takk Spectre, dette var virkelig nyttig! Skal prøve, siden jeg alltid har hatt lyst til dette. Men det er vel ikke "farlig" å gjøre det hvis man er for ung? 7. Klasse f.eks
Antall ord: 36
Hvis man ikke vet hva noe er, vil man alltid prøve å finne ut av det.
Ny her!
Ny her!
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 14
Det er flere potensielle farer ved å bedrive Lucid Dreamingmen det jeg primært sikter til er det å "tukle" med kroppens natur og "normale" levemåte, flere teknikker kan beskrive RELATIVT tvilsomme metoder, dette kan inkludere alt fra dehydrering, endring av søvnbalanse samt det å utnytte kroppens egne forsvarsmekanismer til å oppnå en Lucid Drøm.
Metodene jeg har skrevet her er "trygge" på den måten at de ikke krever noen tyngre moderasjon eller påvirkning av kroppen (utover naturlige reaksjoner).
Lucid Dreaming er en realtiv trygg aktivitet, med realtiv mener jeg at det er for lite dokumentert, og det ligger til grunn for lite vitenskapelig diagnostikk for hva man kan kalle en redegjørelse for tryggheten i aktiviteten. Når det er sagt, alle år jeg har bedrivet LD, av alle jeg kjenner som bedriver LD og av min globale erfaring så har jeg aldri fått klare grunner til å tro noe annet en at det er trygt.
Men, respekterer virkelighetstester og at du holder deg til "trygge" metoder, så er det ingen spesielle grunner til hvorfor du skal frykte å drømme bevist! :mozilla_laughing:
Metodene jeg har skrevet her er "trygge" på den måten at de ikke krever noen tyngre moderasjon eller påvirkning av kroppen (utover naturlige reaksjoner).
Lucid Dreaming er en realtiv trygg aktivitet, med realtiv mener jeg at det er for lite dokumentert, og det ligger til grunn for lite vitenskapelig diagnostikk for hva man kan kalle en redegjørelse for tryggheten i aktiviteten. Når det er sagt, alle år jeg har bedrivet LD, av alle jeg kjenner som bedriver LD og av min globale erfaring så har jeg aldri fått klare grunner til å tro noe annet en at det er trygt.
Men, respekterer virkelighetstester og at du holder deg til "trygge" metoder, så er det ingen spesielle grunner til hvorfor du skal frykte å drømme bevist! :mozilla_laughing:
Antall ord: 185
"No sailor controls the sea. Only a foolish sailor would say such a thing. Similary, no lucid dreamer controls the dream. Lika a sailor on the sea, we lucid dreamers direct our perceptual awareness within the larger state of dreaming"
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 10 Mar 2010 21:51
- 14
- Kjønn (valgfri): Sier seg selv=)
- Lokalisering: Valdres
Begynner og tro at jeg drømmer forskjellig enn alle andre : S ikke mange men noen av mine drømmer er realistiske. Jeg tenker aldri når jeg drømmer :S Jeg tror de fleste lucide drømmene mine dukker opp når jeg sovner på skolen.. litt rart. Høres rart ut men det er sant =)
Antall ord: 57
Desto mere man tenker på det - Desto større sjanse er det for at det skjer :- )
Enten det er positivt eller negativt ^^
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 14
Jeg kan prøve så lenge dette ikke er farlig. Kanskje jeg begynner og drømme som alle andre. Men uansett så er ikke dette ett stor problem for meg. fordi jeg har som regel morsomme drømmer. fordi det har seg sånn at jeg aldri drømmer det jeg tenker ofte på. Hvis jeg tenker på kjæresten min og har dårlig samvittighet for noe, så drømmer jeg om noe helt idiotisk og sprøtt... men morsomt. Dette er sikkert farlig hvis man ikke vet hvordan det skal gjøres. men jeg kan alltid prøve og forsøke det. Men det positive er at jeg aldri har hatt ett ordentlig mareritt.
