Fakta, teori & skepsis"Vi bruker 10% av hjernen" og andre vandrehistorier

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
tomvidm
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 28 Mar 2011 02:47
13
Kjønn (valgfri): Gut og kar
Lokalisering: Universitetsbiblioteket, Dragvoll
Blitt takket: 2 ganger

"Vi bruker 10% av hjernen" og andre vandrehistorier

Innlegg av tomvidm »

Først kan jeg si at jeg er en sta skeptiker, som følger to viktige prinsipp:
[*]Legg tvil ved alt.
[*]Legg dermed tvil ved tvilen.

Jeg starter denne tråden med et ønske om å oppklare noen vandremyter som ser ut til å ha festet seg hos alternative kretser. La meg starte med å snakke om myten om at vi kun bruker 10% av hjernen;

Denne påstanden ser ut til å være en svært populær "funfact", særlig i sammenheng med å støtte ideen om at "vi har skjulte evner", eller at "evolusjonen har undertrykt vår sjette sans". At vi har "glemt" å bruke denne sansen". Et spørsmål som gnager ved meg, hver gang jeg leser dette, er; hvor har denne myten kommet fra?

Å si at vi kun bruker 10% av hjernen er i tillegg en grov overgeneralisering, en slags påstand som er krydret med sjokkfaktor. Det er viktig å spørre seg: hva vil det si at man bruker hjernen? Menes det her at man kun bruker 10% av hjernen bevisst? Hva vil det isåfall si at vi bruker den bevisst?3

Jeg vil presisere at jeg sitter med et veldig mekanisk bilde av verden - i mine øyne er sinnstilstander et resultat av fysisk påvirkning, ikke den andre veien.

Når det gjelder "den sjette sans", er også dette noe som gnager ved mine tanker. Jeg kan akseptere at tallet 6 er her, fordi man vanligvis tenker på sanser som de fem standard sansene vi har: følelse, lukt, syn, hørsel og smak. Vi har derimot svært mange sanser - forskjellige nerveceller som er spesialiserte for diverse stimuli. Noen eksempler inkluderer:
  • Vi har nerveceller som er spesialisert for å reagere på "dyptrykk" under hudoverflaten.
  • Vi har nerveceller som er spesialisert for varme1 og kulde.
  • Balanse
  • Smerte
  • "Vanlig" følelse, eller "mekaniske distrubasjoner"
  • Vibrasjon
  • Propriosepsjon - evnen til å kjenne leddenes retning (bøyd, strekt)
  • Pluss mange mange fler, med veldig mange funksjoner.
En vil gjerne si at en sans kan betegnes som et fysiologisk system som konverterer "eksterne stimuli" til "interne stimuli". Lys som treffer synscellene på retina (i øyet) skaper f.eks en reaksjon som gjør at cellene sender elektrokjemiske signaler langs et svært komplekst nett av nerver til synsentralen i hjernen.

Når man snakker om en sjette sans er det noe viktig som mangler - definisjon - en enighet om hva denne sansen går ut på. Jeg har lest mange antar den reagerer på magnetiske felt. Mange trekker gjerne inn paralleller til trekkfugler, som jo bruker magnetiske felt for å navigere. Sammenlignelsen er til syvende og sist defekt, og ideen om en "magnetisk sans" er usammenhengende og for det meste svevende og magisk.

Alternative syn bruker gjerne forførende ord; energier, vibrasjoner m.m. Hva ligger til grunn for disse begrepene? Er det et konsensus om hva de betegner? Hva er denne "mystiske" energien "fra den andre siden"? Apropos den andre siden; den andre siden av hva da? Er ordet "side" her brukt rent metaforisk?

Mange liker også å bruke det retoriske virkemiddelet det finnes mer mellom himmel og jord.
Jeg spør: Mer enn hva da?

Metafysiske spekulasjoner er forførende - man liker å tro det er mer bak jeg'et enn mekaniske prosesser. Energier, vibrasjoner, guder, Gaia, sjeler, engler, ånder - og X vet hva. Det finnes mange vandrehistorier der ute, svevende definisjoner, magiske ideer og tafatte forsøk på å bruke vitenskapens uvitenhet som argument2. Er bakterier en løgn? Hmmmm...

