Healing og annen alternativ medisinDet her er IKKE bra

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Appelsin
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 06 Jan 2005 21:50
19
Lokalisering: Inni et skall
Blitt takket: 2 ganger

Re: Det her er IKKE bra

Innlegg av Appelsin »

Med lite integritet mener jeg at det er et lite nyansert bilde som stilles frem. Klart at mye i alternativbransjen sikkert er humbug, men her virker det for meg som det er slakt av alt som kalles alternativt. Det kan sikkert for mange også føles som en krenkelse.

Og som VG skriver :

"VG Nett har sett store deler av den timeslange videoen det fortelles om i tekstmeldingen, der det hevdes at hampolje kurerer kreft i mange forskjellige former, i tillegg til vorter og andre sykdommer.

Hudkreft skal ha forsvunnet i løpet av et par dager, hevder personen bak videoen.

På nettstedet der videoen er lagt ut er det også en rekke konspirasjonsteorier forbundet med 11. september-angrepene i USA."

Hvorfor i alle dager skal dette om konspirasjonsteorier drages inn i artikkelen? Jeg undres.
Antall ord: 135
"There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy" - Shakespear

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Nov 2006 21:18
18
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

Innlegg av ? »

b17 og b17 er to forskjellige ting, om det er kjemisk eller organisk.
motbevis det i stedet for å rope etter bevis.

problemet er at man sitter med en gjeng populister uten annet mål enn profit.
da blir det for søkt å skylde på medisinindustrien eller andre som kjemper for det samme,(profit) bare med en annen drakt.
Antall ord: 58
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

? skrev:b17 og b17 er to forskjellige ting, om det er kjemisk eller organisk.
motbevis det i stedet for å rope etter bevis.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7033783
problemet er at man sitter med en gjeng populister uten annet mål enn profit.
da blir det for søkt å skylde på medisinindustrien eller andre som kjemper for det samme,(profit) bare med en annen drakt.
Ja, det er dessverre vanskelig å få de til å slutte med dette humbuget, så lenge de kan profittere på det.
Antall ord: 86
Det er mye vitenskapene ikke kan forklare, men man behøver ikke å forlate virkelighetens verden.
-- Terje Lømo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Alternativ medisin er fremdeles medisin, bare at den er alternativ.
Det har ikke noe med at den ikke funker å gjøre, da hadde man bare kalt det et alternativ til medisin. Ikke alternativ medisin, BA.

Selvfølgelig ikke bra når noen lurer noen.
Her er det også viktig å ta sykdommen sin på alvor, dersom den er alvorlig nok.
(føler jeg bare sier innlysende ting her idag, men det er vel viktig å poengtere)

De med vettet i behold og et knippe fornuft oppsøker derfor lege, dersom det er en alvorlig nok sykdom. Hvis ikke - synd, verden mister enda en idiot?
Nei, jeg mener selvsagt ikke dette helt og holdent. MEN HALLO?
Hadde noen bedt meg om å drikke Zalo for å bukte med AIDS, tror jeg nok at jeg hadde søkt et annet råd. Det er forsåvidt meg det. Skal ikke klandre de som hadde vært naive nok til å tro på det for å være helt selvforskyldt, men det går an å være skeptisk.
Det er viktig å være skeptisk.

At noen statuerer dette som "enda et eksempel på at alt som har med spøkelser og alternativ medisin å gjøre er jo bare kvakksalveri og kynisk bullshit som dreper deg"...
Det er lamt, det.

VG gjør det ikke bedre. Nå må vi høre enda mer på de idiotene som nikker med.
Antall ord: 229
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

ludoburgero skrev:Alternativ medisin er fremdeles medisin, bare at den er alternativ.
Det har ikke noe med at den ikke funker å gjøre, da hadde man bare kalt det et alternativ til medisin. Ikke alternativ medisin, BA.
Når en alternativ behandling kan dokumenteres å virke er den ikke lenger alternativ, da er det medisin.

Legene og legemiddeltilsynet er interesserte i å finne nye virksomme behandlinger, og hvis man kan dokumentere en eller flere av disse alternative behandlingsformene, så vil de også bli inkludert i bevisbasert medisin.

