Drømmer, NDO & ut av kroppen"våkne " drømmer

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

AIL
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 05 Jun 2011 12:26
13
Blitt takket: 1 gang

"våkne " drømmer

Innlegg av AIL »

Har hatt noe jeg kaller for våkne drømmer. Drømmer som kan begynne som en vanlig drøm, men plutselig blir jeg bevisst at det er en drøm, og begynner å undersøke tingene omkring meg. Da kan jeg tydelig se teksturen til et tapet, hvordan malingen er slitt i en vindueskarm, eller kjenne sola varmer. Det er en deilig følelse å oppleve det. Ofte kan jeg kjenne at øynene mine blir varme og når fargene begynner å bli duse, vet jeg at drømmen forsvinner, og blir lei meg.
Det har hendt at når jeg våkner , synes jeg slett ikke at jeg våkner, for jeg er allerede våken.

Bortsett fra en gang, har det bare vært nydelige drømmer.spesiellt en, hvor jeg sto i solvarmen og sang som en engel ( og det gjør jeg ikke til vanlig :) ) på en sang fra Rwanda....... kunne alle ordene, ( ja , ikke i virkeligheten da )
Vet ikke hva de betyr , men etterpå har jeg nok forandret meg .....forstår mere av livet og meg selv, på en måte.
Antall ord: 184

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- "våkne " drømmer

Innlegg av ludoburgero »

Blir glad på dine vegne av å høre dette :)

Det er en fantastisk følelse, og det kalles på engelsk "lucid dreaming".
Våkne drømmer er kanskje den nærmeste beskrivelsen man kommer på norsk, ja. Jeg hadde dette veldig ofte før. Det hender iblant enda, og det er de nydeligste drømmene.

Har du sett filmen Waking Life?
Den handler om emnet du snakker om, og jeg anbefaler den på det varmeste.

http://www.imdb.com/title/tt0243017/
Antall ord: 81
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- "våkne " drømmer

Innlegg av Arven »

Det høres fantastisk ut ! Jeg har ikke opplevd det selv men skulle ønske jeg hadde, Er det noe man kan gjøre selv for å utløse/oppnå Lucid draming ?
Antall ord: 30
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

- "våkne " drømmer

Innlegg av ludoburgero »

Ja, det fins mange forskjellige teknikker for å igangsette lucid dreaming.
Noen av tipsene er ganske "anerkjente" og brukte av mange for å trene seg opp til det. Det er jo noe mange ønsker å oppleve, for det er visst for noen ikke vanlig har jeg hørt.

Jeg tror faktisk jeg hadde like mange "våkne drømmer" som "vanlige drømmer" da jeg var liten.
Så jeg trodde det var helt vanlig også. Det er jo tydeligvis mange opplever iallefall.

Skal forsøke å finne noen linker, så kan jeg poste her (angående teknikker) :)
Antall ord: 93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

- "våkne " drømmer

Innlegg av ludoburgero »

Oi, se der var jeg heldig å finne en ny side (vel, for meg er den ny...) med en gang! ;)

Prøv steg 4, 5 eller 6. Eller gjerne alle.
Ganske konkrete tiltak. Jeg husker jeg prøvde en gang for kanskje ti år siden fordi jeg ville se om det gikk an å indusere dette også. Ellers har de bare kommet naturlig fra tid til annen.

Jeg har egentlig ikke noen særlig erfaring utenom det når det gjelder å igangsette det selv.
Men jeg tror jeg fikk det til ved den ene metoden hvor man står opp etter å vekke seg selv med alarm midt på natten, for så å legge seg igjen. Det er som regel da man drømmer mest også, er det ikke? Eller hvis man sover litt urolig. Det er iallefall mine erfaringer :)

http://www.wikihow.com/Lucid-Dream
Antall ord: 142

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- "våkne " drømmer

Innlegg av Svartepus »

Jeg har hatt en og annen lucid/våken drøm sånn med ujevne mellomrom siden jeg var ung, og synes det er like morsomt hver gang. Utrolig deilig å gjøre masse rart uten å trenge å tenke på konsekvenser eller sitt gode navn og rykte! :D Jeg gjør ikke noe spesielt for å få det til, det bare plutselig skjer. Problemet er at jeg blir så ivrig i disse drømmene at jeg våkner ganske kjapt etterpå. Jeg blir så bevisst og aktiv at jeg våkner, og det har vel med hjernebølgene å gjøre.

