Healing og annen alternativ medisinDet her er IKKE bra

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

puma/f

Det her er IKKE bra

Innlegg av puma/f »

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=576012

Det her er ikke bra, useriøst og ødleggende....
Det er rett og slett bare ute etter penger :(

Puma/f
Antall ord: 29

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
kristiane
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 31 Aug 2009 11:28
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Møre og Romsdal
Blitt takket: 6 ganger

Re: Det her er IKKE bra

Innlegg av kristiane »

Det er akkurat dette som er så forferdelig for alvorlig syke.Å bli narret av såkalte mirakelmedisiner av såkalte forstå-seg-på ere!
Fatter ikke hvordan noen kan få seg til å leke med mennesker i en så stor følesesmessig del av livet sitt,ved å narre dem til å tro på alt dette! Hvor er samvittigheten dems??
Antall ord: 57

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Deep Space »

kristiane skrev:Det er akkurat dette som er så forferdelig for alvorlig syke.Å bli narret av såkalte mirakelmedisiner av såkalte forstå-seg-på ere!
Fatter ikke hvordan noen kan få seg til å leke med mennesker i en så stor følesesmessig del av livet sitt,ved å narre dem til å tro på alt dette! Hvor er samvittigheten dems??
"Tro" kan flytte fjell sies det....
Antall ord: 65
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Det moralske problement ved slikt ligger jo b.la i det att det må få være en frivillighet i hva folk selv vil prøve for å bli friske, og det med att ting skal holde det som loves når det selges.

Det prinsippet gjelder jo i resten av den kommersielle verden også. Sier man ett produkt gjør det og det, så bryter man loven om man selger det og det viser seg att det ikke gjør som fortallt.

Jeg tror veien og gå er å lage enda strengere lover og krav til dokumetasjon til egentlig allt som selges.
Selger jeg ett slankepulver som lover antal kilo på to uker, så bør det bli kriminellt og poste reklame med firmaets logo og det hele, dersom det faktisk ikke alltid leverer det som sies.
Samme med naturmedisin.
Det har vert ett problem med folk som registrerer ett firma i utlandet for å unngå landets lover og selger tullball på postordre. Her må man og finner måte å tette igjen hullene på.
Antall ord: 172

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 26 Aug 2004 02:46
20
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Jammen herlighet da.... det er vel slett ikke noe nytt at man står i fare for å bli lurt vel?
Selvfølgelig er det ekstra ille når det er så alvorlig syke mennesker vi snakker om, men jeg mener nå at man uansett bør være så oppegående at man er inneforstått med at alternativmedisin ikke alltid fungerer og at det i verste fall kan være skadelig. Det gjelder jo forsåvidt medisin på resept også, det er svært sjeldent man får medisiner helt uten bivirkninger. Det virker som om mange ikke forstår at det er en kjempejobb å sette seg inn i ting når man blir syk, tommelfinger regelen bør være at man aldri stoler blindt på noen. I allefall ikke når man snakker helse!

Jeg har selv vært syk i mange år og kan ikke annet enn å si at jeg ikke vet hvor jeg hadde vært uten alternativbehandlingen jeg har fått. Det har vært mange mirakelkurer og luringer som har fristet med gudvetikkehva, og selvfølgelig er det frustrerende. Ikke minst fordi man ikke har det samme overskuddet til å gå løs på alt sammen når man er syk. Ja, verden er urettferdig og alt det der... blablabla.... Skal man innta tabletter eller gå løs på en kur bør man helt klart undersøke hva det er man egentlig får i seg, det gjelder også "ufarlige" helsekostprodukter. Det ligger en haug med vitenskapelige forsøk/rapporter tilgjengelig på nettet. Jeg blir mildt sagt sjokkert over at folk overlater ansvaret for sin egen kropp og helse til folk de ikke kjenner en gang...

Ja, alternativet er som metodisten sier; strengere lover. Men, jeg personlig vil heller at det finnes de som holder på med ting de ikke aner noe om, enn at de som faktisk gjør noe bra skal bli straffet og ikke få lov til å hjelpe folk... Og slankepiller og pulver som lover x-antall kilo nedgang... hallooooo, hvor dum går det ann å bli!? djesuz... sorry meg, men jeg blir helt oppgitt over folk som biter på slike ting. Høres det for godt ut til å være sant, ja, så er det som regel akkurat det!
Antall ord: 380
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
puma/f

Innlegg av puma/f »

Metodisten skrev:Det moralske problement ved slikt ligger jo b.la i det att det må få være en frivillighet i hva folk selv vil prøve for å bli friske, og det med att ting skal holde det som loves når det selges.

Det prinsippet gjelder jo i resten av den kommersielle verden også. Sier man ett produkt gjør det og det, så bryter man loven om man selger det og det viser seg att det ikke gjør som fortallt.

