Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynSpiritualisme.

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Spiritualisme.

Innlegg av Asbjørn »

Kimbara skrev:
kristiane skrev:Ja,du kan si det sånn.Man skal igjennom både positive og negative opplevelser i livet,nettopp for å lære av det,utvikle seg for å bli et bedre menneske. Sjelen reinkarneres til man har "lært" nok,for å si det enkelt.
Hvordan får man brukt denne lærdommen?
Her kommer du inn på "grunnmuren" i troen , vi som tror - mener at når kroppen er død, så lever sjelen videre.
Denne sjelen er i en høyere dimensjon / annen frekvens enn hva vi er her i livet.

Som mennesker i en 3D verden er vi bundet av dimensjonene våre, ( 3D ) og av den fjerde dimensjons påvirkning -tiden.
Vi kan derfor ikke se det som ligger over vår dimensjon . ( ref annen tråd ).

Men de som er over oss i dimensjon , kan se "ned på " ( bort på eller opp på ) vår 3D , på samme måte som vi kan se dimensjoner lavere enn vår 3D. F.ex kan vi se en 2D tegning på et papir ;)

Dette mer - sjelen vår - er den kapasitet som lærer fra ett liv til et annet.
og derfor må se begge sider av en sak, for å kunne se videre.

Hvordan sjelen senere omgjør denne kunnskapen til nytte, kan jeg ikke forklare, da det ligger i dimensjoner som er utenfor mitt menneskelige 3D - "fengsel".

Men jeg tror det er på samme måte som når barn går på skole, etterhvert som de vokser til, får de flere og mer avanserte oppgaver.
Senere går man ut i arbeidslivet, hvor man mer eller mindre trenger den erfaring man har lært seg tidligere.

A
Antall ord: 285

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Spiritualisme.

Innlegg av Kimbara »

Skal vi ta for oss dette på en tilnærmet logisk måte så betyr det du sier der at:

A) Sjelen og mennesket er to forskjellige entiter, hvor mennesket kun er et verktøy som brukes til å samle informasjon. Når mennesket dør overføres informasjonen via en slags åndelig USB til sjelen, som så tolker denne informasjonen slik at den (hun? han?) kan klargjøre neste verktøy.

eller

B) Når mennesket dør blir det plutselig bevisst all den informasjonen og kunnkapen dets sjel har samlet sammen gjennom livene. Av en eller annen grunn ligger all denne informasjonen latent mens mennesket lever. Når mennesket så blir gjenfødt skjules all informasjonen igjen, og dette pågår og pågår til sjelen står til eksamen.

Dette høres jo fantastisk ut, så jeg lurer fælt på hvor all denne informasjonen om sjeler og tidligere liv kommer fra. Eller, jeg vet mange påstår den kommer fra regresjon - jeg er vel kanskje mer opptatt av kvalitetssikringen på denne kunnskapen.
Du sier for eksempel at du ikke kan forklare akkurat hvordan kunnskapen blir brukt av sjelen fordi dette tilhører en dimensjon du ikke kan se eller forstå, men til tross for det gir du inntrykk av å sitte på utrolige mengder kunnskap om dette. Blant annet at det faktisk eksisterer en dimensjon hvor sjelen lever. Og for ikke å snakke om at sjelen eksisterer.

Jeg setter pris på at du forsøker å forklare det for en håpløs skeptiker, men jeg er redd det du sier reiser langt flere spørsmål enn svar.
Antall ord: 272
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kristiane
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 468
Startet: 31 Aug 2009 11:28
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Møre og Romsdal
Blitt takket: 6 ganger

Re: Spiritualisme.

Innlegg av kristiane »

Man er sammensatt av to ting: kropp OG sjel. den fysiske kroppen er kun et skall du har mens du lever i den fysiske verden.Sjelen er deg-den du er.

Det er sjelen som lever videre etter den fys.død. Den reinkarneres så til et nytt liv på jorden.
Du husker erfaringer du gjorde deg når du kommer til den andre siden,og det man stadig måtte ha behov for å lære mere om,jobbes det med i det neste livet.Nye utfordringer og prøvelser venter,kanskje på andre måter men dog har innholdet i det man skal lære det samme i seg.Så skal man forsøke å jobbe med dette,i den neste reinkarnasjonen.

nei,ikke greit å fårstå alt dette.Måtte lese mye for å få en mer klarhet i dette selv,og må stadig lære,lære og lære.Og det er AKKURAT dette blandt menneskene handler om,i vår fysiske verden.Vi er her på jorden for å lære! For å utvikle oss ytterligere. VISSt du Kimbara finner noe som helst interessant i dette,så les om åndelig utvikling ;)

Og Asbjørn: Du har skrevet et veldig bra innlegg her! Du vet mye om den spirituelle lære,faktisk :)
Antall ord: 212

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Spiritualisme.

