Universet & dets hemmeligheter ⇒ Ikke uendelig stort, men uendelig lite?
Moderatorer: Asbjørn, mod univers
-
- Nybegynner
- Startet: 08 Jul 2008 21:04
- 16
- Kjønn (valgfri): Guttonge
- Lokalisering: alta
Ikke uendelig stort, men uendelig lite?
Hei, tenker påå universet og dets størelse. Tenk om det er knøtteliten sak, som ligger i magen på en rar hund eller i kjernen av en annen planet. Hvem vet, kansje universet har en srørelse. Den størelsen fantasien vår setter, for min fantasi sier at man ikke kan tenke seg frem til enden engang., Og da er det alvorlig langt. Tenk om det er et univers i hvert et lille atom i denne verden vi kjenner. At det er uendelig mange universer i planeten jorden, og vert univers med vær sin uendelighet Og hvis hele universet består av universer, og hvert et meneske er en uendelighet med universer og boplasser
Antall ord: 117
Stein hær ...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 23 Sep 2008 10:12
- 16
- Kjønn (valgfri): Flaskepost
- Lokalisering: Inni ditt hode
- Har takket: 128 ganger
- Blitt takket: 402 ganger
Re: Ikke uendelig stort, men uendelig lite?
Jepp, dette er intressante tanker som jeg også har gått med en stund.steini93 skrev:Hei, tenker påå universet og dets størelse. Tenk om det er knøtteliten sak, som ligger i magen på en rar hund eller i kjernen av en annen planet. Hvem vet, kansje universet har en srørelse. Den størelsen fantasien vår setter, for min fantasi sier at man ikke kan tenke seg frem til enden engang., Og da er det alvorlig langt. Tenk om det er et univers i hvert et lille atom i denne verden vi kjenner. At det er uendelig mange universer i planeten jorden, og vert univers med vær sin uendelighet Og hvis hele universet består av universer, og hvert et meneske er en uendelighet med universer og boplasser
Om Universet er stort eller lite avhenger av perspektivet til betrakteren eller tenkeren.
Et makrokosmos for oss, kan i utgangspunktet kun være ett mikrokosmos igjen.
Dette har vært diskutert her inne tidligere:
https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... 62&t=17346
Antall ord: 177
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 15 Jul 2006 21:55
- 18
- Kjønn (valgfri): Kanin
- Lokalisering: Orkdal
- Blitt takket: 3 ganger
Haha, akkurat det samme har jeg tenkt på hele livet mitt.steini93 skrev:... Tenk om det er knøtteliten sak, som ligger i magen på en rar hund eller i kjernen av en annen planet.
Satt faktisk å diskuterte det med broren min her om dagen.
Hva om vi, hele vårt univers, bare er en liten bakterie som sitter på et utenkelig stort vesen som løper rundt i sin egen verden.
Kanskje bare våre billioner år av eksistens bare er 1 uke for det svære dyret vi er på.
Mulighetene er mange. :]
Antall ord: 95
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 11 Jan 2010 06:09
- 14
- Kjønn (valgfri): gutt
Eller kanskje det er sånn som i men in black. hehe, på slutten så får vi se at kameraet går ut fra jorda også universe, og ut fra en klinkekule som noen romvesener leker seg med
http://www.youtube.com/watch?v=LyzIau5dBao :mozilla_smile:
http://www.youtube.com/watch?v=LyzIau5dBao :mozilla_smile:
Antall ord: 48
Hide post links |
Interessang tankegang men det meste tyder på at det ikke er slik. Mange har hørt at universet er uendelig, men det er det jo (selvsagt?) ikke. Universet har en grense, men det utenfor det har jeg ikke noe formening om. Det finnes hint etter andre univers som har eksistert eller eksisterer, som for eksempel et "merke" i vårt eget univers, et område der bakgrunnstrålingen er mye svakere eller ikke tilstedeværende.
Men hvem vet? Det hadde vært moro å finne ut ^^,
Men hvem vet? Det hadde vært moro å finne ut ^^,
Antall ord: 85
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 02 Jul 2006 00:59
- 18
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Bergen
Jo alt er relativt. Men om universet er uendelig, er det ikke da meningsløst å snakke om størrelse? I motsatt tilfelle, har det en ende, som i et akvarium.Moonstone skrev:Om Universet er stort eller lite avhenger av perspektivet til betrakteren eller tenkeren.
Antall ord: 45
<^~--rutangis--~^>
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 28 Jan 2010 21:01
- 14
- Lokalisering: Hønefoss
Er jo fremsatt teorier om at vårt univers bare er et av uendlig mange univers. naturlovene kan derfor godt være fundamentalt annerledes i disse universene. annbefaler bøkene "univers uten grenser" og "Universet i et Nøtteskall" av stephen Hawkwing.
Antall ord: 42
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 08 Okt 2009 22:07
- 15
- Kjønn (valgfri): Gutt 15 ;)
- Har takket: 7 ganger
- Blitt takket: 2 ganger
Universet kan godt vere begrenset for min del... men noe måda vere utenfor?? og noe måda ha eksistert hele tiden? "eksistens" er uendelig, min venn.
Antall ord: 27
U may like stories.. but you cant escape reality.
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 08 Jul 2008 21:04
- 16
- Kjønn (valgfri): Guttonge
- Lokalisering: alta
Ingenting må være noe det å, for hvis noe er ingenting må det jo bestå av ingenting om er det motsatte av noenting.
