Du møter en slik holding fordi du oppfører deg usmakelig. Du tror du er smart og avslører sider ved skeptikere som dine fordommer har fått deg til å tro er generelle, mens du i virkeligheten bare driver provokasjon og får svar med samme mynt.ludoburgero skrev: Nyansene = andre trekk for enkelte skeptikere. Nettopp arroganse, hovmod og en notorisk tendens til selvhevding og nedsettende tone av meg, en i dine øyne "troende".
Forøvrig er det merkelig det der, at du møter en nedsettende holdning når du stadig kommer med provokasjoner og egler til krangel. Både jeg og Problem har flere ganger forsøkt å forklare deg på en ordentlig måte at du tar feil, men ditt ess i ermet er jo alltid å kverulere så lenge at dine motstandere blir oppgitt og frustrert.
Ifølge dine stråmenn så er det slik. En oppvakt leser vil derimot se saken annerledes.Samtidig som at en av de andre ekstra detaljene som har kommet frem er enkelte skeptikeres evne til å splitte og sette i bås, uten særlig grunnlag for det, slik at det styrker deres egen posisjon som "skeptikere" fordi de skaper illusoriske motsetninger blant de "troende" som de liksom er helt omvendt av og imot og mye bedre enn. Hysterisk morsomt det også, egentlig.
Vet du, Ludo, jeg er drittlei av å argumentere mot dine stråmenn. Derfor legger jeg ikke så fryktelig mye krefter i det. Jeg velger heller å markere dem.Det er litt repetivt av deg å alltid ty til anklagen om stråmenn hver gang du mangler argumenter selv. Ironisk er det også.
Ja, la oss. Jeg skal supplementere med kommentarer underveis.OK, la oss ta et kort historisk tilbakeblikk på meg, ludoburgeros rolle her i denne tråden:
Du poster et fordomsfullt og induktivt generaliserende innlegg som du i ettertid forsøker å ufarliggjøre ved å påstå det var "delvis tøysete ment". Denne taktikken har du brukt veldig ofte.A) Jeg poster et generaliserende innlegg med en delvis tøysete ment overskrift.
Og når debatten er i gang fortsetter du å gnåle om de samme fordommene. Sorry, Ludo, men du har ikke forstått hvordan det du hevder å prøve på fungerer.B) Her blotter jeg fordomsfulle idéer som jeg ikke kan mene å stå helt seriøst inne for personlig.
C) Hensikten min er i håp å nøste frem nyanser og skape debatt, og ikke til å stikke under en stol at jeg håper å se om noen selvutvnevnte skeptikere biter på og blir engasjerte/defensive
Du må gjerne avsløre hva poenget du ønsket å få frem med denne krigstaktikken er. At du er flink til å provosere folk?
Men intet ble forstått, tydeligvis. Ref: din fortsatte holdnig vedrørende skeptisisme og vitenskap.D) Underveis mottar jeg kritikk, både grei og teit kritikk. Noe av den får meg til å tenke litt ekstra etter, noe av den får meg til å sitte og humre litt for meg selv.
...hvilket ikke er spesielt rart, da det er oss du angriper med denne tråden. At du bruker slike "morsomheter" som: "problem er tross alt et kvinnfolk og man kan jo ikke forvente noe annet, egentlig", gjør det hele enda mindre mystisk.E) Kimbara og problem er de mest aktive og virker mest furtete, iallefall førstnevnte. problem er tross alt et kvinnfolk og man kan jo ikke forvente noe annet, egentlig
Vel, så lenge det finnes mennesker som kommer med generaliserende og fordomsfulle utsagn vil såklart folk reagere. Det blir som å gå til angrep på et land og si "Sukk! Jeg skulle ønske folk ikke kriget!"F) Jeg fortsetter i håp om at verden en dag ikke skal ta seg selv så høytidelig at de føler at fordommer og båssetting appellerer til dem personlig, da det bare bekrefter at de ikke er sånn hundre prosent kjent med sin innerste kjerne av personlighet og posisjon her i verden
Eller å være rasistisk og si "Sukk! Skulle ønske folk ikke tok seg nær av ting!"
Ja, er det ikke rart? Når fremmede mennesker forsøker å fremstille meg på en negativ måte reagerer jeg ikke med latter og humor? Nei, så snodig!Ja, du har en tendens til å være litt stram i maska og ikke helt uforventet humorløs.
Alle har sine grenser og oppfatning av hva som er morsomt, Ludo.