Det er f.eks. hva som hendte med fysioterapi. Alternativ behandling (det er jo ikke medisin, siden det ikke virker) ;) er som Mitchin sier ikke bevist å virke, og mange av dem er faktisk også bevist å ikke virke.
Selvfølgelig ikke bra når noen lurer noen.
Her er det også viktig å ta sykdommen sin på alvor, dersom den er alvorlig nok.
(føler jeg bare sier innlysende ting her idag, men det er vel viktig å poengtere)

De med vettet i behold og et knippe fornuft oppsøker derfor lege, dersom det er en alvorlig nok sykdom. Hvis ikke - synd, verden mister enda en idiot?
Nei, jeg mener selvsagt ikke dette helt og holdent. MEN HALLO?
Hadde noen bedt meg om å drikke Zalo for å bukte med AIDS, tror jeg nok at jeg hadde søkt et annet råd. Det er forsåvidt meg det. Skal ikke klandre de som hadde vært naive nok til å tro på det for å være helt selvforskyldt, men det går an å være skeptisk.
Det er viktig å være skeptisk.
Selv om man er skeptisk, er man ikke immun mot svindel. En del av disse behandlerne argumenterer godt, og man skal være godt skolert, eller mer enn middels interessert i emnet, for å avsløre metodene deres. Derfor er det viktig med slik almennopplysning som VG bedriver her. Det gjør det enklere for folk å se at dette er humbug.

Bl.a. når man ser at enkelte av disse blander både konspirasjoner og og alternative behandlingsformer bør man vurdere hva de krever av bevis for sine påstander.
At noen statuerer dette som "enda et eksempel på at alt som har med spøkelser og alternativ medisin å gjøre er jo bare kvakksalveri og kynisk bullshit som dreper deg"...
Det er lamt, det.
Problemet, slik du og alle andre har fått det forklart gang p gang, er at man ikke kan bruke eksempler til å bevise negativt. Man kan bevise at enkelttilfeller er humbug evt. selvbedrag, men det gjelder bare eksemplet.
Homeopati, f.eks. er bevist å ikke virke, ved at fortynningene til slutt ikke inneholder annet enn destillert vann. Men dette beviset gjelder bare homeopati, det berører ikke f.eks. akupunktur, som man i studie etter studie har funnet å ikke ha noen effekt utover placeboeffekt.
VG gjør det ikke bedre. Nå må vi høre enda mer på de idiotene som nikker med.
VG gjør at folk flest har litt mer kunskap om temaet, og forhåpentligvis tenker seg litt mer om før de velger å bruke mye penger på virkningsløs/skadelig behandling.
Antall ord: 522
Det er mye vitenskapene ikke kan forklare, men man behøver ikke å forlate virkelighetens verden.
-- Terje Lømo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
puma/f

Innlegg av puma/f »

En kan si at folk er lettlurte, men tro meg når det er snakk om alvorlig sykdom så blir folk desperate i mange tilfelle. Og som BA sier lenger opp her, det er jævlig lett å si at bare dumme blir svinda. Den er for lettvind

Og det er en ting jeg reagerer på, at hvem som helst skal kunne starte opp uten og ha kunnskap. For et minimum av kunnskap om sykdom burte kreves. Ta akupungtur, der er det faktisk en opplæring som bør taes. Hvorfor skal det ikke kreves av andre

Og ikke minst forgifte folk med cyanid er LANGT over streken!!!

men som folk sier her lenger oppe, det er lov og velge.
Bare ikke glem og bruk huet også i samme slengen....

Puma/f
Antall ord: 131

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Ja, det er lett å utnytte folk som er fortvilte og i desperasjon.

Vi har mange eksempler på det... Pushwagner... mødre som prostituerer barna sine for å få penger til å forsørge dem og seg selv (siden hun ikke tjener nok på å selge kroppen sin selv)... fedre som gifter vekk døtrene sine for penger der de lever i fattigdom... barnearbeid fordi mora di skal kjøpe seg ny bluse på Cubus... etc.

Sannheten er (la oss ta oss alle sammen under samme kam litt) at vi alle er lettlurte.
Noen av oss ønsker å bli lurt også. Vi vil bedras. Setter på en film og drømmer oss vekk i en virkelighet vi egentlig med all vår rasjonelle og logiske tankegang vet ikke eksisterer.
Fantaserer, dagdrømmer og går med urealistiske ønsker bare for å komme oss gjennom hverdagen.
Perfeksjonister er vi også alle til en viss grad. Vi aksepterer ikke å leve et "kjedelig liv" og søker interesse mot det paranormale, mot det sensasjonelle, vi leser nyheter om kjendiser som vi måler oss opp mot - når kjendisskandalene kommer på trykk gleder vi oss over å være "normale", mens når de kjører rundt i limo, og folk kaster penger på dem og alle vil ligge med dem - pluss at de er jo så vakre med store silikonpupper, etc - ja, da misunner vi dem og skulle ønske vi var i deres sko.

