Fakta, teori & skepsis ⇒ Lisa Williams - bedrageren
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- Standard bruker
- Startet: 29 Sep 2009 00:45
- 15
- Kjønn (valgfri): hersker
- Blitt takket: 3 ganger
Re: Lisa Williams - bedrageren
Ja finn ut selv at dette er svindel.
Antall ord: 8
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 19 Nov 2006 19:19
- 18
- Kjønn (valgfri): jinte
- Har takket: 113 ganger
- Blitt takket: 53 ganger
Men om så Lisa Williams er en svindler, noe jeg overhodet ikke utelukker, er ikke det nødvendigvis et endelig bevis på at det ikke finnes noe mer etter døden.Kimbara skrev:De ønsker at Lisa Williams skal ha rett, da det for mange er betryggende å tro at det er noe mer etter døden.
Antall ord: 56
☮
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 01 Mar 2007 11:02
- 17
- Kjønn (valgfri): satyriasis
- Blitt takket: 11 ganger
Nei, det er det ikke. Det betyr bare at Lisa Williams ikke kan prate med de døde.Diablesse skrev: Men om så Lisa Williams er en svindler, noe jeg overhodet ikke utelukker, er ikke det nødvendigvis et endelig bevis på at det ikke finnes noe mer etter døden.
Antall ord: 51
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 23 Feb 2010 23:13
- 14
Nei, ett "liv" etter døden tror jeg på - jeg har opplevd noe a.la det samme som Lisa W driver med men da hos en "privatperson" som ikke hadde noen mulighet til å tillegne seg de opplysningene hun plutselig kom med (hun kjente meg ikke og jeg møtte henne for 1 gang da hun sa det hun gjorde) ........ det var skummelt men samtidig godt å "vite"
Antall ord: 66
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Teknikken heter "cold reading". Søk det opp (for jeg gidder ikke forklare det enda en gang i samme tråden).
Antall ord: 21
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 18
Kimbara skrev:Teknikken heter "cold reading". Søk det opp (for jeg gidder ikke forklare det enda en gang i samme tråden).
Men det er ikke alltid den teknikken benyttes, selv om jeg ser hva du sier med det. Absolutt alle verdens mediumer er kanskje ikke bedragere selv om Lisa Williams er det heller.
Antall ord: 55
☮
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Når noen blir lest er det nærmest garantert at cold reading benyttes (jeg sier "nærmest garantert" fordi det i prinsippet kan være muligheter for at det er noe "mer").
Det betyr dog ikke at de er svindlere. Mange benytter seg av cold reading uten å vite at det er det de gjør. Disse menneskene tror genuint at de har spesielle evner. De tenker ikke over at de oppsiktsvekkende treffene de får faktisk er noe den de "leser" selv skaper.
Det betyr dog ikke at de er svindlere. Mange benytter seg av cold reading uten å vite at det er det de gjør. Disse menneskene tror genuint at de har spesielle evner. De tenker ikke over at de oppsiktsvekkende treffene de får faktisk er noe den de "leser" selv skaper.
Antall ord: 84
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |
-
Verifisert
- ADMIN
- Startet: 05 Apr 2005 01:39
- 19
- Kjønn (valgfri): *U*
- Lokalisering: Florø
- Har takket: 1432 ganger
- Blitt takket: 1725 ganger
- Kjønn:
Forklar meg hvordan Cold Reading - i løpet av 2 minutter, og en person som ikke sier særlig, opplever at mediumet sier ; Her er en som heter Petter ? Og det stemmer ?Kimbara skrev:Når noen blir lest er det nærmest garantert at cold reading benyttes (jeg sier "nærmest garantert" fordi det i prinsippet kan være muligheter for at det er noe "mer").
( Petter er omkommet i en trafikkulykke en tid forut - men ingenting om dette er nevnt... )
Skjer det en gang, så er det gjerne flaks.
Skjer det flere ganger, så KAN det være forutundersøkelser , DERSOM "mediet" vet at vedkommenede "klient" vil komme inn døren noe senere. ( da er google og Facebook en god infokilde ).
Men når "klienten" kommer tilfeldig inn fra gata - ( noe vi sjelden ser på tv - med unntak av nettopp Lisa Williams ) og slike ting skjer gang på gang, - da er ikke cold reading og forundersøkelser de eneste forklaringene.
