Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderSamesekken på velfjord bygdemuseum

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
TheDrawer
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 04 Okt 2009 21:20
15
Kjønn (valgfri): jente
Lokalisering: Brønnøysund

Re: Samesekken på velfjord bygdemuseum

Innlegg av TheDrawer »

jeg syns den er kjempeskummel XD greit nok det er jo ''bare'' en skinnsekk, men selve myten gjør at det er noe med den når jeg bare ser på bildet...uff
Antall ord: 33
Jeg tror så lett på det ukjente...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Kaptein Deca
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 02 Apr 2012 12:30
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Hus

- Samesekken på velfjord bygdemuseum

Innlegg av Kaptein Deca »

http://no.wikipedia.org/wiki/Ganding.

Legg spesielt merke til det siste punktet nederst på siden : Gandpose var en skinnpose der hekser og heksemestere oppbevarte tryllemidler som negler, hår, knokkelbiter, kirkegårdsjord og annet med angivelig trolldomskraft.
Antall ord: 38

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

Innlegg av xyrea »

Skjønner ikke det der med at samer er så oppskrytte når det gjelder slikt, virker som folk tror de har noe slags monopol. Men nå vil jeg også ha en dritstøgg skummel skinnsekk :D

..og hadde garantert måttet se i den sekken, er alt for nyskjerrig til å la være.
Antall ord: 53
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Kaptein Deca
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 02 Apr 2012 12:30
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Hus

Re: Samesekken på velfjord bygdemuseum

Innlegg av Kaptein Deca »

Metodisten skrev:Det finnes en paralell.
Døds stolen ,nå utstilt på en pub i byen Trisk i England.
Mener jeg staver byen rett.

Det finnes ett program fra serien unsolved mysteries der de tar for seg den. Den har visst en fæl Cv den stolen. Alle som på gøy har utfordret den ved å sette seg i den har dødd.

En var visst en arbeider som var for å legge vedlikeholde taket på puben.
Han trodde ikke noe på det og satte seg i stolen med en god øl. Han datt fort ned av taket og brakk nakken å døde.

Det er en slags paralell til det med sekken syns jeg.

http://unsolvedmysteries.wikia.com/wiki/Chair_of_Death

http://www.disclose.tv/action/viewvideo ... _of_Death/

www.youtube.com/watch?v=WvG5SAc8y-I
Antall ord: 136

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kmellingsen
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 27 Feb 2008 10:43
16
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av kmellingsen »

Stemmer godt at det er en samme som har eid sekken i sin tid. Ol-Tomsa ble han vel kalt( eller het han). Bjørnejeger og same i Velfjord- traktene. Var der på klassetur på ungdomsskolen i sin tid og jeg med min stadig gryende overtro, turte ikke ta en titt.

Slike historier har vel alltid sitt opphav i noe og jeg tviler absolutt ikke for at dette medfører riktighet, helt eller delvis.
Antall ord: 74

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links