Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Foto & Bilderekte orber

Her snakker vi om foto, bilder av spøkelser, orber, etc. Stedet for alt som har med foto, fotografering, støv på bilder, orber, og annet.
Bruker avatar
Titten Tei
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 82
Startet: 04 Jan 2009 19:37
15

ekte orber

Innlegg av Titten Tei »

Hei! jeg lurte på en ting.. Det er så mange som legger ut bilder her av det dere mener er støv.. Men hvordan ser en ekte orb ut?? Jeg vet det har vært et emne for det før, hvor Asbjørn la ut bilder av det han mente var ekte orber, men det er så langt bak at bildene har blitt slettet!
Kanskje du kunne lagt de ut på nytt?
Takk for alle svar!
Antall ord: 77
*Mennesket er det eneste dyr som kan rødme. Og som har grunn til det...*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jaha
UTESTENGT ! Ref regelverket !
Innlegg: 254
Startet: 31 Okt 2005 10:18
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Re: ekte ufokusert støv eller vannpartikkel

Innlegg av jaha »

"0rb (photographic), an unexpected circular photographic artifact."

- Wiki

Burde ihvertfall oversatt det riktig. Det betyr enkelt og greit "sirkel".
Sist redigert av jaha på 03 Feb 2009 13:51, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 19
Don't be so open assed. Your poop falls out.

(14:46:22) Parachat: illegal jaha comments

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: ekte ufokusert støv eller vannpartikkel

Innlegg av Svartepus »

Uventet sirkelformet fotografisk effekt?
USFE? Likte bedre 0RB... (Ordentlig Rusk på Bildet)
Antall ord: 12
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jaha
UTESTENGT ! Ref regelverket !
Innlegg: 254
Startet: 31 Okt 2005 10:18
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Re: ekte ufokusert støv eller vannpartikkel

Innlegg av jaha »

Hva med "sirkel"?
Antall ord: 3
Don't be so open assed. Your poop falls out.

(14:46:22) Parachat: illegal jaha comments

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
19
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Re: ekte ufokusert støv eller vannpartikkel

Innlegg av Dj_Devil »

Titten Tei skrev:
Dj_Devil skrev:
Dj_Devil skrev:ufokusert støv eller vannpartikkel

lol :P
da frostår eg :P

tråden er meldt til asbjørn ivertfall. så det blir nokk fikset på :)
okai.. men jeg lurer fortsatt på det jeg spurte om i starten da :lol:

Noe som dette?
Dj_Devil skrev:http://www.photographingtheparanormal.com/index.htm
Granny skrev:Så vidt jeg tror er orber en form for "kraftsenter" flygende "kraftenergier" som av og til dukker opp der hvor det er aktivitet av en eller annen form. Jeg har sett orber dukke opp på fotografier hvor man har brukt forskjellig typer cameraer, det har ikke blitt scannet, etc. Altså man har forsøkt alt for å unngå at det skulle være støv eller feil på camera-program,etc. Orber dukker også opp på videoopptak hvor det er filmet et sted med aktivitet. Orber kan imidlertid også vise seg som "striper".
line001 skrev:Orbs er en form av åndeskikkelse som kan dukke opp på bilder. det er i noen tilfeller at det er støv som danner de, men om dere er så heldige å får noen orbs på bildene deres. se etter FARGER på orbene. de er som oftest i runde skikkelser og kan ha en lys farge av blå. og nor du zoomer inn kan de faktisk vise et bilde, at ansikt eller noe annet..
http://www.skepdic.com/orbs.html skrev:orb

orb photo by R. Carroll - reflected flash on a rainy nightAn orb is an alleged ghost, spirit energy, or multi-dimensional being invisible to the naked eye but visible as a ball of light on film. Though some people believe orbs are life-forms, they are most likely due to reflections caused by flash or other naturalistic light sources caught on film. One orb enthusiast claims that "the orb is the basic energy pattern of the spirit world," though how he knows this is unclear. Another thinks "the orb is the energy being transferred from a source (i.e. powerlines, heat energy, batteries, people, etc.) to the spirit so they can manifest." This explains why they are round, he says, because that is what one would expect from the laws of physics. He fails to mention which laws he has in mind, however.
Bilde
http://www.skepdic.com/orbs.html
http://www.webuilders.co.uk/orbs/orbmovie.html
http://www.ghostresearch.org/ghostpics/fake/orbs.html skrev: Orbs

