Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ Kan jeg få deres mening?
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Kan jeg få deres mening?
Ei venninne av meg flyttet i juni, og fikk en baby i slutten av juli. Etter babyen kom begynte det og dukke opp det noen kanskje vil kalle orber på bildene. Babyen blir snudd i senga og kledd av, lys slår seg av, leker begynner av seg selv, ringeklokka ringer når hu ser det ikke er noen der. Folk opplever at det er tung energi i stua, uavhengig av hva hu har sagt, mye vondt i hode og kvalme. 3 åringen hennes snakker om en mann. Vi har også tatt bilder og videoer av disse "flekkene".
http://s1212.photobucket.com/albums/cc4 ... V00030.mp4
http://s1212.photobucket.com/albums/cc4 ... V00029.mp4
http://s1212.photobucket.com/albums/cc4 ... V00030.mp4
http://s1212.photobucket.com/albums/cc4 ... V00029.mp4
Antall ord: 114
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Nybegynner
- Startet: 15 Apr 2008 19:07
- 16
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Rælingen
Re: Kan jeg få deres mening?
Min første reaksjon er støv. Støv flyter rundt lenge. Men film nr 2 der og på slutten må jeg si at virket litt merkelig.
Antall ord: 27
NGH - Kristoffer
www.ghosthunters.no
www.ghosthunters.no
Hide post links |
Veldig pussige , de videoene, altså?
SER de dette flyr rundt, eller er det bare på kamera de klarer fange det?
Er det fanget med flere kameraer, eller bare ett?
helt merkelig, altså.
På bildet tenker jeg, støv, for jeg får alltid orber på mine bilder. (har vel alltid støv her, pga hunder, tror jeg )
Men å FILME noe som flyr rundt da??
Hva kan det være?
helt merkelig, altså.
På bildet tenker jeg, støv, for jeg får alltid orber på mine bilder. (har vel alltid støv her, pga hunder, tror jeg )
Hva kan det være?
Antall ord: 69
Hide post links |
-
Verifisert
- Standard bruker
- Startet: 17 Sep 2006 01:35
- 18
- Kjønn (valgfri): hokatt
- Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
- Har takket: 668 ganger
- Blitt takket: 1057 ganger
Utifra filmen ser det ut som at rommet er mørkt og at kameraet sørger for lys, noe som gjør at både støv og insekter kan se ut som mystiske orber når de kommer foran kamera. Det kan jo være noe overnaturlig, men jeg holder en knapp på støv og insekter.Alva26 skrev:Veldig pussige , de videoene, altså?
helt merkelig, altså.
Hva kan det være?
Antall ord: 129
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 28 Apr 2010 09:21
- 14
- Blitt takket: 1 gang
Nuvel - de lyse flekkene der er nok støv du. Det på den siste filmen ser ut som en finger eller noe som kommer foran der - du ser den følger bevegelsen så er altså ikke noe i rommet. At disse orbene dukket opp etter at babyen kom kan jo ha sammenheng med at man først da fattet interesse for bilder.Kessa skrev:Ei venninne av meg flyttet i juni, og fikk en baby i slutten av juli. Etter babyen kom begynte det og dukke opp det noen kanskje vil kalle orber på bildene. Babyen blir snudd i senga og kledd av, lys slår seg av, leker begynner av seg selv, ringeklokka ringer når hu ser det ikke er noen der. Folk opplever at det er tung energi i stua, uavhengig av hva hu har sagt, mye vondt i hode og kvalme. 3 åringen hennes snakker om en mann. Vi har også tatt bilder og videoer av disse "flekkene".
Du sier babyen blir kledd av/snudd og at leker starter seg - kanskje det er 3-åringen som står bak det? Hva med å sette opp et kamera på rommet?
3-åringen snakker om en mann - Ok. Vi må nå ikke glemme at barn på den alderen ikke er like flinke som voksne til å skille fantasi fra virkelighet så jeg ville tatt det med en klype salt. Det er også en mulighet at han finner på det hele for et slags oppmerksomhetsbehov - uten at jeg skal konkludere med verken det ene eller det andre.
