jaktmann skrev:BA skrev:I så fall burde vel Duncan MacDougalls målinger vært mer konsistente, og vist likt resultat hver gang? (MacDougall var han som liksom fant ut at sjelen veide 21 gram.) Og siden mange her påstår at dyr også har sjel, burde vel denne også hatt masse. MacDougall fant at hunder ikke har sjel, fordi disse ikke tapte masse i dødsøyeblikket.
Hvorfor må målingene være konstante? for at du eller vi skal tro på de?
Klart dyr har en masse men hvor sjelen ligger vet ikke vi. :mozilla_wink:
ikke konstante men konsistente. Dvs. at de bør ha mer samsvar, og ikke motsi hverandre.
Hans målinger er ikke noe en skal tro på eller ikke. De er der, så kan man kommentere disse, og si de var unøyaktige, tendensiøse eller at de var falske. For min del vil jeg ikke si noe om noen av dem, bare konstatere at han selv mente de ikke holdt vitenskapelig standard.
Dyr har masse, men dyrenes sjel hadde ingen masse, så MacDougalls forsøk viste at dyr ikke har sjel.
jaktmann skrev:BA skrev:Denne kommentaren blir kanskje veldig fysisk, men maten vi spiser er energien som gir oss liv. Energi kan også måles, og så lenge man snakker om menneskekroppen har man ikke målt noen energi man ikke har kunnskaper om.
Det er jo veldig fysisk alt vel? Eller finnes det ting som ikke er fysisk?
Det er hva >wiz lurte på, og som er tema i denne tråden. Grunnen til at jeg skrev slik var at jeg ikke tror dette er hva Heia mente.
jaktmann skrev:Så lenge man snakker om menneskekroppen er det myede ikke vet, måle energi i en kreftcelle kan de kanskjemen de kan ikke måle om du har kreft via energi før de vet om den med røgnten eller blod prøver, svært få leger som imponerer meg, de ser ikke at en mann er dødssyk før han detter om.
Nåja, den observasjonen deler jeg ikke. Det at levealderen har økt, kan jo hovedsaklig forklares ved at legevitenskapen har gjort enorme fremskritt, til tross for at vi motarbeider dette ved dårlig kosthold og mye stillesitting.
jaktmann skrev:BA skrev:Som nevnt tidligere har man forsøkt å veie sjelen, det var ikke et vellykket eksperiment, det ga ikke noen entydige svar. Ektoplasma har vært nevnt tidligere. Om man kontrollerer den dødes celler for ektoplasma, kan man ihvertfall sjekke om denne har reist. Om cellene fortsatt inneholder ektoplasma kan man avfeie alle påstander om at man kan frigjøre ektoplasma i hvertfall.
Tror du en orb veier noe ? Så hvorfor må da sjelen gjøre det?
Nå tror jeg hverken på orber eller sjel, så jeg tror ikke noe om noen av dem.
jaktmann skrev:BA skrev:Ingen slik energi har noengang blitt målt
Igjen hvorfor har den aldri blitt målt, kan det ha med prioriteringer i forsker miljøet og gjøre?
Selvfølgelig kan det det, men jeg tror ikke det ligger der, fordi det har vært forsøkt mange ganger å måle slikt. Det er mange forskere innen fysikk som tror på gud, sjel og paranormale fenomener. Mange forsøk er gjort på å bevise eksistens av disse, men aldri har de klart å bevise noe slikt.
jaktmann skrev:BA skrev:Men det svarer ikke på noe spørsmål.
Nei, men han tror på det og ikke du, da er jo han åpen for og finne ut mer en deg ?
Hvorfor mener du det? Er det den som har bestemt seg for hva årsaken skal være, som er åpen? Og den som ikke har bestemt seg, men holder mulighetene åpne som ikke er åpen?
jaktmann skrev:HE HE dette var morro :mozilla_wink:
Ja, og så har jeg ryddet litt i siteringene her.