Så latterlig, jeg skulle bruke dette som eksempel på hvor mange flodhest-relaterte greier jeg harr sett siden, og det er akkurat 0. For å være ærlig så glemte jeg det. Tydeligvis funker ikke en hvilken som helst ting så veldig bra, man må ha et forhold til det.xyrea skrev:Hehehe ja.. se etter flodhester. Nå kommer dere til å se flodhester overalt! HUSK FLODHESTENE!!!Jeppski skrev:Det heter cherry picking eller confirmation bias. Noe jeg antar de fleste her inne har førstehåndserfaring med.
FLODHESTER!!!! MASSE FLODHESTER!!
Men uansett, er det noen som har eksempler på at de har gjort dette selv, og med hva?
(For de som ikke er kjent med uttrykket er det en tendens man har til å bare legge merke til det man ser etter, eller å bare se de tingene som støtter de ideene en selv allerede har, mens resten filtreres bort. Planen var å få meg selv til å legge merke til eventuelle flodhester som fløt rundt i bakgrunnen men det virka ikke, antagelig fordi jeg er ganske likegyldig til dem. )
Endra for å legge til denne linken:
xyrea skrev:Det var dårlig forklart hvis man ikke har hørt om det før eller opplevd et bra eksempel.. dette gir vel en slags ide:
http://www.psykologibloggen.no/?p=2006
..og ja, bare en tilfeldig blogg jeg googla frem, var litt vanskelig å finne noe på norsk siden det engelske uttrykket brukes her også, så vidt jeg kan se.