Nå vet jeg ikke hva du helt mener med at det er "tung energi" i stua - men kanskje det er et muggproblem der ettersom mennesker opplever å bli uvel.
Antall ord: 284
Hide post links |
Kan si meg enig i å tro at det kan stemme, det skeptiskmannen sier, med unntak av at "tung energi" kan være mugg el.l.
Det KAN være, selvfølgelig, men det jeg skulle fram til ...
Tung energi er noe jeg kan føle i enkelte hus, og avogtil hjemme og.
Jeg velger å kalle det tung energi, men jeg legger ikke noe paranormalt i det.
Og jeg kan heller ikke sette fingeren på hva jeg føler, eller hvorfor, eller hvordan.
Men jeg synes iallefall ting føles bedre hjemme ved å tenne røkelse avogtil.
Samt lufte godt ut.
(som kan være synonymt med at dårlig luft også vil gi en litt tung atmosfære."
Kanskje var det mangel på det som skyldtes at enkelte hus synes jeg virker tunge og "dårlig energi" i. Det ene er huset jeg vokste opp i, et hus jeg er glad i, og savner, og som ikke var gammelt eller noe negativt med, således. Men lufta var alltid tung, atmosfæren ekkel. (hadde sikkert med kanskje tunge møbler og triste tapeter å gjøre, samt kanskje dårlig utflufting, pga dårlig med vinduer nede f.eks.)
, det andre er huset til en eks av meg. også det nytt og ingenting galt med, og iallefall INGENTING der heller, som har med spøkelser å gjøre. Absolutt ikke. Nye, ok hus, begge to, men ... Man får dårlig humør av å gå inn dit.
Vet ikke hva som gjør at enkelte hus gir deg bare dårlig humør og energi?
Og jeg kan heller ikke sette fingeren på hva jeg føler, eller hvorfor, eller hvordan.
Samt lufte godt ut.
Kanskje var det mangel på det som skyldtes at enkelte hus synes jeg virker tunge og "dårlig energi" i. Det ene er huset jeg vokste opp i, et hus jeg er glad i, og savner, og som ikke var gammelt eller noe negativt med, således. Men lufta var alltid tung, atmosfæren ekkel. (hadde sikkert med kanskje tunge møbler og triste tapeter å gjøre, samt kanskje dårlig utflufting, pga dårlig med vinduer nede f.eks.)
, det andre er huset til en eks av meg. også det nytt og ingenting galt med, og iallefall INGENTING der heller, som har med spøkelser å gjøre. Absolutt ikke. Nye, ok hus, begge to, men ... Man får dårlig humør av å gå inn dit.
Antall ord: 263
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 09 Jan 2009 15:12
- 15
- Kjønn (valgfri): Jente
- Lokalisering: Vestfold
- Har takket: 3 ganger
Du ser lett at det er et insekt som flyr rundt. Møll eller noe liknende.Chroptus skrev:Min første reaksjon er støv. Støv flyter rundt lenge. Men film nr 2 der og på slutten må jeg si at virket litt merkelig.
Antall ord: 45
"Du har retten til å forholde deg taus.
Alt du sier vil bli feilsitert og brukt i mot deg."
I'm a member of CSI: Can't stand idiots
Alt du sier vil bli feilsitert og brukt i mot deg."
I'm a member of CSI: Can't stand idiots
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 14
Tja - her kan man jo spekulere i det evige. Men noen enkle forklaring kan være at et eller annet i husene f.eks virker inn på deg, gjerne underbevisst, slik at du føler at det er en "tung energi" der. Noe du f.eks forbinder med noe negativt - kan gi den slags utslag. En annen viktig faktor er jo hvordan menneskene som er der oppfører deg. Er det "sure" folk der så blir man jo klart påvirket av stemningen der. Og som så mye annet som du var inne på.Alva26 skrev:Kan si meg enig i å tro at det kan stemme, det skeptiskmannen sier, med unntak av at "tung energi" kan være mugg el.l.