"Obsessed"? Jeg vet ikke, Ludo - jeg forsøker å prente inn i hodet ditt at måten du går frem på innebærer direkte løgner og dårlig metodikk.Aner ikke hva som gjør deg så bitter ovenfor dette emnet, men foreslår heller at du bruker engasjementet ditt på å se litt mer over det som er skrevet her i en ikke fullt så ondsinnet måte som du tror jeg skriver det, da jeg egentlig sånn sett bare diskuterer. Håper vi skulle fått frem noen flere poenger, og sånn sett ser jeg at du er mer obsessed på å diskutere diskusjonteknikk, nesten hakket verre enn meg. Da er det ille, da.
Det du gjør er å skape en kunstig atmosfære for å hente frem argumentasjon du kan lage stråmenn av. Jeg er ikke bitter, men irritert.
Har du glemt hva tråden din går ut på?"Mannen som reddet skeptikernes verden."
Vent, hva hadde dette med å redde et helt prinsipp som kalles skepsis å gjøre?
Står det faretruet av en eller annen grunn?
Og hva hadde jeg med hele saken å gjøre?
Ja, i denne tråden har jeg det, for nå begynner diskusjonen å gå veldig i sirkler. Se på det som et forsøk på å underholde meg selv og eventuelle interesserte lesere.Skal jeg ta det som en trussel?Og du tar ikke til deg kritikken, du fortsetter å male med samme teknikk og farge. Vær litt forsiktig med dét, da du plutselig befinner deg med ryggen mot et hjørne.
Synes du har blitt veldig fargerik selv i det siste med disse metaforene dine...
Ta det som hva du vil, men det var ment som en advarsel.
Du kan jo begynne med å innrømme at du tok feil vedrørende skepsis og vitenskap.Altså, jeg tar til meg noe kritikk som sagt. Så langt har jeg vel ikke sett mye konstruktiv kritikk fra deg, kun påståelighet om alt det gale jeg gjør og hvor farlig det jeg sier er og hva enn.
Så... om du har noen tips å komme med, bortsett fra å ville at jeg skal være slik som passer deg best og mene det som går i din favør - altså være enig med deg, så fyr løs, Kimbara...
Forøvrig er hele denne tråden full av konstruktiv kritikk. Du ser den lettere hvis du ikke hele tiden tror det er bitre og hovmodige formaninger.
Jeg svarer som sagt med samme mynt. Formålet mitt er ikke å være noen pedagogisk mønsterlærer. Det å forsøke å være konstruktiv overfor deg er noe jeg mer eller mindre har gitt opp. Det er enklere å lære ei bikkje å kjøre bil.Det er veldig mye jeg ikke vet, Kimbara, men jeg tviler på om du er en god lærer.
Pedagogisk sett. Du er nedlatende og eplekjekk, arrogant og nebbete i denne tråden fra ende til annen, og det er forsåvidt en måte som bidrar til mer diskusjon i seg selv det, men særlig konstruktivt blir det ikke alltid. Det blir mer sånn for skues skyld.
Det ser ut til at teorien om at man må møte mennesker på deres nivå heller ikke fungerer, så vi får se om vi ikke finner en annen modell etterhvert.
Det finnes mange gode bøker.Samtidig vil jeg si at jeg blir litt imponert av latinkunnskapene dine. Jeg liker språk.
Er det noe kritikk jeg vil ta, så er det iallefall det at jeg kan bli mye flinkere på det selv.
Akkurat ja. Er det ved slike fantasifulle utsagn du håper å stimulere til debatt og "få frem nyansen"?Nei, du mente vel de hardbarka skeptikerne. De som sitter hjemløse på benker i Slottsparken med hver sin flaske brennevin og diskuterer om hvor dumt religion er, og at blindt troende ødelegger verden og at det er så skremmende å se voksne folk som aldri klarte å gi slipp på barnetroen, fantasien, og fremdeles drømmer om natten så patetiske som de er.
Alvorlig talt, Ludoburgero. Skal du ha frem nyanser og skape en konstruktiv debatt kan du ikke bygge slike stråmenn (ja, jeg sa "stråmenn" igjen). Du blir faktisk bare ansett som en provokatør for provokasjonens skyld. Dette sier jeg i fullt alvor, og håper du tar det til etteretning.
Forøvrig var dette nok et eksempel på konstruktiv kritikk.
Herre...Går det vi sier inn det øret og ut det andre hos deg? Hva er det som er så vanskelig å forstå når det gjelder skepsis? Må vi forenkle språket vi bruker slik at du skjønner hva vi ser? Må vi komme og slå deg i hodet med en hammer? Hva må til?Og nei - du har helt rett i dine observasjoner! Jeg angriper IKKE skeptikerne som fremdeles har fornuften i behold. Altså de som er delvis skeptiske. Det sunneste er selvsagt å være kritisk og åpen - nesten det motsatte av skeptisk og trangsynt. Skeptikeren er noe lukket og låst.