Vi er rare.
Så når vi er alvorlig syke og vi ønsker å fortsette livet, så blir vi lammet av dette rasjonelle nok en gang. Det er kanskje ikke å kalle selvvalgt i slike tilfeller heller. Blir ikke det samme som å rømme til en annen virkelighet i musikk, film og bøker. Nei, nå ønsker vi å klamre oss til livet.

Og hva er ikke da verre enn et oppriktig ønske om å lure noen til å smøre seg inn i olivenolje for å helbredes fra kreften? Disse psykotiske kvakksalverne, altså.

Eller... *fanfare kreves*
Kan det tenkes at de som driver med alternativ medisin har blitt så ensporet i sin entusiasme at de har mistet grepet om virkeligheten og tror selv at de hjelper de syke?

Forhåpentligvis er det som oftest sånn. Det er derfor vi alle trenger å være skeptiske.
Antall ord: 375

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

En del av problemet, slik jeg ser det er Allers, Norsk ukeblad, TVNorge, Fem, Vårt land og andre aviser, (Også VG og Dagbladet) som ukritisk serverer påstander om alle slags mirakelkurer og spøkelsesfortellinger. Jo oftere en hører en historie, jo lettere vil den bli akseptert som sann. Hjernevask i en mild form kan du si.

Så har vi tanken om at hvis det ike virker, så gjør det jo heller ikke ting verre, og da kan det jo ikke skade.

Jo, det kan skade. Både direkte som ved laetril, og også ved holdninger. Dersom mange mener at dette ikke kan skade er markedet for svindlerne stort, og presset for å prøve alternative behandlinger øker.

Dersom man føler at man blir bedre etter å ha vært hos en alternativ behandler, så får gjerne denne æren for denne bedringen, uansett om bedringen er reell eller ikke, og uansett om behandleren har bidratt eller ikke. Tenk f.eks. på alle sykdommer som går over av seg selv.

Når man så først har gitt denne behandlingen ære for bedringen, vil man i stor grad reklamere for denne behandlingen, og også øke presset for andre til å prøve alternative behandlinger. Man vil også raskere velge alternativ behandling neste gang, og etter hvert vil man kunne avvise etablert medisin til fordel for det alternative.
Antall ord: 229
-- Terje Lømo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DamageDone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 29 Sep 2009 00:45
15
Kjønn (valgfri): hersker
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av DamageDone »

http://lifeconsulting.no/

Han her burde vel stoppes snart også.
Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Du har selvfølgelig helt rett i det, BA.
På samme måte virker det imidlertid med tendensen folk har til å forkaste all alternativmedisin.
Vi har feilmedisinering og -behandling, og så er det mange som statuerer disse eksemplene, og da er vi på en måte i samme loopen. Konseptet virker begge veier.
Antall ord: 53

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 26 Aug 2004 02:46
20
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Denne diskusjonen er i det minste ganske interessant....

Jeg er i grunn ikke helt uenig med hverken den ene eller den andre siden, dette er jo ganske komplisert. Det er akkurat derfor jeg gjerne ønsker at man tenker litt utenfor at "dette er feil! Svindlere! noe må gjøres!", jeg lurer på HVA som skal gjøres? Hvem skal man overlate dette spørsmålet til og hvem skal ta ansvar?

Er det politikerne som skal sørge for det blir strengere lover og regler?
Er det lærerne som skal lære barna å søke etter informasjon og kilder?
Er det foreldrene som skal lære barna sine å være kritiske?
Er det de som blir lurt som har et ansvar om å anmelde en utøver, slik at det ikke skjer igjen?

Alle kan bli lurt, enkelt og greit. Det trenger ikke så mye med intelligens å gjøre, for det er selvsagt mange dyktige svindlere med taletøyet i orden og overtalelsesevnene i boks. Eneste muligheten for "aldri" å bli lurt er vel å aldri ta noen sjanser.
Det er grusomt å tenke på at noen som ligger for døden skal lures til å tro at de skal bli friske og betale i dyre dommer for noe som ikke fungerer! Men på den andre siden har man de som er alvorlig syke som syntes det er godt å ha alternative muligheter når legen har gitt de opp. Jeg kjenner selv tilfeller av mennesker der legene bare rister på hodet og ikke forstår hvordan vedkommende fortsatt kan være i live, nettopp fordi den som er syk har jobbet hardt og funnet alternative løsninger som har gitt en effekt. Og midt oppi det hele kan jeg jo nevne at jeg for ikke lenge siden kom over noen forsøk som er gjort som beviser at immunforsvaret er enormt mye sterkere når man tenker positivt og er glad, så man skal ikke undervurdere sin egen evne til selvhealing heller. Smil og vær glad, og er du ikke det så fake it til you make it! :D Du overlever nok ikke døden, men kanskje du lever litt lenger...
Antall ord: 357
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
puma/f

Innlegg av puma/f »

Det er den forbanna utnyttinga av personer i en desperat situvasjon som provoserer meg.

