Universet & dets hemmeligheterHvordan psyken vår grunnlegger alt rundt oss

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Hvordan psyken vår grunnlegger alt rundt oss

Innlegg av ludoburgero »

Hei!

Jeg satt ikveld på bussen ut til et kjøpesenter et lite stykke unna her,
musikk på ørene og undret og tenkte litt for meg selv...
Egentlig hadde jeg det ganske klart i hodet der og da, disse tankene.
Og så skulle jeg lage en tråd om dette. Nå blir det ikke like bra som jeg hadde tenkt.
Fyllte hodet mitt med en del andre tanker før jeg begynte, men det går noe sånn som dette...

Tankene mine startet slik i den forbindelse med at jeg hørte psykedelisk musikk.
Og teoriene mine er slik at man får utvidet bevisstheten av kreative krumspring og ting vi fascineres av, dersom vi klarer å virkelig kjenne på det, men likevel hente oss inn i den ellers noe rutinerte og mange ganger litt kjedelige verden. Jeg snakker om kunst, som jo musikk også er.

I mens jeg satt og hørte på noe jeg i mine ører ville kalle et genialt stykke musikk, til tross for at mange andre ville sagt det var en låt som var for spesiell - eller for den saks skyld kjedelig - for dem, så finner jeg så mange elementer i den som rører ved følelser i meg jeg ikke klarer helt å sette fingeren på. Først og fremst fordi den blander alle sjangere og trosser alle normaler. Ikke at det er så revolusjonerede akkurat, for jeg har hørt mange bedre låter, men til sin rette tid kan hva som helst sette tankene i sving - og det skjedde nå.

Når jeg ledes emosjonelt av noe som får meg til å tenke i logiske mønster, så liker jeg den tilstanden jeg er i. Da flommer det over. Og sånn gjorde det nå. Jeg fikk liksom en slags innsikt i hvordan verden er blitt slik den er, ikke et komplett bilde - men på en abstrakt måte likevel veldig omfattende - og samtidig en slags... "prognose" for hvordan den kommer til å bli.

Tankene var så klare, men så vanskelige å få trykket ned på "papir".

Alt starter med tanker!
Vi har alt dette rundt oss, disse omgivelsene her, fordi noen var bevisst på det. De var bevisst på å manipulere trær om til bygninger, steiner om til bygninger, konstruerte alle disse bygningene til å bo i, alle disse veiene til å ferdes på, og samtidig - kunst skaper mer kunst. Nå blir det nok noe rotete formulert av meg, men jeg bare må få det ut slik det skjer i hodet mitt her og nå.

Alt eskalerer. Alt multipliseres, mangedobles. Alt skjer også raskere og raskere. Før det siden stagnerer i doser, skifter kurs og går innover i seg selv igjen. Slikt er det med alt, at det når sitt høydepunkt før høydepunktet blir et vendepunkt, og så går det tilbake til det det var igjen... av jord er du kommet, til jord skal du bli... osv.

I mellomtiden, før man igjen blir til jord, så har man altså "eskalert".
Har bygget seg opp, erfart, opplevd, følt, fått og mistet. Og alt har bare fyllet seg til randen.
Før det snudde. Slik gjorde også henholdsvis både enhver erfaring, opplevelse, følelse - og selvforklarende så er også her det å få og miste to sider av samme sak. Nå vil sikkert noen kaste seg på og kalle det dualitet, og det er jo det det kan kalles også. Det er uansett ikke det store poenget mitt nå, jeg vil videre utifra dét igjen.

Nå skal jeg spore dette tilbake til den psykedeliske musikken.
Okay, så høres dette ut som kokoprat og ralling fra en gal mann, men det er bare fordi jeg forsøker å skrive det mens jeg tenker det. Og så får vi heller kalle meg koko, det er greit ;)

Musikken fikk meg til å tenke på at vi nå har blitt så kreative, og at det kreative har inspirert andre. Det å åpne for blokkeringer, det å løse seg opp for gamle inngrodde vaner, og det å se ting med nye øyne, skifte perspektiv - ÅPNE SEG - det gjør så mye med oss. Vi føler vi mister en slags trygghet, vi gir slipp på det vi engang kjente, og vi kan nok føle oss litt mer forvirrede og alene - men vi har oppnådd den største frihet som er av de alle; selvkontrollen!

Det å kunne styre livet sitt i nøyaktig den retning vi vil, det er en velsignelse.
Men samtidig er det ikke alltid like lett å se retning i et flokete nett av en hel masse veier å gå. Mulighetene er uendelige. Og det er her vi er nå. Det er her vi befinner oss, i 2010. Fordi kunsten og alle de andre tingene, alle disse åpne menneskene som har eksponert seg for verden via reality-TV eller YouTube, eller de som hadde opptreden på skolen... det trenger ikke være på globalt nivå... de inspirerte deg kanskje, og så gjorde du det samme. Vi deler så mye nå!
Vi har et hav av informasjon. Og det er vel allerede mange, mange år siden vi kunne si vi levde i informasjonsalderen. Ofte er det vanskelig å definere tiden vi lever i, før den allerede er over. Tilbakeblikkene - som berører dette ved å ikke vite hva man har før man mister det - det er det som nok en gang hjelper oss med enda bredere perspektiv på ting.

Som sagt, alt kommer i bølger. Epoker, sykluser, kalle det hva en vil.
Vi vender tilbake, lærer av feilene vi gjorde, forsøker på ny og vet at vi har forbedret oss!
Viktig tankekors oppi dette.

