Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderKan jeg få deres mening?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Skeptiskmannen
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 28 Apr 2010 09:21
14
Blitt takket: 1 gang

Re: Kan jeg få deres mening?

Innlegg av Skeptiskmannen »

Purka skrev:Jeg er 4 barns mor og har aldri opplevd at en 3-åring klarer å hverken snu eller kle av en baby i senga uten å vekke babyen. Dette er ikke noe jeg vil betrakte som en sannsynlig oppmerksomhets
syke..
Kanskje en dårlig forklaring fra min side isfåfall - selv om jeg ikke vil helt utelukke den muligheten. Annen enkel, og kanskje mer sannsynlig forklaring, er at moren selv kledde av babyen, og rett og slett glemte det i ettertid.

Purka skrev: "mannen" derimot KAN være fantasi som han har laget seg ved at han tilfeldigvis har overhørt voksne som har snakket om opplevelser i huset. Men alikevel vil jeg råde alle voksne å ta barna seriøst uansett om det er fantasi eller ikke. Hvis man avfeier et barn ved å kalle det for en drøm eller oppspinn, kan barnet fullstendig miste tilliten til de voksne og ikke fortelle dem noe mer, og det gagner hverken foreldre eller barn.
Ja, klart - man skal lytte til barn. Men det er forskjell på å lytte og å mate barnet med tros-baserte konklusjoner. Dette er jo et tvilstilfelle, så jeg ville ha oppmuntret barnet til å reflektere videre over hva som kan være fantasi og virkelighet. På en forsiktig måte. Det å gi noen hint om at det er vanlig å ha drømmer osv (f.eks på et annet tidspunkt) kan jo være en mulighet. Det værste man gjør er klart å ikke lytte, men det er også ille å støtte opp under potensiell destruktiv adferd. Her må man være varsom og for all del ikke speile sin personlige tro over på barnet. Synes situasjonen å komme totalt ut av kontroll med at den eskalerer kraftig, så bør man ta seg en refleksjon på hvorvidt det kan være ok å få inn en objektiv vurdering.

Jeg har lest en god del på ulike slike fora som dette på nettet, og det er en gjenganger at foreldre søker "bekreftelser" for sin tro, fremfor å forsøke å finne rasjonelle forklaringer på hva barna opplever. Jeg synes det er litt uheldig i seg selv, men for all del jeg skal ikke ta troen fra folk. Dog vil jeg minne om at man bør være høyst varsom med å benytte personlig tro til å "diagnosere" små barn.
Antall ord: 387

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Skeptiskmannen skrev:Har lest deres innlegg begge to og vil bare svare litt generelt her:

Først dette med at barn ikke evner å skille mellom fantasi og virkelighet.

Setter man seg inn i psykologi og nevrovitenskap så vil man anse det som høyst opplagt at kritisk sans og vurderingsevne er evner som vi må lære og øve på - på samme måte som med regning, lesing osv. Litt enkelt sagt så er vi mennesker "biologiske maskiner" som lærer. Altså vil barnet etterhvert blir flinkere til å tenke rasjonelt/logisk og til å danne seg konklusjoner uten å være ukritisk. Riktignok holder mange voksne mennesker sin lit til gammel dogmatikk, og slik sett høyst irrasjonelle tankerekker - ofte som et resultat av "hjernevask" fra tidlig alder av.
Du glemmer en viktig ting her, og feilen du gjør er å meget selektiv anse vitenskapen og den autoriserte og "offisielt godkjent vedtatte sannheten" som eksepsjonelt enestående.
Samtidig undervurderer du et menneskesinns evne til å lære på naturlig vis uten og måtte ha fastsatte rammer og forholde seg til. All hjernevask går ikke utelukkende ut på dogmatikk, men også nedskreven historie i lærebøker, samt subjektivt vinklede nyheter i massemediene og emosjonelt triggende politikk, retorikk og annen faenskap som er ansett som svært intelligent strategi i oppbygningen av et sivilisert samfunn.

Ja, altså ikke engang for å sette det på spissen. Jeg vet at du ikke sa alt dette, men jeg poengterer likevel viktigheten av å ikke være så selektiv når man snakker om påvirkning av negativ og positiv karakter, for ofte favoriserer vi uansett hvor objektive og saklige vi ønsker å være. Det er simpelthen uunngåelig fordi vi er mennesker.
Man burde heller sette seg inn i og tenke over den veldig kompliserte psykologien som styrer oss mennesker, før man trekker konklusjoner basert på gale premisser. Når dette barnet hevder å se en mann så konkluderer mange her med straks at det må være noe "paranormalt", pga av at man tror på at slikt finnes. En god regel er å se etter motstridende argumenter på sin "konklusjon" før man man anser den som riktig - er det gode argumenter mot så er konklusjonen mest sannsynlig feil.
Igjen er du selektiv, og det er forsåvidt greit og uunngåelig, så det er jo ikke vits å poengtere mer. Uansett vil jeg tilføye at det kan være en like god regel å anta at det faktisk er en åndelig skikkelse der. Det skader vel ingen?

