Astarte skrev: I tillegg syns jeg at kulturskoler er undervurdert og burde oppmuntres til å ha et enda tettere samarbeid med grunnskole spesielt.
Jaaaa! Vi vil inn i grunnskolen og tilføye litt mer føde for høyre hjernehalvdel! Da blir det balanse i regnskapet og enda bedre læring, tror jeg! Jeg husker ihvertfall at jeg satte veldig pris på å få noen timer med forming (obligatorisk fag) og teater (valgfag). Jeg var ikke dårlig i teoretiske fag, men det var heller ikke noe jeg brente for. Litt av skylda hadde lærerne, men mye av skylda hadde jeg jo selv. Ikke fordi jeg nødvendigvis gjorde noe galt, men fordi jeg ikke er god til å ta imot kunnskap gjennom ørene (gode gamle tavleundervisning- og puggeskolen). Jeg trenger å se ting, føle ting og oppleve ting. Mange har det på den måten. Nå har heldigvis skoleverket gått bort ifra å bare ha tavleundervisning og blitt flinkere til å bruke andre metoder, men praktiske kunstfag har uansett en plass i systemet, synes jeg!
Jeg er ikke enig i at alt som har med venstre hjernehalvdel å gjøre er så grått og trist, for selv om jeg aldri har likt matematikk o.l., har jeg forståelse for at noen elsker å leke seg med tall og forske på ting. Venstre og høyre hjernehalvdel skal jo ikke konkurrere, men utfylle hverandre og balansere hverandre. Sånn tenker jeg om fag også. En helhetlig utdannelse bør ha plass til fag som stimulerer begge hjernehalvdelene.keke skrev:
Den erfaring jeg har både som elev, student og lærer, er at det skjer lite hjernevask i skoleverket. Jeg har aldri opplevd lærere som har presset meningene sine på meg eller presentert kun en side av saken. Jeg har også lært i min utdannelse at man ikke skal stappe meninger inn i hodene på elevene, men åpne for diskusjon og refleksjon. Man lærer faktisk mye av elevene sine også gjennom å snakke med dem og være åpen for andre vinklinger.
Nei, tror jeg må gi meg nå før jeg tar helt av. Jeg skal jo faktisk jobbe med mine ting og tang på kulturskolen imorra. Blant annet snakke med elever og foreldre om hvilke forventninger de har til skoleåret. Så jeg burde bysselalle og gjøre meg klar for morgendagens strabaser (nærmere 12 timers dag). Så får jeg heller komme tilbake med mer entusiastisk pjatt en annen gang