Før måtte man bruke en hel del med fantasi for å forestille seg. En kan si det sånn at de som drev med bevissthetsutvidelse ble sett på som litt rare. Vi var litt bekymret for deres mentale helse fordi de kunne jo så lett bare vippe av pinnen og falle over på "den gale siden".
Nå er det imidlertid sånn at det slår meg mens jeg hører på denne musikken at; herregud, alle disse vennene mine som syntes det var greiest å forholde seg til det kjente og vante, de har jo også blitt introduserte til virtuell virkelighet gjennom TV-spill og annen kunst. De har hørt liberale og radikale mennesker tale, og de har også blitt fanget av tidsånden!

Det er en uunngåelig prosess dette her med utvikling. Alle følger med, og ingen henger egentlig etter. Det er bare å treffe det rette punktet hos den det gjelder. For sånn er jo vi flokkdyr, vi mennesker, at vi må slavisk følge de systemene vi bygger opp i fellesskap uten å falle utfor, hvis det ikke er det man vil da. Vi har alltid utbrytere, men nå er det ikke sånn lengre at det er så mye som er tabu. Det er ikke så mye fremmedfrykt lengre likevel. Det er bare noen mektige krefter som forsøker alt de kan for å holde oss tilbake der, men selv noen av disse kreftene går i oppløsning og må gi etter. Nettopp fordi evolusjon er uunngåelig. Det er ikke bare til å holde seg fast, klamre seg til en helt egen virkelighet, mens resten av verden bare går videre.

Vi seiler alle med samme skute og vi skal alle samme vei.
Det er bare de små tingene (sånn helhetlig sett er de jo litt små) som separerer oss og utgjør disse forskjellene. Og nå sier jeg ikke at vi alle skal føle oss like, nei tvert imot - vi skal føle oss skikkelig heldige med at vi alle har våre forskjeller og særegenheter - noe av det nydeligste som er med oss mennesker, spør du meg! Men jeg sier at vi er alle likevel på samme vei!

For meg har det alltid vært viktig å være litt samlende, litt diplomatisk, være rettferdig. Nå er det ikke dermed sagt at jeg er slik i praksis, men det er mine ultimate drømmer at det skal eksistere en god harmoni mellom mennesker og at de skal leve fredelig og ha rom til livsutfoldelse på tross av hvilke konservative grenser som måtte hindre dem... ett av de største hinderne er jo deres egne mentale barrierer. Og nettopp derfor er det også viktig for meg å sette så mye på prøve... og eksperimentere... leke... være nysgjerrig og få lov til å pirre seg selv med krumspring, tanker, undring og kanskje da gjennom kunst og uttrykkelse!

Vi lever i en fargerik verden, der mye rundt oss er bygget på andre idéer.
En kan vel si at det er så mye som ikke er originalt, men dette er jo fordi vi ser likhetene fremfor forskjellene. Og når vi da leter etter de små detaljene som utgjør forskjellen, så er vi jo ikke alene om det heller. Vi finner alle våre ting, men ofte er det fordi det gir oss de samme følelsene, disse detaljene vi finner for godt. Smaken vår er altså ikke så jævla delt som folk påstår.
Det går på det samme - vi ønsker å ha det godt, og vi ønsker på sett og vis både noe nytt å forholde oss til, men samtidig noe gammelt og trygt. Eller?

Det er nå det passer å si "og sånn går nu dagan", men det er ikke så pytt pytt.
Kunstneren er en kunstner nettopp fordi han har utfordringer med å finne seg til rette her i verden. Vel, vi har alle våre problemer, men det er noe alarmerende med at noen skal måtte føle behovet for å uttrykke seg på så mange kreative måter enn bare ved ord, slik som mannen i gata klarer seg med, ikke sant?

Tenk over det! Tenk på disse malerne, tegnerne, de som er så dyktige... tenk hvor overvelmende mange detaljer de må se i ansiktet på et menneskene. Konturene, øyenfargen, og tenk på hvor mye dette må oppta dem? Det gir kanskje ikke slipp før de får utløp for det og sitter der med penn eller pensel i hånd... og hva med musikeren som føler så mye, så emosjonell som han/hun er, at ord ikke strekker til? Det må attpåtil settes toner og melodier til, slik at alle andre får vite hvordan dette føles.

Det er et ønske om å bevege, et ønske om å formidle.
Og alt går tilbake på en selv. En slags måte å reflektere på gjennom respons.
Fordi vi alle hører sammen og fordi vi alle er ett, til tross for de forskjellene vi har.

Vi er snart i 2011, og jeg ser at all den åpenheten, all denne teknologiske utviklingen og hvor den fører hen, og hvor raskere og raskere alt går, og hvordan alt smelter sammen... hvordan alt bare polariseres og blir en gedigen masse av mangfold som bare gløder og gløder mer intenst...

Jeg lurer på hvordan det da blir og hvor mye lengre denne dansen vil vare.
Og så undrer jeg på hva som skulle komme etterpå, dersom det tar slutt.

Nå håper jeg ikke at noen tar dette som dommedagsprofetier, men det er så mange følelser i meg som ikke klart kan identifiseres med ord - men som likevel sterkt er der, som angår tiden vi lever i. Status på den. Og mine tanker rundt dette er så mange at jeg holder på å bli gal.

Heldigvis har jeg allerede diagnostisert meg selv som koko.
Nå ønsker jeg å høre hva andre gærninger har å si om dette?
Spesielle er de uansett hvis de leste alt dette. Stakkars mennesker. Håper det gikk bra. :lol:

Ha en fin kveld!
Antall ord: 1978
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
sandalfon

Re: Hvordan psyken vår grunnlegger alt rundt oss

Innlegg av sandalfon »

:P
Du er nok ikke alene om å filosofere over alle disse spørsmålene,
men ikke alle er like flinke til å sette ord på ting, eller har mot og nærver til å lage en tråd av det.
jeg vil ikke karakterisere deg som en gærning :P :P

Interressange ulike ting du er inne på uansett

da jeg leste dette innlegget poppet en tanke opp her hvor man kan kanskje kalle det en erfaring,
er psyken min glad en dag er det oftere at gode opplevelser oppdages , men derimot en dårlig dag trist lei pga et eller annet oppleves og forsterkes negative ting så ja vi blir jo preget av tanker å følelser eller psyken :coffe2 :coffe2
ha en fin dag :!:
Antall ord: 118

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

Psykedelisk musikk er kjent for å stimulere panne-chakra, et energisenter som åpner for filosofering og inspirasjon.
Jeg er enig med deg mann, at det kan spores dit.
Mentale prosesser og koblinger blir satt igang av sånt, spesielt den Østlige skala, med mye halv-noter.
Det kan brukes bevisst til å oppnå det du snakker om, om du ønsker "filosofisk påfyll" i hverdagen.
Musikken påvirker oss så absolutt til de grader, om man er åpen for det.
Antall ord: 78
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Moonstone skrev:Psykedelisk musikk er kjent for å stimulere panne-chakra, et energisenter som åpner for filosofering og inspirasjon.
Jeg er enig med deg mann, at det kan spores dit.
Mentale prosesser og koblinger blir satt igang av sånt, spesielt den Østlige skala, med mye halv-noter.
Det kan brukes bevisst til å oppnå det du snakker om, om du ønsker "filosofisk påfyll" i hverdagen.
Musikken påvirker oss så absolutt til de grader, om man er åpen for det.
Ja, de svarte tangentene er de morsomste... :lol:
Du er inne på noe vesentlig der!

Dette med pannechakraet visste jeg ikke, takk for info!
Forhåpentligvis klarer jeg å knote det ned litt mer strukturert etter dette brainstorminginnlegget mitt igår kveld - jeg burde egentlig skrevet det tidligere på kvelden, spesielt siden det forringet nattesøvnen litt... lite søvn og sånt. Og så tenkte jeg det klarere tidligere på dagen.

Hva jeg iallefall vil i hovedsak diskutere her, som jeg håper flere med meg har noe å si om, er hvordan vi påvirkes av hverandres barrierebryting og trossing av vaner og mønstere!
Vi skaper en kjempestor ball av idéer som bare ruller og ruller seg i mer og mer den treffer på veien, fordi at vi sammen utgjør noe helt fantastisk kreativt, og alt dette kan stamme fra én manns idéer i utgangspunktet. Men uansett hvor mye jeg forsøker å se vekk ifra det, tror jeg også at vi alle er den samme - på et plan - og at det er derfor vi finner hverandre, derfor vi møter andre mennesker i livet, og det gir meg også et nokså logisk resonnement:

at de som trenger mest utvikling ofte omgås med flere mennesker.
Altså så har jeg observert at gjennom livet mitt har jeg kjent og visst om mennesker som har levd nokså alene, men de har også virket selvstendige og opplyste. Og de "dummeste", vel - sagt noe fleipete, men jeg mener egentlig mer naive og eventyrlystne - de har ofte hatt et rikt omfang av sosial omkrets. De har rett og slett hatt flere mennesker å lære av...

Nå ble nok dette litt keitete formulert dette også, og det er selvfølgelig også store unntak.
Vi har f.eks. de karismatiske, store personlighetene som fungerer som supermagneter på andre mennesker. Men så er de jo ironisk nok å regne for rene bibliotekene av visdom og/eller informasjon selv også. Så der går også denne teorien opp i opp.

Kort fortalt tror jeg vi er her for å dele. For å lære av hverandre.
For å gi og ta - det som alt kan kokes ned til å dreie seg om, i alle slags relasjoner vi har til andre mennesker, enten det er forretninger eller kjærlighetsforhold.

Og når vi gir, så mangedobles det. Når vi får eller tar, så kan vi selv mangedoble det og dele det ut. Alt spirer og gror, slik som bakteriene som formeres og mangedobles. Slik som at investeringer gir avkastning. Slik våren kommer før høsten og gjør at ting vokser for å høstes. Ingenting dør.

Vel, alt dør, men alt er en overgang, en transformasjon over i noe annet.

Når noe inspirerer og beveger oss, bør vi for all del ta del i det. Det er dette som gjør at vi blir i stand til å dele med andre. Viker vi unna for alt som kommer i vår vei, disse gyldne anledningene som byr seg, så ender vi opp med å miste noe. Og dette følger også samme lover;
slik mye får mer, så vil også lite få mindre.

Kunst er et forsøk på å formidle noe som er så stort at det mange ganger er utenfor vår fatteevne. Det er å åpent tenke mer omfattende enn hva ord klarer å si.

Glem ikke at vi alle er kunstnere. Det eneste vi trenger å gjøre er å bruke oss selv som en utømmelig kilde for de tingene vi ikke føler oss forstått med, og legge til alle følelsene vi har rundt det. Og slik kan vi bevege andre mennesker. Vi kan oppnå full forståelse av hvordan vi selv er og hvordan andre mennesker er, nettopp ved å dele det vi har på hjertene våre.

Åpenhet er nøkkelen.
Antall ord: 720

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

sandalfon skrev::P
men ikke alle er like flinke til å sette ord på ting, eller har mot og nærver til å lage en tråd av det.

da jeg leste dette innlegget poppet en tanke opp her hvor man kan kanskje kalle det en erfaring,
er psyken min glad en dag er det oftere at gode opplevelser oppdages , men derimot en dårlig dag trist lei pga et eller annet oppleves og forsterkes negative ting så ja vi blir jo preget av tanker å følelser eller psyken :coffe2 :coffe2
Ja, men ingen burde ha noen grunn til å vegre seg mot å forsøke.
Det er det vi har munn og mæle og penn og papir og tastatur for: å kunne lufte tanker.

Erfaring, som du sier, er nok noe som preges av vårt humør. Humøret vårt er derfor viktig i hverdagen, både det dårlige og det gode humøret. Fordi vi kan oppfatte samme ting helt annerledes. Så alle avgjørelser som blir gjort her i verden - av alle verdens mennesker - er egentlig sterkt preget av deres humør. Er ikke det litt skummelt å tenke på? :lol:

Nei, altså, jeg synes det er herlig... :D
Bare det å vite at hvert eneste øyeblikk er unikt, og at ingen av oss er helt statiske maskiner som ikke evner å fortrekke en mine er mye tryggere. Fordi kjærligheten og følelsene alltid er der og i sving rundt oss, selv om de ikke alltid når oss like godt. Så det er derfor jeg også med denne tråden ønsker å oppfordre folk til å gi av beste evne på det de har av seg selv.

Kunst, tanker og følelser er viktige ting å formidle.
Jeg kunne aldri levd i en verden uten musikk. Og musikken kan ingen ta fra deg heller.
Den er i hodene og hjertene våre uansett om høyttalerne mangler ;)

Ha en fin dag du og!
Antall ord: 350

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
sandalfon

Innlegg av sandalfon »

ludoburgero skrev:Kort fortalt tror jeg vi er her for å dele. For å lære av hverandre.
For å gi og ta - det som alt kan kokes ned til å dreie seg om, i alle slags relasjoner vi har til andre mennesker, enten det er forretninger eller kjærlighetsforhold.

Glem ikke at vi alle er kunstnere. Det eneste vi trenger å gjøre er å bruke oss selv som en utømmelig kilde for de tingene vi ikke føler oss forstått med, og legge til alle følelsene vi har rundt det. Og slik kan vi bevege andre mennesker. Vi kan oppnå full forståelse av hvordan vi selv er og hvordan andre mennesker er, nettopp ved å dele det vi har på hjertene våre.

Åpenhet er nøkkelen.

så sant så sant det tror jeg også, at vi skal lære av hverandre.
ps fikk litt av en innsikt her med den nest siste setningen din.
fikk noe å gruble på nå jeg :P
takk :P
Antall ord: 161

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Bare hyggelig, mission accomplished.
Nå er det din tur ;)
Antall ord: 9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Lilije

Innlegg av Slettet_Lilije »

Fantastisk sagt! Jeg er både billedkunstner, musiker og forfatter. Ikke at jeg har hatt utdannelse til noe enda, for jeg er enda for ung. Men det er sant det du sier. Om jeg ikke får utløp både billedlig, musikalsk og skriftlig så blir jeg et emosjonellt vrak. Når jeg får gjort dette så greier jeg å opprettholde en harmonisk følelse og det er fantastisk :)
Antall ord: 70

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Lilije skrev:Fantastisk sagt! Jeg er både billedkunstner, musiker og forfatter. Ikke at jeg har hatt utdannelse til noe enda, for jeg er enda for ung. Men det er sant det du sier. Om jeg ikke får utløp både billedlig, musikalsk og skriftlig så blir jeg et emosjonellt vrak. Når jeg får gjort dette så greier jeg å opprettholde en harmonisk følelse og det er fantastisk :)
Ja, ser man det! :D Så trivelig da! At du kjenner deg igjen i dette med å få utløp for tanker og følelser. Og slik tror jeg egentlig de fleste av oss har det, men noen gjør ikke noe så konkret som å male et helt maleri eller skrive ei låt. Noen tror jeg bare gjør en hel masse små ting som likevel kan anses som kunst. For egentlig er kanskje alt som beveger oss kunst?

Vi må jo alle få uttrykke oss. For noen er det kanskje tilstrekkelig med ord, men da tror jeg de er flinke med ord eller så er de heldige med menneskene de har rundt seg. Uansett tror jeg nok at alle har kjent på følelsen av å bli misforstått eller ikke forstått i det hele tatt - og jeg tror at hvis denne fremmede følelsen oppstår tidlig i livet, når man er barn f.eks., så har man lettere for å utvikle kunstneriske talenter. Eller hva tror du?
Antall ord: 241

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Lilije

ludoburgero skrev:
Lilije skrev:Fantastisk sagt! Jeg er både billedkunstner, musiker og forfatter. Ikke at jeg har hatt utdannelse til noe enda, for jeg er enda for ung. Men det er sant det du sier. Om jeg ikke får utløp både billedlig, musikalsk og skriftlig så blir jeg et emosjonellt vrak. Når jeg får gjort dette så greier jeg å opprettholde en harmonisk følelse og det er fantastisk :)
Ja, ser man det! :D Så trivelig da! At du kjenner deg igjen i dette med å få utløp for tanker og følelser. Og slik tror jeg egentlig de fleste av oss har det, men noen gjør ikke noe så konkret som å male et helt maleri eller skrive ei låt. Noen tror jeg bare gjør en hel masse små ting som likevel kan anses som kunst. For egentlig er kanskje alt som beveger oss kunst?

Vi må jo alle få uttrykke oss. For noen er det kanskje tilstrekkelig med ord, men da tror jeg de er flinke med ord eller så er de heldige med menneskene de har rundt seg. Uansett tror jeg nok at alle har kjent på følelsen av å bli misforstått eller ikke forstått i det hele tatt - og jeg tror at hvis denne fremmede følelsen oppstår tidlig i livet, når man er barn f.eks., så har man lettere for å utvikle kunstneriske talenter. Eller hva tror du?
Åh, ja! Det vil jeg si. Alle har jo noe de brenner for (med mindre de er zombier. Zombier er noe jeg kaller mennesker som går igjennom livet sitt uten noen interesser, uten noen mål osv. Haha). Ah, ja å ikke bli forstått. For meg så var det egentlig bare slik at jeg opplevde unormalt mye trist i mine (veldig) unge år. Jeg satt inne for meg selv i strekk nesten hele barne-og ungdomsskolen. Det eneste jeg hadde var kunst, litteratur og musikk. Så det stemmer veldig bra det :)
Antall ord: 335

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Innlegg av Bearchild »

ludoburgero skrev:

Åpenhet er nøkkelen.
Åpenhet? Dele..?
Ok,- jeg heter Kjersti og har angst for å utlevere meg på nettet. ;)

Men samtidig eksisterer jeg i et samfunn der ingen har tid til andre. Alle har nok med sitt,- å tilby noen en hjelpende hånd er så tidkrevende og uoverkommelig at de fleste velger å lukke øynene for å ikke ødelegge den stramme dagsplanen.

Når man først tar seg tid til å snakke med noen blir det ofte dagligdags og egentlig meningsløst pjatt. Ikke ønsker man å belemre andre med sine problemer, ikke har man tid til å ta til seg andres problemer.

Så ender man da etterhvert, som millioner av andre, med å surfe rundt på diverse nettforum og -samfunn. Ikke bare får man svar på alt, man kan tilogmed være anonym. Her kan man sitte og gråte på naboens skulder eller lure fra h*n allverdens familiehemmeligheter, vel vitende om at naboen tror du er Lisa fra Flisa.

Misforstå meg rett.. jeg er definitivt for å dele, medmenneskelighet og alt det der. Men som du jo sier,- det er 2010 og det meste foregår på nett. For min egen del finner jeg det vanskelig og litt halvhjertet å snakke med "folk der ute". Like lite som de vet hvem jeg egentlig er vet ikke jeg hvem de er. Og det har ikke med paranoia å gjøre, snarere ønsket om å slippe å lese mellom linjer.

Jeg er nok litt fastgrodd i disse konservative prinsippene mine. Men samtidig ser jeg jo den at ting neppe endrer seg- ifht teknologisk utvikling- så før eller siden må jeg vel bare hive meg på karusellen hvis jeg ikke skal ende opp som en mosegrodd eremitt på en fjellhylle. Jeg vet jo egentlig veldig godt verdien av å dele! Ikke minst for en selv, men at også (av og til i hvertfall) andre kan få nytte av det man deler. Å dele erfaringer, tanker og ord er vel noe av det viktigste vi kan gjøre for å ikke stagnere og parkere i gamle tankemønstre.

Bare det å sitte her og skrive kan ofte være en kunst i seg selv.. men hvis vi alle skal være "anonyme" og etterhvert bare skal kunne uttrykke den "egentlige jeg" med bilder, dikt, sanger osv så tror jeg det blir en forferdelig slitsom verden! :lol:
Antall ord: 459
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.

http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Lilije skrev: Åh, ja! Det vil jeg si. Alle har jo noe de brenner for (med mindre de er zombier. Zombier er noe jeg kaller mennesker som går igjennom livet sitt uten noen interesser, uten noen mål osv. Haha). Ah, ja å ikke bli forstått. For meg så var det egentlig bare slik at jeg opplevde unormalt mye trist i mine (veldig) unge år. Jeg satt inne for meg selv i strekk nesten hele barne-og ungdomsskolen. Det eneste jeg hadde var kunst, litteratur og musikk. Så det stemmer veldig bra det :)
Nå mente jeg ikke nødvendigvis noe personlig om deg og din barndom, altså...
bare sånn det var sagt. Det var ikke rettet mot deg, men fint at du deler :)
Jeg satt selv bare for meg selv fra jeg var 14-18 år. De fire årene der hadde jeg tilnærmet null sosial omgang med andre. Det er helt absurd å tenke på den dag idag, for det er vel kanskje de fineste leveårene i tenårene der man kan gjøre mest sprell uten å måtte ta for hardt på konsekvensene av det... eller noe sånt.