Mentale triks - som brukes av "tryllekunstnere" - henter ikke frem navn på denne måten, men bruker manipulasjonsmetoder, slik at den tilfeldige forbipasserende - etter å ha hørt ei regle, svarer "gaffel" - noe som står på lappen i konvolutten denne på gata fikk i handa forut.
De leder tankene via spesielle teknikker inn på det ordet de har skrevet på forhånd.
Med andre ord :
Det finnes cold readibng, det finnes mentale triks, men likevel er det tilfeller som ikke uten videre kan forklares.
Det er Disse siste prosentene det paranormale dreier seg om.
A
Antall ord: 307
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Petter er et vanlig navn her i landet, og det er meget sannsynlig at den man "leser" kjenner eller har kjent noen ved navn Petter. Linken mellom trafikkulykken og navnet Petter, laget offeret seg selv. Når offeret nikker bekreftende til Petter, kan mediet begynne fiskingen.Asbjørn skrev: Forklar meg hvordan Cold Reading - i løpet av 2 minutter, og en person som ikke sier særlig, opplever at mediumet sier ; Her er en som heter Petter ? Og det stemmer ?
At det tok hele to minutter å komme opp med "Her er en som heter Petter?", kommer nok av at mediet ønsket å legge et slør av mystikk over forestillingen. Stillhet er en viktig ingrediens i slike show.
Muligens, muligens. Men det er de desidert beste og mest begrunnede forklaringene.Skjer det en gang, så er det gjerne flaks.
Skjer det flere ganger, så KAN det være forutundersøkelser , DERSOM "mediet" vet at vedkommenede "klient" vil komme inn døren noe senere. ( da er google og Facebook en god infokilde ).
Men når "klienten" kommer tilfeldig inn fra gata - ( noe vi sjelden ser på tv - med unntak av nettopp Lisa Williams ) og slike ting skjer gang på gang, - da er ikke cold reading og forundersøkelser de eneste forklaringene.
Cold reading kan man gjøre på hvem som helst.
Hehehe, du har virkelig ikke peiling på mentalisme, Asbjørn.Mentale triks - som brukes av "tryllekunstnere" - henter ikke frem navn på denne måten, men bruker manipulasjonsmetoder, slik at den tilfeldige forbipasserende - etter å ha hørt ei regle, svarer "gaffel" - noe som står på lappen i konvolutten denne på gata fikk i handa forut.
De leder tankene via spesielle teknikker inn på det ordet de har skrevet på forhånd.
Cold reading benyttes forøvrig ikke av mentalister for å forutse ting - det brukes for å forbløffe tilskuerene med en tilsynelatende intim kjennskap til vedkommende som blir lest. Dette er en teknikk som har vært kjent siden viktoriatiden, og hvis du forsøker å overbevise meg om at det finnes mennesker som (selv om de benytter nøyaktig de teknikkene jeg har lært etter studier i mentalisme) virkelig kan kontakte døde mennesker...vel, lykke til!
Hvis det eksempelet du åpnet ditt innlegg med er beskrivende for disse "paranormale" prosentene, så har du ikke noen god sak er jeg redd.Med andre ord :
Det finnes cold readibng, det finnes mentale triks, men likevel er det tilfeller som ikke uten videre kan forklares.
Det er Disse siste prosentene det paranormale dreier seg om.
Antall ord: 423
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 22 Feb 2010 23:11
- 14
Kimbara skrev:Nei, det er ikke tilfeldig. Hun SPØR jo kvinnen rett ut! Legg merke til hvor raskt hun snakker, med mye gestikulering og "mumling" frem og tilbake. Hun fisker. Ser etter reaksjoner. Spiller på følelser og generelle ting. Med én gang hun fikk bekreftelse for at fyren døde i tjeneste, nevnte hun Irak. Hun sa ikke "han døde i Irak", men "jeg får opp Irak". Hun holder hele tiden muligheten åpen for at hun kan gjette feil, og isåfall går hun raskt over på noe annet slik at offeret glemmer feilen.Starchild skrev: Men hva når hun har sånne personlige readings, som for eksempel denne og denne?
Det er jo ikke bare navn hun får rett på.