Antall ord: 116
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 26 Aug 2004 02:46
- 20
- Har takket: 142 ganger
- Blitt takket: 181 ganger
Jeg syntes nesten alle drømmene mine i det minste er delvis lucide og egentlig har vært det siden jeg begynte så vidt med lucid dreaming for en del år siden. Digger det jeg så det gjør meg ingen ting, men vet ikke helt hvordan jeg skulle klart å gå tilbake til å være helt ubevisst ift at jeg drømmer... ?
Antall ord: 62
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 14
Det er blir ofte nevnt flere former for lucidity, de tre som gjør seg gjeldende for de flestes kan ofte refereres til som "Non-Lucid", "Semi-Lucid" og "Fully Lucid". Dette handler i all hovedsak om hvordan bevist og hvor mentalt "våken" du er rundt det som skjer. Jeg opplevd også ofte i starten når jeg begynte med Lucid Dreaming at jeg følte meg bevist, uten at jeg kunne "styre" noe, dette er det stadiet som ofte kalles "Semi-Lucid". Dette oppleves annerledes en en vanlig drøm på grunn av at du føler en mental tilstedeværelse men du har en lav, eller ingen påvirkning på det som skjer.zind skrev:Jeg syntes nesten alle drømmene mine i det minste er delvis lucide og egentlig har vært det siden jeg begynte så vidt med lucid dreaming for en del år siden. Digger det jeg så det gjør meg ingen ting, men vet ikke helt hvordan jeg skulle klart å gå tilbake til å være helt ubevisst ift at jeg drømmer... ?
Det som oftest var felles for disse opplevelsene er at de ofte var veldig kortvarige, og at jeg enten våknet, eller at jeg glei tilbake i en "non-lucid" drøm.
Hva angår å "slutte" å være lucid, så handler vel dette mye om din egen forventing og selvdisiplin. Jeg drømmer lucid i snitt 3-4 ganger i uken men jeg havner i halvparten av disse lucide drømmen av meg selv, altså uten å benytte verken teknikker eller noen mental forberedelse. Men for min del blir jeg aldri lei lucid drømming!
Det meste med lucid drømming handler mye (om ikke nesten bare) om forventninger, forventer jeg at jeg skal bli bevist i drømmer så skjer dette. Forventer jeg kan løfte et hus i en drøm så kan jeg det. Forventer jeg at dette huset er alt for tungt, så klarer jeg det ikke.
Hva angår Terjegutts lucidity på skolen så er dette ting jeg har hørt før, det eneste jeg kan tenke meg er at du blir mer på alerten og at du er mer mentalt bevist når du sovner, det blir liksom ikke like privat og avskjermet som hjemme i senga, vet ikke... Men bare en mulighet.
Antall ord: 389
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 26 Aug 2004 02:46
- 20
- Har takket: 142 ganger
- Blitt takket: 181 ganger
Mange av drømmene mine er nok semi-lucide, egentlig vanskelig å si da jeg har gått igjennom en periode hvor jeg ikke har husket så mye drømmer som jeg gjorde tidligere. Det kan jo også være at de fullt lucide drømmene ofte er kraftigere og at det også kan være grunnen til at jeg husker de når jeg våkner. Men i drømmene jeg husker er jeg såpass bevisst at jeg f.eks kan bestemme meg for å våkne hvis jeg ikke liker en drøm, eller forandre på ting, men blir som regel bevisst litt uti drømmen. I den siste heftige drømmen min skulle jeg ha fest hjemme, siden leiligheten min på det tidspunktet så ut som et bomba ** i virkeligheten var det også dette jeg tenkte i drømmen min. Dvs, et lite sekund før det slo meg "siden du drømmer er alt mulig. huset er herved ryddig", så kunne jeg fortsette drømmen og festen
IKKE noe problem om jeg ikke slutter å ha lucide drømmer altså, bare litt nysgjerrig på om du hadde vært borti problemstillingen før. Takk for at du skriver litt om dette og deler teknikker. Lucid drømming er helt sinnsykt kult. Søstern lo av meg her om dagen, ristet litt på hodet og sa "du er rar du, du elsker virkelig drømmene dine". Jeg gjør det! Å drømme er helt fantastisk, og en vanvittig arena å lære på. Et verktøy man kommer langt med ved å bruke det bevisst
