Universet & dets hemmeligheterTeoretiske og vitenskapelige bevis på at Gud eksisterer

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Re: Teoretiske og vitenskapelige bevis på at Gud eksisterer

Innlegg av MikkelRev »

Moonstone skrev:Jeg synes det lønner seg å være et selvstendig tenkende individ i det lange løp, og ikke bite på saueflokkens vedtatte sannheter og religiøse doktriner.
Da kan en bestemme sin egen sannhet selv, og utforske veier en selv ønsker å gå.
Da slipper man mange av de religiøse fallgruvene som frykt for Helvete, det å ikke føle seg tilstrekkelig ovenfor "Herren", man slipper å måtte faste, ha på ETT spesielt hodeplagg, gå til religiøse messer på spesielt utvalgte dager, krige i "Herrens" navn.

Da kan man kan ta ansvar for sitt eget liv og handlinger uten å kunne skylde på guder.

Til og med fellesskapet slipper man unna.
Fellesskapet med en saueflokk som man i utgangspunktet ikke ønsket å være til felles med, nettopp pga punktene jeg satt opp ovenfor.
1. Saueflokk. Ofte ser det ut som at det er de tøffe ateistene som følger strømmen. De har ofte ingen mening selv, og har under gjennomsnittlig kunnskap om kristendommenm, men har likevel en militant anti-holdning mot den. Saueargumentet passer i min erfaring best motsatt.
2. Bestemme sin egen sannhet høres jo fantastisk ut. Kan jeg bestemme at 1+1=11 nå? Eller at kenguruer ikke finnes?
3. Frykt for Helvete er som regel ikke drivkraften som får kristne til å være kristne. Det er heller at de tror. Og slik har det vært siden jødedommens morgen.
4. Ingen kristne faste, men alle nordmenn har godt av det. Om du skulle være redd for å gå i økonomisk pluss i fastetiden, så kan du eventuelt bruke de på de som ikke har noe mat.
5. Kristne må ikke det.
6. Kristne må ikke det heller, men ser ikke problemet med det. Noen går i frimerkeklubben hver tirsdag. Huff...
7. Kristne kriger ikke i Herrens navn, da det ikke eksisterer "hellig krig" i kristendom. Nei, drit i å dra fram korstog o.l. nå, det kan ikke backes opp av kristendommen/bibelen.
Antall ord: 334
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Problemet ditt, Mikkel Rev, er at du diskuterer ut fra akkurat din versjon og forståelse av kristendommen. Du kaller alt negativt ved troen din for "misbruk av religionen", og forsøker på den måten å avfeie at religion er en stor blemme på menneskeheten.

Jeg tviler ikke på at din versjon av kristendommen er god og snill og grei som bare det, men hvis du løfter nesetippen din litt opp fra Den Norske Kirke og ser på hva som skjer her i verden - så vil du forhåpentligvis se saken fra en litt annen side.

Amerikanske styrker har nå bibelvers printet på kikkertsiktene sine. Kristenfundamentalister åpner "Hell Houses" som paddehatter i Statene. Vi har kristne sekter her i norden som driver hjernevask, kidnapping og voldtekter. Vi har en diskriminerende kirke. Og kampene i midtøsten fortsetter uten stans.

Kanskje du kunne fortelle alle menneskene som "misbruker religionen" at de tar feil? At religion egentlig er kjempebra for menneskeheten? Lær dem hva Skriften egentlig sier, Mikkel Rev, for du har jo fasiten.

Er Islam en like god religion som bare blir "misbrukt"?
Antall ord: 184
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

MikkelRev skrev: 1. Saueflokk. Ofte ser det ut som at det er de tøffe ateistene som følger strømmen. De har ofte ingen mening selv, og har under gjennomsnittlig kunnskap om kristendommen, men har likevel en militant anti-holdning mot den. Saueargumentet passer i min erfaring best motsatt.
Hei MikkelRev, lenge siden sist. Det var koselig ;)
Ja, det samme saueflokk prinsippet gjelder også blant de tøffe, harde ateistene/Gothere, særlig blant den yngre garde. Jeg er derfor glad for at jeg ikke er noen av delene. (Det kommer vel egentlig an på hva DU ser på som en ateist. Er det en som ikke anerkjenner akuratt Jødenes gud Jahve som Universets utsprung, eller om det er en som er nøktern til ALL spiritualitet?)
Sauer er det mange av, og det er ofte disse som velger å tilhøre visse grupper for å bli ledet og slippe å tenke selv. Et intressant sosialt og mentalt fenomen.
MikkelRev skrev:2. Bestemme sin egen sannhet høres jo fantastisk ut. Kan jeg bestemme at 1+1=11 nå? Eller at kenguruer ikke finnes?
Du vet utmerket godt at vi verken diskuterer matematikk eller naturfag her nå.
Det er snakk om å sette sammen sitt eget trossystem eller verdensperspektiv, noe dogmatiske religiøse IKKE kan eller har lov til uten at religiøse autoriteter har innvendinger mot det.
MikkelRev skrev:3. Frykt for Helvete er som regel ikke drivkraften som får kristne til å være kristne. Det er heller at de tror. Og slik har det vært siden jødedommens morgen.

