Fakta, teori & skepsisHei, angående det Maya-kalenderen virkelig handler om...

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Hei, angående det Maya-kalenderen virkelig handler om...

Innlegg av ludoburgero »

Alva26 skrev:Tjo, fra middelalderen, joda, kanskje...
Da var de jo barbarriske... men det er jo mange mennesker enda da...
Vet ikke om det finnes statistikker fra middelalderen heller, og da var det jo ikke media, så hvor mye som skjedde av voldtekter og drap da, er jo litt vanskelig å si.
Når det gjelder krig og elendighet tror jeg ikke ting har blitt bedre, nei.
Jeg kan også velge å tro det, men forskning tilsier noe annet.

Du har klart et poeng at media kan dokumentere mer, men mediene vinkler det svært spekulativt også, og de hauser opp frykt blant befolkningen. Det som selger mest. Skandalene, "sjokkene", avsløringene, alle farene, alle de potensielle farene, alle de trivielle farene...

Vi har likevel mer fokus på slikt nå. Derfor avverges det nok mer også.
Og vi har et mer ivaretagende og tilrettelagt samfunn som sørger for at slikt slås ned på.
Kort sagt er vi mer siviliserte.
Jo, jeg har tidligere sagt at jeg ikke syntes vi hadde det ille nå, i forhold til før.
For mye er mye bedre, iallefall for OSS, og her VI lever.
Og elendighet har skjedd til enhver tid, absolutt.
Jeg vet likevel ikke om det er riktig å si ting har blitt bedre, verden over, enn om vi i Norge f.eks, har det mye bedre, økonomisk og med oss selv, enn for hundre år siden, bare, men ...
(Vi har jo medisiner, skoler og økonomi som gjør at vi ikke fryser eller trenger å sulte etc. Bøker skrevet om fra hundre år tilbake viser et helt annet levesett enn vi har nå.)
Med tanke på kriger og elendighet i det store verdensbilde, er nok ikke ting bedre.
Men kanskje ikke verre heller. Nå fanger jo media opp mye.
Økonomisk er jo ikke alt, men alt det andre du snakker om er trygghet.
Det er jeg enig i. Rammer/nettverk rundt oss som kan være både forebyggende og støttende.

Som jeg sa tidligere så sier forskning at vi har det så fredelig nå enn vi aldri har hatt det før.
Hvordan de kan vite dette er nok muligens litt oppskrytt, men likevel... det virker samtidig logisk for meg at vi fokuserer mer på det abnormale, det som ikke hører til det mest dagligdagse.
Så det er jo ikke rart at det får så mye oppmerksomhet med voldtekt og elendighet, da.

Klart det er mye fattigdom i verden. Mennesker sulter. Vi er svært priviligerte på denne måten.
Samtidig gjør det oss nok mer psykopatiske og grådige også, enten vi vil det eller ei.
Vi tar dette for gitt, det er det vi har, og alt er relativt, så at vi har bedre levekår og fysisk helse betyr ikke at det automatisk gjør oss lykkeligere eller "bedre". Hva er "bedre"?

Dessuten har alt en tendens til å snu på et visst punkt. Der vi har god helse og velstand, kan det utvikle seg i feil retning der vi har så mye rundt oss som skader oss på andre måter, f.eks. teknologisk har vi veldig mye stråling rundt oss, vi spiser mye søppelmat/hurtigmat, og vi tar oss ikke tid til de tingene som betyr mest. Vi har tilogmed utviklet tåpelige begreper som "kvalitetstid", fordi det tydeligvis trengtes. Mente noen.

Så kan man jo spørre seg selv om man ikke egentlig bare lager problemer for seg selv når man har det for godt, og om det ikke er det som har utviklet seg til at vi har psykopatiske ledere også som fremdeles får bedrive terror og ugagn mot folk. Politikerne våre, Bush og Hitler og co.
Slik de holdt på. Og historisk sett så er det jo ikke så lenge siden.
Antall ord: 636
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Gaute
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Jan 2005 22:41
19
Lokalisering: streifdyr
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 20 ganger

Innlegg av Gaute »

Vilya skrev: Det var godt å lese at det er andre muligheter enn jordas undergang forbundet med Maya kalenderen...
Når skal myten om "dommedag" slåes ihjel en gang for alle?
Jeg tror ikke det finnes èn eneste tråd her hvor dette ikke blir hauset opp som vedtatt.
Det er INGEN kobling mellom 2012/maya-kalenderen og "verdens undergang" aka total utslettelse.
Glem bibelens skremselstolkning.

Vi blir ikke utslettet.
Men at det er forandringer på gang; Jada. Ikke bare på jorden, men i hele solsystemet. Det var dette Mayaene forutså ved hjelp av bl.a avansert astronomi. Solaktiviteten vil øke voldsomt de nærmeste årene, flere vulkaner våkner, det blir mer nedbør, sterkere stormer, magnetisk polskifte...osv.
Men menneskerasen overlever dette..

Som andre også skriver; dette handler om overgangen til en høyere kollektiv bevissthet og en mer levedyktig planet. Og heldigvis er vi allerede godt i gang.
Antall ord: 151

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJEST

Innlegg av GJEST »

Ludo:

Økonomi er ikke alt? Nei, vi liker å tenke slik. Og jeg er enig i at MYE eller rådflott økonomi, det er ikke alt. Men likevel, alt avhenger likevel av økonomi.
Det er viktig i den grad at vi praktisk talt ikke skal sulte ihjel, eller dø av sykdommer fordi vi ikke har råd til å kjøpe medisinene, eller betale legen engang. Økonomi er viktig, skal vi i det hele tatt ha et sted å bo. Ved å fyre med.

Tidlig på 1900 tallet hadde mennesker oftest ikke råd til å tilkalle legen, fordi det kostet en krone det og. Det kunne gå så langt at de ikke fikk hjelp for sine egne barn, den største sorg i verden, å miste.
Så jo, økonomi var ekstremt viktig da. Og økonomi er ekstremt viktig nå. Slik har det alltid vært, rett og slett fordi alt avhenger av nettopp økonomi. Det er derfor vi jobber, det er derfor vi får mulighet til å ta del i det vi praktisk talt er livsavhengige av. Fra mennesket var i steinalderen var økonomi viktig, den gang kanskje ikke i kroner og øre, men ved jakt og bytte.

Så for meg, i mine ører, mener jeg at tenker man fornuftig, så er økonomi alt. Hele verden henger sammen grunnet nettopp det.
Når det er sagt er jeg enig i at GOD og BEST økonomi er ikke alt.
Jeg tror ikke man er lykkeligere fordi man kan kjøpe seg ny merce eller har råd til å steinlegge hele oppkjørselen med dyr stein.

Du spør om bedre levekår og bedre fysisk helse virkelig gjør oss lykkeligere.
Jeg tror det.
Vi kan glemme det i dagens samfunn, fordi svæææært mange av oss syter og klager over bagateller som ikke engang betyr noe.
Vi griner fordi vi ikke har funnet kjærligheten, fordi sjefen er en k-- på jobb, fordi de nye skoene våre ikke passet til antrekket likeveeeeel.
Så glemmer vi å tenke at, tross alt, jeg tror vi har det bedre nå enn før.
Det er det jeg har ment tidligere, med at oss enkeltmennesker, her vi bor, vi har det nok bedre nå enn før.
Det er klart jeg er heldigere som slipper å miste barna mine fordi jeg ikke har råd til å gi dem mat eller meldisiner! Det er klart mine sorger er mindre betydningsfulle enn hva den enkeltes sorg for bare 100 år siden var. Så det tror jeg.

Men verden over tror jeg ikke det generelt sett er mindre krig eller mer lykkelighet, direkte. Det er mange land hvor barn sulter ihjel, og hvor daglig mishandlig er helt vanlig.
Ikke for meg, men for mange, så er det slik.

Så alt avhenger av perspektiver, tror jeg, og den enkeltes tanker.
Og ingen svar vil således bli riktige eller feil, nettopp fordi vi mennesker har hjerne å tenke med, og dermed lager oss egne meninger.

Sånn sett tror jeg og at det er umulig å fastslå noen forbedring eller oppvåkning i verden som kan tilknyttes 2012, eller 2029 for den del.
Antall ord: 517

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

Gaute skrev: Når skal myten om "dommedag" slåes ihjel en gang for alle?
Jeg tror ikke det finnes èn eneste tråd her hvor dette ikke blir hauset opp som vedtatt.
Det er INGEN kobling mellom 2012/maya-kalenderen og "verdens undergang" aka total utslettelse.
Glem bibelens skremselstolkning.

Vi blir ikke utslettet.
Men at det er forandringer på gang; Jada. Ikke bare på jorden, men i hele solsystemet. Det var dette Mayaene forutså ved hjelp av bl.a avansert astronomi. Solaktiviteten vil øke voldsomt de nærmeste årene, flere vulkaner våkner, det blir mer nedbør, sterkere stormer, magnetisk polskifte...osv.
Men menneskerasen overlever dette..

Som andre også skriver; dette handler om overgangen til en høyere kollektiv bevissthet og en mer levedyktig planet. Og heldigvis er vi allerede godt i gang.
Både du og Moonstone skriver om endringer ikke bare på jorden- men i hele solsystemet. Kan du si litt mer om dette? Det jeg hittil har fått med meg om 2012 er bare "dommedagsprofetier" som angår jorda vår. Det er nytt for meg at de endringene som skal/kan skje også omfatter solstystemet vårt. Som jeg skrev til Moonstone så er det veldig spennende hvis endringene som skal/kan skje er så omfattende som dere beskriver. Og at endringene dreier seg om utvikling- ikke kollaps..
Antall ord: 225

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

Mainstreamsamfunnet og mange av de gamle religiøse institusjonene trykker veldig på dommedagsknappen.
Det er lett å se hvorfor.

Hysteri blir det penger og drama av, som blodsugere og kvakksalvere selfølgelig benytter seg av.
Og dette med at verden skal gå under, er noe mange gammel-religiøse går å venter på, og ØNSKER skal skje. 1000års riket, antikrist, nytt Jerusalem og hele den pakka der fra Johannes åpenbaring i Bibelen, et bedre liv og harmoni på Jorda, men da selvølgelig KUN for de som levde i følge dems "rette tro", mens resten forgår.
De har hevdet at tiden for dette er nær i århundrer, men tatt feil hver gang.

Disse Apokalyptiske ideene, slått sammen med Nostradamus profetier og at de har oppdaget Mayakalender-profetiene, er grunnen til drama og hysteriet vi ser idag..

Mayaene prøvde å kartlegge universets sykluser og krefter, for å forutsi hendelser som vil få følger for oss som lever her på Jorda, og lagde et hårfint tidsalder-system som de mener Universet går gjennom.
Systemet minner mye om det gamle oppstigningskonseptet som de fleste ur-sivilisasjonene pratet om, det med at vi mennesker kan gjennomgå en Alkymisk prosess på 7 steg, leve i tråd med Universets lov og Logos, og til slutt DELE samme sinn som Verdensaltet/Første Årsak/The One Mind, eller det mainstreamsamfunnet kaller "Gud"
I den urgamle lære inngikk maximet "That wich is above, is like that wich is below. That wich is below, is like that wich is above", noe Mayaene helt klart forstod.
De mente da at siden vi kan "stige opp" i dimensjonene gjennom Alkymi, kunne planeter og til og med hele Univers gjøre det samme.

Det å kartlegge Jordas eller Universets Alkymiske steg for utvikling var da viktig, siden tidsalderene vil føre til omveltninger for oss her, fysiske så godt som psykiske og spirituelle.
Men noen utryddelse var det aldri snakk om, kun utvikling og evolusjon..
Antall ord: 330
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

Takk for svaret Moonstone!
Har du noe nybegynnerlitteratur å anbefale på dette?
Har lyst til å lese om oppstigningskonseptet du skriver om.
Antall ord: 20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

Vilya skrev:Takk for svaret Moonstone!
Har du noe nybegynnerlitteratur å anbefale på dette?
Har lyst til å lese om oppstigningskonseptet du skriver om.
Oppstigningskonseptet HEVDES å stamme helt fra den sagnomsuste Atlantis.
Det er værtfall det den Egyptiske Toth hevder selv i The Emerald Tablets.
Etter det jeg vet er det første gang oppstigningskonseptet presenteres, værtfall det eldste funnet til nå.
De hevdes å være fra 50.000 til 36.000 år gamle, og er "skrevet" i grønn smaragdstein.

En oversettelse av disse kan du få kjøpt på Tanum.
Boka heter "The Emerald Tablets of Thoth-The Atlantean.

Senere oppstignings-ordner som ble influert av dette igjen er Alkymi og Hermetisme, som begge har lang tradisjon i slike oppstignings-systemer.

