Jeg er litt nysgjerrig på tanken om at alt som skjer på et sjelelig plan foregår i drømmene våre.
Altså, det blir vanskelig å forklare, men jeg prøver:
Det som er greia er at vi er alle utstyrt med en masse følelser, ikke sant?
Følelsene er det som gjør at vi kan nærme oss et komplettert bilde av at vi eksisterer.
Vi kan kjenne at vi er her fordi vi føler. Det fins ikke en ting du kan gjøre uten at det er et snev av følelser inni bildet. Du kan for eksempel ikke avgjøre noe, fordi alt er smak og behag, mens smak og behag dreier seg om det estetiske; det du føler omkring noe, og hva slags tilstand det etterlater deg i. På lik linje som å føle noe spontant - utenfor din "følelsesmessig kontroll" - så tror jeg også at drømmene våre separeres på denne måten via lucide drømmer og "vanlige drømmer".
Der man har vanlige drømmer som ikke er lucide, opplever man å spontant reagere fordi man ikke har den samme kontrollen som ved når man styrer drømmene sine. Når du derimot har en drøm du kan styre, er det nesten det mest optimale en kan oppleve av sjelelig utvikling.
Der kan du gjøre hva du vil, du kan styre deg i den retningen du vil, og det er din "bonusrunde" i Drømmeland - der de valgene du foretar deg, kan påvirke deg følelsesmessig, og etterlate deg med minnene om det du gjorde i drømmene når du våkner. Hvilken god følelse det kan gi deg, det kan være avgjørende for hvordan påfølgende dag blir - og det kan igjen påvirke ditt liv i så stor grad at du kan bygge ut ifra dette.
Jeg er ikke i den minste tvil om at drømmene våre er en annen type virkelighet, for uansett om det kanskje bare er "filmer i hodene våre", så er det uansett så mange følelser involvert i forhold til å forestille seg noe bare blott i våken tilstand, at man kan ikke bare avblåse det hele som å være noe uten mening. Det er definitivt noe som gjør noe med oss.
Drømmene er vår "andre virkelighet".
Her kan vi utfolde oss akkurat som vi vil, og de fysiske grensene er ikke annet enn det vi selv begrenser det til. I drømmene våre kan vi overgå fysiske barrierer som vi har som utfordringer i våken tilstand. Flere av store oppfinnere og filosofer har kommet frem til svar på sine grublinger i form av drømmer. Glem aldri det!
Bare det i seg selv synes jeg gjør drømmer til noe svært interessant.
Det forteller oss at vi aldri skal undervurdere våre drømmer.