Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynSpiritualisme.

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

kristiane
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 468
Startet: 31 Aug 2009 11:28
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Møre og Romsdal
Blitt takket: 6 ganger

Spiritualisme.

Innlegg av kristiane »

her inne har vi de som tror på at livet ikke er slutt når man går over til den andre siden,men fortsetter i en annen dimensjon. At hjelpere,ånder og avdødekontakt er mulig,og at det er mye rundt oss som er uforklarlig pg.a sine personlige forskjellige opplevelser det ikke har vært mulig å få et vitenskapelig logisk svar på. De som vet at det faktisk finnes/skjer ting som for for mange virker både ufattelig,og derfor pg.a alt dette er overbevist i sin tro,akkurat som meg.

Samtidig med at jeg respekterer de som absolutt ikke tror på et liv etter døden,åndekontakt o.l,sitter jeg nå og da igjen med en følelse av at "vi spiritualister",har vanskeligheter med å bli tatt på alvor,og det er litt synd...

Å være spiritualist,tro på åndelig nærvær,guider,hjelpere,liv etter døden er tross alt vår personlige oppfatning om hvordan ting er,vi har valgt denne trosretningen på grunn av overbevisninger vi har fått-alle på sine egne forskjellige måter,spesielle hendelser og opplevelser har vi vært igjennom,som ikke lar seg forklare hverken av vitenskap eller sunn fornuft. Mange her inne har fortalt om slikt,og jeg personlig tror på mye av det som fortelles.

Hvis moderator her inne godtar det,ville jeg gjerne opprettet en tråd for oss som deler denne overbevisningen. Er flere interessert? Bare et forslag.
Antall ord: 249

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Spiritualisme.

Innlegg av Moonstone »

Ja, du kan åpne hvilken som helt tråd her du, som har med forarelatert tema å gjøre.

Denne tråden kan jo være dedikert til tema du prater om, for folk som deler synet til en spiritualist.
Men du må også regne med at folk som IKKE deler synet ditt kanskje setter spørsmål og motargumenterer.
Det er jo nettopp dette som er så spennende her på Paranormal, det med mangfoldet av bakgrunn, ideer, syn, livsfilosofi.
Antall ord: 79
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Spiritualisme.

Innlegg av Asbjørn »

Jepp, hva man kaller seg, er en ting, hva man faktisk tror på er noe annet.

Tro er en overbevisning på at det eksisterer noe mer, noe vi ikke kan se med vitenskapens øyne.

Men likevel opplever mange mennesker at det er noe - som vi ikke har en fornuftig / logisk forklaring på - som skjer i deres liv.

I mange tilfeller er det faktisk tilfeldigheter,
og også situasjoner som faktisk har en naturlig forklaring, som at en satelitt som flyr over himmelen, kan se ut som en ufo...
- som gir en en "rar" opplevelse.

Men samtidig er det ting som skjer, som man ikke kan gjenta i laboratoriet, opplevelser som går langt utenpå det som fysisk skal kunne være mulig.
Og da er spørsmålet ; hva er det ? hvorfor opplever noen, men ikke alle ?

For mange av oss som er her inne på paranormal.no er det nettopp det - det er derfor vi er her - fordi vi opplever ting som vi ikke klarer å finne en fornuftig forklaring på.

Mange av de ting som vi har bilder av, er faktisk kjente ting, men sett på en ny ( og ukjent) måte.
Blitz nær linsa gjør at vi nå ser støvpartikler på kloss hold, vi ser utpustens fuktighet som "skyer" - osv.
Likevel mener jeg at bilder også kan inneholde noe mer, - noe vi ikke ser med det blotte øye- som gir oss en følelse av at her er det noe.

Så ; ja denne tråden bør fortsette ;)


A
Antall ord: 253

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kristiane
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 468
Startet: 31 Aug 2009 11:28
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Møre og Romsdal
Blitt takket: 6 ganger

Re: Spiritualisme.

Innlegg av kristiane »

Det var derfor jeg ønsket denne tråden for "Oss spiritualister",også :mozilla_smile:
tror en og annen føler seg litt "utsatt" i forbindelse med tro og opplevelser.Ikke blir tatt på alvor,noen ganger...

Derfor var denne tråden ment for de som ønsker å reflektere,diskutere og snakke om spiritualisme,åndekontakt,o.s.v.,sammen med likesinnede. Og selvfølgelig er alle velkommen til å diskutere i denne tråden også,men jeg for MIN del kommer til å holde meg kun til de som deler min tro,dersom man skal oppleve å bli sett på som naiv og "småsprø".For det er GRUNNER og ÅRSAKER til at jeg har blitt overbevist om at vi ikke vet absolutt alt mellom himmel og jord,og det må andre bare respektere likeens som at JEg respekterer andres tro og meninger. Man blir noen ganger litt lei av at skeptikere inndirekte mener mennesker her inne lider av søvnparalyser,psykiske plager,hallusinasjoner og dårlige nærver når noen forteller sin historie.Denne forklaringen blir for enkel,og slik er det ikke. Selvfølgelig kan psykisk sykdom utløse mange forskjellige falske opplevelser,men man må huske at dette er ikke alltid årsaken til menneskers opplevelser!