IKKE noe problem om jeg ikke slutter å ha lucide drømmer altså, bare litt nysgjerrig på om du hadde vært borti problemstillingen før. Takk for at du skriver litt om dette og deler teknikker. Lucid drømming er helt sinnsykt kult. Søstern lo av meg her om dagen, ristet litt på hodet og sa "du er rar du, du elsker virkelig drømmene dine". Jeg gjør det! Å drømme er helt fantastisk, og en vanvittig arena å lære på. Et verktøy man kommer langt med ved å bruke det bevisst
Antall ord: 264
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 14
Er normalt veldig, veldig kritisk når det gjelder å diskutere Lucid Dreaming med folk som ikke har opplevd det selv i det virkelige liv. Det er lett å bli oppfattet som en skrulling av de fleste, desverre er vi mennesker ofte låst på hva vi skal tro på eller ikke. Når det er sagt er det verdt å nevne at det er forskjell på de som benekter ting ukritisk, og de som har forståelse for at det faktisk kan være noe i det. Det er lettere å være mer åpen og fri på forumet her på grunn av at de fleste som henger her, og om ikke annet en stor del av de som leser disse trådene har opplevd ting de søker svar på, og derfor også er åpne for muligheter.
Min hovedregel er at jeg ikke diskuterer LD, søvnparalyse, OBE etc i virkeligheten med folk som minst har opplevd et av fenomene. Jeg for min del er mest kjent "offentlig" for å være svært drømme og søvn-vitenskapelig interessert. Dette har gjort at jeg flere ganger får henvendelser fra venner og bekjente som har betrodd seg til meg med "uforklarlige" opplevelser.
"Hei! Jeg opplevde noe helt sinnsykt i går, jeg lå og sov og plutselig begynte øynene mine å sveve opp i lufta! Ikke tro at jeg er gal nå..." eks.
Ikke alle fenomener kan vitenskapelig forklares, men vi må uansett godta at de er der. Er vel prinsippet for alt på jord egentlig.
Lær å la drømmen styre seg selv, bruk din egen bevisthet for å utfordre deg selv, utfordre din egen personlighet. Utrolig mye du kan lære av drømmene dine. Det er morro iblant å ta av og bare starte et eventyrland, men de villeste og minst ventede opplevelsene får du ved å "ikke blande deg inn i handlingen".
Min hovedregel er at jeg ikke diskuterer LD, søvnparalyse, OBE etc i virkeligheten med folk som minst har opplevd et av fenomene. Jeg for min del er mest kjent "offentlig" for å være svært drømme og søvn-vitenskapelig interessert. Dette har gjort at jeg flere ganger får henvendelser fra venner og bekjente som har betrodd seg til meg med "uforklarlige" opplevelser.
"Hei! Jeg opplevde noe helt sinnsykt i går, jeg lå og sov og plutselig begynte øynene mine å sveve opp i lufta! Ikke tro at jeg er gal nå..." eks.
Ikke alle fenomener kan vitenskapelig forklares, men vi må uansett godta at de er der. Er vel prinsippet for alt på jord egentlig.
Lær å la drømmen styre seg selv, bruk din egen bevisthet for å utfordre deg selv, utfordre din egen personlighet. Utrolig mye du kan lære av drømmene dine. Det er morro iblant å ta av og bare starte et eventyrland, men de villeste og minst ventede opplevelsene får du ved å "ikke blande deg inn i handlingen".
Antall ord: 312
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 14
Jeg kan vell si det sånn at jeg lar bare drømmene gå. Det skjer helt psycho ting. Hvis jeg drømmer en drøm. Foreksempel første natta drømmer jeg om ting. Så tar det drit lang tid med mange andre drømmer før jeg så fortsetter jeg på den drømmen jeg drømte den "første natta".. Til slutt når det ikke skjer mere i drømmen. Tenker jeg inne i drømmen at jeg allerede drømmer. vips så våkner jeg .
