Kimbara skrev:Jeg ser ikke helt hva dette har med å miste bakkekontakten å gjøre. Syns du det å skifte samtaleemne er virkelighetsfjernt?
Tøysekoppen.
Syns du "å miste bakkekontakten" er kun det å være "virkelighetsfjern"?
Hva jeg legger i et så diffust utsagn som å miste bakkekontakten kan være noe så bokstavelig talt som å fly i en luftballong eller et passasjerfly. Det kan også være noe så bokstavelig som å hoppe høyde. Igjen kan det også metaforisk sett være å slippe seg løs, bryte mønsteret, bli gal, være i ekstase/euforisk etter å ha vunnet i Lotto... osv.
Alt for et øyeblikk, selvfølgelig. Men nå ser du vel ikke akkurat at jeg mente denne tråden som å forsvare det å miste bakkekontakten heller i utgangspunktet. Jeg forsvarer iallefall ikke det å bli psykotisk og miste bakkekontakten for resten av livet - det er sikkert og visst.
Nyskapning, som jeg antar du sikter til med eksempelet ditt, er ikke å miste bakkekontakten. Det er kanskje å bryte med normer eller trender, men bakkekontakten er der.
Å nei. Okay, da tok jeg feil. Det er jammen bra at du har fasiten på alt, Kimbara.
Nei, jeg skjønner ikke hvordan dette har relevans til at vi inntil ganske nylig var underlagt religiøst styre, og at nye idéer og fremskritt brøt med dette uten at det var å miste bakkekontakten.
Da skjønner du ikke hvordan du diskuterer. Du skaper en forestilling i din fantasi om at religiøse til i forgårs styrte hele Norge på pietistisk vis, og at ingen turte å høre Metallica før igår.
Og så tror du at vi fremdeles går til nattverd istedenfor diskotek.
Vi andre har mista bakkekontakten såpass at vi ikke står i kirka enda.
Vi befinner oss på utsiden av den. Så får du stå der og kjefte på presten og Gud.
Jeg kan godt vise deg utgangsdøra hvis du vil?