I Hermetisme kan jeg anbefale "Corpus Hermeticum", som skal være skrevet av Hermes Trismegistus, en senere inkarnasjon av Toth, og etterlot seg minst EN ny Emerald tablet i den inkarnasjonen.
Innen Alkymi kan jeg anbefale "The Emerald Tablet, Alchemy for personal Transformation" av Dennis W Hauck.
Disse tradisjonene var de første som introduserte konseptet her i Vesten, og preget mange Vestlige tenkere og filosofer, dog i det skjulte, siden slike alternative syn ble hardt slått ned på av den Kristne Kirken.

Ellers er det flust av nye slike retninger i New Age, som Gaiadon Heart og Melchizedec Method.
Også har vi Buddisme og Chakrasystemet fra Østen, som egentlig også bygger på samme visdom, men å ballansere kraftsentre i energi-kroppen, for å så bli fullkomment menneske og ett med Universet.
Bøker om Chakra-systemer er det mange å ta av, og Tanum er igjen en bra butikk på sånt.
Alt er influert av en og samme ur-viten og konseptet om oppstigning, og "The Emerald Tablets of Thoth"
Dette er noe av det du kan sjekke opp :coffe2
Antall ord: 302
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

Wow, takk!
Jeg skal lese, gleder meg allerede- og føler meg litt som "Daniel Jackson i Stargate".
Takker også Medi for å starte en tråd om Maya kalenderen med et annet utgangspunkt enn vår utslettelse.
Antall ord: 37

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

Vilya skrev:Wow, takk!
Jeg skal lese, gleder meg allerede- og føler meg litt som "Daniel Jackson i Stargate".
Takker også Medi for å starte en tråd om Maya kalenderen med et annet utgangspunkt enn vår utslettelse.
Svaret på spørsmålene du leter etter er tunge og vanskelige å lete etter, og å begripe.
Det tar år med søken og sanking av informasjon fra forskjellige hold og retninger for å finne en rød tråd som berører oppstingningsprinsippet.
Det er ikke skrevet noe fasitbok om det, og du VIL bli frustrert og møte paradoks på veien du må leve med...
Og veien mot Gnosis er å ballansere på en knivegg.
Lykke til på din indre ferd :coffe2
Antall ord: 119
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

Moonstone skrev:
Svaret på spørsmålene du leter etter er tunge og vanskelige å lete etter, og å begripe.
Det tar år med søken og sanking av informasjon fra forskjellige hold og retninger for å finne en rød tråd som berører oppstingningsprinsippet.
Det er ikke skrevet noe fasitbok om det, og du VIL bli frustrert og møte paradoks på veien du må leve med...
Tusen Takk! Ja, dette blir nok både :mozilla_surprised: og ](*,) tenker jeg.
Men så var det dette med magefølelsen som sier at jeg skal gjøre det likevel...
Antall ord: 112

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

Vilya skrev:
Moonstone skrev:
Tusen Takk! Ja, dette blir nok både :mozilla_surprised: og ](*,) tenker jeg.
Men så var det dette med magefølelsen som sier at jeg skal gjøre det likevel...
Da følger du den, som jeg gjorde når jeg starta på ferden til Gnosis og ønsket svar på de samme spørsmålene.
Jeg har enda ikke funnet alle, men det er nok ikke mulig heller.
Det er ferden mot målet, og viljen og håpet til å finne svar er nok til å holde en gående :coffe2
En ting er værtfall sikkert, at man blir en anen person i løpet av en slik søken enn man var når man startet, og forhåpentligvis en visere, mer fornøyd og harmonisk person enn da man startet.
Det er værtfall hele poenget når man går oppstigningens vei og gjennomgår Alkymiske steg og innvendige forrandringer..
Kanskje slike ideer vil nå mainstreamsamfunn til slutt, og at det vil falle alle naturlig inn å gå oppstigning fra de er unge, slik at hele samfunn kan stige opp til "The Higher One Mind"?
Det er det folk i slike miljøer håper på fremover.
Til nå har det foregått i skjulte mysterietradisjoner og skoler, men vi begynner å se at det blir mer åpent og tilgjengelig for alle.

Kanskje folk da vil forstå Mayakalenderens betydning og sette pris på systemet de lagde utfra dems perspektiv og spirituelle ekspertise, og forstått at det ikke er dommedag det er snakk om, men systematiske steg i evolusjonen.
Antall ord: 343
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 06 Sep 2006 01:12
18
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

Innlegg av keke »

Antall ord: 4
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links