Universet & dets hemmeligheterLysfenomen på himmelen ser ut som et kors.

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- - Lysfenomen på himmelen ser ut som et kors.

Innlegg av ludoburgero »

bettina80 skrev:en ting lurer jeg velig på....!!!!
Tja. Tro meg på mine ord: Jeg blir ikke provosert det minste grann av at noen forkynner og misjonerer om kristne budskap og blottlegger sin frelste, euforiske tilværelse.

Det er heller ikke slik at jeg sier noe av det jeg har sagt for å motsi det.
Jeg gjør det simpelthen for å stille spørsmål. For meg er det ikke noe problem at folk er blendet av tro og innrammer hele sitt verdensbilde i troen, hvor de blir fundamentalistiske. Det er deres eget problem i verste fall ;) Jeg synes det sunneste er å stille kritiske spørsmål til alt, selv det man selv tror på. Om det så innebærer at man blir nihilistisk, anarkistisk, ateistisk eller hva enn man ender opp som, så er det bare til å tre tilbake noen steg og heller undre over hvorfor man havnet dit også.

Verre er det ikke. Livet byr på så mangt, og meningene om det er så mange også.
Lytte er minst like viktig som å prate. Prater man bare det andre sier, så er man vel neppe i stand til å lytte heller. For det er ikke sånn at man nødvendigvis ender opp som enig, selv om man ikke trenger å jatte med folk for å være enige heller. Og vice versa, og så videre. Osv.

Det er litt som Tyrell sier; jeg er forøvrig enig også, det jeg mener kunne vært sagt slik Tyrell sier det - spesielt dette om hvor bastant du er. Men jeg ble som sagt iallefall ikke provosert. :)
Antall ord: 262
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bettina80
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 27 Aug 2011 19:08
13

- Lysfenomen på himmelen ser ut som et kors.

Innlegg av bettina80 »

Tusen takk, til dere som allerede har svart :mozilla_smile: og takk til dere som kanskje også har tenkt å svare, men ikke gjort det ennå :mozilla_wink:
Jeg er HELT enig i det at man skal respektere hva andre mener, men det er bare viktig for meg å si hva jeg tror på. Så tar jeg det som et kompliment å være bombastisk :mozilla_wink:
Vi har ALLE et valg og er frie til å bestemme hva vi ønsker og tro på. Men HVIS det nå er sånn at det er en mulighet for at det finnes EN sannhet der ute, så tror og håper jeg at jeg har funnet svaret :P Fordi jeg har speielt en konkret opplevelse,hvor jeg møtte JESUS og fikk kjenne på kroppen hva hn har gjort for meg :mozilla_smile:
Men om den opplevelsen skulle være en eller annen slags innbildning i mitt eget lille hode,så var den SÅ BRA,at jeg velger å håpe og tro at det MÅ finnes en GOD GUD der ute! :mozilla_laughing: Men jeg tror på en levende Gud som ønsker en relasjon med ALLE mennesker. Men Han tvinger seg ikke på noen,så hvis man IKKE vil, vil man heller ikke få oppleve han! For ellers hadde det ikke vært kjærlighet! Derfor gav Han jo mennesket et FRITT valg :mozilla_smile: Alt Gud vil fra oss, er at vi vil ha Han med på laget, i livene våres og ta imot det offeret( sin egen sønn i mennesket Jesus Kristus). Han ønsker at våre hjerter skal søke Han. For Hans Ord sier, sitat: "søk Guds rike først og dere skal få alt det andre i tillegg"(da menes alt det andre,som hører dette livet til :mozilla_smile:
Sitat:"For vi (de evangelsike troende) er som en Kristi vellukt for Gud, blant dem som blir frelst og blant dem som går fortapt: for dem som går fortapt, en duft av død til død, for dem som blir frelst, en duft av liv til liv."
Antall ord: 352

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

Hold dere til det faktiske tema i tråden, som omhandler lysfenomener, og ikke la det gå over til religionsdebatt og forkynnelse av religion her i denne tråden.
Slike ting kan diskuteres i "Religion & Livssyn" forumet.

