Fakta, teori & skepsisLisa Williams - bedrageren

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

DamageDone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 29 Sep 2009 00:45
15
Kjønn (valgfri): hersker
Blitt takket: 3 ganger

Re: Lisa Williams - bedrageren

Innlegg av DamageDone »

Asbjørn skrev:
Ett bilde jeg har sett, ( faktisk et papirbilde fra "gamledager" ) - viser en helt spesiell sak i forbindelse med en begravelse.
Dette har jeg desverre ikke tillatelse fra eier å vise frem, hverken på nett eller gi kopier til andre, - men jeg kan garantere at det dette bildet viser, ikke er et støvfnugg, vanndråpe, sigarettrøyk, eller lignende.
Jeg har et bilde av Jesus. Men jeg får ikke lov av Maria Magdalena til å vise det frem.
Antall ord: 80

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kristiane
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 31 Aug 2009 11:28
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Møre og Romsdal
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av kristiane »

Asbjørn: Når du nevner dette bildet fra "gamledager",kommer jeg plutselig på et bilde jeg en gang så hos en tante av meg. Hun fortalte at dette bildet bare "var sånn",da det ble fremkalt,og visste ikke mere om det. men bildet husker jeg så godt!
mener det var i 13x18-størrelse og i sort/hvitt. Tatt i en hage mot noen busker. Det var et såkalt nærbilde. På bildet av disse buskene ser man tydelig en person som liksom går i ett med selve busken,og viser ansiktet,halsen og en del av et hvitt klede. tydelig en mannsperson,mørkt langt bølgete hår og litt skjegg. Et "typisk" bilde av Jesus. Synd jeg ikke har mulighet til å legge ut dette bildet. Denne tanten min er forlengst død,og jeg aner ikke hvor bildet tok veien. Hun var forresten kristen,og jeg husker bildet hang på stuen hennes,og at det fascinerte meg veldig,falskt eller ikke ;) Skikkelsen kom liksom fram i selve bildet av busken,og vistes så tydelig.
Antall ord: 182

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Asbjørn skrev:
Kimbara skrev:Tror du Derren Brown har overnaturlige evner også?
At han har "evner" - Ja. Overnaturlige ? Nja, sannsynligvis ikke.

Forskjellen er at han "forer" folk med info som gjør at mennesker gir spesielle svar, - noe som forskere på oppførsel, og reaksjonsmønstre har funnet ut hvordan man kan få til.

Snakker du om 2 + 2 - vil de fleste tenke 4. De fleste.
Selv om Derren Brown har en litt mer avansert måte å manipulere på.

Det krever litt forarbeid, gjerne med "underbevisste beskjeder" ( plakater på vegger, bilder, osv )
men leder folk til å reagere etter kjent mønster.
Jeg er meget glad du skrev dette, for det viser på en ypperlig måte hvor "lett" det er å lure folk til å tro at man har spesiell evner - overnaturlige eller ei. For Derren Brown tilhører en ny generasjon mentalister. Tidligere forsøkte mentalister å gi inntrykk av at de kunne lese tanker ved hjelp av overnaturlige evner. Nå forsøker de å lure oss til å tro de kan styre folks tanker ved hjelp av avansert psykologi, og det er en sannhet med sterke modifikasjoner.

Man kan bruke suggesjon for å til en viss grad styre opplevelsen av et triks, men man kan ikke styre folks tanker slik Brown påstår. Han benytter seg av gamle triks i ny innpakning, og det er triks med stor T. Her snakker vi gimmicks og lureri fra A til Å.
At Derren Brown har metoder og teknikker som over beviser folk
( fordi de ikke kjenner metodene ),
er IKKE det samme som at det paranormale er en bløff.
Nei, kanske ikke, men det viser oss at det er forholdsvis enkelt å lure folk trill rundt. Det Lisa Williams driver med er langt mindre imponerende enn det Derren Brown driver med - så hvorfor skulle vi anta at hun har overnaturlige evner?
Antall ord: 305
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GJEST

Innlegg av GJEST »

DamageDone skrev:
Asbjørn skrev:
Ett bilde jeg har sett, ( faktisk et papirbilde fra "gamledager" ) - viser en helt spesiell sak i forbindelse med en begravelse.
Dette har jeg desverre ikke tillatelse fra eier å vise frem, hverken på nett eller gi kopier til andre, - men jeg kan garantere at det dette bildet viser, ikke er et støvfnugg, vanndråpe, sigarettrøyk, eller lignende.
Jeg har et bilde av Jesus. Men jeg får ikke lov av Maria Magdalena til å vise det frem.
??

Til Asbjørn, synd du ikke vil dele bildet med oss ... kan du fortelle oss noe om det, og hvorfor har du lovet noen å aldri vise bildet? er ikke det litt spesielt? Hva om du sensurerer de som kan gjenkjennes?
Antall ord: 122

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1431 ganger
Blitt takket: 1724 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Alva26 skrev:Til Asbjørn, synd du ikke vil dele bildet med oss ... kan du fortelle oss noe om det, og hvorfor har du lovet noen å aldri vise bildet? er ikke det litt spesielt? Hva om du sensurerer de som kan gjenkjennes?
JEG vil gjerne dele bildet, men får ikke lov av eier.
Og har eier sagt nei, - så deler jeg ikke.
Å legge frem bildet, vil være å bryte den lovnad jeg har gitt til eieren av bildet, og å bryte et løfte ønsker jeg ikke.
( Jeg spurte nemlig om lov å retusjere det som er gjenkjennelig, og at eier kunne dobbeltsjekke før det ble lagt ut, men fikk likevel ikke lov.... )

Når det gjelder hvorfor jeg har lovet å ikke vise bildet, - er det fordi jeg er interresert i bilder som kansje har noe "rart" ved seg. Og at jeg derfor fikk sett bildet selv, og vurdert det . . .