Det er jo yrke, personlighet, små vaner man bare kjenner igjen når man ser de(som for eksempel å fikle med håret sitt eller sitte på kne) og dødsårsaker hun også treffer.
Hvis hun bare drar alt ut fra løse lufta, og setter det hele sammen - for så treffe spikeren på hodet helt perfekt...
Jeg klarer bare ikke å tro at det er ren tilfeldighet.
Hele forestillingen lyste manuskript (og jeg hadde ikke blitt forbauset om hun på forhånd har gjort research på offeret sitt). Hun snakker som en mentalist og beveger seg som en mentalist, men lyver som en drittsekk.
for det første benytter hun seg av det man kaller hot reading, altså at hun har skaffet seg informasjon om klienten på forhånd. (Dette vil jeg forøvrig påstå at produsentene med glede vil gi henne for å gjøre programmet mer troverdig.) På denne måten kan hun komme frem til navn, steder osv uten vanskeligheter, akkurat som alle andre.
Hun benytter seg også av cold reading. Jeg så bare starten av den første videoen, men allerede her får vi et godt eksempel på denne teknikken. Når Lisa Williams setter seg ned på huk foran klienten og ser henne inn i øynene og på denne måten "imiterer farens bevegelser".
De aller fleste fedre gjør dette når de vil ha kontakt med barnet sitt. Med andre ord, et veldig generelt utsagn maskert til å virke svært personlig.
I tillegg kan produsentene klippe bort de sekvensene hvor "den klarsynte" tar feil, og på den måten gjøre det hele enda mer imponerende.
Sist redigert av Saiph på 09 Mar 2010 21:04, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 403
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 18
Når jeg tenker meg om, benytter jeg cold reading selv under leksehøringen hver dag.
Har hørt fra første hånd om mediumer som treffer forundelig godt uten noen forutsetninger for å ha informasjonen på forhånd, eller for å kunne ha benyttet cold reading (dvs personen det gjelder er ikke til stede).
edit: beklager for off topic, Lisa Williams var jo temaet.
Har hørt fra første hånd om mediumer som treffer forundelig godt uten noen forutsetninger for å ha informasjonen på forhånd, eller for å kunne ha benyttet cold reading (dvs personen det gjelder er ikke til stede).
edit: beklager for off topic, Lisa Williams var jo temaet.
Antall ord: 64
☮
Hide post links |
Kjenner godt til cold readings og som sikkert de fleste kjenner til er det mange svindlere ute på markedet.
MEN jeg har også truffet noen medium som hverken bedriver cold reading eller synser seg frem til noe som kan passe sånn noenlunde.
Mer useriøse pleier be om fortløpende bekreftelser på det de sier og tune seg inn deretter, andre jeg har møtt vil ikke ha noen bekreftelse eller tilbakemelding på det de sier.
Man kan selvsagt slenge ut noen ord og gamble på at det passer, men når f.eks det ene mediumet snakket detaljert om en 13 åring som ble skutt av faren sin som deretter tok livet sitt og beskrev usedvanlig presist forhold rundt drapet så synes ikke jeg at dette er noe som man naturlig ville sagt hvis man bare ville gjette seg frem til riktig svar.
Jeg hadde heller ikke snakke om dette, indikert noe, gikk ikke med smykker eller noe som kunne peke på hva som hadde skjedd og mediumet omtalte hendelsen som hadde skjedd på et helt annet sted i landet for flere år siden og kunne således ikke ha lest dagens lokalavis eller noe.
Jeg er også "streng" mot medium og følger strenge regler (sier de 12. Mars så er det hverken 11 eller 13 Mars, og ikke Februar eller April, en far er en far og ikke en forelder eller onkel osv).
Derfor er det uhyre få som imponerer meg, men de som treffer imponerer til gjengjeld voldsomt mye.
Et annet medium sa det stod en gutt på 17-18 år ved siden av med og beskrev utseendet veldig detaljert med hårfarge (kun en hårfarge ble nevnt) og la ut om at han hadde dødd av en mage/tarm sykdom.
Det var aldri snakk om å si at en mann eller dame som er ung eller gammel var syk eller frisk og levde eller var død men det var spot on på det hun sa.
