Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Klarsyn, Spådom & Åndelige sanserKontakte de døde ( med vanlig opptaker )

Her diskuteres åndelige sanser som telepati, prekognisjon, klarsyn / clairvoyance, spådom og mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Kontakte de døde ( med vanlig opptaker )

Innlegg av Metodisten »

[quote="Kimbara"][

Forøvrig har du rett; jeg kan ikke vite om dette er reellt eller ikke. MEN - jeg kan si noe om sannsynligheten ved å ta for meg de faktorer vi kjenner. Som du ser taler bevisene vi har for at fenomenet ikke er reellt.
Utover dette blir det din oppgave som advokat for EVP-fenomenet å legge frem ytterligere bevis som du mener taler for din sak.
[quote]

Jeg er ingen advokat Kimbera.
Du sier ting som " som du ser taler bevisene vi har..." Det blir ganske meningsløst for meg.
Det for att hver enkelt tilfelle må sees på separat. Selfølgelig er sikkert det meste fusk, det er så lett å fuske det.
Men det er tilfeller der man prøver og gjøre dette på en måte som kan være noenlunde troverdig, som når man lar flere bevittne prosessen med opptak, og følge opptaket inn i ett studio der man vasker noe av støyet og fresingen og sitter igjen med klar tale.

Da er det litt vanskelig å bortforklare det med radiosignaler osv. når stemmene på båndet svarer på spørsmål, tiltaler folk som er med på eksperimentet med navn osv.

Jeg syns du er litt rundhåndet med begreper som " bevis" for tiden, når du selv slår ned på allt som kan være noenlunde troverdig når det går i rettning av fordel til det paranormale.
Jeg mener ikke å sverte deg på noen måte, alle som har vert her en stund kjenner deg såpass. Mesteparten av tiden har du ikke grunn til å frykte ett frynsette rykte, men vi vet og att du spreller i mot allt som kan være paranormalt av grunner vi ikke kjenner.
Antall ord: 292

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Kontakte de døde ( med vanlig opptaker )

Innlegg av Kimbara »

Metodisten skrev: Jeg er ingen advokat Kimbera.
"Advokat" betyr ikke bare de lømlene som kjemper for kriminelle i rettssaker - det betyr rett og slett bare "ivrig forkjemper for".

Du sier ting som " som du ser taler bevisene vi har..." Det blir ganske meningsløst for meg.
Det for att hver enkelt tilfelle må sees på separat. Selfølgelig er sikkert det meste fusk, det er så lett å fuske det.
Men det er tilfeller der man prøver og gjøre dette på en måte som kan være noenlunde troverdig, som når man lar flere bevittne prosessen med opptak, og følge opptaket inn i ett studio der man vasker noe av støyet og fresingen og sitter igjen med klar tale.

Da er det litt vanskelig å bortforklare det med radiosignaler osv. når stemmene på båndet svarer på spørsmål, tiltaler folk som er med på eksperimentet med navn osv.[/quote]

Har du noen lenker til slike forsøk da? Var de kontrollerte? Private?

Husk at slike ting lett kan tukles med. Det er ikke vanskelig å lure folk ved å bruke fjongt utstyr og sitte og knotte i et lydstudio. Jeg har sett eksempler på mennesker som gjør denslags som ikke har peiling på hva det er de driver med, og bruker effekter og annet fiksfakseri som om det var juletrepynt - men likevel klarer å imponere folk med sin "kunnskap".
Jeg syns du er litt rundhåndet med begreper som " bevis" for tiden, når du selv slår ned på allt som kan være noenlunde troverdig når det går i rettning av fordel til det paranormale.
Du må nesten skaffe deg en forståelse for hva bevis er, og hva som må kunne betegnes som et gyldig bevis. Jeg har forsøkt å forklare det gjentatte ganger her i forumet, men utover dette må du nesten lese litt om forskning på egenhånd. Det er mulig du har misforstått meg når jeg har forklart det, og det er kanskje å forvente når jeg komprimerer flere bøker om emnet ned til et relativt kort innlegg.
...men vi vet og att du spreller i mot allt som kan være paranormalt av grunner vi ikke kjenner.
Jeg "spreller" mot ignorante holdninger for hva som kan betraktes som fakta.