Dessuten er det ikke så mange som konkluderer med at det var slik.
Så det du sier der er jeg helt uenig i. Nå er det jo et paranormalt forum vi befinner oss på, så det er naturlig at det dukker opp en slik tråd som dette og at man får lov å spekulere og komme med teorier, tips og lignende erfaringer - og innvendinger, kverulanse, skepsis og hva annet som måtte behage herren. Men saken er at fordi om man er såkalt troende så er det ikke ensbetydende med at man trekker raske konklusjoner.
Foreldre bær være ytterst forsiktig med å speile sin tro over på barna, det minner nærmest om hjernevask og kan få uheldige følger for barnets videre utvikling.
Tøys og tull, nå overdramatiserer du. Alle foreldre gjør dette på sett og vis. Jeg er likevel enig i at man skal være forsiktig - men hjernevask og uheldige følger? Neppe. Alle finner sin vei.
Men selvfølgelig er det beste at man lar barnet selv få velge. Dessuten må du gjerne forklare meg hvordan man konkret (i praksis) gjør det du kaller "å speile sin tro over på noen"..?
Det beste vi kan gjøre er vil jeg mene er å forsøke å stimulere barnet selv til å fundere over hva som er virkelighet og fantasi, og absolutt IKKE fore det med personlig tro rundt at det faktisk ser spøkelser.
Helt enig, men voksne mennesker har også meninger, og de undres like mye over paranormale fenomener. Ja, kanskje mer enn barn - nettopp fordi vi tror vi forstår alt bare fordi vi er voksne.

Da blir det bråstopp og total blokkade i vårt verdensbilde når vi oppdager en slik "feil".
Jeg kan ikke avvise blankt tanken på at barnet ser noe som kan være reelt, men alikvel viktig å være klar på at grunnlaget for å påstå noe slikt er ikke eksisternede ut fra et logisk og empirisk perspektiv. Dette med at barn er kjent for å ha mer åpne porter for "åndelige fenomener", er kun en trosbasert påstand, og et dårlig argument for at barnet ser noe reellt.
Selvfølgelig kan du ikke det. Det er jo ikke ditt barn og du har jo ikke vært i trådstarters situasjon, antagelig. "Logisk", og spesielt "empirisk", er forsåvidt bare ord som lyder det samme for skeptikere som "godteri" lyder for barn. Musikk i deres ører.

Trosbaserte påstander, som du kaller det for, er ikke noe annet enn like legitime teorier som dine empiriske kilder. Den ørlille forskjellen er bare at den ene typen teorier her er basert på mer svevende grunnlag - noen ganger med en god flyt - og at de ikke trenger å verifiseres på objektivt vis fordi de oppfattes som helt reelle på individuelt (og/eller kollektivt, for all del) vis.

Dine favoriserte teorier følger rammer av allerede vedtatte sannheter. Med tradisjon.
Ikke helt ulikt gammel dogmatikk. Men den er nedskrevet av menn i frakk eller med for liten tid til å greie håret sitt om morgenen og en genuin interesse for å dokumentere for egen vinnings skyld.

Alt passer inn i et system når man først trekker seg litt unna det større bildet.
Det anbefales på det sterkeste fordi det åpner porter for perspektiv.
Antall ord: 976
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Purka
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 20 Mar 2010 08:13
14
Kjønn (valgfri): Sugge

Innlegg av Purka »

Vel å merke har jeg hørt om ammetåke, men aldri at en mor er så fjern at hu glemmer at hu har kledd av ungen sin. Ammetåken går jo strengt tatt ut over alt det andre man må gjøre, nettopp fordi at barnet skal få hele opmerksomheten. Så om det kunne vært en sannsynlig teori så må jeg skuffe mange. Bang goes that theory :)
Antall ord: 69
Use your psykic abilities like an umbrella. use it only when it rains.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJEST

Innlegg av GJEST »

Jeg har ikke lest de siste innleggene her, men leser at du, Ludo, nevner dørklokka di.

Jeg har en sort dørklokke med grå ringeknapp, som er trådløs.

Den har perioder hvor den ofte ringer på uten at noen er der, og den bytter også melodier. Selv melodier jeg ikke får byttet til selv.
Den kan bytte melodier når Ingen ringer på, av seg selv,
men kan og bytte melodier når vanlige folk ringer på, sånn av seg selv.

Den ser periodevis ut til å leve sitt eget liv. Den siste mnden har den ringt med normal tone, og bare når noen HAR ringt på.

Og her spøker det absolutt ikke!

Jeg har og sett en episode i åndenes makt i fjor hvis de påpekte at ringeklokka byttet melodi.

MAO, jeg tror enkelte, trådløse ringeklokker har en fullstendig tåpelig feil med seg, siden det skjer flere, og at dette overhode ikke er noe paranormalt med :mozilla_cool:
Antall ord: 169

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Ja, når det gjelder dørklokka mi så tror jeg at det var oppe til diskusjon tidligere en gang her også, da en annen (kanskje det var deg?) skrev om sin trådløse. Det er riktig som du sier; en trådløs.

Den mest logiske forklaringen på dette er forstyrrelse fra andre radiosignaler som går på samme konsekvens. Garasjeporter har jo en tendens til å kunne åpne seg når fly med kraftig radar flyr forbi nabolaget også. Og gitarforsterkere kan jo iblant ta inn utenlandske radiokanaler ved hjelp av selve gitaren som antenne. Så det er ikke nødvendigvis noe mystisk ;)
Antall ord: 105
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links