Innlegg av Kimbara »

kristiane skrev:Man er sammensatt av to ting: kropp OG sjel. den fysiske kroppen er kun et skall du har mens du lever i den fysiske verden.Sjelen er deg-den du er.
Hvordan skiller sjelen seg ut fra personligheten (altså en rekke elektrokjemiske impulser som tolkes som i en datamaskin)?
Det er sjelen som lever videre etter den fys.død. Den reinkarneres så til et nytt liv på jorden.
Du husker erfaringer du gjorde deg når du kommer til den andre siden,og det man stadig måtte ha behov for å lære mere om,jobbes det med i det neste livet.Nye utfordringer og prøvelser venter,kanskje på andre måter men dog har innholdet i det man skal lære det samme i seg.Så skal man forsøke å jobbe med dette,i den neste reinkarnasjonen.

nei,ikke greit å fårstå alt dette.Måtte lese mye for å få en mer klarhet i dette selv,og må stadig lære,lære og lære.Og det er AKKURAT dette blandt menneskene handler om,i vår fysiske verden.Vi er her på jorden for å lære! For å utvikle oss ytterligere. VISSt du Kimbara finner noe som helst interessant i dette,så les om åndelig utvikling ;)
Jeg har lest mye om det, og det fortoner seg omtrent slik som innleggene jeg leser her på forumet. En masse fine påstander men lite eller ingen informasjon om hvordan man har kommet frem til det. For å si det litt flåsete: fin innpakning på et par sokker.
For meg blir dette som å lese Bibelen. Det er en spennende bok, men det er umulig å ta det som står der særlig seriøst for en person som har et litt større behov for å få skikkelig klarhet i ting.
Antall ord: 303
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Spiritualisme.

Innlegg av Asbjørn »

Forstår at det reiser flere spørsmål... men slik er faktisk vitenskapen også.

Og det er når vi får spørsmål, vi forsøker å finne ut av ting....

Jorden var en gang i tiden sagt å være flat, og stakkars deg om du kom med andre ideer.
Vi er ikke like strikse nå, vi ser at det er ting vi ikke vet.

Dagens teknologi har gitt oss bevis for mange ting som før var teorier, ikke minst satelitter som "ser" ut i kosmos, og finner både planeter, nye solsystemer, og ikke minst bevis på at det er "noe" der ute som vi idag ikke har foklaring op , mørk materie og mørk energi.
Rett og slett fordi lysets vei igjennom "tomrommet" blir påvirket av noe.

Her vil jeg påpeke at begrepet "mørk" er laget fordi dette "Noe" ikke sender ut lys eller annen informasjon som vi kan observere med våre kjente teknologier.
Likevel kan vi se indikasjoner på at det er der, - nettopp fordi lys og andre objekter oppfører seg på en slik måte at det bare må være noe der.

PÅ lignende måte, sitter vi også med indikasjoner på dette med sjel, ånd, osv, ikke minst fordi vi opplever saker og ting vi ikke har en forklaringsmodell på hva det egentlig er.
Ikke minst på grunn av vitnesbyrd fra mennesker over hele verden, og i alle religioner.
Ser vi dypere på alt som er av religioner, og "overtro" - vil vi finne noen felles beskrivelser, hvor alle peker i en retning om at det er noe mer.

Indikasjoner i seg selv er ikke bevis, men for å bruke et utrykk fra "Mythbusters" ,
mengden av opplevelser og delt informasjon angir at det er plausibelt at det kan være noe mer...

Og det vi vet om det som deles, er bare en del av alle opplevelser folk har,
mange vil / tør ikke snakke om ting de opplever - fordi de føler at det er latterlig - nettopp fordi vi ikke har reelle bevis.

Og tilsutt ; mange barn også opplever ting, men foreldre / foresatte med sin logiske sans ber barnet slutte å tulle, fordi den voksne ikke ser eller føler den opplevelsen barnet har.

Fantasi ( både hos barn og voksne ) er med å lage masse varianter av beskrivelser på disse fenomen, ikke minst fordi vi ikke har en logisk forklaringsmodell.

Vi ser ikke hva som egentlig ligger bak, men vi har inntrykk, skygger av dimensjonen over oss, på samme måte som blyanten kan lage skygger på papiret.

Og når blyanten ikke skygger for lyset, kan heller ikke papirets 2D oppleve at blyanten er i nærheten engang. . .

Les litt om dimensjoner her f.ex :
http://en.wikipedia.org/wiki/Dimension# ... dimensions
http://www.illustrertvitenskap.com/polo ... &id=7243_8
http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/407765
http://www.vitnytt.no/index.php?id=335708
http://www.ischael.no/default2.aspx?undermenyID=104
http://www.illustrertvitenskap.com/polo ... 154&a=4420


Jeg finner det med flere dimensjoner som så fasinerende, og som en mye mulig forklaringsmodell på de fenomen vi opplever, at inntil vi finner et reelt svar, eller at høyere dimensjoner ikke er en mulig forklaringsmodell, så vil jeg ha tro på at det er her svaret ligger.

Det gir iallfall MEG en forklaring som jeg i dag med min generelle kunnskap kan forstå, og tro på.

Jeg kan ikke påstå AT det er slik;
AT ånder og engler og Gud, og andre vesen finnes i 5D eller høyere,
eventuelt i en slags parallell dimensjon hvor informasjon kan smitte over for de som er følsomme for det,
-men at det er "noe" som forårsaker at slike fenomen opptrer, ja det er jeg overbevist om.

Vitenskapelig sett, tror jeg vi er i steinalderen når det gjelder disse tingene.

A
Antall ord: 650

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Spiritualisme.

Innlegg av Metodisten »

Syns det var ett omstendigt og bra svar jeg Asbjørn.

Kimbera , du må kansje slå deg til ro med att andre folk har annet erfaringsgrunnlag og snakke ut i fra ;)
Antall ord: 31

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links