Jeg tror veien og gå er å lage enda strengere lover og krav til dokumetasjon til egentlig allt som selges.
Selger jeg ett slankepulver som lover antal kilo på to uker, så bør det bli kriminellt og poste reklame med firmaets logo og det hele, dersom det faktisk ikke alltid leverer det som sies.
Samme med naturmedisin.
Det har vert ett problem med folk som registrerer ett firma i utlandet for å unngå landets lover og selger tullball på postordre. Her må man og finner måte å tette igjen hullene på.
Absolutt enig strengere lover.
Det som er så jævelig er at de her går utover en gruppe mennesker som er desperate.
Tro meg når jeg sier at er du dødsyk eller har noen nære, så tenker ikke folk rasjonelt.... uansett hvor smarte og alt det der en var før.... :?

zind skrev:Jammen herlighet da.... det er vel slett ikke noe nytt at man står i fare for å bli lurt vel?
Selvfølgelig er det ekstra ille når det er så alvorlig syke mennesker vi snakker om, men jeg mener nå at man uansett bør være så oppegående at man er inneforstått med at alternativmedisin ikke alltid fungerer og at det i verste fall kan være skadelig. Det gjelder jo forsåvidt medisin på resept også, det er svært sjeldent man får medisiner helt uten bivirkninger. Det virker som om mange ikke forstår at det er en kjempejobb å sette seg inn i ting når man blir syk, tommelfinger regelen bør være at man aldri stoler blindt på noen. I allefall ikke når man snakker helse!

Jeg har selv vært syk i mange år og kan ikke annet enn å si at jeg ikke vet hvor jeg hadde vært uten alternativbehandlingen jeg har fått. Det har vært mange mirakelkurer og luringer som har fristet med gudvetikkehva, og selvfølgelig er det frustrerende. Ikke minst fordi man ikke har det samme overskuddet til å gå løs på alt sammen når man er syk. Ja, verden er urettferdig og alt det der... blablabla.... Skal man innta tabletter eller gå løs på en kur bør man helt klart undersøke hva det er man egentlig får i seg, det gjelder også "ufarlige" helsekostprodukter. Det ligger en haug med vitenskapelige forsøk/rapporter tilgjengelig på nettet. Jeg blir mildt sagt sjokkert over at folk overlater ansvaret for sin egen kropp og helse til folk de ikke kjenner en gang...

Ja, alternativet er som metodisten sier; strengere lover. Men, jeg personlig vil heller at det finnes de som holder på med ting de ikke aner noe om, enn at de som faktisk gjør noe bra skal bli straffet og ikke få lov til å hjelpe folk... Og slankepiller og pulver som lover x-antall kilo nedgang... hallooooo, hvor dum går det ann å bli!? djesuz... sorry meg, men jeg blir helt oppgitt over folk som biter på slike ting. Høres det for godt ut til å være sant, ja, så er det som regel akkurat det!
Problemet er at alle ikke er så "smarte" eller klarer og tenke så klart når verden faller sammen rundt en. Det trenger ikke være den som er sjuk, det kan faktisk også være pårørende. For en gjør alt og litt til for de en elsker. Og som jeg skreiv lenger opp, når en får dødsdommen så er det mange som blir desperate. Og når du er desperat så gjør du jævlig mye dumt, det ser du i etterkant.

Strengere regelværk og krav til kunnskap om ulike sykdommer hos aktører ja takk...

moral og etikk er fine ting men når penga rår er det de to første tinga som fyk. dessverre :(

Puma/f
Antall ord: 740

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 26 Aug 2004 02:46
20
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

puma/f skrev: Problemet er at alle ikke er så "smarte" eller klarer og tenke så klart når verden faller sammen rundt en. Det trenger ikke være den som er sjuk, det kan faktisk også være pårørende. For en gjør alt og litt til for de en elsker. Og som jeg skreiv lenger opp, når en får dødsdommen så er det mange som blir desperate. Og når du er desperat så gjør du jævlig mye dumt, det ser du i etterkant.

Strengere regelværk og krav til kunnskap om ulike sykdommer hos aktører ja takk...

moral og etikk er fine ting men når penga rår er det de to første tinga som fyk. dessverre :(

Puma/f
Njah... men jeg syntes ikke vi skal undervurdere folk heller :)
Minst en av tingene i denne artikkelen er jo ulovlige i norge. Ellers så er mye av alternativmedisinen temmelig ufarlig rent fysisk, det er kanskje verre med hva enkelte kan gjøre med psyken. Jeg blir jo litt paranoid oppi alt dette, og tenker på at det finnes de som helst ikke vil at det skal være mulig å kjøpe alternativ medisin eller helsekostprodukter i det hele tatt (dette handler nok hovedsaklig om økonomi). Men da begynner vi å snakke Codex Alimentarius og alt det der. Jeg syntes i allefall den tanken er litt skremmende, nettopp fordi jeg har tro på naturlig medisin og ønsker å kunne velge det i tillegg til tradisjonell medisin. Og det er så vanskelig å vite hvor man skal trekke streken, uten at all alternativmedisin plutselig blir fy-fy og nærmest ulovlig

