Beklager, jeg var redd for å (som vanlig) skrive lange avhandlinger.Jeppski skrev:Jeg antar du ikke har noe mer å tilføye til hva jeg skrev siden du ikke nevner det?ludoburgero skrev:Jo, det er faktisk en arroganse som går igjen blant "vitenskapstilhengere" og skeptikere;
fellesnevneren er latterliggjøring og en ateistisk misjonering.
Tro fører til viten. Da er det nyttig vitenskapelig sett også.
Har vi ikke tro på det vi skal undersøke, vil vi ikke gidde det engang.
Jeg kan ta for meg resten av det du skrev:
Ytterst få har sett disse, men jeg skjønner at det å se for seg en rosa enhjørning kan virke veldig berikende siden dette er en kjent og vanlig sammenligning. I det sarkastiske økosystemet finnes det flere av disse, men de er veldig folkesky siden de er illusoriske og fiktive.Feil, jeg brukte en rosa enhjørning for å gi et eksempel som er veldig lett å skjønne.
Nei, men mange forfekter at tro er synonymt med vranglære og misledelse som helt nødvendigvis må lukes vekk for å tilegne seg viten. Dette er langt ifra sant, men er en forutinntatt holdning som skinner igjennom enhver skeptikers synspunkter, og følgelig ødelegger det en god plattform for diskusjon der man ender opp i en endeløs (sukk, for en selvmotsigende setning) dispusjon istedenfor.Okei, men jeg har aldri sagt at tro er "ugyldig".
"Se så mye klokere vi alle ble", sier du, men glemmer at vi må ha tro som basis for å kunne avkrefte og bekrefte hva som er sant og usant. Det blir nesten like dumt som å sitte og latterliggjøre de som spiser mørk sjokolade og si at det er "feil" bare fordi man har oppdaget melkesjokoladen. Vi har å gjøre med samme sak, som Moonstone er inne på, der denne filosofen har sagt at det er to sider av samme sak. Vi diskuterer jo fremdeles vingene til fuglene ifølge din analogi, og vi diskuterer jo fremdeles skapelsen enten vi snakker om Big Bang eller "Gud som skapte Big Bang" eller om det er et pastauhyre. Det er jo basisen som er viktig?Det kommer på samme hva folk mener. Jeg mener gud er flyvende spagetti monster, Russell mener det finnes en tekanne som går i bane rundt sola mellom jorda og mars. Se så mye klokere vi alle ble.
Minus den tekanna da. Det blir for dumt. Det er mer sannsynlig med en skjeggete mann.
-------> (et lite hint av sarkasme, bare så det er sagt, altså) <---------
Jeg har ofte hørt det argumentet i dialog med skeptikere. Det er jeg ikke enig i.Det er ikke samme "tro" vi prater om, tror jeg. Å tro at fugler flyr på grunn av vingene er noe annet enn å tro at Jahve eksisterer fordi det står så i bibelen. Å tro på førstnevnte kan man teste ut. Å tro på det siste, kan man per idag ikke teste ut.
Når noen snakker om å tro til meg, så er det nemlig det endeløse begrepet som er så fritt som tro faktisk er, jeg tenker på. En kan ikke begynne å spesifisere tro uten at man klarer å definere det og hvordan det fungerer. Etter en vitenskapelig metode, såklart.