Av alle bilder jeg har sett så langt, er det kun et bittelite fåtall som jeg ikke har funnet forklaring på ( eller bortforklaring til noe "teknisk").

Jeg har også kun sett 1 eksempel av den type "merkverdighet" på bilder så langt, av de tusener av bilder jeg har studert oppigjennom.
Skulle jeg se et lignende bilde senere, - og får lov å vise det, så vil det bli vist...

( har sett diverse saker når det gjelder foto, og de aller fleste av interesse har jeg også omtalt her på forumet. )

Søk på forumet, så finner du nok noen av de...

A
Antall ord: 253

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GJEST

Innlegg av GJEST »

Spennende, spennende, men akk for en vanskelig person da... :bat
Antall ord: 9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
markoberto
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 08 Okt 2009 22:07
15
Kjønn (valgfri): Gutt 15 ;)
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av markoberto »

Kimbara skrev:Jeg ønsker å ta opp en kommentar fra en annen tråd:
Metodisten skrev:Det er ingenting som tyder på att Lisa Williams er en løgner. Tvert om så ligger poenget i hennes suksess og oppmerksomhet i att hun nettopp er veldig troverdig. Hva hun gjør lar seg ikke fake på turne i hele verden i show etter show der hun møter og leverer fakta og private opplysninger til hundrevis av folk.
Lisa Williams driver med noe mentalister har gjort i over et århundre; cold reading. Det er en metode som går ut på å rett og slett spørre folkene hun "leser" om informasjon. De gir henne altså informasjon uten at de selv er klar over det.

Et eksempel: Hun kan si "Hvem er (sett inn generelt navn)?", og offeret blir overrasket. Hvordan kunne hun vite om (sett inn navn)? Vel, hun spurte! Det var offeret selv som lagde koblingen til noe "bare han kunne vite".

Det er lett å utgi seg for å være en tankeleser eller ha evnen til å kontakte de døde. Nøkkelen til Lisa Williams' suksess ligger i at folk er lettlurte. De ønsker at Lisa Williams skal ha rett, da det for mange er betryggende å tro at det er noe mer etter døden.
Selv når publikum på forhånd blir gjort oppmerksom på at "spiritisten" ikke har evner, og at det bare er psykologisk påvirkning og manipulasjon, er det mange som likevel tror.

Lisa Williams er en løgner og en bedrager som spiller på folks følelser for egen vinning.

Men ikke ta meg på ordet. Sjekk ut navn som Kenton Knepper, James Randi, Derren Brown, Luke Jermay, John Kaplan og Corinda. Dette er/var mennesker som både praktiserer, skriver om og forklarer cold reading-teknikken.
det er vel ikke bevist att hun er bedrager?
Antall ord: 310
U may like stories.. but you cant escape reality.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Rosalind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 14 Okt 2007 17:36
17
Kjønn (valgfri): Jente :D
Lokalisering: På kirkegården
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Rosalind »

Det kan godt hende at Lisa er en bedrager, men hva med andre så kalt Klarsynte?
Antall ord: 16
Time passes, people move. Like a river’s flow, it never ends. A childish mind will turn to noble ambition… Young love will become deep affection… The clear water’s surface reflects growth…

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Atmi
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 13 Aug 2010 10:43
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 29 ganger

Innlegg av Atmi »

La oss nå si det sånn - om hun driver Cold reading eller ikke.

Dersom en person, kan stå fremfor en så gedigen menneskemengde, plukke ut en midt inni der og starte med å beskrive personlighet til en av deres avdøde - ja ofte så starter hun hos en, men sier "nei, det er ikke deg" - og flytter over til en annen som sitter langt unna. Da har hun i løpet av noen øyeblikk faktisk klart å innhente to personer i situasjoner som ligner på hverandre.

Tenk dere den enorme kapasiteten hun evt må ha for å klare å fokusere på kun den ene (noen ganger klarer hun å fokusere samme informasjon, tatt fra cold reading, på flere personer på en gang, jøssus) inni den svære mengden med mennesker. Ja vet dere, hvis hun klarer det og det ikke er ånder hun prater med, men et resultat av hennes mentale kapasitet - ja da imponerer hun virkelig.

Jeg vil nesten våge å påstå at dersom det er Cold reading hun bedriver, da er det langt mer imponerende (og absolutt verd å betale for å se at der mulig) enn å prate med ånder som jo er en medfødt egenskap som går lekende lett for dem som kan det.
Antall ord: 205

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 343 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Later som om det er en "liker-knapp" her inne, å trykker på den.
Happe liker Atmi's innlegg...
Antall ord: 18
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links