ludoburgero skrev:Og det er hvordan bordvifta mi sommeren 2005 kunne gi ifra seg stemmene til forskjellige mennesker som snakket både engelsk, norsk og tysk.
Kvinnestemmer og mannestemmer. Er virkelig muligheten der til å generere slike komplekse lyder bare av et enkelt antall rpm?
Nei, det tviler jeg sterkt på...
Ja, radiomottak var det første som slo meg også. Men det underlige i så tilfellet var at du aldri hørte antydning til musikk. Nå fins det jo kanaler som bare har snakk, nyhetskanaler f.eks.Metodisten skrev:Interessant Ludo,
en snakkende bordvifte. Min første tanke er att en vifte har en kobberspole i motoren som allt annet elektrisk som snurrer rundt. Kan den ha vert som en mottaker for radiosignaler ??
Men det er så mye som har sånne små motorer i seg og jeg har aldri hørt de kan ta inn noe, og hva skulle fungere som høytaler ? Løs,tynn plast kunne kansje det. Men som sagt, jeg har aldri hørt om det.
Det var vel plasseringen av vifta akkurat på det stedet som gjorde at forholdene var lagt til rette - _hvis_ dette skulle være forklaringen, da.
Som du sjøl skriver, det finnes sånne sære ting, men ikke vanlig.