Hva slags krav til kunnskap om ulike sykdommer hos aktører skulle man hatt og hvem skulle det gjelde for? Jeg er jo enig i at det er fint i teorien, men er tror du ikke at slike lover kan slå tilbake på alle som driver behandling av syke uten å være utdannet leger? At det kan gi en god del mindre frihet til å velge? :mozilla_undecided:
Antall ord: 343
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
30cm
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 09 Sep 2009 22:35
15
Har takket: 12 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av 30cm »

Hadde det ikke vært så mye dumme folk hadde det ikke vært marked for sånt.
Antall ord: 18

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Nov 2006 21:18
18
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

Innlegg av ? »

det er ikke b17 terapien det er noe galt med, men en lege som selger seg som ei billig **.
Antall ord: 19
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Appelsin
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 06 Jan 2005 21:50
19
Lokalisering: Inni et skall
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Appelsin »

One man's medicine could be another man's poison
Antall ord: 10
"There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy" - Shakespear

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19

Innlegg av BA. »

Det som virkelig er ille for dette forumet, er at noen faktisk går ut og forsvarer slike svindlere.

Man behøver ikke være "dum" for å bli lurt. Ingen, uansett ståsted eller IQ er immune mot svindlere. Selvbedrag er vi disponible for alle sammen også.

At det ikke er galt å forgifte mennesker med cyanid (Laetril/B17) kan jeg ikke på noen måte forstå.
Antall ord: 66
Det er mye vitenskapene ikke kan forklare, men man behøver ikke å forlate virkelighetens verden.
-- Terje Lømo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

BA. skrev:Det som virkelig er ille for dette forumet, er at noen faktisk går ut og forsvarer slike svindlere.

Man behøver ikke være "dum" for å bli lurt. Ingen, uansett ståsted eller IQ er immune mot svindlere. Selvbedrag er vi disponible for alle sammen også.

At det ikke er galt å forgifte mennesker med cyanid (Laetril/B17) kan jeg ikke på noen måte forstå.
Helt enig med BA i dette.

Og zind, det er ikke noe problem med alternativ medisin så lenge det virker. Men om noen selger meg en boks med urter og pillermot ett eller annet til kr. 489,- og det ikke virker...da er jeg svindlet. Så enkelt er det.
Virker det, så er det ok. Problemet er att vi har ett helt uregulert marked der hvem som helst kan påstå hva som helst.
Det bør det ryddes opp i for alles beste.
Antall ord: 152

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Metodisten skrev:det er ikke noe problem med alternativ medisin så lenge det virker.
“By definition”, I begin
“Alternative Medicine”, I continue
“Has either not been proved to work,
Or been proved not to work.
You know what they call “alternative medicine”
That’s been proved to work?
Medicine.”
Tim Minchin, Storm

[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/UB_htqDCP-s&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/UB_htqDCP-s&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
Antall ord: 114
Det er mye vitenskapene ikke kan forklare, men man behøver ikke å forlate virkelighetens verden.
-- Terje Lømo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Appelsin
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 06 Jan 2005 21:50
19
Lokalisering: Inni et skall
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Appelsin »

Jeg forsvarer absolutt ikke svindlere samme hvilken bransje det gjelder. Likevel synes jeg at alle og en hver også bør være skeptiske til hvilken vinkling VG presenterer dette temaet med. Jeg håper at alle kan være litt årvåkne, før vi blir påvirket og forvandlet til Zombier enten det nå gjelder svindlere innen alternativbransjen, media eller andre bransjer. VG framstiller seg for meg som en avis med lite integritet. Men det er min mening.
Antall ord: 80
"There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy" - Shakespear

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Appelsin skrev:Jeg forsvarer absolutt ikke svindlere samme hvilken bransje det gjelder. Likevel synes jeg at alle og en hver også bør være skeptiske til hvilken vinkling VG presenterer dette temaet med. Jeg håper at alle kan være litt årvåkne, før vi blir påvirket og forvandlet til Zombier enten det nå gjelder svindlere innen alternativbransjen, media eller andre bransjer. VG framstiller seg for meg som en avis med lite integritet. Men det er min mening.
Hva mener du med lite integritet?

Mener du at du kan vise til noen feil i artiklene her? Vær for all del skeptisk til vinklingen VG har valgt, og si fra dersom det skulle være feil i en eller flere av artiklene. På den annen side, dersom dere ikke finner feil, synes jeg det er for galt at man allikevel skal kritisere artiklene uten å ha argumenter i kritikken.

Hvordan mener du f.eks. at denne artikkelen burde vært vinklet?
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=569477
Antall ord: 173
-- Terje Lømo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links