Dette er heller ikke noe som er typisk for alle og at hun bare kunne si det samme så ville det passe for alle.
Å spotte cold readers fra andre er rimelig enkelt hvis man er litt oppmerksom og ikke tar alt for god fisk.
MEN jeg har også truffet noen medium som hverken bedriver cold reading eller synser seg frem til noe som kan passe sånn noenlunde.
Mer useriøse pleier be om fortløpende bekreftelser på det de sier og tune seg inn deretter, andre jeg har møtt vil ikke ha noen bekreftelse eller tilbakemelding på det de sier.
Man kan selvsagt slenge ut noen ord og gamble på at det passer, men når f.eks det ene mediumet snakket detaljert om en 13 åring som ble skutt av faren sin som deretter tok livet sitt og beskrev usedvanlig presist forhold rundt drapet så synes ikke jeg at dette er noe som man naturlig ville sagt hvis man bare ville gjette seg frem til riktig svar.
Jeg hadde heller ikke snakke om dette, indikert noe, gikk ikke med smykker eller noe som kunne peke på hva som hadde skjedd og mediumet omtalte hendelsen som hadde skjedd på et helt annet sted i landet for flere år siden og kunne således ikke ha lest dagens lokalavis eller noe.
Jeg er også "streng" mot medium og følger strenge regler (sier de 12. Mars så er det hverken 11 eller 13 Mars, og ikke Februar eller April, en far er en far og ikke en forelder eller onkel osv).
Derfor er det uhyre få som imponerer meg, men de som treffer imponerer til gjengjeld voldsomt mye.
Et annet medium sa det stod en gutt på 17-18 år ved siden av med og beskrev utseendet veldig detaljert med hårfarge (kun en hårfarge ble nevnt) og la ut om at han hadde dødd av en mage/tarm sykdom.
Det var aldri snakk om å si at en mann eller dame som er ung eller gammel var syk eller frisk og levde eller var død men det var spot on på det hun sa.
Dette er heller ikke noe som er typisk for alle og at hun bare kunne si det samme så ville det passe for alle.
Å spotte cold readers fra andre er rimelig enkelt hvis man er litt oppmerksom og ikke tar alt for god fisk.
Antall ord: 377
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Det er derimot ikke like enkelt å avsløre "hot readers".
Antall ord: 10
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |
Jeg har sett en del lisa williams episoder, og jeg må si at jeg faktisk ikke klarer å tolke dette som svindel (med mindre hun kjenner personene på forhånd da, men da ville det vel fort kommet fram i media), enda jeg faktisk er uhyre kritisk til sånt, og sjelden biter på.
Man kan få vite mye ved å spørre personer, men her ligger det i ordene at hun kjenner til det meste rundt personen, uten å ha fått vite noe.
Jeg tror hun må ha evner ikke alle har!
Jeg ser ingen tegn til svindel med henne!
Det programmet jeg derimot er skuffet over, er det nye norske programmet.. hva heter hun... gro helen, eller noe...
DER synes jeg hun får opp altfor altfor få detaljer.
Hun svindler ikke, hun er sikkert synsk, og får opp bittelitt info, men ikke så mye at det betyr hun har kontakt med den døde, og
ikke så mye at det er spesielt imponerende.
Sammenligner man lisa williams og hun gro helen, eller hva hun het,
så er det som natt og dag. Syns jeg.
Flere som har sett dette norske programmet?
Man kan få vite mye ved å spørre personer, men her ligger det i ordene at hun kjenner til det meste rundt personen, uten å ha fått vite noe.
Jeg tror hun må ha evner ikke alle har!
Jeg ser ingen tegn til svindel med henne!
Det programmet jeg derimot er skuffet over, er det nye norske programmet.. hva heter hun... gro helen, eller noe...
DER synes jeg hun får opp altfor altfor få detaljer.
Hun svindler ikke, hun er sikkert synsk, og får opp bittelitt info, men ikke så mye at det betyr hun har kontakt med den døde, og
ikke så mye at det er spesielt imponerende.
Sammenligner man lisa williams og hun gro helen, eller hva hun het,
så er det som natt og dag. Syns jeg.
Flere som har sett dette norske programmet?
Antall ord: 193
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Tror du Derren Brown har overnaturlige evner også?
Antall ord: 8
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |