Det var som sagt flere grunner til at jeg prøvde på denen måten.
Sansynligvis drar ikke folk rundt med speilrefleks, objektiver og stativ i tide og utide så det mest sannsynlige folk har i umiddelbar nærhet er mobil.
har irritert meg over hvor dårlig kvalitet det er på endel bilder og opptak, vel nå vet jeg litt om hvorfor det blir som det blir.
Et annet problem var jo også at jeg ikke ville brøyte meg frem og forstyrre mediumene, som tross alt var de viktigste på stedet....vel, viktigste levende ihvertfall.
En tredje sak var beliggenheten til huset. Når det ligger ved en vei kjørte det innimellom bilder forbi og skapte skygger og lignende. Jeg kjente ikke huset innvendig noe særlig fra før heller.
Det var derfor forvirrende å skille mellom hva som var normalt og hva som var uvanlig.
En siste ting var jo også at vi var litt usikre på hva naboene ville tro hvis de så folk vase rundt på en tid det normalt skulle vare stengt. Så vel for oss at noen kunne ringe polti og det ville jo blitt en artig forklaring fra oss om hvorfor vi var der.
Alt dette har gjort meg noen tanker til neste gang:
1 -Må ha med bedre kamera, bruke stativ, timer, og prøve seg frem med ulike innstillinger
2 -Folk som vandrfer inne i et hus som normalt skal være stengt på denen tiden, kanskje har emd seg lommelykt osv kan feiltolkes av naboer og forbipasserende
3 -Eldre hus og passerende biler skaper skygger og lyder fra uendelig mange kilder, så man bør kjenne huset bedre for å enklere luke vekk hva som er vanlige lyder
4 -Ideelt sett så må man bruke endel tid på stedet, men siden jeg er kun med som en nysgjerrig observatør så styrer ikke jeg hvor lenge man skal være der.
5 -Verden ville vært mye lettere om mobilprodusentene lagde telefonene slik at de tok opp i standard format og man slapp å klusse med omgjøringer for å få det avspillt på pc.
6 -Et bilde som ser noenlunde OK ut på en liten mobilskjerm, er ubrukelig når det kommer over på en pc med mye større skjerm...spesielt om det tas i mørke omgivelser.
7 -Lydopptak fra mobil syntes jeg fungerte overraskende bra, neste gang skal jeg legge den fra meg i et rom og la den ta opp lyder over tid.
8 -Videokamera er høyt oppe på ønskelisten nå. Har et DV-kamera men det har en irriterende flekk på opptaket som Sony (pokker ta den elendige kundeservicen dems) nektet å fikse.
Har siklet på noen AVCHD kamera nå, men 10-12 lapper er mye.
Noen som har for mye penger der ute???
9 -Vi diskuterer om det spiller noen rolle om man er alene eller om det kommer 4 som i dette tilfellet.
Veldig fristende å være der alene og få gjort ting bedre, men er ikke bare bare å få tilgang til bygg uten videre.
10 -Man lærer så lenge man har lever!