Kanskje de kritiske kan stå fram den dagen de selv ikke fant svar på sin uforklarlige opplevelse,og da fortelle litt om DEN? ;)
Antall ord: 227

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Spiritualisme.

Innlegg av Metodisten »

Det er mye vi kan si om det.
Fin tråd dette Kristiane. Det har vert litt oppe her før, men det gjør ingenting.

viewtopic.php?f=113&t=231&hilit=spiritismen
Veldig interesant og høre nye historier og betraktninger om dette og.

Jeg er i hvertfall kommet dit hen i livet att jeg kan ikke lenger kalle meg noe annet en spiritualist. :mozilla_smile:
Antall ord: 68

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Spiritualisme.

Innlegg av Heksepusen »

Kjempe fint tråd og tanke.
Jeg vet ikke helt hva jeg skal kalle meg jeg, men jeg vet at vi har i noen tråder her hvert inne på dette tema.
Jo jeg tror på ånder, hjelper, engler osv. ting i livet mitt har overbevist meg litt for mange ganger til at jeg ikke skla tro på slikt.
Jeg vet at for mange så virker det rart og tullet og si at man tror på slikt, men enste jeg har til mitt forsvar er at jeg må bare tro på det jeg ser og oppfatter.
Jeg har ikke noe annen forklaring på tingen.
Jeg er forsatt av den meningen at folk for tro hva de vil og mene det dem vil.
Men jeg har opplevd litt for mye som jeg ikke kan forklare som jeg også vet at jeg alldrig i verden kunne ha hvist eller opplevd på forhånd.
Antall ord: 151
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Spiritualisme.

Innlegg av Moonstone »

kristiane skrev:Det var derfor jeg ønsket denne tråden for "Oss spiritualister",også :mozilla_smile:
tror en og annen føler seg litt "utsatt" i forbindelse med tro og opplevelser.Ikke blir tatt på alvor,noen ganger...
Derfor var denne tråden ment for de som ønsker å reflektere,diskutere og snakke om spiritualisme,åndekontakt,o.s.v.,sammen med likesinnede. Og selvfølgelig er alle velkommen til å diskutere i denne tråden også,men jeg for MIN del kommer til å holde meg kun til de som deler min tro,dersom man skal oppleve å bli sett på som naiv og "småsprø".For det er GRUNNER og ÅRSAKER til at jeg har blitt overbevist om at vi ikke vet absolutt alt mellom himmel og jord,og det må andre bare respektere likeens som at JEg respekterer andres tro og meninger.
Du kan gjærne KUN forholde deg til de som deler synet ditt, det er opp til deg.
Jeg forstår din frustrasjon, men vi kan ikke stenge ute alle som er uenige.

Hva skal til for å være en "ekte spiritualist" i dine øyne da?
Må en for eks være medlem av spiritualist kirken?
Utdyp gjærne litt mer hva du mener.
Antall ord: 204
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kristiane
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 468
Startet: 31 Aug 2009 11:28
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Møre og Romsdal
Blitt takket: 6 ganger

Re: Spiritualisme.

Innlegg av kristiane »

Ikke meningen å stenge noen ute! For all del.
Meningen var at visst det var noen spiritualister her(gjerne medlem i Norsk spiritualist kirke/forening også),så kunne man diskutere forskjellig HER,så får man dele tanker/erfaringer med likesinnede.Selv er jeg spiritualist,og medlem i deres trossamfunn,til info ;)
Antall ord: 51

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Spiritualisme.

Innlegg av Metodisten »

kristiane skrev:Ikke meningen å stenge noen ute! For all del.
Meningen var at visst det var noen spiritualister her(gjerne medlem i Norsk spiritualist kirke/forening også),så kunne man diskutere forskjellig HER,så får man dele tanker/erfaringer med likesinnede.Selv er jeg spiritualist,og medlem i deres trossamfunn,til info ;)
Kristiane,
det hadde vert veldig interessant å vite hvordan det er i deres trosamfunn.
Jeg mener jeg har hørt noe om det før, var det du som snakket om det her inne kansje ? Jeg har glemt.
Møtes man ? Er det arrangementer ? Tar man seg av en når en dauer eller hvordan fungerer dette her Kristiane ?
Antall ord: 111

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kristiane
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 468
Startet: 31 Aug 2009 11:28
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Møre og Romsdal
Blitt takket: 6 ganger

Re: Spiritualisme.