Orbs! The name conjures up little balls of white light. Most orb photographs are taken with digital cameras under extremely low-light conditions and are nothing more than digital flaws caused by lack of pixilation or filling of the proper colors due to a digital defect. I have viewed thousands of such pictures and they are nothing paranormal, especially when taken with older digital cameras. Solution: always use another camera in conjunction with any digital camera especially under low-light conditions. Those not taken with digital cameras could be moisture droplets in the air illuminated by the flash unit, rain, blowing dust, snow or sometimes even small insects. Please be aware of the weather conditions under which you take your photographs.
http://www.ghostresearch.org/ghostpics/fake/orbs.jpg <--- ett bilde
http://www.ghostresearch.org/ghostpics/fake/orbs.html
Nikkaba fra gaia forumet skrev:
Orber er energier, oftest fra åndeverden. Ofte blir de forvekslet med støv på linsen, eller reflekser.

Reflekser er ikke helt runde, de er ofte kantete, gjerne som sekskanter eller åttekanter. Og de er gjerne gjennomsiktige.

Støv vises gjerne på flere bilder, spesielt dersom kameraet brukes i en serie bilder tatt med kort mellomrom. Støvpartikler er heller ikke helt runde i formen, og, som reflekser; gjerne gjennomsiktige.

Om du er sikker på at du ikke har tatt bilde i motlys, eller at det har vært støv på linsen, så kan du sannsynligvis fanget åndelig aktivitet på et bilde...

En Orb består av ektoplasma, og inni orbene er det bevegelig energi, noe som kan sees som spiraler inni orbene om man er heldig og fanger et bilde av en stillestående orb. De fleste orber er helt runde i formen, men kan virke tilsynelatende utflytende om den ikke står i ro idet bildet tas.
Felles for alle orber, er at man kan se at de inneholder "noe"...

Orber behøver ikke være stillestående, de er like gjerne bevegelige. Ofte kan de etterlate en "hale" omtrent som en komet, og det kan se ut som om noen blåser røyk etter orben.

I tillegg til bildene jeg har lagt ut, kan flere eksempler sees her;
http://www.prairieghosts.com/lingh.html
http://www.prairieghosts.com/polt.html
http://www.prairieghosts.com/b-cave4.html
http://theozfactor.nucleardays.com/spirit1.htm
Asbjørn skrev:Her er en ...
Bilde

Litt mer om plasseringen i bildet... Legg merke til bakgrunnen imellom de to røde linjene.
Ser ut som det går enslags "linje" i terrenget ned mot "røykdotten".
( de røde linjene har jeg tegnet inn)
Bilde

Her er en typisk "BLITZ-orb" - merk SIRKLENE inne i den...
Bilde

De fleste ORBER er støv / vanndråper o.l. og er spesielt typisk fremtredende ved bruk av blitz.
Også SOLLYS kan forårsake slike "orber".
Dette bildet synes å være tatt i overskyet vær.

Denne på de to øverste billedutsnittene er derimot litt "uvanlig", da jeg kun har sett denne ene på hele bildet.(Dette er kun utdrag av orginalbildet).

Jeg skal komme tilbake med flere detaljer, jobber med å finne etpar andre orbe-bilder som kan forklares / sammenlignes.

Somsagt ; jeg skal komme tilbake med mer etterhvert.

PS; ORB betyr kun : RUND TING / SIRKEL / SIRKLUERE .
En ordbok sier :
ORB: kretsløp, kretsbane, omringe, omkranse, omgi, klode, kule, runding, rikseple, krets , hjul, ring, sirkel, himmellegeme, periode .
( ref; orbit -satelitt som sirkulerer rundt jorden).

Med andre ord; ORB er KUN en beskrivelse, og ikke en mystisk betegnelse...

mvh Asbjørn
Asbjørn skrev: 98-99 % av "orber" eller sirkler er rett og slett vanndråper eller støvkorn som blir opplyst av blitz eller sollys.

Tenk deg en varm sommerdag, INNE i stua, ved siden av et vindu der solen skinner inn.
Så tar du et teppe, eller annet som "støver litt", og rister det der i sollyset :
Siden DU står i skyggen, ser du hvordan støvkornene blir opplyst av sollyset.