Ting jeg drømmer dukker helt uforberett opp. hvis jeg tenker på at jeg har en drit plagsom matteprøve dagen etterpå, før jeg legger meg... Drømmer jeg om noe helt annet. Jeg lurer på om ofte folk tenker i drømmene sine. Det gjør jeg , men inne i drømmene virker det realistisk å Sitte på frontruta til ett helikopter mens jeg har latterkrampe. når jeg våkner dagen etterpå så tenker jeg herregud at jeg drømte noe så snålt.
Tenker dere realistisk når det gjelder Lucide Dreaming. Jeg vet at det er lett og få til en Lucide drøm uten å nøle. men hvis jeg begynner med det er jeg litt redd for å ikke komme tilbake til sånne tilfeldige drømmer... Jeg vet ikke om drømmene mine er helt vanlige.
Også er det en ting. Jeg tror at drømmer symboliserer ting som skjer senere i livet eller noe som har skjedd. Så er det en ting til jeg tenker ganske mye på.. hvis du oppnår en lucide drøm så kan man tukkle mye med framtiden.
Tror dere det er sant?
(Håper dere forstår hva jeg skriver, fordi det er ganske vanskelig og forklare)
Ting jeg drømmer dukker helt uforberett opp. hvis jeg tenker på at jeg har en drit plagsom matteprøve dagen etterpå, før jeg legger meg... Drømmer jeg om noe helt annet. Jeg lurer på om ofte folk tenker i drømmene sine. Det gjør jeg , men inne i drømmene virker det realistisk å Sitte på frontruta til ett helikopter mens jeg har latterkrampe. når jeg våkner dagen etterpå så tenker jeg herregud at jeg drømte noe så snålt.
Tenker dere realistisk når det gjelder Lucide Dreaming. Jeg vet at det er lett og få til en Lucide drøm uten å nøle. men hvis jeg begynner med det er jeg litt redd for å ikke komme tilbake til sånne tilfeldige drømmer... Jeg vet ikke om drømmene mine er helt vanlige.
Også er det en ting. Jeg tror at drømmer symboliserer ting som skjer senere i livet eller noe som har skjedd. Så er det en ting til jeg tenker ganske mye på.. hvis du oppnår en lucide drøm så kan man tukkle mye med framtiden.
Tror dere det er sant?
(Håper dere forstår hva jeg skriver, fordi det er ganske vanskelig og forklare)
Antall ord: 299
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 14
For å sittere mitt forrige innlegg:
Min erfaring er at ja, jeg opplever ofte ting i drømmene som virker logisk med tanke på problemløsning etc, det er utvilsomt at drømmene fokuserer seg for min del på ting jeg spessielt gruer meg eller frykter. Hva angår lucide drømmer er det helt klart slik at man har lett for å "klikke" av begeistring, man skal fly, man skal gjøre alt mulig i ren ekstase, dette er flott, MEN den beste måten å oppleve Lucide drømmer på er å lære seg til å la drømmen selv stå for "utviklingen". Det beste med dette er at du opplever drømmene med en MYE mer forståelse, siden du er i stand til å kunne tenke logisk, og du kan forsøke å utdype opplevelsene dine eksempelvis ved å prøve å føre dialoger, observere reaksjoner etc. Jeg for min del finner nok "lærdom" som for mitt vedkommende er totalt uventet at jeg føler du kan ta del i denne drømmeutviklingen fra et mer bevist nivå. Spør drømmen din, "vis meg det jeg frykter mest!" så kan du ofte "tilkalle" drømmeopplevelser som du kan bruke bevist for å lære deg å takle en gitt situasjon. Mange drar nytte av dette for å overkomme forskjellige typer angst etc.
