Metodisten skrev:Ja, du vet mye om dette Asbjørn.
Men det er ett par ting ;
Som autorisert radiotv fagmann, og lisensiert radioamatør, samt en fortid som sambandsbefal i forsvaret, så bør jeg ha litt peil
Metodisten skrev:1. radiostasjoner pøser på med musikk i en stor del av tiden. Det MÅ ikke være sånn, men det gjør radio teorien tynnere.
Det er riktig som sådan, men noen ganger er det dokumentarer også på radio.
Hvor lenge varte dette fenomenet ?
Metodisten skrev:2. Viften har ingen høytaler slik som ett orgel eller en gitarforsterker.
Trengs ikke, enhver flate kan fungere som lydgiver, sålenge det er noe som setter det i svigning.
Metodisten skrev:3. Om det er mulig, hvorfor har jeg aldri hørt om en snakkende vifte før.
Jeg har vert mye i varme land der det er vifter alle steder, aldri har jeg hørt om en som snakker eller spiller.
Som jeg nevnte tidligere i tråden :
Fenomenet er flyktig, og bare ved å variere en variabel ( flytte litt på objektet), dytte i det, eller på annen måte gjøre en forandring ( også temperatur) kan gjøre at man mister "signalet", og ikke klarer å få det igjen.
Her sikter jeg til fenomenet falsk deteksjon - dersom man gjør noe som forandrer forholdene som frembringer dette, vil fenomenet bli borte.
Fenomenet er kjent , men lite vanlig.
Det krever visse forutsetninger for å kunne virke, - spesielt der det ikke er elektronikk tilstede, men det skjer fra tid til annen.
Man vil somregel ikke få det til uten å eksperimentere en del.
Prinsippet er dog som i de gamle krystallapparatene man gjerne brukte før og under krigen.
Se :
http://no.wikipedia.org/wiki/Krystallmottaker
A