De får oss til å strekke oss, til å prøve å forbedre oss, er til inspirasjon for oss i våre liv.
Noen ikoner er historiske fakta, andre myter som er uvist om de i det hele tatt har eksistert.
Eksistert eller ikke, så er det det de representerer og symboliserer det som er viktig.
Dette er tråden som vi tar for oss viktige og sentrale skikkelser, helter, ikoner som inspirerer oss, enten om det er på et spirituelt nivå, politisk, musikalsk, filosofisk, fysisk, emosjonelt, kunstnerisk, komisk osv.
De trenger ikke være legendariske skikkelser alle har hørt om, det kan godt være naboen din.
Jeg kan jo begynne med noen:
Sokrates og Platon er viktige skikkelser for meg innenfor filosofien, og representerer for meg det undrende menneske, utforskertrang og være seg selv, tenke selv og utfordre vedtatte sosiale normer og "sannheter"
Spirituelt sett ser jeg opp til Hopi-indianere som Floyd Redcrow Westerman og Elder Lyons.
Også står Neale Donal Walsh ganske høyt.
Jeshua/Jesus og Buddha er vel også noen å se opp til, både spirituelt sett og filosofisk.
Musikalsk og poetisk sett ser jeg opp til Jim Morrison fra The Doors, Jimi Hendrix, Peter Gabriel fra tidlig Genesis, Roger Waters og Syd Barret fra Pink Floyd, Robert Fripp fra King Crimson.
Ordet er deres, blir spennende å lese