Men det som har skjedd har skjedd. Enig med deg i at man bør ha noe å brenne for.
Interesser er veldig viktig, og det har jeg vel alltid hatt. Bare litt av hvert av så mangt.
Jeg kan ikke egentlig si jeg er veldig flink til noe spesifikt, men heller sånn at jeg kan litt om mye.

Vi skulle hatt en egen bidragstråd for ting folk har laget! Eller? Jeg hadde syntes det var fint! :)
Antall ord: 271

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
sandalfon

Innlegg av sandalfon »

ludoburgero skrev:
sandalfon skrev::P

Ja, men ingen burde ha noen grunn til å vegre seg mot å forsøke.
Det er det vi har munn og mæle og penn og papir og tastatur for: å kunne lufte tanker.

Erfaring, som du sier, er nok noe som preges av vårt humør. Humøret vårt er derfor viktig i hverdagen, både det dårlige og det gode humøret. Fordi vi kan oppfatte samme ting helt annerledes. Så alle avgjørelser som blir gjort her i verden - av alle verdens mennesker - er egentlig sterkt preget av deres humør. Er ikke det litt skummelt å tenke på? :lol:

Nei, altså, jeg synes det er herlig... :D
Bare det å vite at hvert eneste øyeblikk er unikt, og at ingen av oss er helt statiske maskiner som ikke evner å fortrekke en mine er mye tryggere. Fordi kjærligheten og følelsene alltid er der og i sving rundt oss, selv om de ikke alltid når oss like godt. Så det er derfor jeg også med denne tråden ønsker å oppfordre folk til å gi av beste evne på det de har av seg selv.

Kunst, tanker og følelser er viktige ting å formidle.
Jeg kunne aldri levd i en verden uten musikk. Og musikken kan ingen ta fra deg heller.
Den er i hodene og hjertene våre uansett om høyttalerne mangler ;)

Ha en fin dag du og!
Takk
filosofering over livets mysterier, meningen med livet hvem er jeg osv, noen ganger prøver jeg å overdøve skravlingen i hodet med musikk men neida brått sniker det seg inn noen tanker, :bat

ting man har opplevd og gjennomlevd samt samspill med andre, klart det gjør man til det mennesket man er pr nu på godt å vondt.

livserfaringen min har gjort at jeg tenker mye på hvorfor i all verden skal jeg erfare såå mye jeg har gjort allerede, de som kjenner meg sier at jeg har opplevd mer enn noen gjør i løpet av ett helt langt liv.
hvorfor er det slik?
er det bad karma i forrige liv?
hastverk i dette livet for å ta igjen det man mulig unngikk i forrige liv?
hvis man bestemmer selv før ett liv tar til hvorfor valgte jeg dette?

Jeg har ett motto det som ikke dreper en, vil styrke en men føler vel i så tilfelle at jeg har vært nær døden flere ganger da ja. :mozilla_foot:

men som nevnt før i tråden musikk kunst å det å kunne uttrykke seg er viktig men jeg er storforbruker av humor i tillegg til disse elementene så jeg avslutter litt humoristisk :mozilla_laughing: :mozilla_laughing: :mozilla_laughing:

Jeg vet at gud ikke vil gi meg noe jeg ikke kan takle.
Jeg skulle bare ønske at han ikke stolte så mye på meg!!!!!!!
Antall ord: 589

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Lilije

ludoburgero skrev:
Lilije skrev: Åh, ja! Det vil jeg si. Alle har jo noe de brenner for (med mindre de er zombier. Zombier er noe jeg kaller mennesker som går igjennom livet sitt uten noen interesser, uten noen mål osv. Haha). Ah, ja å ikke bli forstått. For meg så var det egentlig bare slik at jeg opplevde unormalt mye trist i mine (veldig) unge år. Jeg satt inne for meg selv i strekk nesten hele barne-og ungdomsskolen. Det eneste jeg hadde var kunst, litteratur og musikk. Så det stemmer veldig bra det :)
Nå mente jeg ikke nødvendigvis noe personlig om deg og din barndom, altså...
bare sånn det var sagt. Det var ikke rettet mot deg, men fint at du deler :)
Jeg satt selv bare for meg selv fra jeg var 14-18 år. De fire årene der hadde jeg tilnærmet null sosial omgang med andre. Det er helt absurd å tenke på den dag idag, for det er vel kanskje de fineste leveårene i tenårene der man kan gjøre mest sprell uten å måtte ta for hardt på konsekvensene av det... eller noe sånt.

Men det som har skjedd har skjedd. Enig med deg i at man bør ha noe å brenne for.
Interesser er veldig viktig, og det har jeg vel alltid hatt. Bare litt av hvert av så mangt.
Jeg kan ikke egentlig si jeg er veldig flink til noe spesifikt, men heller sånn at jeg kan litt om mye.

Vi skulle hatt en egen bidragstråd for ting folk har laget! Eller? Jeg hadde syntes det var fint! :)
Neida, såklart ikke. Hehe, jeg bare synes det var litt morsomt at det stemte med meg da. Ja, hvorfor ikke? :D
Antall ord: 294

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Bearchild skrev:Åpenhet? Dele..?
Ok,- jeg heter Kjersti og har angst for å utlevere meg på nettet. ;)

Men samtidig eksisterer jeg i et samfunn der ingen har tid til andre. Alle har nok med sitt,- å tilby noen en hjelpende hånd er så tidkrevende og uoverkommelig at de fleste velger å lukke øynene for å ikke ødelegge den stramme dagsplanen.

Når man først tar seg tid til å snakke med noen blir det ofte dagligdags og egentlig meningsløst pjatt. Ikke ønsker man å belemre andre med sine problemer, ikke har man tid til å ta til seg andres problemer.
Sånn er det blitt. I fare for at jeg jatter med nå, men jeg må jo bare skrive meg enig i det.

Det er nok mange grunner til det, vi kan jo begynne å plukke det litt ifra hverandre og se på det?
Slik jeg ser det, så er det så mange grunner at det hadde vært kjedelig å bruke hele den lange tiden det tar bare på å poengtere ting... og for hvilken grunn? Det hadde vel neppe blitt gjort noe med likevel. Folk forandrer seg ikke akkurat over natta, men det er nettopp en av grunnene i seg selv: at vi er vanedyr.

Kort fortalt så har jeg opplevd mye i livet som forteller meg at desto mer opptatt man gjør seg med ting - ja, materialistiske ting - som statussymboler, nye tekno-leketøy, mobiler, eller for den saks skyld bedre stand på huset, oppussing, ny garasje, flere tv-kanaler... all denne såkalte velstanden korrumperer folk. Noen kan vel sies å ha "beina godt plantet på jorda... til tross for..." - det har iallefall jeg hørt før... "Hun kom fra en vanlig familie hun også, men nå er hun veldig godt stilt og høyt oppe i systemet" - javel...

Dessuten er det ofte slik at desto sjeldnere man har kontakt med sine venner, desto mindre savner man dem visst også? Som faren som rømte familien og lot kona være igjen med barna - en evig klassiker det der. Det går kanskje 10-15 år... "Hei, sønn!"
Pytt pytt, liksom?

Og hva med de av oss som ikke har besøkt besteforeldrene så mye når de levde? Og så går vi rundt og plager oss litt med at vi kunne ha gjort det, men nå er de forsvunnet? Jeg er en av dem som kan rekke opp hånda der, dessverre. Husker besteforeldrene mine best fra da jeg var liten. Men det er så mye som skjer i livene til folk... drama og intriger, men også positive ting, turbulente ting, nye kjærester, nye jobber, flytting på gang, overalt her og der... det er så lite som består. Kjernene er der visst ikke lengre. Før i tiden var slikt viktigere, det er jeg ganske sikker på, selv om jeg ikke er særlig "gammel nok" til å uttale meg om det kanskje... jeg vet ikke...

Konfliktskyhet, som du også nevner... jeg begriper det ikke.
For meg gir det mer mening å snakke om de mer meningsfulle tingene. Det er jo selvsagt.
Selvfølgelig kan jeg også snakke om hverdagslige ting, men da blir det helst bare tøyseprat istedenfor. Kanskje det er derfor jeg aldri har lært å kose meg og ha det gøy, tenker jeg da?
Fordi jeg ikke synes det gir en så god følelse å snakke om at jeg klippet plenen i helga?
Når jeg gjør det, så er det egentlig bare en slags... sarkasme(?) ovenfor meg selv. Jeg kan sitte der og snakke om noe jeg ikke synes er særlig interessant med en annen person, men det er bare i tilfelle den andre faktisk virkelig vil snakke om dette - innerst inne betyr det ikke så mye for min egen del, men om hun eller han virkelig synes det er greit å snakke om at bilen sin trenger ny frostvæske og at han/hun ikke finner fjernkontrollen sin og lurer på om hunden har spist den... greit for meg - men hva er der å tilføye?

"Åja... sier du det?"
"Typisk at sånt alltid skjer når du minst venter det..."
"Nei, kødder du? Det er jo helt sykt!"
"Haha, huff så synd..."
"Ja, det er kanskje på tide?"
"Å, så overrasket jeg er over at du sier dette!"

Nei, altså. Ikke fordi jeg ser på ned på at folk snakker om dagligdagse ting.
Helt alvorlig ment altså - jeg gjør ikke det. Det er bare det at jeg føler aldri jeg strekker helt til, og jeg tror ikke akkurat jeg er alene om det. Skulle så mye mer ønske at folk snakket om ting som betydde noe. De eneste som snakker om de store tingene er de som typisk overdriver og/eller er lystløgner-aktige (ja, jeg har møtt et par sånne iallefall).

Men altså, det trenger jo ikke være ambisjoner. Det trenger jo ikke være snakk om alvorlige, traumatiske hendelser. Men noe som ikke er påtatt sympati ala "stakkars Madeleine, tror du de finner kidnapperne?" og andre "samfunnsengasjerende debatter". Det er klart at vi røres også (på ordenltlig) av sånne saker, det er ikke det jeg sier, men det er for mye suggesjon...
"Jeg synes det å gå med pels er fælt" er et godt eksempel på det. Uten at jeg er unntatt på noen som helst måte vil jeg si at det er så mange som bare kaster seg på en bølge de ser det allerede er liv i. Hylekor. Alle jatter - enten for eller imot. Og de som er imot kaller seg automatisk kritiske. Hvorfor virker det som om hele verden begynner å operere på tomgang...?
Så ender man da etterhvert, som millioner av andre, med å surfe rundt på diverse nettforum og -samfunn. Ikke bare får man svar på alt, man kan tilogmed være anonym. Her kan man sitte og gråte på naboens skulder eller lure fra h*n allverdens familiehemmeligheter, vel vitende om at naboen tror du er Lisa fra Flisa.
Ja, men så er vel gjerne spørsmålet om man på ekte vis får åpnet seg, eller om det ikke bare fungerer som en virtuell kompensasjon og at det ender opp med å bli enda mer introvert?
Nå snakker jeg først og fremst basert på egen erfaring og resonnement av forskjellige faser jeg selv har vært i angående dette.
Misforstå meg rett.. jeg er definitivt for å dele, medmenneskelighet og alt det der. Men som du jo sier,- det er 2010 og det meste foregår på nett. For min egen del finner jeg det vanskelig og litt halvhjertet å snakke med "folk der ute". Like lite som de vet hvem jeg egentlig er vet ikke jeg hvem de er. Og det har ikke med paranoia å gjøre, snarere ønsket om å slippe å lese mellom linjer.
Ja, det er en stund siden man kunne finne "varme" på nettet.
Folk flest har vel skjønt greia nå - at de kan være så slemme og direkte som de bare vil, og gjerne dødelig sarkastiske også. Jeg ser veldig mye av det.
Og teorien min på hvorfor det er slik lyder noe sånn som dette:

Når man selv opplever, etter å ha åpnet seg på nettet til andre, så finner man ut over tid at det hjalp jo ikke særlig mye disse bekreftelsene og anerkjennelsene man fikk. Man fikk jo aldri satt det ut i livet og kommet seg videre, for man fant jo ut at nettet hadde alt. Så man ble værende der. Og når man ble værende der, så ble man bare enda mer innesluttet. Og alle tingene man åpnet seg om føltes forgjeves. Og når noe føles forgjeves, så er den eneste utveien å forholde seg likegyldig til det. Som igjen fører til at man blir likegyldig til andre i hvilken som helst situasjon. Det blir underholdning istedenfor - andre menneskers elendighet blir underholdning.

Og så ser vi på hele nettet som en stor underholdningskanal.
Der alle mennesker sitter, dumt som det jo er (eller hva?), foran sin egen skjerm... alene... og kommuniserer med resten av verden via tekst - som en erstatning for den menneskelige kontakten de ikke får med andre på samme måte som å kunne skrive så herlig, så fritt og fint - akkurat det som passer dem. Alt mister sin betydning. Og man ender opp med å råtne litt innvendig nesten. Psykisk korrupsjon. Det blir slik at man føler ikke det er til noen nytte å forsvare seg selv eller andre lengre som opplever ubehag når de faktisk forsøker å diskutere noe som gir dem mening og som rører dem emosjonelt. Man opplever det som nyttesløst, og man tar det heller for den underholdningsverdien det har.

Så kan man spørre seg selv om det hele ikke bare er et paradoks.
Hvor man har tillagt nettet mer mening enn det hadde, og om det ikke har mistet sin glans?
For med en gang noe er nytt og revolusjonerende, som nettet helt sikkert var i 1996, så bruker folk det med mer varsomhet. Jeg husker fremdeles hvordan folk faktisk oppriktig tok ting mer seriøst i den tiden av hva som var blitt skrevet. Det fantes også datidens såkalte "trolling" fra mennesker bak pc-skjermene sine. Men nå er det ikke lengre bare drittunger som lager kvalm og tøys på nettet - nå er det godt voksne mennesker også.

Hva har gjort oss slik? Har vi hatt det for godt? Er vi dømt til å måtte falle for fristelsen til å misbruke den frihet vi blir gitt, så lenge vi får boltre oss lenge nok med det?

Ja, det tror jeg faktisk.
Jeg er nok litt fastgrodd i disse konservative prinsippene mine. Men samtidig ser jeg jo den at ting neppe endrer seg- ifht teknologisk utvikling- så før eller siden må jeg vel bare hive meg på karusellen hvis jeg ikke skal ende opp som en mosegrodd eremitt på en fjellhylle. Jeg vet jo egentlig veldig godt verdien av å dele! Ikke minst for en selv, men at også (av og til i hvertfall) andre kan få nytte av det man deler. Å dele erfaringer, tanker og ord er vel noe av det viktigste vi kan gjøre for å ikke stagnere og parkere i gamle tankemønstre.
Ja, absolutt. Men så er det jo en gang slik at man må gjøre alt med måte.
Og der tror jeg du har en stor fordel med den ene foten din i den "konservative verdenen din".
Behold den litt der, du! Så beholder du også et mye større stykke verdighet.

Om man blir helt åpen, så er man jo i definisjonens rette betydning ekshibisjonist.
Og da har man gått for langt. Ære er ikke noe som skal ses på som gammeldags eller konservativt. Ære og selvrespekt er noe helt reelt, noe yndig og fint man bør ta vare på så lenge man klarer. Så ikke frykt for at du "henger igjen" bare fordi du ikke har hevet deg på det som du riktignok kaller en karusell. For en jævla karusell er det det er.

Du deler det du vil dele, og du bør ikke dele fordi du gir etter et press/karusell.
Synes jeg da.
Bare det å sitte her og skrive kan ofte være en kunst i seg selv.. men hvis vi alle skal være "anonyme" og etterhvert bare skal kunne uttrykke den "egentlige jeg" med bilder, dikt, sanger osv så tror jeg det blir en forferdelig slitsom verden! :lol:
Nehei! Jeg elsker dikt og sanger og malerier og tegninger, jeg! :bat
Kanskje det er det vi trenger når vi går tom for ord likevel? :roll:
Antall ord: 1965

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links