Samt lufte godt ut.
Antall ord: 359
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 23 Jan 2009 14:05
- 15
- Kjønn (valgfri): Kvinne
- Lokalisering: Østfold
Hm... Synes det var fokusert veldig mye på "naturlige" forklaringer her nå... Men for all del, det kan være støv, og fantasi (men hva er egentlig fantasi???). Men jeg mener at sånt også må tas på alvor, og at man må åpne øynene litt, iallfall da det er såpass mye som skjer, og da tenker jeg ikke på bildene.
Umiddelbart så vil jeg vel tro at det er det nye familiemedlememt som har utløst dette. Eller om det er noen nære venner eller noen i familien som har gått bort i det momentet dette begynte.
Men var det virkelig helt stille før babyen ble født? Vil tro det kan ha vært noe der før og, bare at dette ble betydelig sterkere etter ovennevnte grunner...
Og det som 3-åringen sier, bør absolutt tas på alvor, da barn ser det overnaturlige/åndelige mye klarere enn voksne (som regel). Ville spurt ut han/henne mer konkret hva som oppleves/ses.
Umiddelbart så vil jeg vel tro at det er det nye familiemedlememt som har utløst dette. Eller om det er noen nære venner eller noen i familien som har gått bort i det momentet dette begynte.
Men var det virkelig helt stille før babyen ble født? Vil tro det kan ha vært noe der før og, bare at dette ble betydelig sterkere etter ovennevnte grunner...
Og det som 3-åringen sier, bør absolutt tas på alvor, da barn ser det overnaturlige/åndelige mye klarere enn voksne (som regel). Ville spurt ut han/henne mer konkret hva som oppleves/ses.
Antall ord: 170
Størst av alt er kjærligheten
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 14
Vel, det er påstand som jeg ikke kan motbevise, men du kan heller ikke bevise den. Hvordan kan man med hånden på hjerte hevde at barn ser åndelige fenomener mye klarere enn voksne? Saken er at ingen av oss er i stand til å si eksakt hva dette barnet mener å se. Det vi dog vet er at små barn på den alderen ikke er utviklet nok til å klare å skille fantasi fra virkelighet i samme grad som en voksen, og da har man et godt utgangspunkt, mener jeg, til å dra høyst sannsynlige slutninger. Jeg sier ikke at vi skal blankt avvise hva barn sier - de skal lyttes litt- men noe som kan være lurt er å stimulere barna til å forsøke å skille mellom hva som er fantasi og virkelig.Grevinne skrev: Og det som 3-åringen sier, bør absolutt tas på alvor, da barn ser det overnaturlige/åndelige mye klarere enn voksne (som regel). Ville spurt ut han/henne mer konkret hva som oppleves/ses.
Antall ord: 167
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Interessante videoklipp.
Jeg vil ikke komme med noen teorier akkurat om hva dette var, men spesielt var de tre lysende flekkene på den ene videoen veldig fascinerende. Ville ikke ha fyrt opp stemningen sånn, personlig, siden det er unger inne i bildet. De kan jo bli skremte av reaksjonen. Men nok om det.
Leker som starter seg er jo også merkelig, men her vil jeg gjerne si at det kan jo ofte skje at ting som er trekket opp noen ganger har litt "energi til overs" og så begynner de å snurre etter at de f.eks. har sittet fastklemt inntil noe. Så det er jo en mulig teori på slikt. Dessuten legger man jo ekstra godt merke til "alle de andre merkelige tingene som skjer" hvis det først har skjedd noe uforklarlig også. Greit å holde hodene kalde.
Sier ikke dette for å være belærende, men jeg merker at det ble en litt sånn aktig tone over det jeg sier. Det er uansett bare ment som tips, håper ikke det blir tatt ille opp.