Uansett, det er MANGE rapporteringer og noe dokumenterte tilfeller av personer som hevder å ha opplevd drømmer som har vært å forutse større katastrofer og hendelser, Barbara Garwell er vel en av de sterkeste personlighetene.
http://www.youtube.com/watch?v=ryfc2xF8114
Mange (blant annet meg selv) har en varierende egenskap for å "tilbakerulle" drømmen, slik at drømmen virker som en fortsettelse. For min del er det ikke vanskeligere en å fortelle meg selv at "jeg vil drømme videre på drømmen i går hvor jeg *kort beskrivelse av drømmen*", denne egenskapen er så vidt jeg har erfart veldig individuel, og evnen av dream recall, hvor lang tid det har gått, etc er noe som for min del er de som drendmessig har vært avgjørende for min del. Denne egenskapen gjelder uavhengig om drømmen er lucid eller non-lucid, men en lucid drøm er lettere for min del å tilbakekalle (trolig for at jeg føler drømmen sterkere og husker den mye sterkere.
Tips nummer èn er å skrive drømmedagbok som du har liggendes ved senga, skriv det ned med èn gang du våkner (ja selv om det er en lucid drøm). Les innlegget ditt et par ganger senere på dagen bare for å finjustere litt på minnet.
De fleste føler en vis tankegang når de drømmer (ikke lucid), hadde det ikke vært slik hadde man vel heller ikke kunnet opplevd drømmen, og i allefall ikke kunnet husket den overhodet. Det som skiller en lucid fra en non-lucid drøm i største grad er vel hjernens egenskap til å tenke logisk (dette er en av grunnene til hvorfor man kan få en lucid Dream til å være mer stabil, ofte vare lengre om du gjør små matteoppgaver i hodet etc. Det er ikke nødvendigvis for deg LOGISK at du ikke kan sitte på viduet til et helikopter, man gjør og opplever MYE sprøtt i drømmene.
Det er jo ingen kjent forklaring på dette fenomenet, men for meg virkker det som at bevistheten din bare observerer det som skjer uten å kunne skille logiske problemstillinger. Jeg har selv i en non-lucid drøm hoppet fra en blokk og våknet når jeg traff bakken, MEN jeg har også opplevd at jeg bare slo meg litt og bare gikk videre (om blokka så er 50 meter høy).
I en drøm er gjerne navn, personers egenskaper, dine og andres vaner etc gjennspeilet med virkeligheten, og da spessielt dine egne forventninger i form av reaksjoner etc. Det er vel denne egenskapen som "hjelper" oss med å drømme lucid, for at om du eksmpelvis utfører en virkelighetstest etc NÅR DU PÅ FORHÅND ER MENTALT INNSTILT PÅ AT DETTE SKAL OVERBEVISE DEG OM AT DU DRØMMER så vil bevistheten din (som har virket delvis paralysert) på en måte kunne nå dette logiske punktet som du faktisk har ventet på.
Jeg tror ikke at det å bevist påvirke drømmene i selg selv "endrer fremtiden", men det kan kanskje til en vis grad endre din evne til å forutsi ting som kommer til å skje (og kanskje dermed påvirke til at du reagerer eller takler en situasjon på en annen måte, og dermed passivt "påvirker fremtiden"). Men uansett: Du må jo ikke nødvendigvis endre drømmebildet,
Det er en del diskusjon og uenigheter rundt akkurat dette med "om man skal kødde med drømmene", men for min del føler jeg at jeg får MYE MYE MYE mer ut av det, på grunn av at jeg kan observere en drøm fra et bevis, logisk nivå og gjerne utdype handlingen ved interaksjon. Og ikke minst så kan jeg vri drømmen mot det som opptar meg, det som bekymrer meg og dermed komme situasjoner jeg trenger svar på i møte. Men kanskje aller best: Man har muligheten til å føle seg frem ved å komme drømmen i "reprise" og kanskje få et mer bevist utfall...