SOM REGEL IKKE nei, men i ganske mange tilfeller. Jeg vet om mange eksempler på at frykten for Helvete har ødelagt mye for folk, nære venner og bekjente.
Og da prøver selvfølgelig jeg og forløse dem fra disse vrangforestillingene, og har lykkes en rekke ganger. De synes nå at de har et bedre liv ;)
MikkelRev skrev:4. Ingen kristne faste, men alle nordmenn har godt av det. Om du skulle være redd for å gå i økonomisk pluss i fastetiden, så kan du eventuelt bruke de på de som ikke har noe mat.
Ikke nå for tida kanskje, men før i tiden hadde en vel ikke noe særlig valg uten å bli utstøtt av bygdesamfunnet? Faste-tullet har ennå jerngrep på Islam, som er en avart av Jødedommen.
Nei, går jeg i pluss så kjøper jeg meg heller en ny flatskjerm ;)
MikkelRev skrev:6. Kristne må ikke det heller, men ser ikke problemet med det. Noen går i frimerkeklubben hver tirsdag. Huff....
Kommer an på hvilke Kristne man prater med.
Det finnes de som hevder at folk som kaller seg Kristne men aldri går i kirken, egentlig ikke er Kristne. Hvem vet, kanskje de har rett?
MikkelRev skrev:7. Kristne kriger ikke i Herrens navn, da det ikke eksisterer "hellig krig" i kristendom. Nei, drit i å dra fram korstog o.l. nå, det kan ikke backes opp av kristendommen/bibelen.
Kriger HAR vært utført av mennesker som hevder å ha "Herren på sin side",
men jeg skal ikke dra frem Korstog som argument, siden det ikke kan retferdiggjøres i Bibelen eller Jesus nedskrevne utsagn.
Antall ord: 539
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Hvis vi kvitter oss med religion, sitter vi jo alle igjen med vår egen tro.
Den manglende troen får ny grobunn, og troen på noe nytt begynner.
Uansett hva man gjør, slipper man ikke unna. Troen er der, fordi vi ikke vet alt.

Jeg kan påstå at jeg vet at Gud eksisterer, men det vil ikke bety noe.
Enten finnes det en Gud, eller så finnes det ikke. Alt etter alt, spiller det ingen rolle.
Ingen Gud kan hjelpe oss, da han uansett har gitt menneskene mulighetene til å forme livet rundt seg akkurat slik som det høver dem. Og så langt har vi jo egentlig rota det ganske bra til hvis vi skal se det i forhold til at flest mennesker på jorda skal ha det bra. Mennesker flest på jorda er ikke så priviligerte som oss som sitter her i vestlige land, men vi begynner også å slite fordi vi har glemt hvordan livet skal leves. Vi har mista gnisten og nærmer oss stadig mer stupet fordi grådighet og besettelse er det som driver oss.

Det er klart! Man kan alltids klamre seg til en Gud og sitte der og skrike om hjelp.
Be om nåde - be om at "den store Gud" skal komme og hjelpe oss ifra alt dette vi har stelt istand.
Vel, den dagen kommer aldri. Om vi ser på Universets krefter som Gud, så kommer det jo hele til å ta slutt en dag - slik vi kjenner det. Men inntil denne tiden må vi prøve å leve i beste mening for å gjøre det bra for oss selv og hverandre.

Spør du meg, personlig, trenger vi ingen religion for dette, selv om det kan samle folk og få dem til å enes om hva som er riktig og galt. For meg blir det ikke langt ifra det samme som å forholde seg til Norske Lover, eventuelt reglene i et brettspill.

Alt etter alt handler det bare om å enes og fungere i fellesskap.
Religion er ikke noe farlig, men noe jeg klarer meg uten å ha noe nært forhold til.
Jeg synes det er fint at folk tror på det samme - det føles godt å vite at noen har noe til felles, uansett hva det er. Så lenge det gir rom for personlig utvikling, og så lenge man føler seg mer fri enn fanget med det man gjør, så er alt i sin skjønneste orden. Det mener jeg oppriktig.
Antall ord: 411
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Deep Space »

Vel..Jeg mener at vi bør lære om de forskjellige religionene. De største iallefall. Men forsøke å ha et objektivt forhold til det. Ikke leve etter det. Du går glipp av så innmari mye bra hvis du gjør det.

Jeg tør påstå at den guden dere snakker om ikke eksisterer / har eksistert. Jeg tror heller at den guden det snakkes om, er et himmellegeme ( ref sola vår.. )
Antall ord: 75
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Vi er ikke mennesker som forsøker å ha en åndelig erfaring.
Vi er spiritistiske entiteter som har en menneskelig erfaring.
Antall ord: 20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

ludoburgero skrev:Vi er ikke mennesker som forsøker å ha en åndelig erfaring.
Det er akuratt der folk er uenige..folk er like delt som spørsmålet.
Men trenger egentlig den ene å utelukke den andre?
Antall ord: 45
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Moonstone skrev:
ludoburgero skrev:Vi er ikke mennesker som forsøker å ha en åndelig erfaring.
Det er akuratt der folk er uenige..folk er like delt som spørsmålet.
Men trenger egentlig den ene å utelukke den andre?
Nei, strengt tatt er vi begge deler. Vi er alt. Vi er ikke begrenset, annet enn til det livet vi lever.
Her og nå. Så det er også derfor jeg sier det jeg sier.
Antall ord: 81

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Kimbara skrev:Jeg tviler ikke på at din versjon av kristendommen er god og snill og grei som bare det, men hvis du løfter nesetippen din litt opp fra Den Norske Kirke og ser på hva som skjer her i verden - så vil du forhåpentligvis se saken fra en litt annen side.
Ja jeg er klar over at det finnes mange sære sekter som også er basert på kristendommen i en eller annen grad, Westboro Baptist Church, Scientology, Smiths venner og en masse andre sekter. Jeg snakker om de primære kirkenes versjon av kristendommen. Der de er uenige med hverandre, er jeg selv enten nøytral, eller holder til den tolkningen som jeg synes virker mest sannsynlig.
Kimbara skrev:Lær dem hva Skriften egentlig sier, Mikkel Rev, for du har jo fasiten.
Gjør så godt jeg kan, men jeg er hverken president i USA eller generalsekretær i FN, så det er litt begrenset hva jeg kan gjøre. Derfor nøyer jeg meg med å avlive løgner og myter om kristendommen i diskusjoner, for de som er interessert.
Er Islam en like god religion som bare blir "misbrukt"?
Islam har mange gode sider og en del ikke så gode sider. Jeg er ikke av den oppfattning at den har blitt misbrukt etter at jeg leste Islam og Terrorisme av Mark Gabriel.
Hei MikkelRev, lenge siden sist. Det var koselig ;)
Takk i like så :)
SOM REGEL IKKE nei, men i ganske mange tilfeller. Jeg vet om mange eksempler på at frykten for Helvete har ødelagt mye for folk, nære venner og bekjente.
Hvem skal ta ansvar for det? Det er ikke kirkens lære at du havner på det evige grillspyd i ditt neste liv om du ikke er snill nok i dette.

Ikke nå for tida kanskje, men før i tiden hadde en vel ikke noe særlig valg uten å bli utstøtt av bygdesamfunnet? Faste-tullet har ennå jerngrep på Islam, som er en avart av Jødedommen.
Nei, går jeg i pluss så kjøper jeg meg heller en ny flatskjerm ;)
Å ikke bli utstøtt er ikke og skal ikke være motivet for å faste. Hver person som faster gjør det av sin egen grunn. Og ja, når jeg skrev at "Ingen kristne må faste, men alle nordmenn har godt av det." så mente jeg nettopp det.
To av de første treffene jeg fant:
http://www.trim.no/pub/art.php?id=728
http://www.yogasenteret.no/Artikler/art ... cle_id=105

Deep Space skrev:Vel..Jeg mener at vi bør lære om de forskjellige religionene. De største iallefall. Men forsøke å ha et objektivt forhold til det. Ikke leve etter det. Du går glipp av så innmari mye bra hvis du gjør det.
Er enig at det er bra å lære om forskjellige religioner. Men ikke at man for all del ikke må leve etter det. Mange kristne synes ikke-kristne går glipp av så innmari mye bra, og omvendt. Enhver er salig i sin tro.
Antall ord: 518
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mentalist.
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 27 Des 2009 00:24
14
Kjønn (valgfri): Man
Lokalisering: Kragerø

Innlegg av Mentalist. »

Problemet med og følge en kristen sti er jo teit. hvem trenger og ha noe og leve for, hvem trenger og få en utvalgt oppgave i livet, hvem trenger bibelen som veiledning og hjelp i vansker, eller hvem trenger evig liv.
Du har jo mye og miste, tid, tid. tid.
Og hva får du igjen. Kunnskap, kunnskap, kunnskap, hvem trenger kunnskap, hvem trenger viten om et hyggelig liv i fellesskap med andre og gud, hvem trenger kjærlighet.

