Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Foto & BilderOrb og to ting til?

Her snakker vi om foto, bilder av spøkelser, orber, etc. Stedet for alt som har med foto, fotografering, støv på bilder, orber, og annet.
TheTech

Orb og to ting til?

Innlegg av TheTech »

Dette bildet er tatt under innspilling av en amatør skrekk-film :P

Støvkorn eller en orb?
Bilde

På skjermen på videokameraet kan man tydelig se hodet til den høyeste av de to jentene. Men over hennes høyre skulder kan man tydelig se en svart flekk som ikke vises på selve bildet, men bare på skjermen. Hodet til den laveste er omformet til en hette-ting...

Synes bildet er creepy, men det er helt sikkert en logisk forklaring... Ble ganske overbevist da jeg var der inne at det ikke spøker.

Bilde]


Edit:
Oppdaget nå nettop at det er et mye svakere støvkorn til venstre for det store.
Antall ord: 109

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7958
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Orb og to ting til?

Innlegg av Asbjørn »

Det første er et støvkorn, som ser ut som en "orb": en rund gjenstand.
Orb er opprinnelig et engelsk ord, som beskrives følgende :
Bilde

Når det gjelder bildet som er forstørret fra skjermen, har det å gjøre med oppløsning, og lagring av bilder.
Er bildet lagret i i annet enn "raw" format, er det komprimert, noe som går på bekostning av detaljer , pixler "komprimeres" sammen til en grøt, som under vanlig beskuelse av et bilde vil vise bildet "normalt", men når man øker detaljuoppløsningen / forstørrer deler av bildet, vil man se at pixlene ikke lenger er enkeltpixler, men en en "pixelmasse" fordi man komprimerer detaljene slik at bildet skal ta mindre plass.

Det ser man spesielt godt på at bildedetaljer blir "bløte" i overgangene... når man tilslutt kommer ned på selve pixlene, vil disse somregel bli firkantet.

Skal man vurdere et slikt bilde, bør det lagres i raw format, noe som normalt ikke støttes av de fleste rimelige kamera idag. Disse har somregel en eller annen variasjon av JPG , JPEG, osv.

Paranormale fenomen er vanskelig å fange på film, men det jeg meget gjerne kunne tenkt meg, er bilder tatt fra samme kameraposisjon, med samme zoom-nivå, over litt tid, slik at man får flere bilder fra samme område.
Deretter kan man bruke følgende teknikk ; Legge sammen et positivt bilde, med et som vi har gjort negativt.
Det vil gi en jevn grå flate, dersom det IKKE er endringer i bildet.

Dersom det ER noe i bildet, - som ikke er synlig ved normal sammenligning, vil likevel konturer kunne vises i det grå feltet, som en slags siluett...

Støvkorn, og fuktpartikler som er rimelig nær lyskilden ;dvs blitz, IR belysning, og også skarpt lys fra andre kilder - som sol og lyskastere , vil når de blir opplyst vises som runde objekter, fordi de blir lyst opp, samtidig med at de er ute av fokus.
Når disse partiklene kommer på mer enn 30-50 cm avstand, vil lysnivået fra disse - som kamera "ser" - , være så svakt i forhold til bakgrunnslys, at de forsvinner i det store bildet.

Det er ALLTID støvpartikler tilstede i alle rom, men det er mengden , og luftfuktighet som tilsammen avgjør om de blir synlig på bilder.
Det er kun i såkalte "støvfrie rom" det ikke skal finnes støv, men selv der er det forekomster, om enn små.

Selv på sterile operasjonsstuer på sykehus finnes støv, forskjellen der er at det støvet i teorien ikke skal ha virus eller bakterier med seg (noe som er meget vanskelig å få til, sålenge det er folk tilstede).

Så ; støv eller fuktpartikler ( f.ex fra et nys ) vil - når de er nær nok kamera - opptre som noe rundt og "lysende", populært kalt orb.

Dersom vitenskapen idag ikke hadde visst hva en "org" er, kan jeg forsikre om at det hadde blitt foretatt nøye forskning på fenomenet.

Det er dog ETT unntak, hvor jeg vil karaktierisere en "orb" som noe annet ; og det er hvor den tydeligvis er delvis dekket av en annen gjenstand, som om en ball er plassert delvis bak en stolpe.
HVA jeg vil definere det som, er dog en annen sak, da må jeg først se bildet.


Ps; komprimering av bilder ødelegger faktisk mye informasjon ikke minst dersom man åpner bildet i et redigeringsprogfram, for så å lagre bildet igjen. Da er mye av "detaljinformasjonen" som er avbildet blitt "slørete" pågrunn av klomprimeringen, derfor vil jeg alltid kreve å se uredigert orginalbilde, som er minst forstyrret av komprimeringen.
Helst i RAW format om det er mulig, hvis ikke, så "første generasjon"- dvs orginalbildet rett fra kamera.

håper dette forklarer litt av saka...

mvh Asbjørn
Antall ord: 642

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TheTech

Re: Orb og to ting til?

Innlegg av TheTech »

Tusen takk for et langt of fornuftig svar, Asbjørn :)

Det øverste bildet har jeg ikke gjort noe med, det kan du også se ved å høyreklikke og trykke på Image Properties, eller noe sånt. Men uansett var det pga. kvaliteten på støvkornet som sjokkerte meg, det var liksom "for skarpt". Da jeg så på noen andre bilder fikk jeg øye på flere støvkorn, men de var mye svakere.

Ps: Du burde skaffe deg den "nye" Clue-versjonen ;)
Antall ord: 81

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Orb og to ting til?

Innlegg av Kimbara »

TheTech skrev:Men uansett var det pga. kvaliteten på støvkornet som sjokkerte meg, det var liksom "for skarpt". Da jeg så på noen andre bilder fikk jeg øye på flere støvkorn, men de var mye svakere.
Det er ikke rart. Det svever nesten rett foran blitzen.
Antall ord: 48
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TheTech

Re: Orb og to ting til?

Innlegg av TheTech »

Kimbara skrev:
TheTech skrev:Men uansett var det pga. kvaliteten på støvkornet som sjokkerte meg, det var liksom "for skarpt". Da jeg så på noen andre bilder fikk jeg øye på flere støvkorn, men de var mye svakere.
Det er ikke rart. Det svever nesten rett foran blitzen.
Men bare en ble skarp...
Antall ord: 55

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
markoberto
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 124
Startet: 08 Okt 2009 22:07
14
Kjønn (valgfri): Gutt 15 ;)
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 2 ganger

Re: Orb og to ting til?

Innlegg av markoberto »

Det blir bare utydelig når man zoomer så mye, og orben, er som ALLE ANDRE her, bare støv, vann..osv
Antall ord: 22
U may like stories.. but you cant escape reality.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links