Og som i alle andre bransjer useriøse pengegriske aktører vil ALLTID ødlegge for de som driver seriøst.

:mozilla_money: moneytalks all the way

det er bare trist

Puma/f
Antall ord: 44

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av zind »

Ja, jeg vet Puma... :(

Og takk gud (eller meg selv!) for at jeg har en liten dose tro,
om at det finnes noe slikt som "what goes around, comes around". Karma, hver sin lønn i himmelen og alt det der..
Antall ord: 41
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1435 ganger
Blitt takket: 1725 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

NAFKAM (Nasjonalt forskningssenter innen komplementær og alternativ medisin)(link) er et register, hvor man legger inn positiv og negativ info om bhandling når det gjelder alternativ medisin.

Nafkam har egne publikasjoner (LINK) hvor man kan få masse informasjon om dokumentasjoner som har vitenskapelig belegg...

Dette registeret burde kansje være en måte å få alternativ medisin inn i en form for kontrollerte former, - hvor man kan vise til at gjeldende behandlingsmetode har vist positiv eller ingen effekt på pasienter med den og den lidelse.

Et slikt register er et stykke på vei til en anerkjennelse av metoder og praksis som benyttes i alternativ medisin.
Det vil og på sikt medføre at deler av det som idag er alternativ medisin vil kunne taes inn i "varmen", og bli en del av det offentlige helsetilbud.

At noen metoder virker, om enn i visse % av antall behandlinger/ pasienter , vil da kunne dokumenteres, og vil for seriøse alternativbehandlere være en måte å dokumentere at denne metoden de bruker virkelig virker.

Dermed vil de som sier "her er en gråstein", skyll den i vann, og drikk vannet, og gjenta det x ganger i uka, - metoden koster bare 5000 Kr for 1 ukes forbruk . . ( med andre ord en bløff ) .- der vil registeret vise til "ingen effekt".
Det vil da være lettere å få en form for kontroll med alternativ medisin, som gavner ikke bare de seriøse utøverene, men faktisk også de som velger slike løsninger.

Svindlerene vil da ikke kunne vise til slik dokumentasjon for humbo-jumbo-glefs-etter-penger metodens virkningsgrad, og de vil dermed få mindre markedsandel.

Kvitt lurendreierene blir vi nok ikke, men det vil kunne hjelpe de som driver seriøst, både med hensyn til troverdighet, og ikke minst egendokumentasjon, at man ser at det man driver med faktisk HAR dokumentert effekt.
( noe som også vil kunne gi seriøse alternativbehandlere et hint om at "metoden virker ikke" - prøv noe annet...)
Nettopp fordi det finnes et uttall av metoder ( akkurat som for slanking ), og noen ER bedre enn andre, mens andre kansje tilogmed virker mot sin hensikt.

Universitetet i Tromsø - som drifter NAFKAM , burde være en nøytral part, som kan foreta en reell utprøvning, og ikke minst finne signifikante utslag på de forskjellige metoder, om signifikante utslag finnes.

Det forutsetter selvfølgelig at NAFKAM faktisk tar seg jobben med å foreta undersøkelser av metoder og praksiser, med et åpent sinn, og ikke bremses av gammelmodig innstilling til det alternative.

Dersom folk svindles, er det en politisak, men det er nok vanskelig for politiet å vite hva som er reell svindel, og hva som faktisk er alternativ medisin med dokumentert virkningsgrad.

Til slutt vil jeg og komme med følgende kommentar :
Jeg tror IKKE at alternativ medisin vil overta for vanlig regulær medisin.
Alternativ medisin vil/bør være et supplement til den vanlige medisin, hvor en lege kan følge med på pasientens allmentilstand.

NAFKAM kan da være et oppslagsregister for legen, for å sjekke om metoder pasienten vil teste faktisk har noe for seg å teste ( hvor metoden kan vise til en viss virkningsgrad), eller om metoden er avvist som ikke bevist å fungere ( ingen virknigsgrad / negativ virkningsgrad er påvist ).

Undersøkelser rundt alterntive metoder,
inkludere alternativt praktiserende behandlere, leger, og vitenskapsfolk som har et åpent sinn, slik at man faktisk får en reell vurdering,
- og ikke bare en "-næsj- det kommer ikke fra norsk medisinaldepot, det virker ikke"- innstilling.

Asbjørn
Antall ord: 589

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av zind »

Takker, bukker, nikker og neier Asbjørn, var ikke klar over at noe slikt fantes en gang!
Antall ord: 17

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links