Detaljer kan ofte være subtile/skjulte og det er ikke lett å fange det opp, ikke engang når man tenker gjennom eventuelle årsaker, fordi det kan være så komplekst sammensatt av selv de minste små ting som gjør at et rom eller hus kan ha "tung energi".
I denne leiligheten (jeg må jo snart flytte uansett) så er det noen som har bemerket at det er litt tung energi. Nå vet jeg ikke om dette kan være årsaken til krangling mellom meg og hun som jeg først flyttet inn her med, men det blir for tåpelig å si - vice versa virker mer logisk; altså at det kan ha festet seg litt tung energi her pga. et turbulent forhold med krangling.
En annen årsak kan også være åndelig aktivitet - altså i tillegg til dette, eventuelt. Vi startet å høre noen skrapelyder inni veggen, og tenkte kanskje det var rotter. Uansett, det kommer tidvis enda, og alltid på samme sted, men ved nærmere undersøkelser er det ikke funnet noen rotter der. Det har også vært skadedyrkontroll innom (ikke på vår/min oppfordring), og de har ikke funnet noe de heller. Lydene er merkelige, og jeg har prøvd å skremme vekk eventuelle dyr ved å sparke litt og slå litt i veggen der det gjelder. Ingen reaksjon, lydene fortsetter og er mildt sagt litt merkelige i sin natur. En annen ting er at ringeklokka mi ofte ringer av seg selv uten at det er noen utenfor. Den har forskjellige melodier/lyder som kan skiftes på, og det som er typisk for den når de ringer av seg selv er at den spiller en melodi som ikke er valgt. Nesten alltid den samme.
En annen ting er jo dette merkelige nabolaget jeg bor i da, som virker veldig fredelig og egentlig er veldig barnevennlig. Men naboen som er like gammel som meg ble jo drept for et par måneder siden. Torturert til døde av stump vold, utsulting, der han lå fastbundet og flere ting - av vennegjengen som han bodde sammen med. Jeg kjente ham ikke personlig, men det er nok fremdeles ikke gått helt opp for de som bor her hva som har skjedd. Nå snakker vi ikke så mye sammen med hverandre vi som bor her i hooden, men jeg har knapt hørt noen har så mye som nevnt det. Litt skremmende at en høygravid kvinne kan være med på slikt, og at venner kan drive med noe så sykt på kompisen sin... ufattelig. Ikke at dette har så mye med saken å gjøre, men det lager definitivt en merkelig atmosfære rundt seg når slike ting skjer, og det må jo virkelig ha vært noe merkelig i lufta - spør du meg - for at venner skulle finne på noe slikt også.
Dette sa jeg ikke for å spekulere i paranormale aktiviteter, men når noe er merkelig og uforklarlig, eller i det minste uforståelig, så er det jo det... og årsakene kan være så mange.
Jeg har opplevd kvelende tung energi i et hus før også.
Det var hos en familie som hadde gjennomgått en bråte med seriøse tragedier, og det var mye grums i fortiden deres. Her opplevde jeg å ha noen skikkelig opprivende mareritter, jeg som egentlig ikke hadde hatt mareritt på mange år dengang. Dette var vel for 6-7 år siden. Som liten var jeg plaget med mareritter hver natt, ofte gjentagende, men jeg klarer aldri å glemme den drømmen jeg hadde da jeg overnattet der hos disse jeg snakker om. Aldri.
Når slike ting opphører når man ikke lengre befinner seg på disse lokasjonene der denne tunge energien er. Altså mareritter, krangling, usunn atmosfære (jeg vil forresten si at mugg/fuktskade-teori ikke er så dumt likevel, syns jeg), det å få vondt i hodet eller føle seg kvalm... når dette opphører, så mener jeg at det er rimelig å konkludere med at et sted har tung energi
Jeg vil ikke komme med noen teorier akkurat om hva dette var, men spesielt var de tre lysende flekkene på den ene videoen veldig fascinerende. Ville ikke ha fyrt opp stemningen sånn, personlig, siden det er unger inne i bildet. De kan jo bli skremte av reaksjonen. Men nok om det.