Du har sett mine argumenter når det gjelder "EVP", men har ikke møtt dem. Hvis du mener jeg tar feil må du nesten vise hvordan jeg tar feil ved å møte argumentasjonen min.
Antall ord: 422
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Kontakte de døde ( med vanlig opptaker )

Innlegg av ludoburgero »

Kimbara skrev:Jeg "spreller" mot ignorante holdninger for hva som kan betraktes som fakta
...men du er minst like ignorant når det gjelder historier med subjektiv tyngde også.
Det gjør deg ikke noe bedre til å diskutere, men kanskje til å forholde deg striks til kun det som er beskrevet som fakta. Og da kan man jo egentlig aldri fortelle noen ting til deg, bortsett fra å sitere leksikon og få deg til å løse matteoppgaver.

Uansett, jeg leste vel med litt mer iver på de første innleggene (på den første siden).
Jeg er på lik linje som deg, Kimbara, veldig interessert i lydteknikk og har lekt med mye utstyr allerede fra jeg kunne stå på beina. Jeg har aldri avansert dette utover hobbybasis og jeg har aldri investert store penger i kvalitet (ser man vekk ifra lydkort til hjemmebruk på 90-tallet, osv.)

Vil dele en kort liten historie som jeg synes er litt morsom, og viser hvor lett man kan bli manipulert av et lydopptak. Dette skjedde for 5-6 år siden, da jeg og to kamerater slett ikke hadde noe bedre å gjøre på for dagen...
Han ene kompisen min hadde nettopp kjøpt seg ny data, og vi satt på gutterommet hos ham og hadde en TV stående på i bakgrunnen med lav lyd. Vi begynte å spille inn lyder, der vi snakket ekstra fort og spilte det av i slow motion... sånn cirka 50% av hastigheten var det vel.
Jeg hadde nemlig installert Cool Edit hos ham, noe jeg ofte har lekt meg med i barndommen.

Imens vi spiller av, får vi plutselig iskalde grøss nedover ryggen...
For vi hører plutselig en hund bjeffe! I normal hastighet - når stemmene våre er i slow motion...
Forbauset, spiller vi det av... om igjen og om igjen... og klarer ikke å finne en eneste logisk grunn. Når vi så spiller det av igjen i normal hastighet, finner vi ikke grunnen da heller...
inntil vi skjønner hva det er... det er en lyd som rett og slett adskiller seg kraftigere i slow motion ifra resten, da det er simpelthen enten latteren fra en tegnefilmfigur på TVen i bakgrunnen eller kompisen min som gjør om stemmen sin og ler.

Dette oppdager vi først etter å få "isolert" lyden i normal hastighet, men den var slett ikke lett å finne. Uansett hørtes det identisk ut med hundebjeff i slow motion. Ganske imponerende egentlig.

:)

Så det er lett å lure seg selv noen ganger.

Men så kommer en ting som jeg aldri har fått forklaring på...


Og det er hvordan bordvifta mi sommeren 2005 kunne gi ifra seg stemmene til forskjellige mennesker som snakket både engelsk, norsk og tysk.
Kvinnestemmer og mannestemmer. Er virkelig muligheten der til å generere slike komplekse lyder bare av et enkelt antall rpm? :lol: Nei, det tviler jeg sterkt på...
Antall ord: 481
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Kontakte de døde ( med vanlig opptaker )

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev: Og det er hvordan bordvifta mi sommeren 2005 kunne gi ifra seg stemmene til forskjellige mennesker som snakket både engelsk, norsk og tysk.
Kvinnestemmer og mannestemmer. Er virkelig muligheten der til å generere slike komplekse lyder bare av et enkelt antall rpm? :lol: Nei, det tviler jeg sterkt på...
Gjorde du et opptak av disse lydene? Isåfall; hva brukte du?
Var det tydelige stemmer, eller kunne det høres ut som stemmer?
Antall ord: 74
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Kontakte de døde ( med vanlig opptaker )

Innlegg av ludoburgero »

Nei, jeg gjorde ikke noen opptak av de.
Stemmene kom på "direkten".

