Nå falt jeg litt ut. Hvilket vers er du på?Kimbara skrev:Var dette et forsøk på å sniktolke seg til at "...mørket lå over jorden" ikke nødvendigvis betyr at det var fullstendig mørkt?
Ordet som er oversatt til jorden er samme ord som brukes for landet, og da er det Israel, eller Kanaans land det er snakk om. Lyset tittet frem i Kanaans land, omtrent en naturskildring om at det ble soloppgang. "La det bli lys" betyr ikke at solen ble dannet.Hva påstår du? At Gud ikke skapte jorden, men kun Midtøsten? Eller at han stod et eller annet sted i Midtøsten mens han skapte alt? Dette vitner jo bare ytterligere om at dette er ren fiksjon, skrevet ut fra datidens araberes forståelse for virkeligheten.
Yom og Laila var det de kalte den lyse og den mørke tiden på døgnet. Vi kaller det dag og natt.Nei, det er ikke snakk om deres ord. Ifølge de kristne er Bibelen Guds ord. Eller er dette en detalj du velger å se bort fra?
Ok, da heller jeg fortsatt til det jeg sa at jeg tror.På den tiden visste man ikke at regn opprinnelig kommer fra jorden - at det er vannpartikler som suges opp i atmosfæren.
Hvor står det om "vann over himmelen"?Argumentet mitt er at den bibelske beretningen om himmelen og stjernene er grovt feil. Det er ikke noe "vann over himmelen" uavhengig om himmelen betyr "universet" eller "der vannet kommer fra". Stjernene er ikke plassert på himmelen for å skille dag fra natt, da de også eksisterer på himmelen når det er dag, og rett og slett ikke er plassert der - de er soler, mange tusen lysår borte.
La det bli lyskilder på himmelhvelvingen til å skille mellom dagen og natten. De skal være til tegn som fastsetter tider og dager og år.
Her snakkes det om de to store lysene, solen og månen ja. Og de råder henholdsvis om dagen og om natten. Sol, måne og stjerner (selv om det egentlig er andre soler), har mennesker brukt til å fastsette tider, dager og år i uminnelige tider.
Link i første postJeg kan forøvrig ikke finne "himmelen" i flertall. Hvor leste du det?
Den hebraiske grunnteksten bruker flertallsordet.
Hvordan vet du egentlig hva han kunne ha gjort?Isåfall gjorde han en dårlig jobb, Mikkel Rev. Han kunne bare "knipse i fingrene" for å lage jorden og alt liv - så hvorfor ikke bare knipse i fingrene og lage noe han var fornøyd med? Jeg er kunstner, og jeg forkaster skulpturer jeg ikke er fornøyd med. Hvorfor skulle Gud være noe annerledes, hvis han er så lik oss mennesker?
Har foreldre som får et barn med handicap gjort en dårlig jobb også? Burde de forkaste jr. Handicap og prøve pånytt ?
Eller om barnet sitt ikke er perfekt, burde man "ta det vekk", til man får et bedre avkom?
Ja, jeg sa jo heller ikke at hele verdens befolkning ble plassert i hagen. Kun de to nevnte personene. Og det er også riktig det du ser. Det hebraiske ordet for "Skapte" kan like gjerne oversettes til "å skape", ettersom verbformene fungerer på en helt annen måte enn på norsk. Mange forstår det også slik, Gud skaper ennå, hver eneste dag.I 1.mos, kap. 3, vers 5, 6 og 7 ser vi at Gud - igjen - skaper planter, havet og mennesket. Mennesket omtales alltid i entall, og blir senere kjent som Adam. Han blir plassert i Edens hage i vers 15, og her er det meget tydelig at det er snakk om entall - altså én person.
Det tar mye tid å grave frem i skriftene, gamle notater og hukommelsen, så får komme tilbake til disse tingene senere:Bibelen sier ikke at Gud mekket en sol og plasserte den på himmelen, men at det rett og slett holdt å ytre ordene "la det bli lys" for at lyset skulle komme.
Grådighet, A&E's alder, Eneste mennesker, Mennesket fra/til jord og Arvesynd.
Men nå er det natt.
La det bli søvn innen en liten time!
(magisk om det funker, hva? Hi-tech!)