Jeg har ikke opplevd noe spesielt av sjelelig eller paranormal art i forbindelse med lucide drømmer, bare en barnlig glede over å kunne gjøre hva jeg vil uten å tenke på ettervirkninger. Alle mine drømmer kan være sterke, detaljerte, fargerike og full av sanseinntrykk, så der er ikke de lucide noe spesielle i så tilfelle. Jeg pleier å kjenne både smerte og lukt i drømme, og noen ganger skremmende virkelige scenarier. Til tider blander jeg faktisk drømmer inn i minner om det jeg har opplevd i virkeligheten, fordi noen drømmer er så virkelige at jeg må tenke meg om flere ganger for å huske om jeg virkelig har opplevd det eller bare drømt.
Antall ord: 214
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

AIL
Nybegynner
Nybegynner
13

- "våkne " drømmer

Innlegg av AIL »

De lucide drømmene har ofte startet med en vanlig drøm.........Men hvis jeg i perioder har hatt litt vanskelig for å sove, og har ligget mellom søvn og virkelighet...... da har jeg hatt drømmer, som er mere som "syn".... Så at jeg reiste til et fremmed land, så naturen, og satt i baksetet i en bil..... Sa høyt og lykkelig : jeg reiser :) og " våknet". Det gjorde jeg da også...... og kjente igjen naturen..

Vi lever kanskje på mange plan....... Hvem har bestemt at en drøm ikke er "virkelig" ?
Antall ord: 94

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

AIL
Nybegynner
Nybegynner
13

- "våkne " drømmer

Innlegg av AIL »

Lukt smak hørsel og følelse har jeg også i disse drømmene. Kan kjenne sola varmer. En gang jeg var budbringer og løp i skogen, kjente jeg røttene under føttene. og da jeg våknet , kjente jeg det ennå under forsålene. Fargene er intense, men det beste er en følelse av frihet og lykke, av at alt er mulig.
Antall ord: 66

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

- - "våkne " drømmer

Innlegg av ludoburgero »

AIL skrev:Vi lever kanskje på mange plan....... Hvem har bestemt at en drøm ikke er "virkelig" ?
Akkurat det tar de også opp i filmen jeg anbefalte deg :)
Antall ord: 29

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
nightshadow
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 30 Mai 2011 02:42
13
Kjønn (valgfri): jente
Har takket: 2 ganger

- "våkne " drømmer

Innlegg av nightshadow »

interessant tema :) men dette har jeg ikke hørt om før. noen som vet om søvnparalyse kan være noe av det samme? det hørtes hvertfall ganske likt ut... uten monsteret da :P
for alt i rommet du er i er det samme, du har alle sansene tilstede osv
Antall ord: 51

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- - "våkne " drømmer

Innlegg av Arven »

ludoburgero skrev:Oi, se der var jeg heldig å finne en ny side (vel, for meg er den ny...) med en gang! ;)

Prøv steg 4, 5 eller 6. Eller gjerne alle.
Ganske konkrete tiltak. Jeg husker jeg prøvde en gang for kanskje ti år siden fordi jeg ville se om det gikk an å indusere dette også. Ellers har de bare kommet naturlig fra tid til annen.

Jeg har egentlig ikke noen særlig erfaring utenom det når det gjelder å igangsette det selv.
Men jeg tror jeg fikk det til ved den ene metoden hvor man står opp etter å vekke seg selv med alarm midt på natten, for så å legge seg igjen. Det er som regel da man drømmer mest også, er det ikke? Eller hvis man sover litt urolig. Det er iallefall mine erfaringer :)

http://www.wikihow.com/Lucid-Dream
Takker for spennende og informativ link :mozilla_smile: . Dette skal jeg prøve så får jeg håpe at jeg får det til etterhvert !
Antall ord: 170
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- - "våkne " drømmer

Innlegg av Svartepus »

nightshadow skrev:interessant tema :) men dette har jeg ikke hørt om før. noen som vet om søvnparalyse kan være noe av det samme? det hørtes hvertfall ganske likt ut... uten monsteret da :P
Nå vet jeg ikke helt hva trådstarter legger i "våkne drømmer", men for min del er det stor forskjell på våkendrømmer og søvnparalyse. Førstnevnte er en vanlig drøm der man rett og slett blir klar over at man drømmer, og dermed kan styre drømmen selv. Søvnparalyse er jo direkte ekkelt og skremmer vettet av folk, fordi man tror man er våken og at alt det man opplever er virkelig. Våkendrømmer er stort sett positive mens søvnparalyser er en enormt ekkel opplevelse.
Antall ord: 149
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
nightshadow
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 30 Mai 2011 02:42
13
Kjønn (valgfri): jente
Har takket: 2 ganger

- - - "våkne " drømmer

Innlegg av nightshadow »

Svartepus skrev:
nightshadow skrev:interessant tema :) men dette har jeg ikke hørt om før. noen som vet om søvnparalyse kan være noe av det samme? det hørtes hvertfall ganske likt ut... uten monsteret da :P
Nå vet jeg ikke helt hva trådstarter legger i "våkne drømmer", men for min del er det stor forskjell på våkendrømmer og søvnparalyse. Førstnevnte er en vanlig drøm der man rett og slett blir klar over at man drømmer, og dermed kan styre drømmen selv. Søvnparalyse er jo direkte ekkelt og skremmer vettet av folk, fordi man tror man er våken og at alt det man opplever er virkelig. Våkendrømmer er stort sett positive mens søvnparalyser er en enormt ekkel opplevelse.
aha.... tenkte meg at det var der forskjellen lå, men var ikke helt sikker ^^ høres ut som noe jeg har lyst til å oppleve :D har kun opplevd søvnparalyser... de virker bare så sinnsykt ekte, er vanskelig å tro at det kun er hjernen som kødder med deg når det skjer.
Antall ord: 203

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 26 Aug 2004 02:46
20
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- "våkne " drømmer

Innlegg av zind »

Lucide drømmer er fantastiske ja :D Vet ikke hvordan andre opplever det, men min erfaring er at når man først kommer igang så opplever man de hyppigere og man "våkner" fortere i drømmen. En stund var jeg faktisk litt bekymra, fordi jeg var litt redd for å ikke oppleve fler drømmer jeg faktisk ikke styrte delvis selv. For det er jo det som er festlig når man våkendrømmer, at du kan bestemme mye av det som skal skje og skape underveis! Nå for tida husker jeg svært sjeldent drømmene mine, og når jeg gjør det er de jammen ikke mye lucide

Try marking an "A" (which stands for "awake") on your palm. Every time you notice the "A" during your waking hours challenge whether you are awake or asleep. Eventually you may see the "A" in your sleep and become lucid.

Det over er punkt 9 fra ludo`s link. Jeg brukte en versjon av dette for å oppnå lucide drømmer, det å stille alarmen og forstyrre søvnen høres ikke helt bra ut. Jeg leste et tips om å dra seg selv i tommelen mange ganger i løpet av dagen. Når du automatisk gjør det i en drøm (av vane) vil tommelen antagelig oppføre seg annerledes, sensasjonen av det gjør at du kan bli bevisst at du drømmer. Dette fungerte veldig bra for meg den gangen jeg eksperimenterte med dette.

Når jeg en periode hadde lucide drømmer hele tiden husket jeg å tenke at ingen ville trengt å være utro om de kunne styre drømmene sine, hehe. Mange fantasier man kan leve ut på den måten :-$ \:D/
Antall ord: 287
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

- "våkne " drømmer

Innlegg av ludoburgero »

Jeg er litt nysgjerrig på tanken om at alt som skjer på et sjelelig plan foregår i drømmene våre.
Altså, det blir vanskelig å forklare, men jeg prøver:

Det som er greia er at vi er alle utstyrt med en masse følelser, ikke sant?
Følelsene er det som gjør at vi kan nærme oss et komplettert bilde av at vi eksisterer.
Vi kan kjenne at vi er her fordi vi føler. Det fins ikke en ting du kan gjøre uten at det er et snev av følelser inni bildet. Du kan for eksempel ikke avgjøre noe, fordi alt er smak og behag, mens smak og behag dreier seg om det estetiske; det du føler omkring noe, og hva slags tilstand det etterlater deg i. På lik linje som å føle noe spontant - utenfor din "følelsesmessig kontroll" - så tror jeg også at drømmene våre separeres på denne måten via lucide drømmer og "vanlige drømmer".

Der man har vanlige drømmer som ikke er lucide, opplever man å spontant reagere fordi man ikke har den samme kontrollen som ved når man styrer drømmene sine. Når du derimot har en drøm du kan styre, er det nesten det mest optimale en kan oppleve av sjelelig utvikling.
Der kan du gjøre hva du vil, du kan styre deg i den retningen du vil, og det er din "bonusrunde" i Drømmeland - der de valgene du foretar deg, kan påvirke deg følelsesmessig, og etterlate deg med minnene om det du gjorde i drømmene når du våkner. Hvilken god følelse det kan gi deg, det kan være avgjørende for hvordan påfølgende dag blir - og det kan igjen påvirke ditt liv i så stor grad at du kan bygge ut ifra dette.

Jeg er ikke i den minste tvil om at drømmene våre er en annen type virkelighet, for uansett om det kanskje bare er "filmer i hodene våre", så er det uansett så mange følelser involvert i forhold til å forestille seg noe bare blott i våken tilstand, at man kan ikke bare avblåse det hele som å være noe uten mening. Det er definitivt noe som gjør noe med oss.

Drømmene er vår "andre virkelighet".
Her kan vi utfolde oss akkurat som vi vil, og de fysiske grensene er ikke annet enn det vi selv begrenser det til. I drømmene våre kan vi overgå fysiske barrierer som vi har som utfordringer i våken tilstand. Flere av store oppfinnere og filosofer har kommet frem til svar på sine grublinger i form av drømmer. Glem aldri det!

Bare det i seg selv synes jeg gjør drømmer til noe svært interessant.
Det forteller oss at vi aldri skal undervurdere våre drømmer. ;)
Antall ord: 493

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links