For å pressisere det jeg mente her, så er det slik at veldig mange, også jeg, har drømmer som ofte gjennspeiler virkeligheten, i varierende grad av tydelighet. Om dette skyldes en evne til å på en svak måte å kunne "se inn i tiden", eller om dette rett og slett skyldes en logisk prosess som underbevistheten selv prøver å "løse" som følge av frykt, spenning og inpulser vi har er det vel ingen som vet (husk hvor sentralt vaner, så som de menneskene menneskene man ofte henger med etc er en del av drømmene). Eller mange "vet" men dette er teorier som motstrider hverandre.Spectre skrev:Lær å la drømmen styre seg selv, bruk din egen bevisthet for å utfordre deg selv, utfordre din egen personlighet. Utrolig mye du kan lære av drømmene dine. Det er morro iblant å ta av og bare starte et eventyrland, men de villeste og minst ventede opplevelsene får du ved å "ikke blande deg inn i handlingen".
Min erfaring er at ja, jeg opplever ofte ting i drømmene som virker logisk med tanke på problemløsning etc, det er utvilsomt at drømmene fokuserer seg for min del på ting jeg spessielt gruer meg eller frykter. Hva angår lucide drømmer er det helt klart slik at man har lett for å "klikke" av begeistring, man skal fly, man skal gjøre alt mulig i ren ekstase, dette er flott, MEN den beste måten å oppleve Lucide drømmer på er å lære seg til å la drømmen selv stå for "utviklingen". Det beste med dette er at du opplever drømmene med en MYE mer forståelse, siden du er i stand til å kunne tenke logisk, og du kan forsøke å utdype opplevelsene dine eksempelvis ved å prøve å føre dialoger, observere reaksjoner etc. Jeg for min del finner nok "lærdom" som for mitt vedkommende er totalt uventet at jeg føler du kan ta del i denne drømmeutviklingen fra et mer bevist nivå. Spør drømmen din, "vis meg det jeg frykter mest!" så kan du ofte "tilkalle" drømmeopplevelser som du kan bruke bevist for å lære deg å takle en gitt situasjon. Mange drar nytte av dette for å overkomme forskjellige typer angst etc.
Uansett, det er MANGE rapporteringer og noe dokumenterte tilfeller av personer som hevder å ha opplevd drømmer som har vært å forutse større katastrofer og hendelser, Barbara Garwell er vel en av de sterkeste personlighetene.
http://www.youtube.com/watch?v=ryfc2xF8114
Mange (blant annet meg selv) har en varierende egenskap for å "tilbakerulle" drømmen, slik at drømmen virker som en fortsettelse. For min del er det ikke vanskeligere en å fortelle meg selv at "jeg vil drømme videre på drømmen i går hvor jeg *kort beskrivelse av drømmen*", denne egenskapen er så vidt jeg har erfart veldig individuel, og evnen av dream recall, hvor lang tid det har gått, etc er noe som for min del er de som drendmessig har vært avgjørende for min del. Denne egenskapen gjelder uavhengig om drømmen er lucid eller non-lucid, men en lucid drøm er lettere for min del å tilbakekalle (trolig for at jeg føler drømmen sterkere og husker den mye sterkere.
Tips nummer èn er å skrive drømmedagbok som du har liggendes ved senga, skriv det ned med èn gang du våkner (ja selv om det er en lucid drøm). Les innlegget ditt et par ganger senere på dagen bare for å finjustere litt på minnet.
De fleste føler en vis tankegang når de drømmer (ikke lucid), hadde det ikke vært slik hadde man vel heller ikke kunnet opplevd drømmen, og i allefall ikke kunnet husket den overhodet. Det som skiller en lucid fra en non-lucid drøm i største grad er vel hjernens egenskap til å tenke logisk (dette er en av grunnene til hvorfor man kan få en lucid Dream til å være mer stabil, ofte vare lengre om du gjør små matteoppgaver i hodet etc. Det er ikke nødvendigvis for deg LOGISK at du ikke kan sitte på viduet til et helikopter, man gjør og opplever MYE sprøtt i drømmene.