Innlegg av kristiane »

Hei,dere :)
Og beklager sent svar. Helgen har vært travel,med jobb og familie.
Ser det er litt spørsmål ang.det å være spiritualist. Jeg skal forklare litt kort om dette,og den som er interessert,kan jo lese på Norsk spiritualist sin nettside.Der står alt man måtte lure på.
Kan forresten fortelle at Norsk spiritualist kirke nettopp har blitt godkjent av kirkedepartementet,som et eget trossamfunn nå,og det er fint.

Fant jo ut da den gangen,at deres tro/livsfilosofi passet akkurat for meg.Derfor meldte jeg meg ut av statskirken og ble medlem i dette trossamfunnet i stedet.

Spiritualismens 7 prinsipper er:

En beskyttende Gud
Menneskets respekt og likeverd
Aksept av åndenes virke og englenes embete
Sjelens evige liv
Personlig ansvar
Belønning og gjeld for våre gjerninger
Evig utvikling for alle sjeler

Og ja-mennesker samles til sine messer her også.Det blir sunget fine sanger,bedt og presten formidler budskap fra den andre siden. Kirken foretar spirituell vielse,dåp,begravelse og skal også i gang med å foreta konfirmasjoner.
Alle mennesker uansett tro/livssyn er like mye verdt,og alle er velkommen til å besøke kirken.

Den som er interesert kan gå forskjellige kurs innen spirituell utvikling og healing.Kirken arrangerer disse.
Men som sagt:De som er interessert i å lese mer om spiritualismen,kan lese inne på nettsiden :)
Personlig er det altså mest riktig for meg å tilhøre Norsk spiritualist kirke.
Er fullt klar over at mange stiller seg undrende til denne troen,ånder og at livet fortsetter etter at man er død. At man kan bli sett på som "rar",osv. Men kanskje ville mennesker forstå dette bedre dersom de leste litt om dette,filosoferte over forskjellig og kanskje i tillegg hadde hatt opplevelser som absolutt ikke ga noen naturlig forklaring. Uansett-man må respektere hverandres tro og meninger.Ingen tro er mer riktig enn en annen.Man må få anledning til å tro på det man selv ønsker.
Antall ord: 333

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Spiritualisme.

Innlegg av Moonstone »

Hei.
Slik jeg ser på Spiritualistkirken, er at det kan være en UTVIKLING av Kristendom, kanskje til slik Kristendommen opprinnelig "skulle være"
Mer spirituell, åpen og tollerant.
Kirken i dag er bare et tomt skall uten noe reelt innhold, så jeg forstår godt at du meldte deg ut, og gikk til et mer levende og åpent trossamfunn.

Jeg er heller ikke medlem i Statskirken.
Jeg personlig anser ikke meg selv som spiritualist, siden det da setter meg i en bås, men jeg deler en del av ideene deres selvom.
Jeg trenger ikke å tilhøre en spesiel gruppe, for jeg trives å ferdes fritt og alene i menneskets mentale og spirituelle landskaper ;)

Uansett: Hvis du trives der du er nå, GO WITH IT.
Det kommer en tid når vi andre enn "det normale Norske gjennomsnittsmenneske" blir godtatt og akseptert, og mister stemplet "rar"
Det ligger i luften, og har ligget der en stund.

Jaja..god mandag(gjesp#)
Moon.
Antall ord: 161
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kristiane
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 468
Startet: 31 Aug 2009 11:28
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Møre og Romsdal
Blitt takket: 6 ganger

Re: Spiritualisme.

Innlegg av kristiane »

"Slik kristendommen egentlig skulle være?"
Tja...Jeg velger å ikke ta noe stilling til det,da alle har sin egen oppfatning/tro og mening om kristendommen også. Men spiritualismens budskap og innhold forøvrig er som nevnt det som passer MEG best.Så enkelt kan det sies :)

Spiritualismens 7 prinsipper sier jo litt om hva man tror på,og den nevner respekt for andre samt ansvar for egne handlinger. Man har sin egen frie vilje,men man er ansvarlig for de valgene man tar.
Noe er ganske likt fra kristendommen,men ikke helt. Vi tror f.eks ikke på en djevel og et helvete,men at man må stå for det man evt,gjorde av dårlige ting når man kommer til den andre siden,og jobbe med dette,i det neste. Det handler m.a.o om å utvikle seg i livet sitt,behandle mennesker og dyr med kjærlighet og respekt.Vise forståelse,medfølelse og ansvar. Være god og snill mot din neste... Ja-du skjønner sikkert hva jeg mener :mozilla_smile:
Antall ord: 178

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kristiane
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 468
Startet: 31 Aug 2009 11:28
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Møre og Romsdal
Blitt takket: 6 ganger

Re: Spiritualisme.