Dette er det som vanligvis skjer når man fotograferer og får "orber" på bildet.
Med EN viktig detalj ; Støvkornet er så nært kameralinsa at det er helt ute av fokus, og blir derfor mer eller mindre rundt i form.

ENkelte slike "orber", må man finne andre forklaringer på, og noen ( deriblandt undertegnede) ser ikke bort fra at det kan være en ørliten promille som kan ha med energier / åndelig aktivitet å gjøre.

Det finnes mer detaljer om den fototekniske delen her, se https://www.paran.no/b_article.php?id=837


mvh Asbjørn
Asbjørn skrev:For det første ; Dersom man søker på orb her på forumet, vil du finne info i bøttevis !

Her er endel info :
Her på websiden til Paranormal :
https://www.paran.no/b_article.php?id=837
Her på ekstern link :
http://orbstudy.com/

99,98 % av alle "orb-bilder" er støv. Har selv sett massevis av støvet til folk...
Dersom DU ser en PARANORMAL ORB , vil den gjerne kunne fotograferes, MEN du bør og kunne se den direkte med øynene !
( Og at det er pågrunn av ORB'en du tar bildet, ikke oppdage orb etterpå - da er det støv... )

HVA er en ORB : EN ORB kan være en av :
hjul, ring, sirkel, himmellegeme, periode, klode, kule, runding, rikseple, krets ,kretsløp, kretsbane, omringe, omkranse, omgi
Med andre ord, kun en beskrivelse !

Det er en fellesbetegnelse på mange mulige ting...
"Jeg ser noe RUNDT".... ;-)

Asbjørn
Asbjørn skrev:ORB - Denne var litt spesiell i forhold til andre jeg har sett !

Bilde

http://www.coasttocoastam.com/gen/page888.html

Asbjørn.
VIL PONKTE UT AT ASBJØRN ER EN VELDIG SMART MANN SOM HAR DELT MYE AV DETTE
Nikkaba skrev:Noen ganger hender det at man får flekker og tåke på fotografier og filmsnutter, uten noen påviselig årsak. Kan det være at man har fanget en ånd på film? Eller finnes det en sk. "naturlig" forklaring på disse fenomenene?

Jeg har gjort en del research om dette fenomenet, og dette er mine konklusjoner, ikke vitenskapelig bevist forskning, bare så det er sagt.

Det finnes mange teorier om orber, men jeg fester størst lit til forklaringen om ånder som er delvis materialiserte. Disse kan følgelig oppstå overalt der det eksisterer liv, siden åndene trenger å "låne" ektoplasma for å materialisere seg.

Ekte Orber;
Inni orbene er det bevegelig energi, noe som kan sees som spiraler, mønster eller tom. ansikter inni orbene om man er heldig og fanger et bilde av en stillestående orb. De fleste orber er helt runde i formen, men kan virke tilsynelatende utflytende om den ikke står i ro idet bildet tas. Orber behøver ikke være stillestående, de er like gjerne bevegelige. Ofte kan de etterlate en "hale" omtrent som en komet, og det kan se ut som om noen blåser røyk etter orben.
Felles for alle EKTE orber, er at man kan se at de inneholder "noe"...

(En Orb kan utvikle seg videre til å bli en fullt materialisert ånd.)

Falske Orber;
Reflekser er ikke helt runde, de er ofte kantete, gjerne som sekskanter eller åttekanter. Og de er gjerne gjennomsiktige.
Eksempler på falske orber og hvordan du kan avsløre om de er uekte; http://home.hetnet.nl/~lichtbol/Noballseng.htm

Støv vises gjerne på flere bilder, spesielt dersom kameraet brukes i en serie bilder tatt med kort mellomrom. Støvpartikler er heller ikke helt runde i formen, og, som reflekser; gjerne gjennomsiktige.

Disse får man som oftest om man bruker blitz eller det er en ekstern lyskilde som treffer støvet idet bildet tas.

Men jeg har også fanget orber på bilder UTEN å ha brukt blitz...
;o)

Jeg har sett og tatt mange bilder av både orber og ektoplasma, og er helt overbevist om at dette er et høyst reellt fenomen utifra mine egne erfaringer.