Det er jo ingen kjent forklaring på dette fenomenet, men for meg virkker det som at bevistheten din bare observerer det som skjer uten å kunne skille logiske problemstillinger. Jeg har selv i en non-lucid drøm hoppet fra en blokk og våknet når jeg traff bakken, MEN jeg har også opplevd at jeg bare slo meg litt og bare gikk videre (om blokka så er 50 meter høy).
I en drøm er gjerne navn, personers egenskaper, dine og andres vaner etc gjennspeilet med virkeligheten, og da spessielt dine egne forventninger i form av reaksjoner etc. Det er vel denne egenskapen som "hjelper" oss med å drømme lucid, for at om du eksmpelvis utfører en virkelighetstest etc NÅR DU PÅ FORHÅND ER MENTALT INNSTILT PÅ AT DETTE SKAL OVERBEVISE DEG OM AT DU DRØMMER så vil bevistheten din (som har virket delvis paralysert) på en måte kunne nå dette logiske punktet som du faktisk har ventet på.
Jeg tror ikke at det å bevist påvirke drømmene i selg selv "endrer fremtiden", men det kan kanskje til en vis grad endre din evne til å forutsi ting som kommer til å skje (og kanskje dermed påvirke til at du reagerer eller takler en situasjon på en annen måte, og dermed passivt "påvirker fremtiden"). Men uansett: Du må jo ikke nødvendigvis endre drømmebildet,
Det er en del diskusjon og uenigheter rundt akkurat dette med "om man skal kødde med drømmene", men for min del føler jeg at jeg får MYE MYE MYE mer ut av det, på grunn av at jeg kan observere en drøm fra et bevis, logisk nivå og gjerne utdype handlingen ved interaksjon. Og ikke minst så kan jeg vri drømmen mot det som opptar meg, det som bekymrer meg og dermed komme situasjoner jeg trenger svar på i møte. Men kanskje aller best: Man har muligheten til å føle seg frem ved å komme drømmen i "reprise" og kanskje få et mer bevist utfall...
Antall ord: 1066
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 14
Hmm... Intresserer meg faktisk en god del :- D
Jeg vurderer kanskje og prøve selv. Det skremmer meg litt på en måte i tillegg... Hvis det liksom skulle dukke opp ett mareritt eller noe sånt.. Jeg vurderer å teste det, men er det mulig og komme tilbake til non-lucid drøm hvis man vender seg til lucide drøm da ?
Jeg vurderer kanskje og prøve selv. Det skremmer meg litt på en måte i tillegg... Hvis det liksom skulle dukke opp ett mareritt eller noe sånt.. Jeg vurderer å teste det, men er det mulig og komme tilbake til non-lucid drøm hvis man vender seg til lucide drøm da ?
Antall ord: 62
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 19 Apr 2008 15:41
- 16
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Før har jeg drømt masse semi-lucid! Visste bare ikke at det het det Nå i det siste har jeg begynt å "miste" drømmene mine, så nå skjer det jo aldri lenger, men før kunne jeg avslutte en drøm når jeg ville, og jeg kunne peke på noen å si "hey, dette er en drøm" og få magiske evner Sykt gøy!
Antall ord: 67
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Det er ingenting å frykte i en lucid drømTerjegutt skrev:Hmm... Intresserer meg faktisk en god del :- D
Saken er verre hvis du mister styringa og har "false awakenings" i en hel serie og du ikke klarer å komme deg ut av drømmen. Det har jeg hatt på det meste 7 ganger på rad i en og samme drøm.
Verste jeg har opplevd i drømmeland. Lucide drømmer er derimot bare skikkelig behagelig!
Antall ord: 130
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”
leave the house before you find something worth staying in for.”
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 19 Des 2006 00:01
- 17
- Kjønn (valgfri): Mann
- Lokalisering: troms
er det så at jo eldre en blir , jo mindre husker man av drømmen ?
Antall ord: 15
Hide post links |