Innlegg av kristiane »

...Og forresten!
Det som er viktig for deg,Moonstone,er at du selv velger hva du vil tro på. For bare du selv kan ta stilling til det,ingen andre.Velg det du mener er riktig for deg.Man trenger ikke absolutt være tilknyttet et trossamfunn visst man ikke vil.Det må bli opp til hver enkelt å avgjøre.

Ha en fin dag :mozilla_smile:
Antall ord: 66

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Spiritualisme.

Innlegg av Moonstone »

kristiane skrev:Spiritualismens 7 prinsipper sier jo litt om hva man tror på,og den nevner respekt for andre samt ansvar for egne handlinger. Man har sin egen frie vilje,men man er ansvarlig for de valgene man tar.
Noe er ganske likt fra kristendommen,men ikke helt. Vi tror f.eks ikke på en djevel og et helvete,men at man må stå for det man evt,gjorde av dårlige ting når man kommer til den andre siden,og jobbe med dette,i det neste. Det handler m.a.o om å utvikle seg i livet sitt,behandle mennesker og dyr med kjærlighet og respekt.Vise forståelse,medfølelse og ansvar. Være god og snill mot din neste.
Ja, dette anser jeg som god utvikling :)
Det jeg mente med "slik Kristendommen skulle ha vært" er at jeg ser på Spiritualist troen til å være mer lik den gamle Gnostiske impulsen, som var tidlig Kristendom.
Slik Kristendommen har blitt utviklet til idag, varierer VELDIG med slik den var i begynnelsen.
kristiane skrev:Det som er viktig for deg,Moonstone,er at du selv velger hva du vil tro på. For bare du selv kan ta stilling til det,ingen andre.Velg det du mener er riktig for deg.Man trenger ikke absolutt være tilknyttet et trossamfunn visst man ikke vil.Det må bli opp til hver enkelt å avgjøre.

Ha en fin dag :mozilla_smile:
Jepp, jeg veit..og jeg trives som fritenker.
To impulser som står sterkt i mitt liv er: "The fool" og "The hermitt", så jeg trenger å være fri, OG gå alene ;)
Sjekk Tarot symbolikk, så forstår du.

Have a nice day.
Moon
Antall ord: 285
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Spiritualisme.

Innlegg av Metodisten »

kristiane skrev:Hei,dere :)
Og beklager sent svar. Helgen har vært travel,med jobb og familie.
Ser det er litt spørsmål ang.det å være spiritualist. Jeg skal forklare litt kort om dette,og den som er interessert,kan jo lese på Norsk spiritualist sin nettside.Der står alt man måtte lure på.
Kan forresten fortelle at Norsk spiritualist kirke nettopp har blitt godkjent av kirkedepartementet,som et eget trossamfunn nå,og det er fint.

Fant jo ut da den gangen,at deres tro/livsfilosofi passet akkurat for meg.Derfor meldte jeg meg ut av statskirken og ble medlem i dette trossamfunnet i stedet.

Spiritualismens 7 prinsipper er:

En beskyttende Gud
Menneskets respekt og likeverd
Aksept av åndenes virke og englenes embete
Sjelens evige liv
Personlig ansvar
Belønning og gjeld for våre gjerninger
Evig utvikling for alle sjeler

Og ja-mennesker samles til sine messer her også.Det blir sunget fine sanger,bedt og presten formidler budskap fra den andre siden. Kirken foretar spirituell vielse,dåp,begravelse og skal også i gang med å foreta konfirmasjoner.
Alle mennesker uansett tro/livssyn er like mye verdt,og alle er velkommen til å besøke kirken.

Den som er interesert kan gå forskjellige kurs innen spirituell utvikling og healing.Kirken arrangerer disse.
Men som sagt:De som er interessert i å lese mer om spiritualismen,kan lese inne på nettsiden :)
Personlig er det altså mest riktig for meg å tilhøre Norsk spiritualist kirke.
Er fullt klar over at mange stiller seg undrende til denne troen,ånder og at livet fortsetter etter at man er død. At man kan bli sett på som "rar",osv. Men kanskje ville mennesker forstå dette bedre dersom de leste litt om dette,filosoferte over forskjellig og kanskje i tillegg hadde hatt opplevelser som absolutt ikke ga noen naturlig forklaring. Uansett-man må respektere hverandres tro og meninger.Ingen tro er mer riktig enn en annen.Man må få anledning til å tro på det man selv ønsker.

Veldig interesant.
Jeg er jo allerede der for å si det sånn.

Veldig bra poeng moonstone.
Lignende tanker har streifet meg. Skal la dette synke når jeg får litt tid.
Antall ord: 367

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links