1. Saueflokk. Ofte ser det ut som at det er de tøffe ateistene som følger strømmen. De har ofte ingen mening selv, og har under gjennomsnittlig kunnskap om kristendommenm, men har likevel en militant anti-holdning mot den. Saueargumentet passer i min erfaring best motsatt.Moonstone skrev:Jeg synes det lønner seg å være et selvstendig tenkende individ i det lange løp, og ikke bite på saueflokkens vedtatte sannheter og religiøse doktriner.
Da kan en bestemme sin egen sannhet selv, og utforske veier en selv ønsker å gå.
Da slipper man mange av de religiøse fallgruvene som frykt for Helvete, det å ikke føle seg tilstrekkelig ovenfor "Herren", man slipper å måtte faste, ha på ETT spesielt hodeplagg, gå til religiøse messer på spesielt utvalgte dager, krige i "Herrens" navn.
Da kan man kan ta ansvar for sitt eget liv og handlinger uten å kunne skylde på guder.
Til og med fellesskapet slipper man unna.
Fellesskapet med en saueflokk som man i utgangspunktet ikke ønsket å være til felles med, nettopp pga punktene jeg satt opp ovenfor.
2. Bestemme sin egen sannhet høres jo fantastisk ut. Kan jeg bestemme at 1+1=11 nå? Eller at kenguruer ikke finnes?
3. Frykt for Helvete er som regel ikke drivkraften som får kristne til å være kristne. Det er heller at de tror. Og slik har det vært siden jødedommens morgen.
4. Ingen kristne må faste, men alle nordmenn har godt av det. Om du skulle være redd for å gå i økonomisk pluss i fastetiden, så kan du eventuelt bruke de på de som ikke har noe mat.
5. Kristne må ikke det.
6. Kristne må ikke det heller, men ser ikke problemet med det. Noen går i frimerkeklubben hver tirsdag. Huff...
7. Kristne kriger ikke i Herrens navn, da det ikke eksisterer "hellig krig" i kristendom. Nei, drit i å dra fram korstog o.l. nå, det kan ikke backes opp av kristendommen/bibelen.