Men jeg har også sett mange fakebilder; det er lett å la seg forlede... Bruk din sunne kritiske sans, det er så utrolig viktig når man ferdes i dette miljøet; man skal ikke sluke alt rått! Krev beviser, og utelukk andre muligheter før konklusjoner trekkes.
Antall ord: 1774
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Titten Tei
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 82
Startet: 04 Jan 2009 19:37
15

Re: ekte ufokusert støv eller vannpartikkel

Innlegg av Titten Tei »

ja jeg har lest igjennom masse på forumet, merk: jeg spørr ikke hva en o.r.b er, jeg ville bare se bilder av en ekte o.r.b, siden mange av bildene (så og si alle) blir avfeid med det grunnlag av at det er et støv! hvordan ser da ut en ekte o.r.b??
Antall ord: 59
*Mennesket er det eneste dyr som kan rødme. Og som har grunn til det...*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jaha
UTESTENGT ! Ref regelverket !
Innlegg: 254
Startet: 31 Okt 2005 10:18
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Re: ekte ufokusert støv eller vannpartikkel

Innlegg av jaha »

Titten Tei skrev:
jaha skrev:
Titten Tei skrev:ja jeg har lest igjennom masse på forumet, merk: jeg spørr ikke hva en o.r.b er, jeg ville bare se bilder av en ekte o.r.b, siden mange av bildene (så og si alle) blir avfeid med det grunnlag av at det er et støv! hvordan ser da ut en ekte o.r.b??
Den ser ut som en 0rb med "noe" i. Ifølge teksten som DJ la inn.
jupp, og jeg leter etter bilder ;)

dj_devil: ja det var den linken jeg mente, men mange (alle?) av bildene asbjørn la ut er borte :( jeg vil gjerne se jeg å :P:P
http://www.njghosts.com/fake.html

Her er det bilde av "ekte" 0rbs. Litt ned på siden.

Tull og tøys.
Antall ord: 136
Don't be so open assed. Your poop falls out.

(14:46:22) Parachat: illegal jaha comments

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jaha
UTESTENGT ! Ref regelverket !
Innlegg: 254
Startet: 31 Okt 2005 10:18
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Re: ekte ufokusert støv eller vannpartikkel

Innlegg av jaha »

Titten Tei skrev:
jaha skrev:
Titten Tei skrev:
jupp, og jeg leter etter bilder ;)

dj_devil: ja det var den linken jeg mente, men mange (alle?) av bildene asbjørn la ut er borte :( jeg vil gjerne se jeg å :P:P
http://www.njghosts.com/fake.html

Her er det bilde av "ekte" 0rbs. Litt ned på siden.

Tull og tøys.
tull og tøys?
Jepp. Støv støv og atter støv.
Antall ord: 74
Don't be so open assed. Your poop falls out.

(14:46:22) Parachat: illegal jaha comments

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Re: ekte ufokusert støv eller vannpartikkel

Innlegg av Konto avsluttet »

Pølsevev
Antall ord: 2

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Titten Tei
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 82
Startet: 04 Jan 2009 19:37
15

Re: ekte ufokusert støv eller vannpartikkel

Innlegg av Titten Tei »

jaha skrev:
Titten Tei skrev:
jaha skrev:
http://www.njghosts.com/fake.html

Her er det bilde av "ekte" 0rbs. Litt ned på siden.

Tull og tøys.
tull og tøys?
Jepp. Støv støv og atter støv.
hm.. jaja.. håper andre kan komme med noen bedre bilder da ;)
Antall ord: 53
*Mennesket er det eneste dyr som kan rødme. Og som har grunn til det...*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jaha
UTESTENGT ! Ref regelverket !
Innlegg: 254
Startet: 31 Okt 2005 10:18
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Re: ekte ufokusert støv eller vannpartikkel

Innlegg av jaha »

Titten Tei skrev:
jaha skrev:
Titten Tei skrev:
tull og tøys?
Jepp. Støv støv og atter støv.
hm.. jaja.. håper andre kan komme med noen bedre bilder da ;)
Bedre bilder av støv? Hele 0rb-greiene er bare noe tull.

"0.01% er ekte 0rbs"

Jeg har ikke sett noe annet enn støv på de 15 årene jeg har vært interessert i dette.
Antall ord: 70
Don't be so open assed. Your poop falls out.

(14:46:22) Parachat: illegal jaha comments

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Titten Tei
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 82
Startet: 04 Jan 2009 19:37
15

Re: ekte ufokusert støv eller vannpartikkel

Innlegg av Titten Tei »

jaha skrev:
Titten Tei skrev:
jaha skrev:
Jepp. Støv støv og atter støv.
hm.. jaja.. håper andre kan komme med noen bedre bilder da ;)
Bedre bilder av støv? Hele 0rb-greiene er bare noe tull.

"0.01% er ekte 0rbs"

Jeg har ikke sett noe annet enn støv på de 15 årene jeg har vært interessert i dette.
vel da lurer jeg på om det finnes noen bilder av de 0,01 prosentene da ;)

asbjørn la jo ut noen bilder han syntes var interessante... håper han kan legge de ut på nytt så jeg får se :)

15 år er lenge å studere støv :P
Antall ord: 113
*Mennesket er det eneste dyr som kan rødme. Og som har grunn til det...*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jaha
UTESTENGT ! Ref regelverket !
Innlegg: 254
Startet: 31 Okt 2005 10:18
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Re: ekte ufokusert støv eller vannpartikkel

Innlegg av jaha »

Titten Tei skrev:
jaha skrev:
Titten Tei skrev:
hm.. jaja.. håper andre kan komme med noen bedre bilder da ;)
Bedre bilder av støv? Hele 0rb-greiene er bare noe tull.

"0.01% er ekte 0rbs"

Jeg har ikke sett noe annet enn støv på de 15 årene jeg har vært interessert i dette.
vel da lurer jeg på om det finnes noen bilder av de 0,01 prosentene da ;)

asbjørn la jo ut noen bilder han syntes var interessante... håper han kan legge de ut på nytt så jeg får se :)

15 år er lenge å studere støv :P
Ja det blir mye støvete bilder når man leter etter "spøkelsebilder" :P
Antall ord: 119
Don't be so open assed. Your poop falls out.

(14:46:22) Parachat: illegal jaha comments

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
sybo
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 13
Startet: 07 Aug 2008 22:38
15
Kjønn (valgfri): man
Lokalisering: lismarka

Re: ekte ufokusert støv eller vannpartikkel

Innlegg av sybo »

går det virkelig ann?

synes noen snakket om at dette skulle virke som et seriøst forum? vil ikke si at det virker så veldig seriøst da folk klarer og vri ut av seg slike usakelige kommentarer som noen gjør i dette temaet her og sam mange andre temaer.

skjønner ikke at det er mulig jeg at noe kan påstå at alt av det som blir beskrevet som orb ikke er noe annet enn støv/partikler.

det finnes faktisk andre ting og.

jeg er enig i at masse av di bildene som kommer inn er bare støv partikkler,

men klarer dere som liksom har så god peiling på dette og beskrive hva et støkorn ser ut???????????
jeg er selv fotograf og vet alt om hvordan objekter/ partikler er da det ikke er fokusert, og ikke kom her og si det at det ikke fårekommer at man faktisk får med seg energier på bilder.
Antall ord: 163

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jaha
UTESTENGT ! Ref regelverket !
Innlegg: 254
Startet: 31 Okt 2005 10:18
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Re: ekte ufokusert støv eller vannpartikkel

Innlegg av jaha »

sybo skrev:går det virkelig ann?

synes noen snakket om at dette skulle virke som et seriøst forum? vil ikke si at det virker så veldig seriøst da folk klarer og vri ut av seg slike usakelige kommentarer som noen gjør i dette temaet her og sam mange andre temaer.

skjønner ikke at det er mulig jeg at noe kan påstå at alt av det som blir beskrevet som ufokusert støv eller vannpartikkel ikke er noe annet enn støv/partikler.

det finnes faktisk andre ting og.

jeg er enig i at masse av di bildene som kommer inn er bare støv partikkler,

men klarer dere som liksom har så god peiling på dette og beskrive hva et støkorn ser ut???????????
jeg er selv fotograf og vet alt om hvordan objekter/ partikler er da det ikke er fokusert, og ikke kom her og si det at det ikke fårekommer at man faktisk får med seg energier på bilder.
OK. Du har overbevist meg. Få se bilder av noen energier da? Med forklaring på hva slags energi det er. Det holder ikke bare å si "energi".
Antall ord: 195
Don't be so open assed. Your poop falls out.

(14:46:22) Parachat: illegal jaha comments

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links