Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Paranormale / uvanlige hendelserÅ gjenkjenne steder man ikke har vært på.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Å gjenkjenne steder man ikke har vært på.

Innlegg av Kimbara »

Asbjørn skrev: Kan du da gi meg forklaringen på følgende :
Hvordan kan jeg som barn - som aldri har vært på et sted forut, likevel vite at det ligger et bakeri inn i ei gate der jeg ikke kan se ?
Hvordan kan deja vu forklare dette ?
Jeg tror du skjønner at jeg ikke kan gi deg den forklaringen da jeg hverken har tilgang til din hukommelse eller mulighet til å studere omgivelsene dette bakeriet lå i.
Men jeg ser det som en sannsynlig mulighet at du i hukommelsen kan ha blandet sammen tidsrommet før du så bakeriet og etter du så det. Det er slettes ikke uvanlig at dette skjer.
Ps; offtopic, men jeg tror likevel det kan ha sammenheng med noe "mer" :
Tok en test på noe som heter GOTPSI.ORG - et opplegg som drives av "the Boundary Institute" - for å teste "prekognisjon" - å se skjulte ting.
For å få et vitenskapelig relevant eksempel tok jeg 1000 ( ett tusen) forsøk, og endte opp med odds på 328,9 til 1.
Sannsynligheten for et slik resultat er altså betydelig mindre ( normal er 1 til 1 ) så her vil jeg våge å påsta at enten er "tilfeldighetene rare" , eller så er det grunnlag for å vurdere andre muligheter.
Hva gikk testen ut på? Jeg ønsker ikke å lage meg en profil der bare for å se på dette ;)

Dette er et par eksempler ( av mange ) på at ting ikke alltid følger logikken, og vitenskapens "teknologiske" og "fysiologiske" forklaringer.

I likhet med at man kan oppleve å få bare seksere på et slag i Yatzy? Eller at terningene omtrent bare havne på 1-3 når man spiller Risk?

Tilfeldigheter kan ofte forekomme en ufattelig usannsynlig, men det holder ikke til å anta at det derfor må være "noe" bak.
Jeg tror nå på reinkarnasjon, og derfor er det heller ikke vanskelig for meg tenke meg til årsak til at folk kan oppleve slike fenomen, å kjenne seg igjen, finne frem, osv på steder man beviselig ikke har vært eller burde ha kjennskap til i dette liv.
Det er lett å tenke slik, men da hopper man glatt over alle de problemene som hører til en slik teori.
Det du gjør er å nærmest konkludere med en ting med grunnlag i en annen ugyldig konklusjon. Det blir som å si "Gud eksisterer fordi jeg tror".
Hvordan vil du for eksempel forklare at minner skal ha blitt overført fra et menneske til et annet?
At man har sett ting på tv, ja, i enkelte tilfeller er det mulig, men bare et spørsmål i den forbindelse :
Har du drevet med video-opptak / å lage tv program ?
Da vet du at opptakene reduseres med opptil 90-95 % før det blir et tvprogram av det.
Med andre ord, det er i sjeldne tilfeller man faktisk følger en "sti" på kryss og tvers gjennom gatene på et sted / by, vi får heller se noen glimt av turen...
Og å tro at det alene kan forklare hvordan folk finner frem på steder de ikke har vært forut, holder ikke etter min mening.
Det er ikke vanskelig å finne frem på steder man ikke har vært. Når vi mennesker i tillegg har såkalt selektiv hukommelse er det heller ikke rart at mange hevder de traff blink første gangen eller "visste om" et sted de ikke har sett i sitt liv.
Du ser sikkert på dette som tåpelige bortforklaringer, men de er i realiteten alvorlige hindere for mennesker som forsøker å hevde slike ting som du hevder.
Om dette hadde vært en enestående historie - uten sammenlignbare historier, dakunne det vært tilfeldigheter, ja.
Også om det skjer ved noen få anledninger.
Men når det skjer så ofte som det faktisk gjør, da må man vurdere andre årsaker.
Jeg tror ikke du forstår poenget her. Det hjelper ikke at slike ting skjer mange ganger når de like gjerne kan komme av vår ufeilbarlige hukommelse.
Jeg har selv opplevet såpass mange slike "tilfeldigheter" at sannsynlighetsfaktoren etterhvert ligger langt fra et normalt gjennomsnitt, på tross av de "glemte" feil-hendelser...
Derfor tok jeg hele 1000 tester den 20/12-2009, for å se om jeg greide å få en "signifikans".
328,9 til 1 på 1000 forsøk, må vel kansje vurderes som en signifikans ?
Hvis man stadig fokuserer på tilfeldigheter er det ikke rart de fremstår som fantastiske og "umulige". Søk opp "Texas sharpshooter".
Antall ord: 748
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Å gjenkjenne steder man ikke har vært på.

Innlegg av Asbjørn »

Hva gikk testen ut på? Jeg ønsker ikke å lage meg en profil der bare for å se på dette ;)
Nei, kansje du oppdager at noe er rart ? ( fy meg )...

Jeg legger svaret på hva oppgaven er i tråden om oppgaven :
https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... =7&t=20602

Men ta testen og imponer meg.... ;)
Antall ord: 56

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !