Hele saken her:Blir du overveldet av følelser? Det er vanligere enn du kanskje tror.
En av fem er nemlig svært følsomme personer.
–«Highly sensitive person» er betegnelsen internasjonalt, og en stadig økende del av befolkningen kan kjenne seg igjen i dette. Vi regner med at omtrent 20 prosent faller inn under denne betegnelsen.
– I Norge har vi aldri snakket om dette. Men hver dag, sitter det folk på skole og arbeidsplasser, og opplever avmakt og frustrasjon for folk er ikke der. De forstår ikke at følelser er så viktig for oss, sier Haukedal.
Kjenner du deg igjen i disse beskrivelsene?
– Du reagerer sterkere på andres humør, kroppsspråk og stemmebruk.
– Noen reagerer sterkere på stimuli som lyder, lys og lukter.
– Du er mer empatisk og omsorgsfull og har større evne til å lese hvordan andre har det.
– Du blir lettere glad, samtidig som du blir mer redd, mer såret og lei deg enn andre.
– I en hektisk verden med mye fysisk og psykisk støy blir vi bombardert av inntrykk. En svært overfølsom person kan reagere plutselig og sterkere, og føle en slags følelsesmessig metningsreaksjon.
– Du senser andres følelser og stemningsleier, som om følelsene var dine egne. Noen ganger kan det virke som om du kjenner andres følelser fysisk i deg selv.
http://www.tv2.no/gmn/nettprat/en-av-fe ... maalsliste
Jeg kjente meg veldig godt igjen i dette, faktisk så mye at ting rett og slett "fallt litt på plass" for meg da jeg så dette innslaget. Har alltid vært overfølsom, og fikk som barn mye kritikk for å "ty til tårene ved minste motstand". Kan vel ikke skryte av å ha blitt noe mindre følsom etter at jeg ble voksen og fikk barn selv heller...
Begynte å tenke litt på dette i forhold til mennesker som kaller seg empater. Det er unektelig mange likhetstrekk her?
Har selv blitt "beskyldt" for å være empat, da jeg i perioder tar andre menneskers følelser inn med full styrke, men føler vel selv at "Hypersensitiv" er en mer riktig betegnelse.
Er det noen som har noen formening om hva som skiller en hypersensitiv person fra en empat? Er det noen forskjell i det hele tatt? Eller er "Hypersensitiv" rett og slett psykologiens egen betegnelse på noe som har vært kjent blant alternative i lange tider?