Sefølgelig trenger vi disse tingene. og hva er bortkastet når du selv vet at gud finnes, du får kunnskap om livet, hjelp og veiledning, en venn i nøden, en bok du kan søke dine problemer til, en gud som hjelper deg.

Er dette Bortkastet tid så si ifra, for kristen lære og tro og lifsretning, er bare sløsing, hvorfor kan da alle de tingene jeg nevnte være sanne, for alt dette har jeg erfart
Antall ord: 162

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Hvis alle bare finner utav hvilken vei de vil gå, og følger hjertet og hodet sitt,
så blir alle fornøyde og alle får det som de vil ha det.

Ingen trenger ledes mer enn nødvendig. Alle er sånn ute etter å lede hverandre.
Hva er greia? Ingen som tør å gå alene?
Alle dør jo alene uansett. Sola slokner en dag.

Ingen vits å sløse vekk tiden sin på å leve et liv andre mener du burde leve.
Antall ord: 82

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

ludoburgero skrev: Ingen vits å sløse vekk tiden sin på å leve et liv andre mener du burde leve.
Yes man, at av mine absolutte livsmotto :salute:
Antall ord: 25
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mentalist.
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 27 Des 2009 00:24
14
Kjønn (valgfri): Man
Lokalisering: Kragerø

Innlegg av Mentalist. »

Nå tolker dere feil¨. jeg sier ikke at noen burde leve sån, men at det ikke er sløsing og leve sånn hvis du har lest innlege nøye nok
Antall ord: 32

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

Mentalist. skrev:Nå tolker dere feil¨. jeg sier ikke at noen burde leve sån, men at det ikke er sløsing og leve sånn hvis du har lest innlege nøye nok
Mulig det, men for meg er det å sløse bort tid, da jeg ikke ønsker å leve med kristendom som min sannhet, og jeg er lut lei av alle kristne som sier at jeg burde leve som de selv gjør.

For å sitere Jimi Hendrix fra "If 6 was 9":

"Let me live my life, the way I want to.."
Antall ord: 93
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Alt her i livet preger ditt personlige liv.
Du tar imot råd fra andre - noen følger du, andre følger du ikke.
Det er opp til deg, alt sammen. Du skal ikke følge de ti bud uten å tenke deg om,
du må vite om de ti bud passer for deg.

Lovene må du dessverre følge.
De er ment for alles beste.
Det er ikke alltid disse heller er særlig fornuftige, og det er derfor jeg sier dessverre.
Iallefall er lovene ikke basert på det som i mine øyne er gamle røverhistorier som har fått stor oppmerksomhet pga. suggesjon og ønsketenkning om noe mer i livet. Det er stagnering i sin søken av en høyere eksistens å konkludere med at alle de andre har rett, fordi de lærte deg det på søndagsskolen og fordi pensum dessverre på 80-tallet og 90-tallet var begrenset til kristendommen i seg selv og ikke religionslæren som kom seinere. Selv da hadde den sin vekt på kristendommen, og jeg vet ikke om det fremdeles er slik.

Vi må gjøres oppmerksom på at hvis barn vil tilbe Satan, så må de få dette frie valget.
De bør ha like stor rett til det som å tilby Allah/Gud eller mullah Krekar.
Saken er at vi må ha religionsfrihet. Verken totalforbud mot religion eller det å "kristne" Norge, som kanskje ikke lengre innebærer slakt på lik linje som i vikingtiden, hjelper.

Vi må være mer siviliserte enn som så. Det handler om å respektere at andre mennesker har lov å tro på det de vil. Og nei - jeg sa IKKE at man må respektere det de tror på. La meg få understreke for å helgardere meg mot idioter at jeg mener man må respektere selve friheten alle har til å få velge hva de vil tro på. Alle må finne sin egen vei, og trenger de en felles motorvei å kjøre livet sitt på - så har de også rett til det. Ingen har derimot rett til å frata dem denne retten.
Antall ord: 342

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links