Mistanker er ikke verifiserbare.Kimbara skrev:Det er sin sak å låne ting fra vitenskapelige teorier for å få det reneste vissvass til å virke mer logisk. Jeg mistenker at det er det som kan ha skjedd her.
Tja, det er da noen idéer likevel. Jeg synes ikke vi bør avskrive dem bare fordi vi intenst vil fordi vi har bestemt oss for å begrense våre egne muligheter for å åpne perspektiver helt til man blir episk overbevist av overveldende helt sannsynlige og selvfølgelige, åpenbare teorier som har støtte i vitenskapelige kretser. Eller?Problemet med den teoretiseringen trådstarter viser til er at den ikke er konsistent. Forfatteren går ikke fra premisser til konklusjon, men hopper fra premiss til premiss og konklusjon til konklusjon - uavhengig av hverandre. Hvordan kommer han for eksempel fra det faktum at "dark matter" eksisterer, til at det eksisterer intelligente vesener laget av "dark matter" (hvilket er hovedpoenget)? Jo, han hopper til den konklusjonen. Alt imellom er bare red herrings.
Jeg tror ikke det ER noe som kan kalles problem her... er det virkelig det?Det er et godt poeng, men jeg tror ikke det er dét som er problemet i denne omgang. Man avskriver ikke slike påstander fordi de dreier seg om noe vi ikke forstår (hvis vi ikke forstår det kan vi uansett ikke lage en teori på det, da en teori på noe uforståelig er en selvmotsigelse) eller fordi vi ikke kjenner dets natur - man avskriver de fordi de er ubegrunnet.
Når du forteller meg at man ikke kan lage en teori om noe man ikke komplett forstår, eller i denne anledning søker en annen forståelse for (som det jo egentlig er, om du bare legger fra deg våpenet), så er det omtrent like bra sagt som at noen sier man ikke kan forsøke å tegne en zebra uten å ha sett en levende en.
Greit, den ser kanskje ikke helt anatomisk korrekt ut, eller den har gjerne et noe deformert ansikt, ligner kanskje mest på en islandshest... men prøver du å fortelle meg at det ikke går an å forsøke?
Du kaller det vel bare uærlig fordi du ikke liker at det er lagt frem på en velartikulert måte...Det betyr ikke at man ikke skal kunne spekulere og diskutere rundt idéene og metafysiske problemstillinger (slikt gjør man i rikt monn ved landets universiteter uansett). Men det må gjøres på ærlig vis.
Er du helt ærlig om du nekter for dette selv..?
Resten av innlegget ditt gikk utelukkende bare på å snakke som om du jobber med kvalitetssikring av informasjon for et slags byrå. Du jobber fremdeles på Ministry of Truth, eller?...
Neida. Ikke ta det alvorlig. Dette innlegget mitt er ikke skadelig for akademiske kretser uansett.