Jeg kan også velge å tro det, men forskning tilsier noe annet.Alva26 skrev:Tjo, fra middelalderen, joda, kanskje...
Da var de jo barbarriske... men det er jo mange mennesker enda da...
Vet ikke om det finnes statistikker fra middelalderen heller, og da var det jo ikke media, så hvor mye som skjedde av voldtekter og drap da, er jo litt vanskelig å si.
Når det gjelder krig og elendighet tror jeg ikke ting har blitt bedre, nei.
Du har klart et poeng at media kan dokumentere mer, men mediene vinkler det svært spekulativt også, og de hauser opp frykt blant befolkningen. Det som selger mest. Skandalene, "sjokkene", avsløringene, alle farene, alle de potensielle farene, alle de trivielle farene...
Vi har likevel mer fokus på slikt nå. Derfor avverges det nok mer også.
Og vi har et mer ivaretagende og tilrettelagt samfunn som sørger for at slikt slås ned på.
Kort sagt er vi mer siviliserte.
Økonomisk er jo ikke alt, men alt det andre du snakker om er trygghet.Jo, jeg har tidligere sagt at jeg ikke syntes vi hadde det ille nå, i forhold til før.
For mye er mye bedre, iallefall for OSS, og her VI lever.
Og elendighet har skjedd til enhver tid, absolutt.
Jeg vet likevel ikke om det er riktig å si ting har blitt bedre, verden over, enn om vi i Norge f.eks, har det mye bedre, økonomisk og med oss selv, enn for hundre år siden, bare, men ...
(Vi har jo medisiner, skoler og økonomi som gjør at vi ikke fryser eller trenger å sulte etc. Bøker skrevet om fra hundre år tilbake viser et helt annet levesett enn vi har nå.)
Med tanke på kriger og elendighet i det store verdensbilde, er nok ikke ting bedre.
Men kanskje ikke verre heller. Nå fanger jo media opp mye.
Det er jeg enig i. Rammer/nettverk rundt oss som kan være både forebyggende og støttende.
Som jeg sa tidligere så sier forskning at vi har det så fredelig nå enn vi aldri har hatt det før.
Hvordan de kan vite dette er nok muligens litt oppskrytt, men likevel... det virker samtidig logisk for meg at vi fokuserer mer på det abnormale, det som ikke hører til det mest dagligdagse.
Så det er jo ikke rart at det får så mye oppmerksomhet med voldtekt og elendighet, da.
Klart det er mye fattigdom i verden. Mennesker sulter. Vi er svært priviligerte på denne måten.
Samtidig gjør det oss nok mer psykopatiske og grådige også, enten vi vil det eller ei.
Vi tar dette for gitt, det er det vi har, og alt er relativt, så at vi har bedre levekår og fysisk helse betyr ikke at det automatisk gjør oss lykkeligere eller "bedre". Hva er "bedre"?
Dessuten har alt en tendens til å snu på et visst punkt. Der vi har god helse og velstand, kan det utvikle seg i feil retning der vi har så mye rundt oss som skader oss på andre måter, f.eks. teknologisk har vi veldig mye stråling rundt oss, vi spiser mye søppelmat/hurtigmat, og vi tar oss ikke tid til de tingene som betyr mest. Vi har tilogmed utviklet tåpelige begreper som "kvalitetstid", fordi det tydeligvis trengtes. Mente noen.
Så kan man jo spørre seg selv om man ikke egentlig bare lager problemer for seg selv når man har det for godt, og om det ikke er det som har utviklet seg til at vi har psykopatiske ledere også som fremdeles får bedrive terror og ugagn mot folk. Politikerne våre, Bush og Hitler og co.
Slik de holdt på. Og historisk sett så er det jo ikke så lenge siden.