1. Nervecellene som reagerer på varme reagerer også på et kjemisk stoff som befinner seg i blant annet cayenne, noe som forklarer hvorfor sterk mat ofte føles "hot"!
2. Hvis det ikke er allerede presisert andre steder her på forumet: Vitenskapen påstår aldri å kunne finne riktig kunnskap.
3. Man kan ikke måle hvor mange prosent av hjernen en bruker - å bruke er i tillegg noe som ikke kan defineres når man når cellenivået. Hvor mye av hjernen som brukes varierer konstant, og er ikke en målbar enhet slik det legges fram i påstanden om 10%
Antall ord: 680

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_The Wolf

Re: "Vi bruker 10% av hjernen" og andre vandrehistorier

Innlegg av Slettet_The Wolf »

Hva er den 6 sans? JEG mener at den er sjelen vår.

En sans kan gjøre mange ting. Mange av de ekstra sansene du snakket om kan groft plasseres under sansen "følelse". Derfor mener jeg at alle disse ekstra sansene kan plasseres under en, sjelen.

Om det er sant at vi bruker kun 10% av hjernen, det vet jeg ikke. Men vi har glemt masse. Det moderne samfunnet har ødelagt oss. Når jeg sier moderne, mener jeg lenge før teknologien. Det var vel omtrent da folk begynte å rømme fra naturen kanskje.

Jeg tror at svaret finnes i opprinnelsen vår, naturen. Der vil vi også få bedre kontakt med sjelen vår og dermed den 6. sans.

Med naturen, mener jeg blant annet å leve i harmoni med den og bli kjent med vår egen natur, altså menneskekroppen.
Antall ord: 144

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
tomvidm
Nybegynner
Nybegynner
13

Innlegg av tomvidm »

The Wolf skrev: Hva er den 6 sans? JEG mener at den er sjelen vår.
Du snakker om en sjette sans her som noe annet enn det man vanligvis vil kalle en sans - her gir du den "sjette sans" en form av idé. Hvorfor legger du i tilfelle begrepet "sjette sans" under begrepet sans?
Og hva er i tilfelle en sjel?
The Wolf skrev: Mange av de ekstra sansene du snakket om kan groft plasseres under sansen "følelse".

Her antar du at det svært vage begrepet "følelse" er en paraplybetegnelse. Hva legger du i begrepet følelse?
The Wolf skrev: Derfor mener jeg at alle disse ekstra sansene kan plasseres under en, sjelen.
Jeg henger ikke med her.
The Wolf skrev: Det moderne samfunnet har ødelagt oss. Når jeg sier moderne, mener jeg lenge før teknologien. Det var vel omtrent da folk begynte å rømme fra naturen kanskje.
Hva mener du med ødelagt oss? Snakker du her om en evne som har bortfalt som følge av evolusjon?
Antall ord: 174

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Innlegg av Bearchild »

For å være nysgjerrig tilbake.. :)
Hvor mye av hjernen bruker vi faktisk? Hvis vi regner organet hjerne som 100% og et "gjennomsnittsforbruk".
Antar du har noen tall siden du kan avvise at vi kun bruker 10%?

Hvor mange sanser har vi hvis du mener det er mer enn 4,- vil ikke flere av disse du nevner gå innunder "følelse"? Eller hvordan klassifiserer du følelse?

Ang. "Mer mellom himmel og jord" antar jeg mange tenker på disse tingene som man ikke oppfatter med de 5 tidligere nevnte kjente sansene.

Hvorfor spør du om bakterier er en løgn? Hva sikter du til..?
Antall ord: 104
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.

http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DamageDone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 29 Sep 2009 00:45
15
Kjønn (valgfri): hersker
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av DamageDone »

Bearchild skrev:For å være nysgjerrig tilbake.. :)
Hvor mye av hjernen bruker vi faktisk? Hvis vi regner organet hjerne som 100% og et "gjennomsnittsforbruk".
Antar du har noen tall siden du kan avvise at vi kun bruker 10%?
Det er ikke målbart.
Antall ord: 43

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
tomvidm
Nybegynner
Nybegynner
13

Innlegg av tomvidm »

Bearchild skrev: For å være nysgjerrig tilbake.. :)
Som DamageDone sa, så er ikke dette målbart. Man kan måle hjerneaktivitet, men det er mange faktorer som må tas i betraktning når man analyserer materiale fra f.eks fMRI og PET scanning. Jeg kan gå inn på dette nærmere om ønsket.
Bearchild skrev: Antar du har noen tall siden du kan avvise at vi kun bruker 10%?
Det er ikke noe tall man kan anta her. Aktiviteten i hjernen er mangfoldig og i konstant forandring. Det er ingen hjernedeler som er "passive" og som ser ut til å være der uten grunn - hjernens funksjonelle struktur er nogenlunde godt forstått.
Bearchild skrev: Hvor mange sanser har vi hvis du mener det er mer enn 4,- vil ikke flere av disse du nevner gå innunder "følelse"? Eller hvordan klassifiserer du følelse?
Innenfor psykologi, fysiologi og biologi kan man identifisere godt over 20-30 stykker - det spørs også på definisjonen. Man kan ikke si med sikkerhet, for definisjonen er et vanskelig tema.
Du kan f.eks ta oppkast-refleksen; denne anses som en egen sans, siden det er et eget spesialisert system som identifiserer uønskede stoffer - noe som igjen setter igang en svært kraftig muskel-refleks.
Jeg kan ikke si jeg kan klassifisere følelse - men den intuitive forståelsen vi alle sitter med er at følelse går under berøring, varme/kulde osv. Som nevnt i tråden så er det identifisert forskjellige sensoriske nevroner under hudoverflaten som reagerer på forskjellige intrykk. Man kan godt legge de under én paraplybetegnelse i dagligtale, men rent fysiologisk så kan man skille mellom disse pga funksjon og respons.
Sanser vil gjerne defineres som et system som konverterer ytre påvirkning til respons og persepsjon.
Bearchild skrev: Hvorfor spør du om bakterier er en løgn? Hva sikter du til..?
Hehe, dette skrev jeg fordi jeg har lest at noen benekter at sykdom og lidelser er forårsaket av bakterier o.l - og henviser til "energifeltet". Jeg skal på ingen måte anta at alle her sitter med samme idé om sykdom. :)
Antall ord: 374

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Glaubenskrieg
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 23 Mar 2011 01:59
13
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Hic et ubique

Innlegg av Glaubenskrieg »

tomvidm skrev:Først kan jeg si at jeg er en sta skeptiker, som følger to viktige prinsipp:
[*]Legg tvil ved alt.
[*]Legg dermed tvil ved tvilen.
Jeg har min tvil om at du faktisk gjør det.
tomvidm skrev:Jeg starter denne tråden med et ønske om å oppklare noen vandremyter som ser ut til å ha festet seg hos alternative kretser.
Hehehe :mozilla_innocent:
tomvidm skrev:Mange liker også å bruke det retoriske virkemiddelet det finnes mer mellom himmel og jord.
Jeg spør: Mer enn hva da?
Enn luft?
tomvidm skrev:Er bakterier en løgn? Hmmmm...
Noen er.
Antall ord: 99
The robots revolt with dire thoughts.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DamageDone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 29 Sep 2009 00:45
15
Kjønn (valgfri): hersker
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av DamageDone »

Antall ord: 9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av Bearchild »

:like

.. men jeg venter i spenning på "andre vandrehistorier", synes overskriften var i overkant spenstig i forhold til innholdet så langt. :bandit
Antall ord: 32

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
tomvidm
Nybegynner
Nybegynner
13

Innlegg av tomvidm »

Bearchild skrev: .. men jeg venter i spenning på "andre vandrehistorier", synes overskriften var i overkant spenstig i forhold til innholdet så langt. :bandit
Jeg er nok ikke den eneste med eksempler. Jeg startet en tråd for temaet, men jeg bærer ikke hele saken selv.
Antall ord: 45

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av Bearchild »

Venter fremdeles i spenning jeg. Tråder om vandrerhistorier har vi forsåvidt fler av fra før.. ;)
Men jeg hadde kanhende ventet litt mer "fres" fra deg ifht overskriften, og ikke bare vage hentydinger om definisjoner, psykologi, fysiologi og altienes "forførende ord". Blant annet.

Temaet i seg selv er spennende, og du behøver ikke føle at du bør legge bånd på deg selv.. paranøttene er overraskende gode på å både forstå og å snakke for seg til tross for at de ikke er akademikere hele gjengen. :mrgreen:
Antall ord: 92

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Jeg tolket innlegget ditt delvis som en presentasjon av deg og din misjon her på forumet ;)
Velkommen skal du være, du virker ut som en artig og velartikulert kar!

Forøvrig til dels enig i mye av det du skriver, selv om utgangspunktene våre er noe forskjellige.
Antall ord: 49
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av Bearchild »

Når jeg sier jeg venter i spenning på mer er det jo nettopp fordi jeg synes du tar opp noe fascinerende, ergo håper du vil utdype. ;)

Dette med hjernen og hvor mye vi bruker den;
Vi bruker vel neppe hele? At man tidvis bruker større deler og forskjellige deler, ja. Men hjernen har vel også en del sentre som ikke "er i bruk",- sentre som ved stimuli fremkaller "uvanlige opplevelser"?
Ikke lenge siden jeg leste noe om forskning som gikk ut på å framprovosere paranormale følelser hos testpersonene ved å stimulere høyre hjernelapp. Testpersonene opplevde at det var "noen" i rommet hos dem; avhengig av tro var det alt fra jesus/ engler til hjelpere/ ånder.

Hvis akkurat denne delen av hjernen er i bruk til vanlig kunne man trodd "alle" ville gått rundt med oppfatning om at de hadde "noen" rundt seg til enhver tid..?

Og det finnes jo masse andre ting hjernen kan lure oss til å tro/ oppleve. Betyr det at disse reaksjonene forekommer plasser i hjernen som normalt ikke er i bruk? Eller er det "feilkoblinger" i hjernen som gjør at man opplever hjerneaktiviteten forskjellig fra person til person..?

Man kan jo også "trene hjernen". Siden hjernen ikke vokser fysisk ved trening vil jo det bety at man aktiviserer det som alt er der,- tar i bruk deler man "normalt" ikke bruker?
tomvidm skrev: Innenfor psykologi, fysiologi og biologi kan man identifisere godt over 20-30 stykker - det spørs også på definisjonen. Man kan ikke si med sikkerhet, for definisjonen er et vanskelig tema.
Du kan f.eks ta oppkast-refleksen; denne anses som en egen sans, siden det er et eget spesialisert system som identifiserer uønskede stoffer - noe som igjen setter igang en svært kraftig muskel-refleks.
Jeg kan ikke si jeg kan klassifisere følelse - men den intuitive forståelsen vi alle sitter med er at følelse går under berøring, varme/kulde osv. Som nevnt i tråden så er det identifisert forskjellige sensoriske nevroner under hudoverflaten som reagerer på forskjellige intrykk. Man kan godt legge de under én paraplybetegnelse i dagligtale, men rent fysiologisk så kan man skille mellom disse pga funksjon og respons.
Nemlig, definisjon er et vanskelig tema, og det er lite- om ingenting- man kan si med sikkerhet. :)
Men ved å spørre og grave kan man i det minste lære mer.. og lære noe nytt ettersom mye av det man har lært tidligere viser seg å ikke stemme alikavel.

Èn ting på tampen..
Jeg kan ikke si jeg kan klassifisere følelse - men den intuitive forståelsen vi alle sitter med er at følelse går under berøring, varme/kulde osv.
.. hva er din definisjon av intuitiv? :p
Antall ord: 460

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Glaubenskrieg
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 23 Mar 2011 01:59
13
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Hic et ubique

Innlegg av Glaubenskrieg »

Bearchild skrev:Ikke lenge siden jeg leste noe om forskning som gikk ut på å framprovosere paranormale følelser hos testpersonene ved å stimulere høyre hjernelapp. Testpersonene opplevde at det var "noen" i rommet hos dem; avhengig av tro var det alt fra jesus/ engler til hjelpere/ ånder.
Psychotropic Drugs And The Nature Of Reality
Antall ord: 54
The robots revolt with dire thoughts.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av Bearchild »

Glaubenskrieg skrev:
Bearchild skrev:Ikke lenge siden jeg leste noe om forskning som gikk ut på å framprovosere paranormale følelser hos testpersonene ved å stimulere høyre hjernelapp. Testpersonene opplevde at det var "noen" i rommet hos dem; avhengig av tro var det alt fra jesus/ engler til hjelpere/ ånder.
Psychotropic Drugs And The Nature Of Reality
"Ikke noe gudesenter i hjernen"
http://www.forskning.no/artikler/2006/a ... 6854921.76
Antall ord: 70

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links