Det ble etterhvert litt ubehagelig, da jeg ikke fikk sove fordi stemmene var så tydelige.
Det var snakk om andre verdenskrig, offiserer som ga ordre hørtes det ut som, så jeg fant det veldig forstyrrende. Dessuten var mye av det helt usammenhengende, og jeg fikk valget mellom enten å svette litt ekstra (var jo derfor jeg hadde den på... sommer, liksom...) eller å måtte høre på dette babbelet.
Antall ord: 81
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 18 Nov 2009 19:13
14
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

Re: Kontakte de døde ( med vanlig opptaker )

Innlegg av Divine Spirit »

ludoburgero skrev:Nei, jeg gjorde ikke noen opptak av de.
Stemmene kom på "direkten".

Det ble etterhvert litt ubehagelig, da jeg ikke fikk sove fordi stemmene var så tydelige.
Det var snakk om andre verdenskrig, offiserer som ga ordre hørtes det ut som, så jeg fant det veldig forstyrrende. Dessuten var mye av det helt usammenhengende, og jeg fikk valget mellom enten å svette litt ekstra (var jo derfor jeg hadde den på... sommer, liksom...) eller å måtte høre på dette babbelet.

Spennende! :D
Antall ord: 84
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Kontakte de døde ( med vanlig opptaker )

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev:Nei, jeg gjorde ikke noen opptak av de.
Stemmene kom på "direkten".
Vel, hvis det er sant som du sier hadde det jo vært interessant å få høre et opptak av denne vifta, men jeg antar den ikke lenger er i ditt eieskap?
Antall ord: 46
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Kontakte de døde ( med vanlig opptaker )

Innlegg av Metodisten »

Interessant Ludo,
en snakkende bordvifte. Min første tanke er att en vifte har en kobberspole i motoren som allt annet elektrisk som snurrer rundt. Kan den ha vert som en mottaker for radiosignaler ??

Men det er så mye som har sånne små motorer i seg og jeg har aldri hørt de kan ta inn noe, og hva skulle fungere som høytaler ? Løs,tynn plast kunne kansje det. Men som sagt, jeg har aldri hørt om det.
Derimot har jeg hørt att de første EVP jegerene snurret kobberspoler rundt mikrofoner...
Antall ord: 97

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Kontakte de døde ( med vanlig opptaker )

Innlegg av ludoburgero »

Kimbara skrev:
ludoburgero skrev:Nei, jeg gjorde ikke noen opptak av de.
Stemmene kom på "direkten".
Vel, hvis det er sant som du sier hadde det jo vært interessant å få høre et opptak av denne vifta, men jeg antar den ikke lenger er i ditt eieskap?
Jo, jeg har den enda, men den er litt herpa. Og jeg har ikke opplevd noe lignende siden den gang.
Selv om vifta har vært i bruk etter den tid også.
Antall ord: 80
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Kontakte de døde ( med vanlig opptaker )

Innlegg av ludoburgero »

Metodisten skrev:Interessant Ludo,
en snakkende bordvifte. Min første tanke er att en vifte har en kobberspole i motoren som allt annet elektrisk som snurrer rundt. Kan den ha vert som en mottaker for radiosignaler ??

Men det er så mye som har sånne små motorer i seg og jeg har aldri hørt de kan ta inn noe, og hva skulle fungere som høytaler ? Løs,tynn plast kunne kansje det. Men som sagt, jeg har aldri hørt om det.
Derimot har jeg hørt att de første EVP jegerene snurret kobberspoler rundt mikrofoner...
Interessant det du sier om kobberspoler, hvis det kan være noe i det?
Ikke vet jeg. Husker at den elektriske gitaren til en kompis av meg (eller forsterkeren til den) tok inn radiosignaler fra telefonnettet eller noe, da vi gikk på barneskolen og skulle ha oppvisning en gang. Rart når det ikke er noen tuner på denslags engang... :)

Kan heller ikke skjønne hva som skulle være "høyttaleren".
Antall ord: 171
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Kontakte de døde ( med vanlig opptaker )

Innlegg av Isan »

ludoburgero skrev:Og det er hvordan bordvifta mi sommeren 2005 kunne gi ifra seg stemmene til forskjellige mennesker som snakket både engelsk, norsk og tysk.

