Først må jeg beklage at jeg ikke greier å finne på tastaturet det tegnet du bruker etter Horus. Når/hvis jeg greier å finne det, skal jeg rette opp.Horus skrev:Men jeg kan jo røpe såpass at det har med psykologiske prosesser om du vil.
Men altså, takk, her kom stikkordet, nemlig psykologi. Når folk fra barrnsben av har hørt at ouija er farlig, at du kan få kontakt med onde ånder og evt. Djevelen, og at all verdens styggedom kan skje under og etter en seanse, da har dette gjerne festet seg ganske solid i sinnet hos mange. Disse er da mer eller mindre overbeviste om at det er slik det er, og når man da setter stemningen deretter, kan man fort oppleve både det ene og det andre. Sjølsuggesjon og gruppesuggesjon er kraftigere saker ennn mange kanskje tenker seg. Hvem har ikke hørt om beatlemania, eller massemøtene til Hitler? Og kanskje noen har lest boka "Fluenes herre" av William Golding? Der beskrives også noen tilfeller av gruppesuggesjon - med svært alvorlige konsekvenser.
Og hvem har ikke mer eller mindre ufrivillig skremt seg sjøl i barndommen til tross forat omstendighetene var trygge som bare det? Og da spiller man ikke redd, man _er_ redd! Jeg vet det av mange gangers erfaring. Men nøden lærte meg også å bruke psykoligien den andre veien; til å suggerere meg til at det ikke var farlig, til å fortelle meg at jeg var tøff nok/hadde kontrollen til å takle/bestemme over situasjonen. Det var den eneste løsningen som fantes for å slippe skrekkfølelsen.
Paralleller til ondskap? Den var ny. Hva i all verden sikter du til da?Kanskje det liggerer paraleller til ondskap nærmere din egen bevissthet enn du selv er klar over?
Det er ikke noe lite spørsmål. Men et par essensielle stikkord kan være: villete handlinger som får grusomme konsekvenser for andre - og kanskje også en sjøl. (Bare sånn for såvidt å ha vært innom et svar.)Hva er ondskap da?