Hilsen MOD.
Antall ord: 39
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

Innlegg av Arven »

Jeg åpner en ny tråd der .... :mozilla_smile:
https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... 18&t=23213
Tusen takk for linken !
Antall ord: 23
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Istedet for å tenke at dette korset på himmelen er et tegn på noe religiøst e.l., dukket det opp et lite spørsmål i hodet mitt: Kanskje det var et lignende fenomen på himmelen for lenge siden som ble opphavet til korset som symbol?

Hvilken mening man legger i symboler kommer jo an på egen (og ofte tillært) erfaring med symboler, så at noen mener det automatisk betyr noe religiøst eller et forvarsel på dommedag er noe jeg tar med knusende ro. Man ser det man vil se.

Uansett et stilig fenomen! :)
Antall ord: 96
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Lysfenomen på himmelen ser ut som et kors.

Innlegg av Moonstone »

Svartepus skrev:Istedet for å tenke at dette korset på himmelen er et tegn på noe religiøst e.l., dukket det opp et lite spørsmål i hodet mitt: Kanskje det var et lignende fenomen på himmelen for lenge siden som ble opphavet til korset som symbol?

Hvilken mening man legger i symboler kommer jo an på egen (og ofte tillært) erfaring med symboler.
Som en slags stjerneformasjon mener du?

Opphavet til Korset er uansett ikke Kristent.
De første utgavene stammer fra Egypt, som Ankh,Livets Nøkkel som symboliserte Menneskets duale vesen som må leve både i den Fysiske og Formløse verden på en gang.
Legender forteller om at de fikk ideen fra skyggen de kastet på bakken bak dem når de stod med utstrakte armer å ønsket Ra/Sola velkommen på morgenen.

Ganske vakkert :coffe2
Antall ord: 141
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

Innlegg av Arven »

Ja det var et flott skue ! Og hvis det var en kollisjon mellom to astroider så vil det ifølge vår alles kjære Røed Ødegaard falle ned over oss en gang i fremtiden, men da er de så små at de ikke er noen trussel.
Nok en gang blir jeg fasinert av avstandene der ute. " en gang i fremtiden " og dette skjedde i fjor
Antall ord: 67
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- - - Lysfenomen på himmelen ser ut som et kors.

Innlegg av Svartepus »

Moonstone skrev:
Som en slags stjerneformasjon mener du?

Opphavet til Korset er uansett ikke Kristent.
De første utgavene stammer fra Egypt, som Ankh,Livets Nøkkel som symboliserte Menneskets duale vesen som må leve både i den Fysiske og Formløse verden på en gang.
Legender forteller om at de fikk ideen fra skyggen de kastet på bakken bak dem når de stod med utstrakte armer å ønsket Ra/Sola velkommen på morgenen.

Ganske vakkert :coffe2
Jeg vet at opphavet ikke er kristent, og det er derfor jeg blir litt oppgitt når et slags kors på himmelen blir linket til kristen tro og sett på som et bevis for dommedag o.l.

Vakker legende om de utstrakte armene ja, men hvem vet om det er tilfelle. Mennesker har jo alltid vært opptatt av himmelen og dens mystiske elementer, både sola/Ra og andre lysende greier. Kanskje har sånne himmellegemer som her også en finger med i spillet? :mozilla_wink:
Antall ord: 164
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Innlegg av Isan »

Moonstone skrev:De første utgavene stammer fra Egypt, som Ankh,Livets Nøkkel som symboliserte Menneskets duale vesen som må leve både i den Fysiske og Formløse verden på en gang.
Såvidt jeg vet er vel svastikaen fra det indiske kontinentet minst like gammel, om ikke eldre.

Akkurat korset som ett av de kristne symbolene, har jo som kjent å gjøre med at romerne brukte kors som henrettelsesmetode. Hvorfor romerne i sin tur valgte kors å spikre folk til, har jeg _ikke_ satt meg inn i, men det har vel med kroppsformen vår å gjøre.

Kors og korsliknende symbolformer har dukket opp hos mange ulike kulturer, og jeg tror jeg har forstått det slik at mye tyder på at det dukker opp som et symbol for de fire himmelretningene. Noe som igjen er viktig i flere religioner.
Antall ord: 142
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links