Leker som starter seg er jo også merkelig, men her vil jeg gjerne si at det kan jo ofte skje at ting som er trekket opp noen ganger har litt "energi til overs" og så begynner de å snurre etter at de f.eks. har sittet fastklemt inntil noe. Så det er jo en mulig teori på slikt. Dessuten legger man jo ekstra godt merke til "alle de andre merkelige tingene som skjer" hvis det først har skjedd noe uforklarlig også. Greit å holde hodene kalde.
Sier ikke dette for å være belærende, men jeg merker at det ble en litt sånn aktig tone over det jeg sier. Det er uansett bare ment som tips, håper ikke det blir tatt ille opp.
Du kom jo med noen gode eksempler selv. Viktig å se helheten i det.Alva26 skrev:Vet ikke hva som gjør at enkelte hus gir deg bare dårlig humør og energi?
Detaljer kan ofte være subtile/skjulte og det er ikke lett å fange det opp, ikke engang når man tenker gjennom eventuelle årsaker, fordi det kan være så komplekst sammensatt av selv de minste små ting som gjør at et rom eller hus kan ha "tung energi".
I denne leiligheten (jeg må jo snart flytte uansett) så er det noen som har bemerket at det er litt tung energi. Nå vet jeg ikke om dette kan være årsaken til krangling mellom meg og hun som jeg først flyttet inn her med, men det blir for tåpelig å si - vice versa virker mer logisk; altså at det kan ha festet seg litt tung energi her pga. et turbulent forhold med krangling.
En annen årsak kan også være åndelig aktivitet - altså i tillegg til dette, eventuelt. Vi startet å høre noen skrapelyder inni veggen, og tenkte kanskje det var rotter. Uansett, det kommer tidvis enda, og alltid på samme sted, men ved nærmere undersøkelser er det ikke funnet noen rotter der. Det har også vært skadedyrkontroll innom (ikke på vår/min oppfordring), og de har ikke funnet noe de heller. Lydene er merkelige, og jeg har prøvd å skremme vekk eventuelle dyr ved å sparke litt og slå litt i veggen der det gjelder. Ingen reaksjon, lydene fortsetter og er mildt sagt litt merkelige i sin natur. En annen ting er at ringeklokka mi ofte ringer av seg selv uten at det er noen utenfor. Den har forskjellige melodier/lyder som kan skiftes på, og det som er typisk for den når de ringer av seg selv er at den spiller en melodi som ikke er valgt. Nesten alltid den samme.
En annen ting er jo dette merkelige nabolaget jeg bor i da, som virker veldig fredelig og egentlig er veldig barnevennlig. Men naboen som er like gammel som meg ble jo drept for et par måneder siden. Torturert til døde av stump vold, utsulting, der han lå fastbundet og flere ting - av vennegjengen som han bodde sammen med. Jeg kjente ham ikke personlig, men det er nok fremdeles ikke gått helt opp for de som bor her hva som har skjedd. Nå snakker vi ikke så mye sammen med hverandre vi som bor her i hooden, men jeg har knapt hørt noen har så mye som nevnt det. Litt skremmende at en høygravid kvinne kan være med på slikt, og at venner kan drive med noe så sykt på kompisen sin... ufattelig. Ikke at dette har så mye med saken å gjøre, men det lager definitivt en merkelig atmosfære rundt seg når slike ting skjer, og det må jo virkelig ha vært noe merkelig i lufta - spør du meg - for at venner skulle finne på noe slikt også.
Dette sa jeg ikke for å spekulere i paranormale aktiviteter, men når noe er merkelig og uforklarlig, eller i det minste uforståelig, så er det jo det... og årsakene kan være så mange.
Jeg har opplevd kvelende tung energi i et hus før også.