Kvinnestemmer og mannestemmer. Er virkelig muligheten der til å generere slike komplekse lyder bare av et enkelt antall rpm? :lol:
Nei, det tviler jeg sterkt på...
Metodisten skrev:Interessant Ludo,
en snakkende bordvifte. Min første tanke er att en vifte har en kobberspole i motoren som allt annet elektrisk som snurrer rundt. Kan den ha vert som en mottaker for radiosignaler ??

Men det er så mye som har sånne små motorer i seg og jeg har aldri hørt de kan ta inn noe, og hva skulle fungere som høytaler ? Løs,tynn plast kunne kansje det. Men som sagt, jeg har aldri hørt om det.
Ja, radiomottak var det første som slo meg også. Men det underlige i så tilfellet var at du aldri hørte antydning til musikk. Nå fins det jo kanaler som bare har snakk, nyhetskanaler f.eks.

Det var vel plasseringen av vifta akkurat på det stedet som gjorde at forholdene var lagt til rette - _hvis_ dette skulle være forklaringen, da. :?

Som du sjøl skriver, det finnes sånne sære ting, men ikke vanlig.
Antall ord: 211
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Kontakte de døde ( med vanlig opptaker )

Innlegg av ludoburgero »

Jeg bare undres over hvem som spiller usammenhengende samtaler mellom både tyskere, engelskmenn og nordmenn over radio, jeg... :coffe2 Men det kan jo for all del ha skjedd.
Sånn sett kan det jo også ha vært en del forskjellige signaler som har interagert og blitt mottatt på samme frekvens, men jeg husker godt at de snakket som om de ga ordre, og jeg fikk inntrykk av at det var krigstilstand over tingene de sa. Nå husker jeg bare vagt hvilke ord og setninger det var, jeg husker mer hvordan stemmene hørtes ut...

Jeg er ganske sikker på at deler av samtalene var beregnet på kommunikasjon til piloter iallefall.
Antall ord: 111
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 470
Startet: 22 Aug 2007 23:15
16
Blitt takket: 2 ganger

Re: Kontakte de døde ( med vanlig opptaker )

Innlegg av problem »

Alle vet jo at spøkelser kommuniserer via bluetooth
Antall ord: 9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Kontakte de døde ( med vanlig opptaker )

Innlegg av Asbjørn »

Falsk detektering - dvs at radiosignaler blir mottatt av elektronikk, har vært omtalt før her på forumet :
https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... 22#p206222

At dette skal ha skjedd i en bordvifte har jeg ikke hørt om, men jeg har hørt om andre lignende tilfeller.
Bla.a. er det historier om folk som har tatt imot radiosendinger i tenna...
( fant ikke noe på google om det akkurat nå )

Men slikt radiomottak kommer av at man får en diodevirkning / likeretting av radiosignal, da spesielt Amplitudemodulert. (AM )
For FM radio er dette mer sjeldent

( for de som husker saken med han som spilte orgel, og fikk inn flyradio-stemme "ready for takeoff" - så er flyradio faktisk Amplitude-Modulert )

I dette spesielle tilfellet, må det altså ha vært et AM signal( kortbølge, mellombolge, eller langbølge frekvens, evt am-modulerte VHF signal.) - dersom det var radiosending.

En slik falsk deteksjon krever ikke at det er hverken kobberspole, eller elektronikk, kun metallplater . .

Siden dette skjedde mens vifta gikk, KAN det ha vært spenningsforskjell mellom viftebladene på akslingen, og selve stativet med ytre del av motoren, eventuelt andre deler.
Oksydbelegg på dertil egnet sted, kan være selve "dioden" / likeretteren

Fenomenet er flyktig, og bare ved å variere en variabel ( flytte litt på objektet), dytte i det, eller på annen måte gjøre en forandring ( også temperatur) kan gjøre at man mister "signalet", og ikke klarer å få det igjen.

Selv om jeg ikke skal se helt vekk fra andre årsaker, er nok dette den mest plausible.

A
Antall ord: 262

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Kontakte de døde ( med vanlig opptaker )

Innlegg av Asbjørn »

problem skrev:Alle vet jo at spøkelser kommuniserer via bluetooth
hehe, nei, det er ghostthoot... ;)
Antall ord: 16

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links