Caramba skrev:
Det er godt at vi kan være uenig.
Du sier at min teori om reinkarnasjon er tro.
Men, det er min personlige overbevisning om at reinkarnasjon er virkelig. For meg blir det da en viten. Den vitenen er ikke basert på vitenskaplige metoder, men på personlige erfaringer og overbevisninger. For meg er dette et faktum og ikke noe jeg tror på.
Du bruker ordene faktum og viten på en kreativ måte.
Finner nye betydninger og sånn.
Kan du da forklare forskjellen på viten og tro?
Den vanlige betydningen av viten er å ha kunnskap om noe, basert på metoder som kan etterprøves og kontrolleres.
Hvordan kan du da si at dette ikke er viten?
Det er kanskje ikke det for deg, men det er det for meg.
Fordi det ikke kan kontrolleres.
Jeg hadde en diskusjon på et annet forum med en som var panisk opptatt av vitenskap og den vitenskaplige metoden (vi ble aldri enig om nesten noe)
Han påsto at parapsykoligi ikke var vitenskap fordi den ikke kunne motbevises. Slikt kan jo forvirre noen og en hver.
Ja, det kan det hvis målet er å forvirre.
Skal man kunne være sikker på om noe stemmer, må man ha muligheter til å motbevise det.
Poenget er ikke å motbevise det, men å ha muligheten til det.
F.eks. La oss ta en teori om at det ikke finnes rosa flodhester. Dette er en grei sak å motbevise. Finn en rosa flodhest, så er teorien motbevist.
La oss ta en teori om at det finnes rosa flodhester. Dette er en teori som ikke kan motbevises. Om du leter rundt i Afrika aldri så mye, kan noen si at du må jo ikke lete der, men andre steder.
Kanskje vi skulle sille mellom viten og vitenskap?
Nei. Vitenskap og vitenskapelige metoder er det beste verktøyet vi har for å finne sann viten.
Jeg tror kanskje vi aldri blir enige om dette.
Men, slik er livet.
Kanskje, men det er opp til deg å finne gode argumenter som kan overbevise meg, og det er opp til meg å finne argumenter som kan overbevise deg.
Og det er opp til oss begge å forsøke å se hva den andre mener.