Det var hos en familie som hadde gjennomgått en bråte med seriøse tragedier, og det var mye grums i fortiden deres. Her opplevde jeg å ha noen skikkelig opprivende mareritter, jeg som egentlig ikke hadde hatt mareritt på mange år dengang. Dette var vel for 6-7 år siden. Som liten var jeg plaget med mareritter hver natt, ofte gjentagende, men jeg klarer aldri å glemme den drømmen jeg hadde da jeg overnattet der hos disse jeg snakker om. Aldri.
Når slike ting opphører når man ikke lengre befinner seg på disse lokasjonene der denne tunge energien er. Altså mareritter, krangling, usunn atmosfære (jeg vil forresten si at mugg/fuktskade-teori ikke er så dumt likevel, syns jeg), det å få vondt i hodet eller føle seg kvalm... når dette opphører, så mener jeg at det er rimelig å konkludere med at et sted har tung energi
Antall ord: 889
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Jeg tror mange voksne har glemt hvordan det var å være barn.Skeptiskmannen skrev:Vel, det er påstand som jeg ikke kan motbevise, men du kan heller ikke bevise den. Hvordan kan man med hånden på hjerte hevde at barn ser åndelige fenomener mye klarere enn voksne? Saken er at ingen av oss er i stand til å si eksakt hva dette barnet mener å se. Det vi dog vet er at små barn på den alderen ikke er utviklet nok til å klare å skille fantasi fra virkelighet i samme grad som en voksen, og da har man et godt utgangspunkt, mener jeg, til å dra høyst sannsynlige slutninger. Jeg sier ikke at vi skal blankt avvise hva barn sier - de skal lyttes litt- men noe som kan være lurt er å stimulere barna til å forsøke å skille mellom hva som er fantasi og virkelig.Grevinne skrev: Og det som 3-åringen sier, bør absolutt tas på alvor, da barn ser det overnaturlige/åndelige mye klarere enn voksne (som regel). Ville spurt ut han/henne mer konkret hva som oppleves/ses.
Greit, jeg hører dette logiske argumentet at barn har vanskeligere for å skille fantasi og virkelighet, men kan du bevise dette er da et reelt spørsmål du og dine meningsfeller bør kunne svare på?
Verken du eller jeg har et barns sinn, og derfor kan vi heller ikke konstatere slikt.
Det vi derimot trygt kan fastslå er at barn ikke har lært så mye enda, så de er flinke til å danne sine egne oppfatninger av hva virkeligheten egentlig er. Og som Grevinne her spør ovenfor, som jeg mener er et godt spørsmål: hva er egentlig fantasi?
Tar man dette i betraktning, altså at barn ikke har lært så mye enda, så skjønner man også at man som voksen "scorer minuspoeng" fordi vi også er mer formet av omgivelsene enn det barn er. Vi har blitt påprakket vedtatte sannheter og blitt herset med som barn vi også, der vi ble fortalt hva vi kunne tro på og hva vi ikke kunne tro på. Foreldre gjør jo nemlig det, å si til barna sine hva som er virkelig og ikke. Dette mener jeg ikke nødvendigvis alltid er riktig, da det fratar barnet dets persepsjon og det kan forstyrre barnets egen utvikling til å sortere informasjon som "ekte" og "uekte". Vi ser spesielt dette på basis av at barn som får leke i fred og får tilfredsstilt nysgjerrigheten sin ved å prøve og eksperimentere; leke - slike barn blir mer intelligente enn andre barn.
Jeg synes personlig vi bør være forsiktige med å undervurdere mennesker, også barn, siden vi alle har rett på å utfolde oss slik vi ønsker. Vi er frie mennesker, selvfølgelig til en viss grad, og frihet bør fremfor alt dyrkes frem. Det er slik gode systemer bygges opp, i fellesskap, siden vi på basis av selvinnsikt og personlig vekst (identitet) kan fungere bedre sammen med andre mennesker.
Nettopp fordi vi ser oss selv i andre, og andre i oss selv. Fordi det jo er slik.
Og da synes jeg vi skal gi rom for at barn skal få fortelle om mannen de ser uten at vi voksne nødvendigvis avfeier det. Vi kan heller spørre mer om mannen eller trollet eller hva det enn måtte være. Så kanskje vi voksne lærer noe av barna også.
Uansett, jeg ser jo at vi ikke er helt uenige. Du er jo inne på noe av det samme med det siste du sier, og der er vi helt enige. Lytte er kanskje noe av det viktigste vi gjør til hverandre...
Antall ord: 616
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 23 Jan 2009 14:05
- 15
- Kjønn (valgfri): Kvinne
- Lokalisering: Østfold
Helt enig med deg her Ludo, synes du har mange gode poeng
Fantasi er et begrep det blir lagt veldig mye i, og ingen kan si helt sikkert hva dette egentlig er. Men jeg vet noen har en mening om at all fantasi har rot i noe "virkelig" på et eller annet vis/plan.
Uansett så skader det vel ikke å høre mer om hva 3-åringen opplever, bare da kan man kanskje komme nærmere å finne ut av virkelighet/"fantasi". Sier ikke at barn ikke kan få for seg ting som er oppdiktet, noe de har drømt osv, men det er faktisk en kjent sak at de ikke har så tykke "slør" mellom denne verden og f.eks åndeverdenen. De har ikke rukket å så blitt preget av våre holdninger, vårt virkelighetssyn osv, sånn som Ludo også er inne på.
Fantasi er et begrep det blir lagt veldig mye i, og ingen kan si helt sikkert hva dette egentlig er. Men jeg vet noen har en mening om at all fantasi har rot i noe "virkelig" på et eller annet vis/plan.
Uansett så skader det vel ikke å høre mer om hva 3-åringen opplever, bare da kan man kanskje komme nærmere å finne ut av virkelighet/"fantasi". Sier ikke at barn ikke kan få for seg ting som er oppdiktet, noe de har drømt osv, men det er faktisk en kjent sak at de ikke har så tykke "slør" mellom denne verden og f.eks åndeverdenen. De har ikke rukket å så blitt preget av våre holdninger, vårt virkelighetssyn osv, sånn som Ludo også er inne på.
Antall ord: 145
Størst av alt er kjærligheten
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 14
Har lest deres innlegg begge to og vil bare svare litt generelt her:
Først dette med at barn ikke evner å skille mellom fantasi og virkelighet.
Setter man seg inn i psykologi og nevrovitenskap så vil man anse det som høyst opplagt at kritisk sans og vurderingsevne er evner som vi må lære og øve på - på samme måte som med regning, lesing osv. Litt enkelt sagt så er vi mennesker "biologiske maskiner" som lærer. Altså vil barnet etterhvert blir flinkere til å tenke rasjonelt/logisk og til å danne seg konklusjoner uten å være ukritisk. Riktignok holder mange voksne mennesker sin lit til gammel dogmatikk, og slik sett høyst irrasjonelle tankerekker - ofte som et resultat av "hjernevask" fra tidlig alder av.
Man burde heller sette seg inn i og tenke over den veldig kompliserte psykologien som styrer oss mennesker, før man trekker konklusjoner basert på gale premisser. Når dette barnet hevder å se en mann så konkluderer mange her med straks at det må være noe "paranormalt", pga av at man tror på at slikt finnes. En god regel er å se etter motstridende argumenter på sin "konklusjon" før man man anser den som riktig - er det gode argumenter mot så er konklusjonen mest sannsynlig feil.
Foreldre bær være ytterst forsiktig med å speile sin tro over på barna, det minner nærmest om hjernevask og kan få uheldige følger for barnets videre utvikling. Det beste vi kan gjøre er vil jeg mene er å forsøke å stimulere barnet selv til å fundere over hva som er virkelighet og fantasi, og absolutt IKKE fore det med personlig tro rundt at det faktisk ser spøkelser.
Jeg kan ikke avvise blankt tanken på at barnet ser noe som kan være reelt, men alikvel viktig å være klar på at grunnlaget for å påstå noe slikt er ikke eksisternede ut fra et logisk og empirisk perspektiv. Dette med at barn er kjent for å ha mer åpne porter for "åndelige fenomener", er kun en trosbasert påstand, og et dårlig argument for at barnet ser noe reellt.
Først dette med at barn ikke evner å skille mellom fantasi og virkelighet.
Setter man seg inn i psykologi og nevrovitenskap så vil man anse det som høyst opplagt at kritisk sans og vurderingsevne er evner som vi må lære og øve på - på samme måte som med regning, lesing osv. Litt enkelt sagt så er vi mennesker "biologiske maskiner" som lærer. Altså vil barnet etterhvert blir flinkere til å tenke rasjonelt/logisk og til å danne seg konklusjoner uten å være ukritisk. Riktignok holder mange voksne mennesker sin lit til gammel dogmatikk, og slik sett høyst irrasjonelle tankerekker - ofte som et resultat av "hjernevask" fra tidlig alder av.
Man burde heller sette seg inn i og tenke over den veldig kompliserte psykologien som styrer oss mennesker, før man trekker konklusjoner basert på gale premisser. Når dette barnet hevder å se en mann så konkluderer mange her med straks at det må være noe "paranormalt", pga av at man tror på at slikt finnes. En god regel er å se etter motstridende argumenter på sin "konklusjon" før man man anser den som riktig - er det gode argumenter mot så er konklusjonen mest sannsynlig feil.
Foreldre bær være ytterst forsiktig med å speile sin tro over på barna, det minner nærmest om hjernevask og kan få uheldige følger for barnets videre utvikling. Det beste vi kan gjøre er vil jeg mene er å forsøke å stimulere barnet selv til å fundere over hva som er virkelighet og fantasi, og absolutt IKKE fore det med personlig tro rundt at det faktisk ser spøkelser.
Jeg kan ikke avvise blankt tanken på at barnet ser noe som kan være reelt, men alikvel viktig å være klar på at grunnlaget for å påstå noe slikt er ikke eksisternede ut fra et logisk og empirisk perspektiv. Dette med at barn er kjent for å ha mer åpne porter for "åndelige fenomener", er kun en trosbasert påstand, og et dårlig argument for at barnet ser noe reellt.
Antall ord: 353
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 20 Mar 2010 08:13
- 14
- Kjønn (valgfri): Sugge
Jeg er 4 barns mor og har aldri opplevd at en 3-åring klarer å hverken snu eller kle av en baby i senga uten å vekke babyen. Dette er ikke noe jeg vil betrakte som en sannsynlig oppmerksomhets
syke. "mannen" derimot KAN være fantasi som han har laget seg ved at han tilfeldigvis har overhørt voksne som har snakket om opplevelser i huset. Men alikevel vil jeg råde alle voksne å ta barna seriøst uansett om det er fantasi eller ikke. Hvis man avfeier et barn ved å kalle det for en drøm eller oppspinn, kan barnet fullstendig miste tilliten til de voksne og ikke fortelle dem noe mer, og det gagner hverken foreldre eller barn.
syke. "mannen" derimot KAN være fantasi som han har laget seg ved at han tilfeldigvis har overhørt voksne som har snakket om opplevelser i huset. Men alikevel vil jeg råde alle voksne å ta barna seriøst uansett om det er fantasi eller ikke. Hvis man avfeier et barn ved å kalle det for en drøm eller oppspinn, kan barnet fullstendig miste tilliten til de voksne og ikke fortelle dem noe mer, og det gagner hverken foreldre eller barn.
Antall ord: 118
Use your psykic abilities like an umbrella. use it only when it rains.
Hide post links |