Hvis det virkelig hadde vert mulig at det ikke fantes noe noengang, så kunne vi ikke vert her. Men noe kommer jo ikke av seg selv.
Alt startet med ingenting som tyder på at ingenting er noe.For og finne ut noen ting så må vi finne ingenting.
Vitenskapelig er livet umulig hvis vi går veldig langt tilbake i tid, fordi det ikke fantes noe som kunne skape noe. Men alikevell ble det noe, ut av ingenting?
Problemet er vell at vi ikke skjønner noenting ut av ingenting.
Kansje vi kan kalle det for + og -, men selv pluss og minus må komme fra et sted.
Jeg har en formening om at ting kan forklares hvis vi ser for oss at tid ikke eksisterer, for da er problemet med når universet oppstod løst.
Nettopp fordi det bare er der, og blir der. Det oppstår ikke, og det forsvinner ikke. For tiden eksisterer ikke?
Alt bare er sånn det er.
Problemet er at vi er vant til at ting må ha tid, men er tid bare en menneskelig faktor.
Vi blir gammle og dør, eller gjør vi. Kansje alltid er her, mn uansett ikke eksisterer i tid.
Vi kommer å forsvinner, uten at det tar tid.
Tiden er vell det som forårsaker alle problemer og spørsmål?
Realiteten kan virke som et eventyr i forhold til. Ja, realiteten.
Bare jeg som leker meg litt med mulighetene, siden jeg ikke har tid.
Hvis det virkelig hadde vert mulig at det ikke fantes noe noengang, så kunne vi ikke vert her. Men noe kommer jo ikke av seg selv.
Alt startet med ingenting som tyder på at ingenting er noe.For og finne ut noen ting så må vi finne ingenting.
Vitenskapelig er livet umulig hvis vi går veldig langt tilbake i tid, fordi det ikke fantes noe som kunne skape noe. Men alikevell ble det noe, ut av ingenting?
Problemet er vell at vi ikke skjønner noenting ut av ingenting.
Kansje vi kan kalle det for + og -, men selv pluss og minus må komme fra et sted.
Jeg har en formening om at ting kan forklares hvis vi ser for oss at tid ikke eksisterer, for da er problemet med når universet oppstod løst.
Nettopp fordi det bare er der, og blir der. Det oppstår ikke, og det forsvinner ikke. For tiden eksisterer ikke?
Alt bare er sånn det er.
Problemet er at vi er vant til at ting må ha tid, men er tid bare en menneskelig faktor.
Vi blir gammle og dør, eller gjør vi. Kansje alltid er her, mn uansett ikke eksisterer i tid.
Vi kommer å forsvinner, uten at det tar tid.
Tiden er vell det som forårsaker alle problemer og spørsmål?
Realiteten kan virke som et eventyr i forhold til. Ja, realiteten.
Bare jeg som leker meg litt med mulighetene, siden jeg ikke har tid.
Antall ord: 271
Stein hær ...
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 14 Jan 2011 23:23
- 13
En mulighet er at universet er en slags sirkel. Slik at når du kommer til "enden" så begynner du på starten, bare at det utvier seg hele tiden. Nesten som klokka, bare en tanke.
Antall ord: 35
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 19 Nov 2006 19:19
- 18
- Kjønn (valgfri): jinte
- Har takket: 113 ganger
- Blitt takket: 53 ganger
Slik hinduistene tror? Det verste er at det gir en form for mening. At vi aldri lærer, liksom.UnXpected skrev:En mulighet er at universet er en slags sirkel. Slik at når du kommer til "enden" så begynner du på starten, bare at det utvier seg hele tiden. Nesten som klokka, bare en tanke.
Antall ord: 56
☮
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Det gir også litt mening på mange andre måter, hvis vi for eksempel assosierer det med Mayakalenderne, som finnes i "små hjul" og "større hjul". Og så lapper de over i hverandre.
På en måte. Jeg har ikke skjønt helt greia, men hvis jeg prøver å se litt abstrakt på det så gir det iallefall en slags mening at noe runder seg selv, men skaper samtidig et nytt spor, slik som tiden oppleves. En time rundes liksom, men samtidig er det jo en time seinere på døgnet, og etter et døgn, en dag seinere, og så går ukene og årene og alt bare utvider seg.
Så blir spørsmålet om det holder på sånt evig, eller om det til slutt når et punkt hvor det vil implodere. Les Terrence McKenna, folkens! Timewave Zero. Fyren trippa nok på mange rare sopper og var nok temmelig spaca ut, men jeg tror definitivt han er inne på veldig mye.
En trenger ikke putte i seg samme greiene selv
På en måte. Jeg har ikke skjønt helt greia, men hvis jeg prøver å se litt abstrakt på det så gir det iallefall en slags mening at noe runder seg selv, men skaper samtidig et nytt spor, slik som tiden oppleves. En time rundes liksom, men samtidig er det jo en time seinere på døgnet, og etter et døgn, en dag seinere, og så går ukene og årene og alt bare utvider seg.
Så blir spørsmålet om det holder på sånt evig, eller om det til slutt når et punkt hvor det vil implodere. Les Terrence McKenna, folkens! Timewave Zero. Fyren trippa nok på mange rare sopper og var nok temmelig spaca ut, men jeg tror definitivt han er inne på veldig mye.
En trenger ikke putte i seg samme greiene selv
Antall ord: 175
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”
leave the house before you find something worth staying in for.”
Hide post links |